• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4205 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۹ مهر

نامه جمعي از نمايندگان مجلس به دادگستري كل كشور:

برخورد با مسببان مرگ دنيا

گروه اجتماعي| سه روز از حادثه مرگ دختر دانش‌آموز كلاس اولي روستاي گرماش از توابع شهرستان سنندج مي‌گذرد. اتفاقي كه سبب شد روز گذشته جمعي از نمايندگان مجلس براي پيگيري موضوع به دادستان كل كشور نامه بنويسند.

روز سه‌شنبه، همزمان با روز جهاني كودك خبر رسيد كه دنيا ويسي، دانش‌آموز مدرسه روستاي گرماش در زير آوار ديوار فرسوده مدرسه مانده و جان باخته است. خيلي زود عكس‌هاي منتشر شده توسط خبرگزاري ايرنا نمايي از ديوار نيمه‌ريخته حياط مدرسه كوچك و كيف‌مدرسه و خانواده داغدار دنيا را منتشر كرد. همزماني انتشار اين خبر و عكس‌ها با روز كودك سبب شد كه بحث در مورد حفاظت از امنيت و جان بچه‌ها در مدارسي كه بر اساس آمار 30 درصد آنها فرسوده هستند مطرح شود. وزير آموزش و پرورش خيلي زود خبر از تشكيل تيمي براي بررسي دلايل مرگ اين دانش‌آموز داد و روز گذشته هم نوبت به واكنش نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد.

در نامه نمايندگان مجلس آمده است:«احتراما نظر به اينكه به موجب قانون تاسيس سازمان نوسازي و بهسازي مدارس كشور مسووليت ايمن‌سازي مدارس و فضاهاي آموزشي در مقاطع مختلف تحصيلي از جمله دبستان، راهنمايي و دبيرستان متوجه آن سازمان بوده كه بايد با رعايت اصول و موازين فني و رعايت نظامات دولتي، سبب فراهم شدن و تامين فضاي آموزشي مناسب، ايمن و راحت براي دانش‌آموزان شود، لذا متاسفانه در روز جهاني كودك و مورخ ۱۶ مهر ۹۷ و ۱۵ فروردين ۹۵ و بهار سال جاري به دليل حوادث ناشي از عدم استحكام يا هر جهت ديگري كه به عدم رعايت نظامات دولتي و فني برمي‌گردد، سازمان نوسازي مدارس باعث لطمه جاني و بدني به دانش‌آموزان منجر به قتل غيرعمدي و زخمي شدن دانش‌آموزان و معلمان بي‌گناه به نام ۱- دنيا ويسي، دانش‌آموز پايه اول روستاي گرماش سنندج فوت به دليل ريزش ديوار مدرسه ۲- فريبا چهارديواري دانش‌آموز روستاي بجاربازار منطقه دشتياري چابهار، فوت به دليل ريزش ديوار مدرسه ۳- حميدرضا گنگوزهي، آموزگار دبستان روتك، بخش مركزي شهرستان خاش، فوت به دليل ريزش ديوار مدرسه ۴- عبدالرئوف شهروازي، مجروح ۸۰درصد به دليل ريزش ديوار مدرسه در شهرستان خاش شده كه در نظر كارشناسي رسمي آشكار و روشن مي‌شود.» بيش از 20نماينده امضاكننده اين نامه از دادستان كل كشور در مقام مدعي‌العموم خواسته‌اند كه نسبت به موضوع وفق مقررات توسط دادستان‌هاي هر منطقه كه «قتل و جرح غيرعمد» در حوزه آنان ارتكاب يافته رسيدگي و مسبب يا مسببان حادثه تحت پيگرد قانوني قرار گيرند. در نامه نمايندگان مجلس سازمان نوسازي به عنوان بخشي از بدنه آموزش و پرورش مورد اتهام قرار گرفته است، در حالي كه بنا بر برخي اظهارنظرها، از روز گذشته پرونده حادثه مرگ دنيا ويسي، دختر 6 ساله در مراجع قضايي و پزشكي قانوني در دست بررسي است و تا اين لحظه دو نفر به دليل توضيحات يا تفهيم اتهام مورد بازجويي قرار گرفته‌اند. به نظر مي‌رسد آموزش و پرورش در خصوص جزييات آنچه در روستاي گرماش گذشته است تا فراهم آمدن مستندات قانوني و رسمي مجاز به اظهارنظر نيست.آخرين خبرها در مورد شايعات مربوط به تعرض و مرگ دختر دانش‌آموز در گفت‌وگوي خبرگزاري تسنيم با دادستان سنندج مطرح شده است. اکبر جوهری گفته است:‌ «با توجه به این ادعا، به پزشکی قانونی دستور دادم بررسی و معاینات لازم برای تایید یا رد این ادعا را انجام دهد اما تا این لحظه هنوز نظریه پزشکی قانونی اعلام نشده است اما به‌محض وصول گزارش، به اطلاع مردم خواهد رسید.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون