• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4222 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ آبان

دانمارك ايران را متهم به تلاش براي آسيب رساندن به گروه تروريستي الاحوازيه كرد

پرورش گلخانه‌اي تروريسم در اسكانديناوي

شهاب شهسواري

 دولت دانمارك با بازداشت يك شهروند نروژي ايراني‌تبار ادعا كرده است كه اين فرد از طرف دولت جمهوري اسلامي ايران مامور بوده است تا رهبر يك گروه تروريستي تحت‌الحمايه دانمارك را در خاك اين كشور به قتل برساند. هر چند هنوز جزيياتي از اتهامات يا نحوه كشف اين برنامه ترور ادعايي منتشر نشده است، اما نخست‌وزير و وزارت خارجه دانمارك به سرعت دولت جمهوري اسلامي ايران را بدون ارايه شواهدي به تلاش براي اجراي نقشه ترور در خاك اين كشور متهم كرده‌اند. يك ماه و ده روز بعد از اينكه يك گروه تروريستي تحت حمايت دولت دانمارك با اعزام تعدادي تروريست مسلح به خاك ايران اقدام به حمله مسلحانه‌اي كرد كه باعث كشته شدن 25 شهروند ايراني از جمله يك كودك و مجروح شدن70 نفر ديگر از جمله زنان و كودكان شد، رهبران گروه «جنبش مبارزه عربي براي آزادي اهواز» كه مسووليت اين عمليات تروريستي را قبول كرده‌اند، آزادانه و تحت حمايت دانمارك در خاك اين كشور زندگي مي‌كنند. دانمارك پاسخي به درخواست ايران براي استرداد مسوولان اين عمليات تروريستي براي محاكمه در ايران نداده است. حالا كپنهاگ براي انحراف افكار عمومي تلاش مي‌كند تا جمهوري اسلامي ايران را به اجراي عمليات تروريستي در خاك اين كشور متهم كند. به نوشته پايگاه خبري بي‌بي‌سي، تلاش براي پرونده‌سازي عليه ايران از يك ماه پيش و زماني آغاز شده است كه نيروهاي امنيتي دانمارك با بستن پل بزرگ ميان دانمارك و سوئد و دستور توقف حركت قايق‌ها، كشتي‌ها و قطارهاي بين دو كشور براي ساعاتي ارتباط ميان سوئد و دانمارك را قطع كردند، حالا افشا شده است كه اين عمليات براي جلوگيري از اجراي نقشه ادعايي ترور انجام شده است. متهمي كه دولت دانمارك دستور بازداشت او را داده است، يك شهروند دوتابعيتي ايراني نروژي است كه ادعا مي‌شود از محل اقامت رهبر گروه تروريستي موسوم به «جنبش مبارزه عربي براي آزادي اهواز» عكاسي كرده است. اين فرد نروژي-ايراني ده روز پيش به خواست دولت دانمارك در خاك سوئد بازداشت شده است. حبيب جبر، رهبر گروه تروريستي موسوم به «جنبش مبارزه عربي براي آزادي اهواز» و بسياري ديگر از اعضاي اين گروه تروريستي جدايي‌طلب عامل حمله تروريستي روز 31 شهريور در اهواز، در خاك دانمارك و تحت‌الحمايه دولت اين كشور زندگي مي‌كنند. يعقوب حر التستري، سخنگوي اين گروه تروريستي، بعد از انجام عمليات تروريستي در خاك ايران، از درون خاك دانمارك با يك شبكه تلويزيوني فارسي زبان مستقر در لندن مصاحبه كرده‌ بود و مسووليت اين حمله تروريستي را پذيرفته ‌بود. به نوشته سي‌ان‌ان، دستگاه امنيتي سوئد تاكيد كرده است كه فرد دستگير شده در خاك اين كشور به دانمارك مسترد شده است. به گفته آندرس ساموئلسون، وزير خارجه دانمارك فرد دستگير شده همه اتهامات وارد شده به خود را در دادگاه رد كرده است. با اين وجود، دانمارك بي‌پروا حتي قبل از طي روند قضايي در خاك خودش، اين اقدام را به دولت جمهوري اسلامي ايران نسبت داده است.

 

اتهام‌پراكني عجولانه

اولين مقام دانماركي كه اتهام‌زني عليه ايران را آغاز كرد، فن بورش اندرسون بود كه ادعا كرد: «ما در برابر يك سازمان اطلاعاتي ايران قرار گرفته‌ايم كه براي حمله‌اي در خاك دانمارك برنامه‌ريزي مي‌كند، قطعا ما نه مي‌توانيم و نه مي‌خواهيم چنين چيزي را قبول كنيم.» آندرس ساموئلسون، وزير خارجه دانمارك دومين مقام دانماركي بود كه در اين مورد اظهارنظر كرد، وي تاكيد كرد كه سفير دانمارك از تهران فراخوانده ‌شده‌ و سفير ايران در دانمارك به وزارت خارجه اين كشور احضار شده است. او همچنين در نشست خبري در برابر خبرنگاران گفت كه دانمارك از اتحاديه اروپا مي‌خواهد تا ايرانيان را تحريم كند. ساموئلسون گفت: «در راستاي تحولات اخير دانمارك از اتحاديه اروپا خواهد خواست تا تحريم‌هاي جديد عليه ايران را مورد بررسي قرار دهد. لارس لوك راسموسن، نخست‌وزير دانمارك هم با انتشار پيامي در حساب كاربري توييتر خود با تكرار اتهام‌هاي بي‌پايه مقام‌هاي ديگر دانماركي نوشت: «كاملا غيرقابل قبول است كه ايران يا ديگر كشورهاي خارجي در خاك دانمارك اقدام به ترور كنند. اقدامات بيشتر عليه ايران در اتحاديه اروپا مورد بحث قرار خواهد گرفت.» اين اتهام‌ها از سوي دولت دانمارك در شرايطي بيان مي‌شود كه ايران و اتحاديه اروپا در آستانه اجراي تحريم‌هاي يك‌جانبه و غيرمشروع ايالات متحده امريكا عليه ايران، در حال رايزني براي افزايش همكاري‌ها و ايجاد ساز و كارهاي حفاظت از تجارت ميان دو كشور هستند.

واكنش تهران به اتهام‌پراكني دانمارك

تهران اقدام دولت دانمارك در اتهام‌زني به دولت جمهوري اسلامي ايران را «مغرضانه» و «عجولانه» توصيف و هرگونه دخالت در نقشه ادعايي را تكذيب كرده است. بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيما با بيان اينكه دولت دانمارك بايد با هوشياري و دقت لازم در اين خصوص كنكاش و واقعيت را مشخص كند، اظهار داشت: «جمهوري اسلامي ايران مصرا از آنها مي‌خواهد كه در اين خصوص با جديت تمام تحقيقات لازم را انجام دهند.» سخنگوي وزارت خارجه ايران در اين گفت‌وگو احتمال دخالت امريكا در پرونده‌سازي براي تهران را مطرح كرد و گفت: «اتفاقي كه ديروز در دانمارك رخ داد موضوع غيرقابل پيش‌بيني نبود. با توجه به نوع مذاكرات ايران و 1+4 طي ماه‌هاي گذشته و پس از 18 ارديبهشت و خروج غيرقانوني امريكا از برجام، اراده جدي اروپا براي استمرار برجام، همكاري با ايران و مقابله با يك‌جانبه‌گرايي امريكا، اين تصور وجود داشت كه امريكا سخت عصباني است.» سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه سياست‌هاي ايران در قبال تروريسم، خشونت و رفتارهاي اينچنيني كاملا مشخص است، اظهار داشت: «قطعا كشوري مانند ايران كه در اين برهه كار تعاملي گسترده‌اي را با اتحاديه اروپا و كشورهاي جهان آغاز كرده در پي اين‌گونه رفتارها در كشورهاي خارجي نيست.» سخنگوي وزارت خارجه همچنين روز سه‌شنبه خبر داد كه سفير دانمارك در تهران، براي ارايه توضيحاتي در مورد اين اتهام‌زني‌ها به وزارت خارجه دعوت شد و صبح چهارشنبه با رييس اداره اول شمال اروپاي وزارت خارجه ديدار كرد. قاسمي تاكيد كرد: «در اين ملاقات مراتب اعتراض كشورمان نسبت به واكنش‌هاي شتابزده سياسي و رسانه‌اي برخي مقامات دانماركي نسبت به دستگيري يك شهروند نروژي – ايراني‌تبار به اتهام داشتن برنامه براي ترور فردي در دانمارك به سفير اين كشور در تهران اعلام شد.» قاسمي افزود: «در اين ملاقات تاكيد شد كه اخبار مغرضانه منتشره در خصوص طرح عمليات نافرجام عليه يكي از مخالفان ايراني در دانمارك و ادعاي انتساب آن به جمهوري اسلامي ايران را قويا تكذيب مي‌كنيم و آن را در ادامه توطئه‌ها و دسيسه‌هاي دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ايران و اروپا در شرايط خاص و خطير كنوني مي‌دانيم.» همچنين، رييس اداره امور شمال اروپا ضمن تاكيد بر لزوم مديريت حساب شده و عاقلانه تحولات، نسبت به پيامدهاي سوء اقدامات نسنجيده و جنجالي هشدار داد. سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين گفت: «سفير دانمارك در اين ملاقات اعلام كرد كه براي پاره‌اي از مشورت‌ها به كپنهاگ فراخوانده شده و در كپنهاگ سعي مي‌كنم مطالب و انتظارات طرف‌هاي ايراني را مطرح و پيگيري كنم.»

 

ذوق‌زدگي امريكا از تنش ميان تهران و كپنهاگ

مايك پومپئو، وزير خارجه ايالات متحده امريكا، بعد از انتشار خبر اتهام‌هاي دولت دانمارك عليه ايران، نتوانست خوشحالي خود را از تنش در روابط ايران و اروپا پنهان كند. در شرايطي كه وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران، دست امريكا را در پس پرده پرونده‌سازي براي دولت ايران مي‌بيند، وزير خارجه امريكا با ادبيات سخيف در توييتر خود نوشت: «ما به دولت دانمارك براي بازداشت يك تروريست رژيم ايران تبريك مي‌گوييم. براي 40 سال اروپا هدف حملات تروريستي تحت حمايت ايران بود. ما از همه متحدان و شركاي‌مان مي‌خواهيم با تمام قوا روياروي تهديدهاي ايران عليه صلح و امنيت بايستند.»

همزمان رسانه‌هاي اسراييلي خبر داده‌اند كه سازمان جاسوسي موساد، در افشاي اين نقشه با دولت دانمارك همكاري كرده است. موساد كه در نيمه دوم قرن بيستم با انجام عمليات‌هاي فراسرزميني موسوم به عمليات‌هاي «پرچم دروغينFalse Flag » به عنوان يك سازمان اطلاعاتي خطرناك براي خود نامي دست و پا كرده است، در بسياري از عمليات‌هاي خود با استفاده از ردپاي كاذب كشورها يا گروه‌هاي ديگر، تلاش مي‌كند تا نقش خود را در عمليات جنايتكارانه پاك كند. سابقه عمليات مشابه توسط اين سرويس اطلاعاتي در كشورهاي مختلف جهان از جمله آرژانتين، امريكا، مصر، لبنان و بسياري از كشورهاي ديگر كشف شده است كه همواره با پرچم گروه يا كشوري غيرمرتبط انجام شده‌اند. به نوشته رسانه‌هاي اسراييلي، موساد نقش كليدي در افشاي اين نقشه ادعايي بازي كرده است و اطلاعاتي در اختيار سرويس‌هاي امنيتي دانمارك قرار داده است كه به بازداشت يك مامور ايراني منجر شد.

 


اتحاديه اروپا: به همكاري با ايران ادامه مي‌دهيم

يك منبع به خبرنگار روزنامه وال‌استريت‌ژورنال گفت فدريكا موگريني براي حمايت از دانمارك، در پرتو اتهامات اين كشور عليه ايران با «آندره ساموئل‌سن»، وزير خارجه دانمارك گفت‌وگو كرده است. به گزارش فارس، «مايا كوتسيانيچ» سخنگوي «فدريكا موگريني»، با وجود اين ادعاها بر حمايت اتحاديه اروپا از توافق هسته‌اي با ايران (برجام) تأكيد كرد. اين مقام اروپايي گفت: «حمايت اين اتحاديه از برجام به قوت خود باقي است اما ديگر مسائل با ايران از جمله اتهام قتل در اتحاديه اروپا به صورت جداگانه مورد بررسي قرار خواهد گرفت.» وي اضافه كرد: «ما تهديد عليه امنيت اتحاديه اروپا را نمي‌پذيريم و اين اتفاقات را فوق‌العاده جدي تلقي مي‌كنيم. وي به اين موضوع اشاره كرد كه تحريم‌ها عليه ايران (در ارتباط با تروريسم يا حقوق‌بشر) هنوز پابرجا هستند.» كوتسيانيچ درباره ساز و كار ويژه اقدام مالي اروپا با ايران بدون اشاره به زمانبندي و محتواي آن گفت: كار در اين مورد ميان كشورهاي عضو ادامه دارد.كوتسيانيچ افزود: «ما شنيده‌ايم اقدامات به آرامي در جريان است و بعضي ديپلمات‌ها نگراني‌هايي درباره مخالفت‌هاي داخلي دارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون