• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4205 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۹ مهر

سرنوشت مبهم ستاره‌هاي ايراني

«موجي‌پولي» در بلژيك

علي كربلايي

 

 

روز گذشته نيروهاي پليس بلژيك در اقدامي هماهنگ به دفتر چند باشگاه مطرح اين كشور از جمله كلوب‌بروخه، خنت، خنك، اندرلخت، استاندارد‌ليژ و كوتريك حمله و اسناد و مدارك موجود در دفاتر باشگاه‌ها را ضبط كردند. گفته مي‌شود پليس در تحقيقاتش با موارد متعددي از دست بردن در نتيجه بازي‌ها، عدم رعايت قانون در انتقال بازيكنان و البته پرداخت رشوه به داورها روبه‌رو شده و به همين خاطر با هجوم به دفاتر باشگاه‌ها خواسته تا هرچه سند و مدرك مي‌تواند جمع‌آوري كند. به نظر مي‌رسد اتفاقي مشابه با آنچه در سال 2006 در ايتاليا رخ داد و به كالچوپولي موسوم شد در بلژيك رخ داده و به نظر بايد از عنوان «موجي‌پولي» براي آن استفاده كرد.

مجتبي بيات، ايجنت ايراني شاغل در فوتبال بلژيك است كه بازيكنان ايراني زيادي را به اين كشور برده كه مي‌توان به نام‌هايي مثل كاوه رضايي، علي قلي‌زاده، محمدرضا مهدوي، اميد نورافكن، داريوش يزداني و عليرضا امامي‌فر اشاره كرد كه همگي در باشگاه شارلروا فعاليت مي‌كردند. شارلروا باشگاهي است كه متعلق به يك خانواده ايراني از نوادگان مرتضي قلي ‌بيات، نخست‌وزير اسبق ايران در دوران طاغوت بود و چندي پيش مهدي بيات مالكيت باشگاه را به فابين ديك واگذار كرد؛ البته مهدي بيات همچنان بين مديران رده بالاي باشگاه است و از افراد تاثيرگذار اين باشگاه محسوب مي‌شود. مجتبي بيات نامي است كه بيش از همه اسم‌ها شنيده مي‌شود و احتمال آن مي‌رود كه نقش اول پرونده فساد در فوتبال بلژيك باشد. روز گذشته در گزارش سايت lavenir آمد: «مجي بيات، صبح امروز دستگير شد. علت دستگيري او هنوز به صورت دقيق اعلام نشده ولي احتمالا مربوط به موضوعات بسيار مهمي است. ديگر افراد مشهور فوتبال بلژيك نيز دستگير شده‌اند.» نشريه اكو گزارش داده كه افراد مهم ديگري نيز در اين پرونده دستگير شده‌اند. هرمان فن هولسبيك، رييس سابق باشگاه اندرلخت، ايوان لكو از باشگاه كلوب‌بروژ سرمربي فعلي كه با دستور او كاوه رضايي با يكي از سنگين‌ترين قراردادهاي نقل و انتقالاتي سر از قهرمان بلژيك درآورد، دژان ويلكوويچ ايجنت مشهور و سباستين دلفريره، بارت فرتنتن داوران فوتبال نيز در بين دستگير‌شدگان قرار دارند. اتهاماتي كه رسانه‌هاي بلژيكي متوجه مجتبي بيات مي‌دانند عبارتند از: پولشويي، شرط‌بندي و تباني در بازي‌هاي فوتبال. مهدي بيات در مصاحبه با VP در بلژيك در مورد اتفاقات ديروز گفت: «همين چند لحظه پيش در مورد اين اتفاقات شنيده‌ام. كاملا گيج هستم و هيچ ايده‌اي ندارم چه اتفاقي براي برادرم و ساير مديربرنامه‌ها رخ داده است. چيزي كه با قاطعيت مي‌توانم بگويم اين است كه شارلوا هيچ ارتباطي با دستگيري‌هاي امروز ندارد و پليس حتي به باشگاه ما نيامده است. موجي، اصلا رابطه‌اي با ما ندارد.» اما از سوي ديگر برخي رسانه‌هاي ايراني نوشته‌اند كه شارلروا بيش از باشگاه‌هاي ديگر در مظان اتهام است.

به هر حال چيزي كه مشخص است اين است كه مدير برنامه‌هايي كه بازيكنان زيادي را در سال‌هاي اخير از فوتبال ايران به اروپا برده، دستگير شده است. مجي بيات، فوكوس زيادي روي باشگاه استقلال داشت و در دو فصل اخير دو بازيكن جوان و آينده‌دار اين باشگاه را به بلژيك برد. گفته مي‌شود او با بازيكنان ديگري هم از اين تيم صحبت‌هايي داشته و قصد داشته آنها را هم براي فصل آينده به بلژيك ببرد. مجي، يكي از بزرگ‌ترين ايجنت‌هاي فوتبال بلژيك است و گران‌ترين انتقال اين ليگ كه انتقال كاوه رضايي از شارلروا به كلوب بروخه بود زيرنظر او انجام شد. سايت HNL بلژيك نوشت: «بارت ورهاج در واكنش به بازداشت ايوان لكو، سرمربي كروات كلوب‌بروخه و چند مدير و سرمربي ديگر فوتبال بلژيك به اتهام پولشويي و تباني گفت: «هيچ چيزي براي پنهان ‌كردن نداريم. بازرسان مي‌خواستند قراردادها و فاكتورهاي كلوب‌بروخه را مورد بررسي قرار دهند كه آنها را در اختيارشان قرار داديم.» مالك كلوب بروخه افزود: «البته كه با پليس همكاري مثبتي داريم و تمام كارهاي ما روشن است. كلوب‌بروخه از ايوان لكو، سرمربي خود قطعا حمايت مي‌كند و نمي‌توانيم او را گناهكار بدانيم.» بارت ورهاج درباره بيات، مدير برنامه ايراني بازداشت‌شده نيز مي‌گويد: «بيات در انتقال آنتوني ليمبومبه از كلوب‌بروخه به تيم نانت فرانسه و كاوه رضايي از شارلوا به كلوب‌بروخه نقش داشته است. ولجكويچ نيز در پرونده انتقال بازيكنان جديد شامل لتيسا، ريتس و تومساك نقش داشته است. پيش از آن براي مدت طولاني هيچ ارتباطي با او نداشتيم.»

در مجموع 220 افسر پليس در سراسر بلژيك به منزل 44 تن از مقامات باشگاه‌هاي مطرح اين كشور و كشورهاي ديگري از جمله فرانسه، لوكزامبورگ، قبرس، مونته‌نگرو، صربستان و مقدونيه حمله كرده و آنجا را براي يافتن مدارك احتمالي بازرسي كرده‌اند. اين يكي از بزرگ‌ترين عمليات‌هاي پليسي مربوط به فوتبال است و به نظر اسناد قوي و مدارك مستدلي براي چنين موج بزرگي از دستگيري در دست پليس اين كشور بوده است. بايد ديد سرانجام اين دستگيري‌ها چه مي‌شود. فوتبال بلژيك در حال حاضر وارد يك شوك شده و باشگاه‌هاي بزرگ اين كشور درگير پرونده‌هايي هستند كه مي‌تواند اعتبار آنها را تمام و كمال زير سوال ببرد. هنوز ابعاد مشخصي از پرونده معلوم نيست و مشخص نيست كه آيا مانند آنچه در ايتاليا رخ داد در بلژيك هم چند باشگاه بزرگ به دسته پايين‌تر تبعيد مي‌شوند يا خير. در حال حاضر اكثر خبرها شايعاتي هستند كه رسانه‌هاي بلژيكي مطرح مي‌كنند و رسانه‌هاي ايراني هم با آب و تاب بيشتري خبرها را بازتاب مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون