• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4226 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۵ آبان

اسامي اعضاي هيات‌مديره شستا و بازنشستگي كشوري منتشر شد

گام شستا براي افزايش شفاف‌سازي ‌

شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي كه با نام شستا شناخته مي‌شود. يكي از بزرگ‌ترين بنگاه‌هاي اقتصادي است كه در سال‌هاي اخير بزرگ‌تر از پيش شده است. شستا هم‌اكنون در همه صنايع برتر كشور در قالب 9 ‌هلدينگ نفت، گاز، انرژي، دارو، سيمان، رايتل، كاني‌هاي فلزي، حمل‌ و نقل دريايي و ساختمان‌سازي فعاليت دارد كه سهم شستا از مجموعه توليد اين بخش‌ها 20 تا 30 درصد است.

يكي از عوامل رشد شستا در سال‌هاي اخير، فرآيند‌هاي خصوصي‌سازي شركت‌ها در دولت نهم و دهم بود. دولت شركت‌ها را به منظور رد ديون واگذار مي‌كرد. شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي ۲۷۴ شركت دارد كه از اين تعداد ۹۵ شركت‌ در قالب رد ديون (بدهي دولت به تامين اجتماعي) به آن واگذار شده است. همچنين تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي از شستا در سال 92 حواشي اين نهاد را افزايش داد. تركيب هيات‌مديره شركت‌هاي شستا يكي از موضوعات مورد توجه اين تحقيق بود. جدول زير بخشي از نتايج حاصل از اين گزارش بود.

با اين حال شفافيت، تركيب و نحوه هيات‌مديره‌هاي شركت‌ها وابسته همچنان ابهام‌هاي بسياري را ايجاد كرده بود. به نحوي كه از وعده‌هاي وزير رفاه و امور اجتماعي در مجلس انتشار اسامي اعضاي هيات‌مديره شركت‌هاي وابسته به شستا بود.

ضرورت شفافيت در بخش مديريت شركت‌هاي شستا باز هم بيشتر مي‌شود زيرا مرتضي لطفي مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري تأمين اجتماعي (شستا) از تسريع در خروج اين شركت از بنگاهداري خبر داده است. او با بيان اينكه بزودي سهام 105 شركت واگذار مي‌شود، گفت: در مرحله نخست 10 شركت را عرضه كرديم تا علاوه بر حركت به‌سمت سهامداري، بخشي از سياست‌هاي دولت براي خروج از بنگاهداري نيز تحقق يابد.

به گفته مديرعامل سرمايه‌گذاري سازمان تامين اجتماعي (شستا) از سال گذشته اين نهاد اقتصادي- اجتماعي برنامه جامعي براي واگذاري بخش زيادي از شركت‌هايش آغاز كرده و قرار است در يك برنامه پنج‌ساله تا سال 1401مديريت سهام 157شركت را به بخش خصوصي واگذار كند. اين شركت‌ها كه تعداد زيادي از آنها سهام‌شان در بورس مبادله مي‌شود قرار است به سهامداران داخلي و خارجي فروخته شوند. مي‌توان انتشار اسامي اعضاي هيات‌مديره شستا و بازنشستگي كشوري را گامي به پيش به منظور افزايش شفافيت شركت‌ها و آماده‌سازي مقدمات آنها در خصوصي‌سازي تلقي كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون