• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4239 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳ آذر

آيت‌الله علم الهدي با تاييد وجود پولشويي در كشور:

ظريف دروغ نگفته است

مخالفت با fatf به معناي موافقت با پولشويي نيست

گروه سياسي

بيش از يك هفته از صحبت‌هاي ظريف درباره پولشويي و وجود آن در كشور مي‌گذرد اما هنوز اين يك جمله، بازار داغ نقد منتقدان را به خود اختصاص داده است و هر روز تيري از سوي مخالفان به سمت وزير امورخارجه پرتاب مي‌شود. صحبت‌هاي وزير امور خارجه كه در مصاحبه‌ با خبرآنلاين گفته بود: «پولشويي يك واقعيتي در كشور است و خيلي‌ها از پولشويي‌ منفعت مي‌برند. اگر كدي در اين زمينه داشته باشم، امكان ندارم علني عرض كنم، ولي كدهاي زيادي درباره ميزان پولشويي كه در كشور صورت مي‌گيرد، هست» تبديل به جنجالي شد كه گويا اين صحبت براي اولين‌بار است در كشور مطرح مي‌شود. هرچند در مقابل برخي هم به دفاع از وزارتخانه بلند شدند و بيان كردند آنهايي كه منكر پولشويي در كشور هستند چرا در مجلس تن به قانون‌گذاري در اين رابطه مي‌دهند اما اين پايان جدال مخالفان نبود. نكته جالب ماجرا اين بود كه اغلب منتقدان باور داشتند كه پولشويي در كشور اتفاق مي‌افتد اما نبايد ظريف به آن اشاره مي‌كرد. اين حرف و حديث‌ها آنقدر ادامه پيدا كرد كه نهايتا اين هفته سر از تريبون نماز جمعه درآورد.

 

مهر تاييد علم‌الهدي به حرف‌هاي ظريف

هرچند به مناسبت هفته وحدت بسياري از تريبون‌هاي نماز جمعه به موضوع وحدت ميان شيعه و سني پرداختند اما علاوه بر آن موضوع FATF و پولشويي هم مطرح شد كه داغ‌ترين آنها به خطه خراسان و خطبه‌هاي آيت‌الله علم الهدي مربوط مي‌شود. علم‌الهدي در خطبه‌هاي روز گذشته نماز جمعه مشهد در اوج انتقاد مهر تاييد به صحبت‌هاي ظريف مي‌زند و مي‌گويد كسي نگفت ظريف دروغ مي‌گويد. او در خطبه‌هاي روز گذشته گفت: « يكي از فسادها پولشويي است كه وجود دارد و كسي هم منكر نيست؛ همه جور انسان در جامعه 80 ميليوني است و همه جور آدم در آن است اما آنچه براي دشمن در تصميمات بين‌المللي سند مي‌شود و برحسب آن تصميم‌گيري مي‌كند؛ حرف توليت اجرايي نظام و توليت ديپلماسي آن است و اگر اينها حرف بزنند در عرصه بين‌المللي به عنوان يك سند اخذ شده و در تصميمات ضد ملت به اين استناد مي‌كنند.»

او در بخش ديگري از صحبت‌هايش عنوان مي‌كند: «امروز نخبگان و مردم ما CFT را جايز ندانسته و آن را در حد خيانت به نظام مي‌دانند و آن را مضر تشخيص مي‌دهند. اينكه شما بگوييد در كشور ما پولشويي است و اين مصوبه هم تصويب نشود؛ به همين حرف استناد مي‌كنند. كسي نگفت ايشان دروغ مي‌گويد؛ نخير، پولشويي هست. اشكال در اين كار است نه اشكال در اينكه چرا گفتيد. توليت سياست خارجي حرفي بزند براي دشمن سند مي‌شود؛ اينكه گفته شود مخالفان FATF نيز دنبال پولشويي هستند صحيح نيست؛ مخالف FATF مراجع تقليد و سياستمداران و متخصصان سياست خارجي و حقوق بين‌الملل و اقتصاد هستند. اين تهمت زده شده و بخش عظيمي از چهره‌ها را در بر گرفته است.»

 

مساله روشن است چرا جر و بحث مي‌كنيد؟!

صحبت‌هاي ظريف با همه جنجالي كه به پا كرد حرف دل دولت بود. حسن روحاني روز چهارشنبه در جلسه هيات دولت گرچه به نام ظريف اشاره‌اي نكرد، اما سخنان او درباره وجود پولشويي در همه كشورها حاكي از حمايت او از وزير امور خارجه دولتش بود.

روحاني گفت: «ما يك خانواده بزرگ با ۸۰‌ميليون جمعيت‌ هستيم و طبيعي است مشكلاتي هم وجود دارد. بايد فخر كنيم كه با مفاسد قدم به قدم مي‌جنگيم، چرا بايد بين ما اختلاف باشد و با صداي بلند و با لحن توهين‌آميز با هم حرف بزنيم و چرا بايد كلمات درشت را نثار همديگر كنيم. رييس‌جمهوري با بيان اينكه اشكالي ندارد كه در يك كار كارشناسي اختلاف نظر داشته باشيم، تصريح كرد: بايد موضوع را به كارشناس‌ها واگذار كنيم تا در سطح كارشناسي بحث كنند.»

او در بخشي ديگر از صحبت‌هايش گفت: «هر موضوع حقوقي، ديني، عرفاني، اجتماعي و اقتصادي را كه بايد كارشناس‌ها در مورد آن بحث كنند، به سطح خيابان نياوريم، نادرست مطرح نكنيم و مردم را به جان هم نيندازيم. رييس‌جمهوري با بيان اينكه مسائل خيلي روشن است، گفت: چرا راجع به مسائل روشن مي‌جنگيم. بله، همه دنيا گرفتار پولشويي است. شما به من نشان دهيد يك كشور در دنيا هست كه در آن پولشويي انجام نمي‌گيرد و يك كشور در دنيا به من نشان دهيد كه فساد، مواد مخدر و جنس تقلبي در آن نيست. همه بايد تلاش كنيم مفاسد را كم كنيم و راه پولشويي را ببنديم. چرا اينقدر جر و بحث مي‌كنيم. روحاني تاكيد كرد: بايد با مواد مخدر بجنگيم، ولي معتاد داريم، بايد با دزدي بجنگيم متاسفانه دزد داريم، حالا در اقليت ولي آدم‌هاي ناسالم و ناپاك هم داريم. بايد با فساد بجنگيم. متاسفانه رشوه داريم و نبايد از بيان آن عصباني بشويم. رييس‌جمهور همچنين گفت: اگر متاسفانه در دستگاه‌هاي حكومتي و ادارات ما در گوشه و كناري، رشوه‌اي هم باشد بايد با آن بجنگيم و مبارزه كنيم. نبايد ناراحت شويم.»

 

حرف ظريف موضع دولت است

پس از حسن روحاني محمود واعظي رييس دفتر رييس‌جمهور نيز به حمايت از ظريف برخاست و موضع وزير امور خارجه را موضع دولت دانست. او با بيان اينكه نوار سخنان ظريف را شنيدم، تصريح كرد: «دولت به‌دنبال شفافيت و مبارزه با فساد است، آنچه ظريف درباره مبارزه با فساد و پولشويي مطرح كرد مصاديقي دارد كه به آن اشاره مي‌كنم.» واعظي با تاكيد بر اينكه همواره با ورود مواد مخدر به كشور مخالف هستيم، گفت: «ظريف هيچ نهاد و بخشي را متهم نكرده است، وي با پولشويي در ايران مخالفت كرده است و اعتقاد دارد قانون مبارزه با پولشويي بايد جاي خودش را باز كند. متاسفم از اينكه با وجود موضع درست ظريف، عده‌اي با خصومت قبلي وي را مورد هجمه قرار مي‌دهند.» واعظي همچنين گفت: «نبايد با خدمتگزاران كشور اينگونه رفتار كنيم، انتقاد سر جاي خودش است، اما هر چيزي را به يك مسوول گفتن قابل قبول نيست.» حسينعلي اميري، معاون پارلماني رييس‌جمهور هم در حاشيه جلسه هيات دولت با بيان اينكه پولشويي در مواردي مثل قاچاق مواد مخدر در كشور وجود دارد و بخشي از شهداي ما هم شهدايي هستند كه در راه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسيده‌اند و اين واقعيتي است كه ما در كشور با آن مواجهيم، گفت: نبايد به خاطر اظهارنظر كلي كه آقاي ظريف داشته است در اين حد مورد هجمه قرار بگيرد.»

 

اتهام به ديپلماسي كشور

حميد ابوطالبي مشاور رييس‌جمهور نيز در واكنش به اظهارات مخالفان در بيان انتقاد به ظريف در حساب توييترش نوشت: تهاجم به ‎وزير خارجه، تهاجم به ديپلماسي كشور است و از آنجا كه ديپلماسي، حاصل اجماع ملي بر كنش‌هاي ديپلماتيك براي تامين منافع ملي است، حمله به نماد ديپلماسي، حمله به منافع ملي است. آنان كه كشور را در بحران اقتصادي دچار بحران ديپلماسي كنند، آگاهانه به دنبال تخريب پايه‌هاي بنيادين استقلال كشور هستند.

 

ببر كاغذي مي‌سازند و شكار مي‌كنند

فرياد و فغان بر سر حقيقتي كه ظريف آن را به زبان آورد تمامي ندارد و جريان منتقد كه گويي فرصت مغتنمي براي‌شان پيش آمده هر آنچه در توان دارند را به كار بسته‌اند تا آخرين تيرهاي خود را روانه ساختمان پاستور كنند و در اين ميان چه چيزي بهتر از تخريب چهره محمدجواد ظريف. با اوج گرفتن انتقادات، وزير امورخارجه در پاسخ به اين اظهارات گفت: نوار اظهاراتم در اين خصوص وجود دارد؛ لذا درخواست مي‌شود افرادي كه نسبت به اظهارات بنده اعلام نظر كردند در مورد محتوا صحبت كنند نه محتوايي كه خودشان ساخته‌اند؛ در واقع گاهي افراد ببر كاغذي مي‌سازند و آن را به خوبي شكار كنند.

 

در نهايت...

با توجه به تمام انتقاداتي كه مطرح شد مي‌توان فهميد كه اصل واساس انتقاد به ظريف اين نيست كه پولشويي در كشور وجود ندارد بلكه حرف بر سر اين است كه ظريف نبايد اين مساله را بر زبان مي‌آورد. اما نهايتا قدرت استدلال دولت بر مخالفان چربيد و آنچه روز گذشته علم‌الهدي به زبان آورد خود نيز گواه ديگري بر اين ادعا است؛ البته در هر جايگاهي و در هر مسيري پذيرفتن ايراد را مي‌توان نخستين قدم راه اصلاح دانست.

 


حرف ظريف موضع دولت است

پس از حسن روحاني واعظي ،رييس دفتر رييس‌جمهور،نيز به حمايت از ظريف برخاست و موضع وزير امور خارجه را موضع دولت دانست. او با بيان اينكه نوار سخنان ظريف را شنيدم، تصريح كرد: دولت به‌دنبال شفافيت و مبارزه با فساد است. ظريف هيچ نهاد و بخشي را متهم نكرده است، وي با پولشويي در ايران مخالفت كرده است و اعتقاد دارد قانون مبارزه با پولشويي بايد جاي خودش را باز كند. متاسفم از اينكه با وجود موضع درست ظريف، عده‌اي با خصومت قبلي وي را مورد هجمه قرار مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون