• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4222 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ آبان

در جلسه هيات دولت چه گذشت؟

از واكنش به دانمارك تا آمادگي براي 13 آبان

جلسه هيات دولت روز گذشته به رياست حسن روحاني رييس دولت دوازدهم در پاستور برگزار شد و خبرنگاران نيز مانند هفته‌هاي گذشته در حياط محل جلسه منتظر اتمام و حضور وزرا در جمع بودند تا سوالات خود را از آنها بپرسند. در سه ماه اخير كه دولت سخنگو نداشته، حياط دولت تنها محل دسترسي خبرنگاران و اهالي رسانه به اعضاي هيات دولت است كه آن هم مانند مسابقه بخت‌آزمايي است، زيرا معلوم نيست كه كدام وزير به حضور در جمع خبرنگاران رضايت مي‌دهد. ممكن است خبرنگاري درباره يك موضوع مشخص بخواهد از وزيري پرسش كند كه اگر بخت با او همراه نباشد، وزير مربوطه به جاي پاسخ به سوال، به تكان دادن دست براي عكاسان اكتفا مي‌كند. اما آنچه باعث جذابيت جلسه روز گذشته هيات دولت براي خبرنگاران بود، حضور وزراي جديدي بود كه در ابتداي هفته جاري توانسته بودند با راي اعتماد نمايندگان در اين جلسه حاضر شوند. رضا رحماني، فرهاد دژپسند و محمد اسلامي مردان جديد كابينه دوازدهم هستند. هرچند كه محمد شريعتمداري نيز به تازگي از صمت به كنار رفته، اما پيش از اين وزير جديد كار سابقه حضور در جمع خبرنگاران را داشته است. هرچند انتظار مي‌رفت وزراي جديد پس از كسب راي اعتماد بالا از نمايندگان مجلس، به ميان خبرنگاران آمده و به سوالات آنها پاسخ دهند اما از 4 وزير جديد تنها رحماني و اسلامي تصميم به پاسخ به سوالات خبرنگاران گرفته و در جمع حاضر شدند. محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي، بيژن نامدارزنگنه وزير نفت، اميرسرتيپ اميرحاتمي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت، عبدالرضا رحماني‌فضلي وزير كشور، محمود واعظي رييس دفتر رييس‌جمهور، محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي و سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي وزير بهداشت وزرايي بودند كه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

 

عده‌اي مي‌خواهند در روابط ايران و اروپا خلل ايجاد كنند

محمود واعظي رييس دفتر رييس‌جمهور كه در حاشيه جلسات هيات دولت نقش سخنگويي را هم بر عهده داشته و به سوالات با صبر و حوصله و تفصيلي پاسخ مي‌دهد، در جمع خبرنگاران حاضر شد و در واكنش به فراخواندن سفير دانمارك به اين كشور گفت‌: بلافاصله يعني روز سه‌شنبه رييس‌جمهور دستور دادند تا بررسي كنيم كه موضوع چيست؟ آنچه در اخبار آمده است خيلي مشكوك است؛ در آستانه 13 آبان كه تحريم‌هاي جديد ادعايي عليه ايران اجرايي مي‌شود، برخي به دنبال اين هستند كه فضا را تغيير دهند. عده‌اي مي‌خواهند به گونه‌اي در روابط ايران و اروپا و مذاكرات برجام كه به خوبي پيش مي‌رود، خللي ايجاد كنند. به محض اينكه تحقيقات و بررسي‌هايمان در اين زمينه انجام شد آن را اعلام خواهيم كرد.

واعظي در پاسخ به اين پرسش كه پيام 13 آبان سال 58 چيست؟ گفت‌: 13 آبان‌هايي كه داشتيم همواره يك سوي آن امريكا و طرف ديگر آن ملت بزرگ ايران بوده است. آنچه امروز امريكا دنبال مي‌كند هيچ فرقي با سال 58 ندارد. تحريم هيچ فرقي با فشار بر مردم ندارد. امريكا مي‌خواهد با تحريم بر مردم ايران فشار وارد كند. اقدامات امريكا مقابله با ايران است.

رييس دفتر رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: ما راه‌هاي مختلفي براي مقابله با تحريم‌هاي امريكا پيدا كرده‌ايم و براي هر يك از فشار و برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام شده است چه در رابطه با تجارت و حوزه نفتي و چه حوزه جابه‌جايي پول، خوشبختانه كميته‌هاي مختلفي در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها تشكيل شده و خوشبختانه برنامه‌ريزي‌ها انجام شده است.

 

پيگير حل مشكلات خودروسازان هستم

رضا رحماني وزير جديد صنعت، معدن و تجارت به واسطه اولين حضور خود در جلسه هيات دولت، با درخواست خبرنگاران براي حضور در جمع‌شان مواجه شد و البته به اين درخواست پاسخ مثبت داد. باتوجه به اتفاقات چند روز اخير درباره بازار خودرو و مشكلات خودرو‌سازان، اين سوال در صدر قرار گرفت. وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه تصميم جديدي براي قيمت‌گذاري خودرو انجام نشده است، گفت: كارگروه‌هاي كارشناسي براي رفع دلايل افزايش قيمت خودرو تعيين كرده‌ام و به صورت جدي پيگير آن هستم تا حقوق خودروسازان و مردم تامين شود. رضا رحماني با بيان اينكه يكي از اولويت‌هاي ما تثبيت قيمت‌ خودرو و جلوگيري از نوسان آن است، اظهار كرد: يك كارگروه كارشناسي تعيين كرده‌ام تا كل فرآيند توليد را بررسي كرده و عوامل افزايش قيمت‌ها رفع شود. خودروسازي يكي از صنايع عمده كشور ماست و به همين دليل كارگروه تخصصي نيز تعيين كردم تا موانع و مشكلات خودروسازان در حوزه توليد و نوسانات قيمت‌ها و ثبت‌نام‌ها را بررسي كنند. خود من نيز به صورت جدي پيگيري مي‌كنم تا حقوق مردم و خودروسازان تامين شود. رحماني در پايان گفت‌: براي واردات كالاهاي اساسي مشكلي نداريم. دولت ارز اين كالاها را تامين كرده است و در حد كافي ذخيره‌سازي داريم.

 

موانع مسكن مهر برطرف مي‌شود

وزير راه و شهر‌سازي ديگر چهره جديد هيات دولت بود كه در ميان خبرنگاران حاضر شد و پيرامون برنامه‌هاي خود براي اين وزارتخانه توضيح و به سوالات پاسخ داد. محمد اسلامي با اشاره به اينكه طبق قانون اساسي ما وظيفه داريم، زمينه تامين مسكن مردم را فراهم كنيم، اظهار كرد: من در برنامه خود در مجلس ساز و كار توليد مسكن توسط بخش خصوصي را اعلام كردم تا تامين مسكن براي اقشار كم درآمد و متوسط به يك جريان دايمي تبديل شود.

وي با اشاره به اينكه ايجاد تعادل در عرضه و تقاضاي بازار مسكن وظيفه ماست، خاطرنشان كرد: بايد توليد مسكن توسط تشكل‌هاي واجد شرايط و داراي صلاحيت انجام شود و مردم از اين بابت مطمئن باشند كه مسكن آنها توسط تشكل‌هاي داراي صلاحيت تامين شود. ساز و كار تامين اين مسكن را هفته‌هاي آينده ابلاغ مي‌كنيم. موانع پروژه‌هاي نيمه تمام با هر عنواني كه هستند از جمله مسكن مهر يا مسكن اجتماعي را برطرف مي‌كنيم.

 

دولت پيگير وضعيت مرزبانان ربوده شده

در ميرجاوه است

عبدالرضا رحماني‌فضلي وزير كشور دولت دوازدهم نيز در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالاتي درباره آخرين وضعيت مرزبانان ربوده شده در ميرجاوه پاسخ داد. وزير كشور در مورد پيگيري آزادسازي مرزبانان ربوده شده، اظهار كرد: همه ظرفيت‌ها را به كار گرفته‌ايم. هم ظرفيت‌هاي قومي و محلي را به كار گرفته‌ايم و وزير امور خارجه ما هم به پاكستان سفر كرده است. با وزير كشور پاكستان صحبت كرده‌ايم و قول پيگيري داده‌اند و واقعا هم پيگير هستند، اما اگر لازم باشد با عوامل بر هم زننده امنيت برخورد كنيم، ناگزير هستيم برخوردهاي موثرتر و قوي‌تر باشيم و حتما اين كار را انجام مي‌دهيم. ما با اقتدار با آنها برخورد خواهيم كرد.

وي درباره جابه‌جايي استانداران بر اساس قانون منع به كارگيري بازنشستگان بيان‌ كرد: 14 استاندار تغيير خواهند كرد و اين كار تا پايان مهلت قانوني انجام خواهد شد.

وزير كشور درباره اقدام امريكا براي تحريم كشور از روز 13 آبان گفت‌: 13 آبان براي ما يادآور ظلم و ستم امريكاست. امسال اين مراسم را باشكوه‌تر برگزار خواهيم كرد و برنامه‌ريزي صورت گرفته است تا 13 آبان در سراسر كشور جدي و باشكوه‌تر برگزار شود. امريكا هر اقدام و تحريمي كه مي‌خواسته قبل از 13 آبان انجام داده است. ما هم در مقابل مي‌توانيم با اجماع و وحدت در داخل كشور پاسخ به آنها بدهيم.

 

يكي از دلايل ترميم كابينه، تلاش بيشتر

در راستاي حل مشكلات مردم بود

پيش از حضور وزرا در حياط دولت، جلسه هيات دولت به رياست حسن روحاني برگزار شد. حسن روحاني در ابتداي اين جلسه با اشاره به راهپيمايي باشكوه اربعين گفت: به درگاه خداوند بزرگ شكرگزاريم كه به ملت بزرگ ايران و همه مسلمانان توفيق داد تا در ايام اربعين به ياد و نام امام حسين(ع) اداي احترام كرده و بخش بزرگي از مردم موفق شدند كه در راهپيمايي عظيم اربعين به سمت كربلاي معلي شركت كنند. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه يكي از دلايل ترميم كابينه در اين ايام تلاش بيشتر در راستاي حل مشكلات مردم بوده است، ضمن تقدير مجدد از هيات رييسه و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي افزود: جلسه بسيار خوبي برگزار شد و با متانت، ‌طبق قانون، مخالفان، موافقان، وزرا، صحبت كردند و 4 وزير با راي بسيار خوب بار مسووليت را بردوش گرفتند و كار خودشان را آغاز كردند. هميشه وقتي نيروي جديد به تيمي كه در ميدان است، وارد مي‌شود، تازه‌نفس بوده و از آن توقع بيشتري است كه بيشتر بدود و فعال‌تر باشد؛ مردم چنين توقعي از تيم جديد دارند. روحاني در ادامه به 13 آبان كه موعد آغاز تحريم‌هاي جديد امريكا عليه مردم ايران است، اشاره كرد و افزود: مطمئنا امريكا در اين توطئه جديد عليه ايران پيروز نخواهد شد كما اينكه قدم به قدم دارند عقب‌نشيني مي‌كنند؛ اول گفتند نفت را به صفر مي‌رسانيم؛ بعد گفتند كه در نوامبر نمي‌شود كه به صفر برسانيم، چند ماه بعد ممكن است و بعد كم‌كم گفتند نمي‌شود به صفر برسانيم و مي‌خواهيم صادرات نفت را كم كنيم.

رييس‌جمهور با بيان اينكه امريكايي‌ها هيچ‌ يك از اين اقدامات را نمي‌توانند انجام دهند، خطاب به آنان اظهار داشت: شما نه مي‌توانيد نفت ايران را قطع كنيد و نه مي‌توانيد به آن حدي كه مورد نظرتان است، برسانيد؛ شما مي‌خواهيد مردم ايران را عصباني كنيد؛ البته ملت ايران از امريكا و جنايت‌هاي امريكا عصباني هستند نه از دولت و نظام خودشان. مردم ايران به كشورشان عشق مي‌ورزند و ما مي‌توانيم از اين مشكلات عبور كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون