• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4226 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۵ آبان

تبعيض در مورد مسلمانان چين

سيد محمد‌علي ابطحي

مسلمانان چين هم مثل بقيه مسلمانان به خدا و رسول ايمان دارند اما مظلوم مانده‌اند.

حتي اگر در سياست خارجي مباني حقوق بشر اولويت نداشته باشد، اما بر اساس قواعد دفاع از مسلمانان بايد يكي از اصول خدشه‌ناپذير سياست خارجي باشد.

رنج‌آور است اگر بين ستم بر مسلمانان بر اساس نوع رابطه ايران با كشور ستم‌كننده تبعيض صورت گيرد.

در طول هفته‌هاي گذشته خبرهاي دردناكي از مسلمانان چين به گوش مي‌رسد. اويغورها نژادي ترك‌تبار در شرق دور چين هستند كه مسلمانند. تركستان يا استان سين كيانگ در زبان چيني جايگاه اصلي آنان است كه شهر باستاني كاشغر در كرانه جاده مشهور ابريشم در آن قرار دارد. قرن‌ها است اين منطقه مسلمان‌نشين در اختيار چين است و دهه‌هاست كه حزب كمونيست چين بر آن حاكميت دارد. سال‌هاست كه اويغورها تحت شديدترين سياست‌هاي تبعيض‌آميز نژادي و مذهبي از جانب پكن قرار گرفته‌اند.

نام اويغورها از اسم 24 قبيله اغوز از تاريخ قبايل غازاني آمده است.

اويغورها به عنوان بخشي از ملت بزرگ چين دچار ستم مستقيم شده‌اند. اخيرا دولت چين بيش از يك ميليون از مسلمانان چين را به صورت رندوم از خانواده‌ها جدا و آنان را دستگير كرده و به اسم مبارزه با افراط‌گري در اردوگاه بزرگ سين كيانگ زنداني كرده است.

دولت چين ابتدا وجود اين اردوگاه و اين ستم سيستماتيك بر مسلمانان چيني را انكار مي‌كرد كه بعد از فشار تعدادي از كشورها چين اعتراف كرد اين كار انجام شده است و مسلمانان چين در اين اردوگاه‌ها برده مي‌شوند كه به آنان اصول مدارا و تسامح و همزيستي مسالمت‌آميز و دوري از خشونت و در نهايت ترك دين آموزش داده شود.

شنيدن اين خبر در قرن فعلي غيرقابل باور است.

آنها از ده‌ها نسل قبل چيني بوده‌اند و مسلمان. سابقه خشونتي هم نداشته‌اند. فقط اين اتفاق وحشتناك براي پيشگيري صورت گرفته است.

وقتي اين خبر به بركت مخالفت غربي‌ها با چين از سوي سرويس جهاني تلويزيون بي‌بي‌سي پيگيري شد و در آن گزارش تصاوير هوايي ده‌ها كمپ نگهداري و حصر چيني‌هاي مسلمان به نمايش درآمد، دولت چين پذيرفت كه با بعضي از مسلمانان داخل كمپ گفت‌وگو شود.

طبق معمول همه كشورهايي مثل چين، وقتي چند نفر از افراد براي مصاحبه معرفي شدند، خيلي شيك و مجلسي به خبرنگار گفتند وضع ما خيلي خوب است. در اينجا به ما صنايع دستي و حرفه‌هايي مثل نجاري و خياطي آموزش داده مي‌شود، ما در اينجا سواد مي‌آموزيم و خوشحاليم.

حتي اگر جمهوري اسلامي و يا دولت‌هاي ديگر اسلامي به خاطر ملاحظات سياسي نمي‌توانند با چين سر شاخ شوند، چرا علماي ديني وظيفه حمايت از مسلمانان چين را فراموش كرده‌اند؟

در دوران اصلاحات كه من رييس دفتر رييس‌جمهور بودم، يك‌بار آيت‌الله صافي‌گلپايگاني از من خواستند به خدمت‌شان بروم. رفتم قم. خيلي حساس و دلسوز در مورد مسلمانان چچن كه آن روزها توسط دولت روسيه مورد آزار و قتل قرار گرفته بودند، تذكر دادند و خواستند رييس‌جمهور از وزارت خارجه بخواهد در اين مورد فعال باشند و بدانند فقط مردم فلسطين، مسلمان نيستند.

دغدغه علماي ديني براي جلوگيري از ظلم به مسلمانان نبايد با نگاه تبعيض‌آلود سياسي باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون