• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4210 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۵ مهر

اخبار ديپلماسي

سفر دستيار ارشد وزير خارجه به عمان

حسين جابري‌انصاري، دستيار ارشد وزير امور خارجه ايران در امور ويژه سياسي كه به عمان سفر كرده، روز گذشته 24 مهر ماه در مسقط با يوسف بن علوي وزير مشاور در امور خارجي عمان ديدار و گفت‌وگو كرد.

به نظر مي‌رسد تحولات منطقه به ويژه اوضاع يمن و سوريه محور گفت‌وگوهاي جابري‌انصاري با يوسف بن علوي باشد. در اين ملاقات «محمدرضا نوري‌شاهرودي» سفير ايران در عمان نيز حضور داشت. گفتني است دستيار ارشد وزير امور خارجه دو پرونده يمن و سوريه را به شكل ويژه دنبال مي‌كند و در حال حاضر هم حدس و گمان‌ها حاكي از آن است كه موضوع اصلي اين سفر نيز يمن باشد. به تازگي ايران مذاكراتي را با مقام‌هاي اروپايي در خصوص يمن برگزار كرد و حالا به نظر مي‌رسد در ادامه پيشبرد روند اين مذاكرات به عمان سفر كرده است تا با مقامات عمان در اين زمينه تبادل نظر داشته باشد.

 

حزب‌الله در فهرست گروه‌هاي مرتكب «جرايم سازمان ‌يافته» امريكا

«جف سشنز»، وزير دادگستري امريكا روز دوشنبه پنج گروه از جمله حزب‌الله لبنان را در فهرست موسوم به «مرتكبان فرامليتي جرايم‌ سازمان ‌يافته» قرار داد. به گزارش فارس به نقل از رويترز، وزير دادگستري امريكا گفت گروه حزب‌الله، گروه MS-13 مستقر در لس‌آنجلس، «كارتل سينالوآ» (گروه قاچاق مواد مخدر در مكزيك)، «كلن دل گولفو» (كارتل مواد مخدر در كلمبيا) و كارتل CJNG كارتل مكزيكي به نام «نسل نو جاليسكو» را در فهرست گروه‌هاي مرتكب جرايم ‌سازمان ‌يافته فراملي قرار داد. سشنز گفته روي اين گروه‌‌ها تحقيق‌هاي بيشتري انجام خواهد شد. هيات حاكمه امريكا بعد از موفقيت‌هاي حزب‌الله در همكاري با ارتش سوريه براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي از قصد خود براي تشديد تحريم‌ها عليه اين گروه خبر داده است. دولت امريكا در سال‌هاي پيش حزب‌الله لبنان را كه در سال‌هاي ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ دو بار در برابر تجاوز همه ‌جانبه رژيم صهيونيستي به خاك لبنان از اين كشور دفاع كرده به بهانه ادعايي «تروريسم» با تحريم‌هاي مالي روبه‌رو كرده است.

 

استراليا موضع خود در قبال برجام را مجدد بررسي مي‌كند

«اسكات موريسون» نخست‌وزير استراليا روز گذشته گفت دولتش حمايت استراليا از توافق هسته‌اي ميان ايران و دولت پيشين امريكا (برجام) را مورد بررسي مجدد قرار مي‌دهد. به گزارش فارس به نقل از روزنامه «سيدني مورنينگ هرالد»، گفت بايد اين مساله بررسي شود كه آيا توافق هسته‌اي به اندازه كافي قابليت جلوگيري ايران از توسعه تسليحات هسته‌اي را دارد يا نه؟ موريسون افزود: «ما نگراني‌هاي واقعي خود درباره اينكه چگونه قابليت ايران مي‌تواند نيرويي ثبات‌زدا در خاورميانه به ويژه براي متحداني چون اسراييل باشد را با ديگران به اشتراك مي‌گذاريم. بنابراين اين نگراني را تصديق كرده و مي‌گويم كه موضعي كه تاكنون داشتيم تا زماني كه تصميم بگيريم آن را تغيير دهيم، ادامه خواهد داشت.» وي همچنين گفت دولتش مساله به رسميت شناختن «قدس اشغالي» (قدس) به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي را هم بررسي مي‌كند. اين رويكرد نخست‌وزير استراليا تغييري تاريخي در سياست اين كشور و همراستا كردن اين كشور با سياست بحث‌برانگيز «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا است. موريسون، ديو شارما از سفراي سابق استراليا در سرزمين‌هاي اشغالي را به عنوان فردي كه تاثير بسزايي در نظر وي بر مساله قدس اشغالي (قدس) داشته، در نظر دارد. موريسون گفت كه پيش از اين بحث‌هايي درباره خطر اين تصميم‌گيري و شرايط نهايي آن وجود داشت، ولي اكنون ديو شارما مي‌گويد مي‌توان اين اقدام را انجام داد. شارما مدعي شده است تغيير سفارت استراليا از تل‌آويو به قدس اشغالي (قدس) مي‌تواند به بن‌بست درازمدت راه‌حل دودولتي پايان دهد.

 

تنظيم آيين‌نامه لغو رواديد گروهي گردشگري به روسيه

ششمين نشست مشترك كنسولي ايران و فدراسيون روسيه روز دوشنبه (23 مهر ماه) به رياست مديران كنسولي دو كشور در مسكو برگزار شد. در جريان برگزاري اين نشست طرفين ضمن ابراز رضايت از روند رو به رشد روابط دو كشور در همه زمينه‌ها، بر عزم خود براي گسترش هر چه بيشتر مناسبات مردم با مردم و فراهم كردن حداكثر تسهيلات رواديدي براي اتباع يكديگر در خاك خود تاكيد كردند. در اين نشست مسائل و مشكلات بازرگانان، دانشجويان و گردشگران دو كشور در خاك يكديگر بررسي و ارايه خدمات هر چه بيشتر به آنها بررسي و مورد توافق قرار گرفت.

موضوع صدور رواديد الكترونيكي و فرودگاهي براي اتباع دو كشور، انتقال محكومان، معاضدت قضايي و همكاري‌ها براي مقابله با قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان و نيز جرايم سازمان يافته، ارتقاي همكاري هر چه بيشتر پليس، وزارتخانه‌هاي دادگستري و كشور مورد تبادل نظر و تفاهم قرار گرفت.

«علي چگني» مديركل كنسولي وزارت امور خارجه كه رياست هيات ايراني را در اين اجلاس برعهده داشت، از نهايي شدن آيين‌نامه اجرايي موافقتنامه لغو رواديد گروهي گردشگري و سند تسهيلات رواديد براي خدمه و گروه پروازي بين دو كشور خبر داد.

«ايوان كريلوويچ ولينكين» رييس هيات روسي نيز ضمن ابراز رضايت از نتايج و دستاوردهاي اجلاس، آن را گامي بلند در توسعه هر چه بيشتر مناسبات و عملي كردن منويات رهبران دو كشور براي توسعه روابط راهبردي موجود توصيف كرد. در اين نشست توافق شد اجلاس بعدي در تهران و به ميزباني طرف ايراني برگزار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون