• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4232 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان

صداي مخالف

پس‌لرزه‌هاي مصاحبه ظريف

تقريبا تمام رسانه‌هاي اصولگرا به مصاحبه ظريف واكنش نشان داده و به آن حمله كردند. برخي از آنها مانند (وطن امروز و صبح نو) تيتر و عكس اصلي خود را به آن اختصاص داده بودند. برخي ديگر نيز دست‌كم در سرمقاله و يكي از تيترهاي صفحه اول خود به مصاحبه ظريف پرداختند.

روزنامه فرهيختگان از تصاوير ظريف و حناچي در صفحه اول خود استفاده كرد و در تيتر اصلي از «گراي ظريف و گره پيروز» استفاده كرد. محمد جعفري در اين روزنامه درباره ظريف معتقد بود كه دولت از عدم تصويب اين لوايح عصباني است. او مي‌نويسد: «اين حرف‌ها در شرايطي است كه از لوايح چهارگانه براي اجراي آخرين گام‌هاي برنامه اقدام پيشنهادي FATF تنها يك مورد به نتيجه رسيده و با وجود همه اصرارهاي دولت، سه‌تاي ديگر در وضعيتي برزخي ميان مجلس و شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام به سر مي‌برند و هنوز زور دولت براي تصويب آنها نچربيده. با اين اوصاف شايد بتوان ريشه گفته‌هاي اخير جناب ظريف را هم در همين بن‌بست جست‌وجو كرد و آن را تلاشي براي برون‌رفت از وضع كنوني دانست. هر چه هست، اين‌بار اولي نيست كه سر بزنگاه و در شرايطي تعيين‌كننده، مردان پاستور اينچنين دسته‌گل به آب مي‌دهند.»

روزنامه صبح نو ظريف را متهم به «سياه‌نمايي» كرد و معتقد بود كه ظريف به امريكا پاس گل داده است. اين روزنامه نزديك به قاليباف كه مشخص است، ماجراي پولشويي براي‌شان از اهميت بسيار زيادي برخوردار است، مي‌نويسد: اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا حلقه اصلي اعتدال و اصلاحات هنگامي كه يك حساسيت خاص در كشور وجود دارد، يك پاس گل به موقع مي‌دهد، پاس گل‌هايي كه تنها تحريم‌هاي بيشتر و آسيب به منافع ملي را به دنبال دارد؟ اعتماد به غرب از مهم‌ترين ويژگي‌هاي دولت تدبير و اميد است اما چگونه ممكن است وزير امور خارجه با اظهاراتش در زمين دشمن بازي كرده و منافع كشور را به خطر بيندازد؟ اين سوال مطرح مي‌شود كه آقاي ظريف بر اساس كدام اطلاعات، سنجش يا پايش چنين آماري از پولشويي در ايران ارايه مي‌كند؟ آيا اين سخنان وزير امورخارجه با سند و مدرك دقيقي است يا تنها گمانه‌زني‌هاي سياسي؟ اگر اسناد اين مهم موجود است پس چرا آن را منتشر نمي‌كند؟‌»

صبح ‌نو سوال مي‌كند «در صورت وجود مدرك(!) تاكنون اين اسناد را به دستگاه قضا و مراجع ذي‌صلاح ارايه كرده‌اند؟‌‌» اين سوال در حالي از ظريف پرسيده مي‌شود كه دست‌كم نزديكان قاليباف به خوبي از ارسال 12 پرونده قائم‌مقام قاليباف به قوه قضاييه مطلع هستند.

كيهان نيز در اين زمينه معتقد بود: «مدعيان پولشويي گسترده اگر سند نياورند، بايد محاكمه شوند.‌» اين روزنامه براي ايجاد فضايي سنگين عليه ظريف مصاحبه‌هاي متعددي را با نمايندگان مجلس از جمله اميرآبادي و ذوالنوري منتشر كرد. همچنين متن نامه‌اي در گزارش‌هاي روزنامه كيهان و صبح نو منتشر شد كه ادعا مي‌شد به جمعي از كارشناسان اقتصادي تعلق دارد. نامه‌اي كه هيچ امضايي پاي آن نبود. همين ناشناسي مي‌توانست اتفاقا موضوع را به اصل مصاحبه ظريف و هزينه‌هاي هنگفت براي مقابله با اين لوايح مرتبط كند.

 

ظريف از چه چيز عصباني است

روزنامه مشرق نيز به دنبال علل عصبانيت ظريف رفت و ذيل يك گزارش مفصل معتقد بود كه ظريف به دلايل ديگري عصباني است و به همين خاطر موضوع را به پولشويي مرتبط كرده است. اين سايت با اشاره به اينكه «ظريف، ضعيف‌ترين و شكست‌خورده‌ترين وزير خارجه ايران پس از انقلاب است.‌»، مي‌نويسد: «لگدمال كردن برجام توسط اوباماي دموكرات و مودب، پاره كردن برجام توسط ترامپ جمهوريخواه، وقت‌كشي اروپاي آقا اجازه، سفارتخانه‌هاي بدون سفير در چين و هند، رفتارهاي تحقيرآميز مستمر اروپا در اخراج و بازداشت ديپلمات‌هاي ايراني و تعرض به سفارتخانه‌هاي ايران در اروپا، فشل بودن ديپلماسي اقتصادي، ناكارآمدي وزارت خارجه در ديپلماسي منطقه‌اي و... موجب شد تا ظريف در رفتاري عصبي و در ادعايي بي‌اساس و بدون مدرك، جمهوري اسلامي ايران را به پولشويي متهم كند.»

 

ظريف متقلب است

روزنامه وطن امروز سراغ كريمي‌قدوسي رفته كه همه اخبارش پيش از اين تكذيب شده بود. او وزارت خارجه را به «تقلب» متهم كرده است. اتهامي كه در تيتر اصلي روزنامه نيز خودنمايي مي‌كند. كريمي‌قدوسي مدعي شده است كه عمدا ترجمه‌هاي ارايه شده به مجلس درباره لايحه cft غلط ترجمه شده و مجلس بر اساس آنچه در جلوي او گذاشته شده، تصميم‌گيري كرده است. او از همين زاويه معتقد است، تقلب رخ داده و بايد مجلس دوباره راي‌گيري كند.

روزنامه رسالت نيز در سرمقاله خود به قلم كاظم انبارلويي به مصاحبه‌كنندگان حمله كرده و مي‌نويسد: «بايد ديد پشت سر آن دو خبرنگاري كه با ظريف به گفت‌وگو نشسته‌اند تا اين مطالب موهن عليه دولت و دستگاه قضايي را بيرون بياورند كيست؟ و چرا آنها در جنگ نرم عليه نظام به نيابت از رسانه‌هاي دشمن دست‌اندركار توليد محتوايي هستند كه مصرف خارجي دارد؟» گفتني است، اين مصاحبه توسط محمد مهاجري و يكي از خبرنگاران خبرآنلاين از ظريف دريافت شده بود كه نسخه تصويري آن نيز در اين سايت منتشر شد.

انبارلويي درباره ارقام بيان ‌شده توسط ظريف نيز مي‌نويسد: كسي كه از رقم درست بودجه وزارتخانه خود كه در رسانه‌ها اعلام شده خبر ندارد، معلوم نيست چطور از هزاران ميليارد تومان پولشويي در كشور خبردار شده كه يك رقم آن 30 هزار ميليارد تومان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون