• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4239 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳ آذر

پولشويي نماد فساد

مهدي پازوكي

بايد مبارزه با پولشويي را به عنوان يك فرصت پاس بداريم؛ روشن است كه اين اتفاق نفع اقتصاد ايران است؛ مبارزه با پولشويي، مبارزه با پول‌هاي كثيف، ‌قاچاق كالا و ارز، ‌مواد مخدر و... اين مبارزه بايد در دستور كار تمام حاكميت قرار گيرد. نكته اين است كه امكان ندارد با فساد مبارزه كنيم اما مبارزه با پولشويي را در دستور كار قرار ندهيم. عمده‌ترين مشكل اقتصاد ايران كه متاسفانه تندروها و محافظه‌كاران به آن توجهي نشان نمي‌دهند، فرار مالياتي و پولشويي است.

چه كساني در اين كشور پولشويي مي‌كنند؟ كساني كه فرار مالياتي دارند. شما نگاه كنيد آقاي ظريف هفته گذشته از وجود پولشويي گسترده در كشور خبر داد اما متاسفانه حتي از اين چهره كه يكي از بهترين ديپلمات‌هاي ماست و حرف درست و مستندي زد، حمايت نكردند. پرسش اين است كه چرا به ظريف حمله مي‌شود، وقتي ايران بهشت دلالان و واسطه‌گران است. توجه كنيد نسبت ماليات به توليد ناخالص داخلي در كشور ما 7.5 درصد است، در حالي كه اين شاخص در تركيه 20 درصد و در كشورهاي اسكانديناوي مثل سوئد، نروژ، دانمارك و فنلاند اين رقم حدود 50 درصد است. قضيه روشن نيست؟ به خاطر اين است كه ما بايد جلوي فرار مالياتي را بگيريم چون اگر جلوي فرار مالياتي گرفته شود پولشويي هم به تبع آن كاهش مي‌يابد و اقتصاد ما به شفافيت بيشتري مي‌رسد. از آن‌سو درآمدهاي دولت هم افزايش مي‌يابد. مساله شاقي نيست. كساني كه در اين كشور درآمدهاي نجومي دارند درآمدهاي آنها قابل رصد و پيگيري است. سازمان‌هاي اطلاعاتي و امنيتي كشور مي‌توانند اين درآمدها را رصد كنند. شما توجه كنيد فقط در سال گذشته مطابق آمارهاي رسمي 12.5 ميليارد دلار كالاي قاچاق وارد اين كشور شده است و اگر شما اين عدد را در 4500 تومان ضرب كنيد يعني 50 هزار ميليارد تومان كالاي قاچاق. اين فقط يك قلم پولشويي است كه در اين كشور روي داده است. خب من كه كالاي قاچاق وارد كشور نكرده‌ام، چه كسي كالاي قاچاق وارد كرده است؟ 50 هزار ميليارد تومان كه از طريق چمدان رد و بدل نمي‌شود، اين تبادلات مالي از طريق همين سيستم بانكي صورت مي‌گيرد.

در واقع وقتي از پولشويي گسترده در اقتصاد ايران سخن مي‌گوييم يك گزاره يا ادعاي سياسي را طرح نمي‌كنيم و كاملا يك حرف اقتصادي مي‌زنيم كه در قالب اعداد امكان مطالعه دارد. به عنوان مثال وقتي كه لايحه بودجه 97 توسط رييس‌جمهور ارائه شد ايشان گفت كه 25 درصد نقدينگي در اختيار موسسات غيرمجاز است كه زمينه براي هر گونه فسادي را فراهم كرده است. متاسفانه تندرو‌ها در داخل از آنجايي كه دركي از شرايط اقتصاد داخلي و شرايط جهاني دارند، با اعلام مخالفت‌ها و فشارها، مانع مبارزه با پولشويي در ايران مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون