• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4212 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۸ مهر

تريبون انسجام نه افتراق

محسن غرويان

وقتي پاي تصميم‌گيري‌هاي مهم به ميان مي‌آيد بحث‌ها نيز به فراخور آن افزايش مي‌يابد تا جايي كه مي‌توان ردپاي آن را در هر محفل و تريبوني ديد كه در اين راستا تريبون‌هاي نماز جمعه نيز بخشي از دايره مباحث را تشكيل مي‌دهند. در اين باب شايد بد نباشد به چند نكته اشاره شود. اول آنكه؛ ما براي تصميم‌گيري‌هاي كلان بين‌المللي مسيرهاي قانوني خاص داريم. براي مثال سير قانوني در كشور ما مي‌گويد هر موضوعي براي تبديل شدن به قانون بايد ابتدا در مجلس شوراي اسلامي به بحث و راي نمايندگان گذاشته شود. چنانچه در آنجا مورد تاييد و تصويب وكلاي ملت قرار گرفت مرحله بعدي طرح در شوراي نگهبان است. اين نهاد بر اساس وظيفه‌اي كه قانون اساسي بر عهده آن قرار داده است، مصوبه مجلس را مي‌تواند تاييد يا رد كند؛ در صورت رد بار ديگر به مجلس بازمي‌گردد و اين‌بار نهاد قانونگذاري كشور مي‌تواند آن را به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع دهد تا تصميم نهايي درباره آن اتخاذ شود. بنابراين بايد اجازه داد تا مسائل از مسير قانوني خود به پيش رود. در اين ميان تريبون‌هاي مختلف مي‌توانند اظهارنظرهايي بكنند اما نبايد اين اظهارنظرها برخلاف قانون باشد و تلقي قانون‌شكني از آن برود. مساله FATF نيز از اين قاعده مستثني نيست.

نكته ديگري كه از اهميت بسياري برخوردار است اينكه وقتي در كشور تريبوني با اهميت تريبون‌هاي نماز جمعه وجود دارد بايد بيش از ديگر تريبون‌ها بر مسير قانوني تاكيد كند و در اين مسير، ائمه جمعه نيز از ابراز نظرهايي كه قانون را تحت تاثير قرار مي‌دهد، پرهيز كنند چرا كه اگر فتح باب شد كه قانوني در مجلس تصويب شود و برخلاف آن فضاسازي صورت بگيرد قطعا بازخورد مثبتي در جامعه ندارد و حتي اين موضوع مي‌تواند توهين به راي و تصميم نهادها به‌ويژه قوه مقننه و نمايندگان مجلس محسوب شود.

نبايد فراموش كنيم ما همه عضو يك خانواده هستيم و اين درست نيست كه يكي از اعضا اين احساس را داشته باشد كه تصميمش مورد بي‌توجهي قرار گرفته است.

مساله ديگري كه لازم است به آن توجه شود اين است كه امروزه تمام دنيا با وجود رسانه‌هاي مختلف به يكديگر مرتبط شده‌اند و طبيعي است كه همه مواضع در رسانه‌هاي بين‌المللي رصد مي‌شود؛ از آنجايي كه تريبون نماز جمعه يك تريبون حكومتي يا به عبارت ديگر بلندگوي نظام معرفي شده است آنچه از تريبون‌هاي نماز جمعه مطرح مي‌شود، مي‌تواند مهم باشد لذا اگر قرار باشد از اين بلندگو صدايي برخلاف راي نمايندگان ملت بلند شود اين موضوع مي‌تواند فاصله ميان مردم و نماز جمعه را بيشتر كند و البته در عرصه بين‌المللي نيز وجهه خوبي براي كشور ما ندارد.

در پايان بايد بار ديگر به اين نكته تاكيد كرد كه ما بايد به راي و قوانين كشور ملتزم باشيم لذا بهتر است در تريبون‌هاي نماز جمعه موضوعات به گونه‌اي مطرح شود كه نشان‌دهنده انسجام ما باشد نه افتراق.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون