• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4232 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان

گردباد سياسي مقاومت دولت نتانياهو را در لبه پرتگاه سقوط قرار داد

پژواك موشك‌هاي غزه

شهاب  شهسواري

كمتر از 24 ساعت بعد از توافق آتش‌بس در غزه، وزير جنگ رژيم صهيونيستي از مقام خود كناره‌گيري كرد؛ موضوعي كه گروه‌هاي مقاومت از آن به عنوان پيروزي سياسي مقاومت ياد كرده‌اند. آويگدور ليبرمن، وزير جنگ پيشين رژيم صهيونيستي روز چهارشنبه در يك كنفرانس خبري اعلام كرد كه به دليل مخالفت با سياست دولت نتانياهو مبني بر پذيرش آتش‌بس در غزه از مقام خود كناره‌گيري مي‌كند و از ائتلاف حاكم خارج مي‌شود. خروج حزب «اسراييل خانه ما» تحت رهبري آويگدور ليبرمن باعث مي‌شود تا تعداد كرسي‌هاي ائتلاف حاكم به 61 كرسي برسد كه فقط يك كرسي تا از دست دادن كامل اكثريت كنست اسراييل فاصله دارد. آويگدور ليبرمن در كنفرانس خبري خود تاكيد كرد كه خواستار برگزاري انتخابات زودهنگام براي تعيين دولت جديد رژيم صهيونيستي است.

ليبرمن گفته است كه با سياست‌هاي دولت نتانياهو براي مصالحه و آتش‌بس با گروه‌هاي مقاومت در غزه مخالف است. او در نشست خبري روز چهارشنبه خود بعد از اعلام استعفا تاكيد كرد: «اختلاف نظر ميان من و نخست‌وزير بر كسي پوشيده نيست. من با ورود پول‌هاي قطري به غزه مخالف بودم ولي وقتي كه نخست‌وزير موافقت خود را اعلام كرد، مجبور به اجراي آن شدم. با تاخير در تخريب روستاي خان‌الاحمر در كرانه باختري هم مخالف بودم.» بنيامين نتانياهو طي هفته‌هاي گذشته در راستاي اجراي نقشه كاهش تنش با ميانجي‌گري مصر و سازمان ملل در نوار غزه، اجازه داده ‌بود تا مقاديري كمك‌هاي مالي براي پرداخت حقوق كارمندان دولتي در حماس وارد نوار غزه شود. به نوشته پايگاه خبري هاآرتص روز سه‌شنبه در جلسه كابينه امنيتي اسراييل، اويگدور ليبرمن و نفتالي بنت رسما با اعلام آتش‌بس مخالفت كرده ‌بودند و خواهان «اقدام قاطع و فوري» خشونت‌آميز عليه غزه شدند. ليبرمن چهارشنبه بعد از كناره‌گيري گفت:«اگر در مقام خود باقي مانده‌ بودم، آنگاه ديگر نمي‌توانستم در چشم ساكنان سرزمين‌هاي جنوب نگاه كنم.» نتانياهو روز گذشته در دفاع از عملكرد خود در برابر غزه مدعي شد «دشمنان ما براي آتش‌بس التماس كردند.» اين ادعا در شرايطي بيان مي‌شود كه روز سه‌شنبه، رسانه‌هاي اسراييلي از غافلگيري و نگراني اين رژيم از توان دفاعي و قدرت سلاح‌هاي مقاومت خبر داده ‌بودند. او اضافه كرد: «رهبري گاهي به اين معناست وقتي چيزهايي مي‌داني كه محرمانه است و نمي‌تواني با افكار عمومي در ميان بگذاري در برابر انتقاد ايستادگي كني.»

 

مقاومت: پيروز ميدان جنگ و سياست

گروه‌هاي مقاومت فلسطيني ابتداي هفته جاري در واكنش به عمليات مخفيانه ترور ارتش اسراييل در غزه از يكشنبه شب عمليات تلافي‌جويانه راكتي و موشكي عليه شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين را در سرزمين‌هاي اشغالي اجرا كردند. حماس و جهاد اسلامي با صدور بيانيه‌هاي جداگانه، استعفاي وزير جنگ رژيم صهيونيستي را يك پيروزي سياسي براي مقاومت عنوان كرده‌اند. جهاد اسلامي تاكيد كرده است كه مقاومت غزه نه تنها «قدرت بازدارندگي» خود را به لحاظ نظامي به نمايش گذاشت بلكه باعث ايجاد «گردبادي سياسي در ميان رهبران رژيم اشغال‌گر به دليل ناتواني در مهار غزه» شد. گروه حماس نيز با صدور بيانيه‌اي كناره‌گيري ليبرمن از دولت اسراييل را «يك پيروزي براي غزه» و «پذيرش شكست از سوي اسراييل» اعلام كرد. سامي ابوزهري، سخنگوي ارشد گروه حماس در اين بيانيه تاكيد مي‌كند:«استعفاي ليبرمن نشانه پذيرش شكست و ناكارآمدي در برابر مقاومت فلسطيني و يك پيروزي سياسي براي غزه است كه با استقامت موفق به ايجاد زلزله سياسي در جبهه اشغال‌گران شده است.»

روز يكشنبه و بعد از اجراي يك عمليات ترور توسط گروهي نفوذي از افسران امنيتي ارتش اسراييل در نوار غزه، موج جديدي از درگيري‌ها ميان گروه‌هاي مقاومت فلسطيني و ارتش رژيم صهيونيستي آغاز شد. بر اساس گزارش‌ها گروه‌هاي فلسطيني با شليك بيش از 460 موشك به سمت شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين، اقدام رژيم صهيونيستي در ترور يكي از رهبران نظامي حماس به نام نورالبركه را تلافي كردند. رژيم صهيونيستي نيز در واكنش به پاسخ كم‌سابقه مقاومت با استفاده از جت‌هاي جنگنده به 160 نقطه در نوار غزه حمله كرد. ساختمان تلويزيون الاقصي در غزه يكي از هدف‌هاي اين حملات بود. بر اثر تبادل آتش ميان دو طرف دست‌كم 5 فلسطيني به شهادت رسيدند و يك صهيونيست نيز در سرزمين‌هاي اشغالي كشته ‌شد. يك عضو راست‌گراي افراطي كنست اسراييل از ائتلاف اپوزيسيون اتحاد صهيونيست در توييتي در مورد كناره‌گيري ليبرمن نوشته است:«به نظر مي‌رسد كه دو سال آزگار براي ليبرمن كافي نبود تا وعده خود براي تمام كردن كار[اسماعيل] هنيه [رهبر حماس] را در عرض 48 ساعت عملي كند اما 48 ساعت براي هنيه كافي بود تا دوران وزارت دفاع ليبرمن را تمام كند.»

 

نتانياهو در معرض سقوط

كناره‌گيري آويگدور ليبرمن ضربه ديگري به دولت ائتلاف نتانياهو بود كه اكثريت او را در كنست اسراييل به كمترين ميزان ممكن رساند. آويگدور ليبرمن كه با حزب «اسراييل خانه ما» 5 كرسي كنست را در اختيار دارد ضمن كناره‌گيري از دولت خواهان برگزاري انتخابات زودهنگام در سرزمين‌هاي اشغالي شده است. حزب ليبرمن در ميان اسراييلي‌هاي روس زبان و مهاجراني كه از شوروي به سرزمين‌هاي اشغالي آمده‌اند، پايگاه قدرتمندي دارد و ديدگاه‌هاي خشونت‌طلبانه و افراطي او از سوي گروه‌هاي راست افراطي مورد پذيرش قرار مي‌گيرد. در شرايطي كه روز سه‌شنبه و بعد از برگزاري جلسه اضطراري كابينه امنيتي رژيم صهيونيستي براي بررسي اوضاع غزه، منابع خبري اسراييل از موافقت وزارت جنگ با پيشنهاد آتش‌بس خبر داده ‌بودند، ليبرمن روز چهارشنبه اعلام كرد كه به هيچ‌وجه با آتش‌بس موافق نيست و اين اقدام را «كوتاه آمدن در برابر تروريست‌ها» مي‌داند.

دولت نتانياهو با كنار رفتن حزب ليبرمن تنها 61 كرسي از 120 كرسي كنست اسراييل را در اختيار خواهد داشت، اكثريتي بسيار شكننده كه حالا از سوي ديگر متحدان راست افراطي نتانياهو هم تهديد مي‌شود. حزب افراطي «خانه يهود» به رهبري نفتالي بنت، وزير اطلاعات و امور مهاجران، كه با 10 كرسي كنست در دولت ائتلافي نتانياهو مشاركت دارد، تهديد كرده است در صورتي كه وزارت جنگ به اين حزب داده ‌نشود از ائتلاف خارج خواهد شد، خروجي كه به قيمت سقوط دولت نتانياهو تمام مي‌شود. اويگدور ليبرمن و نفتالي بنت در طول ماه‌هاي گذشته دعواي رسانه‌اي در مورد نحوه برخورد با غزه راه انداخته ‌بودند. نفتالي بنت، وزير جنگ وقت اسراييل را متهم مي‌كرد كه موضع بسيار نرمي در برابر غزه اتخاذ كرده است. در نتيجه به نظر مي‌رسد كه حزب «خانه يهود» هم شانس كمي براي ماندن در دولت ائتلافي نتانياهو داشته ‌باشد. در برابر حزب متبوع نتانياهو، ليكود اعلام كرده است كه نخست‌وزير شخصا وزارت را بر عهده خواهد گرفت. نتانياهو در حال حاضر به جز نخست‌وزيري 2 وزارتخانه بهداشت و امورخارجه را نيز شخصا اداره مي‌كند. نمايندگان ليكود ضمن رد احتمال سقوط دولت نتانياهو گفته‌اند كه اين دولت تا پايان دوره خود به كار ادامه خواهد داد و نيازي به برگزراي انتخابات زودهنگام نيست.

به جز آويگدور ليبرمن، رهبران احزاب تندرو ديگر از جمله يايير لاپيد، رهبر حزب يش اتيد نيز خواهان كناره‌گيري دولت نتانياهو شده‌اند. لاپيد گفته است كه «شمارش معكوس براي پايان نتانياهو آغاز شده است.» تزيپي ليوني، وزير خارجه اسبق رژيم صهيونيستي، نماينده اتحاديه صهيونيست و رهبر اپوزيسيون دولت در كنست نيز از تمام اعضاي دولت نتانياهو خواسته است از مقام خود كناره‌گيري كنند و گفته است:«دولتي كه قادر به دفاع نيست بايد برود، ديگر نه صلحي وجود دارد و نه امنيتي.» ليوني ادعا كرد كه در صورت برگزاري انتخابات زودهنگام، ائتلاف اتحاديه صهيونيست به قدرت خواهد رسيد چراكه هيچ يك از احزاب عضو ائتلاف حاكم برنامه‌اي براي دفاع از اسراييل ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون