• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4248 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ آذر

نتانياهو عمليات نظامي تازه‌اي را در مرزهاي جنوبي لبنان آغاز كرد

جنگ‌افروزي براي ماندن در قدرت

شهاب شهسواري

 

 

همزمان با افزايش فشار به نتانياهو براي كناره‌گيري از قدرت، بعد از استعفاي وزير جنگ و اعلام اتهامات جديد عليه او در پرونده فساد، ارتش اسراييل صبح سه‌شنبه اعلام كرد كه عمليات جديدي را در مرزهاي لبنان آغاز كرده است. ارتش اسراييل ادعا مي‌كند كه هدف اين عمليات «كشف و انهدام تونل‌هاي حزب‌الله» در اين منطقه است كه از درون خاك لبنان به سرزمين‌هاي اشغالي كشيده‌ شده‌اند. اين اولين‌بار است كه اسراييل از وجود چنين تونل‌هايي در مرز لبنان سخن مي‌گويد و معلوم نيست آيا تا پيش از اين وجود تونلي در اين منطقه تاييد شده است يا نه. طي ماه‌هاي گذشته دولت اسراييل تلاش‌هاي گسترده‌اي براي صدور تنش‌هاي داخلي خود به ديگر كشورهاي منطقه انجام داده است، از جمله حملات گاه و بي‌گاه به نقاط تصادفي در سوريه و فشار به مردم غزه. با اين حال اين رژيم هنوز در آغاز يك جنگ جديد در منطقه ناكام مانده است. عمليات تحريك‌آميز در مرزهاي جنوبي لبنان در شرايطي آغاز شده است كه حزب‌الله لبنان دو روز پيش با انتشار ويديويي تصريح كرده ‌بود كه در صورت هر گونه تجاوز به خاك اين كشور، واكنشي بسيار شديد نشان خواهد داد.

 

فرار از سقوط

عمليات موسوم به سپر شمال درست زماني آغاز شد كه كابينه نتانياهو دستخوش امواج انتقاد، استعفا و فشار براي كناره‌گيري از قدرت شده است. نتانياهو همان روز كه وزير جنگ اين رژيم در انتقاد از سياست‌هاي نخست‌وزير از مقام خود استعفا داد، در يك سخنراني زنده و مستقيم تلويزيوني به مخالفانش هشدار داده ‌بود كه شرايط ويژه‌اي بر اسراييل حاكم است و خبر داده ‌بود كه جنگي تازه در راه خواهد بود. سه هفته پيش هنوز كسي دقيقا نمي‌دانست برنامه نتانياهو براي تنش‌آفريني جديد در منطقه چيست. او فقط تاكيد كرده ‌بود كه به زودي وارد يك عمليات نظامي خطرناك خواهد شد و براي اين كار سياستمداران رقيبش بايد آماده از «خودگذشتگي» باشند. او در اين سخنراني به متحدانش در ائتلاف حاكم هم هشدار داده‌ بود كه اكنون وقت سرنگون كردن دولت نيست، چرا كه به ادعاي او امنيت رژيم به خطر مي‌افتد. او تاكيد كرده ‌بود كه در آستانه اين شرايط سرنگون كردن دولتش «غيرمسوولانه» است. نتانياهو در آن سخنراني گفته ‌بود كه «اسراييل در ميانه يك جنگ است» و تاكيد كرده‌ بود «نقشه دقيق و روشني دارم كه به موقع آن را عملي خواهم كرد.» به نظر مي‌رسد نتانياهو از همان زمان براي حمله به جنوب لبنان آماده مي‌شد و به همين دليل بود كه اصرار داشت بعد از كناره‌گيري آويگدور ليبرمن شخصا مقام وزارت دفاع را بر عهده بگيرد.

اعلام آغاز عمليات نظامي ارتش رژيم صهيونيستي در مرزهاي لبنان، درست همزمان با اعلام خبر درخواست پليس اسراييل براي اعلام جرم عليه نخست‌وزير در سومين پرونده فساد مالي و سياسي روي مي‌دهد. مخالفان سياسي نتانياهو اتهامات اخير به او را «بزرگ‌ترين اتهام‌هاي ممكن در قوانين اسراييل» معرفي كرده‌اند كه باعث مي‌شود «صلاحيت كافي» براي ادامه كار را به عنوان نخست‌وزير از دست بدهد.

 

تونل‌هاي ادعايي

عمليات موسوم به سپر شمال، با ادعاي وجود تونل‌هايي زيرزميني در مرزهاي لبنان با سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين آغاز شده است. رونن مانليس، سخنگوي ارشد ارتش رژيم صهيونيستي گفته است كه اين «يك عمليات وسيع است كه در طول هفته‌هاي آينده ادامه خواهد داشت.» سرهنگ دوم، جاناتان كنريكوس، يك سخنگوي ارتش اسراييل به رسانه‌ها گفته است كه اين عمليات در منطقه اطراف شهرك صهيونيست‌نشين متولا انجام خواهد شد. اين شهرك صهيونيست‌نشين يكي از نزديك‌ترين شهرك‌هاي شمال سرزمين‌هاي اشغالي به خاك لبنان است كه 12 سال پيش در طول جنگ 33 روزه و تجاوز رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان، از سوي ارتش تخليه شده ‌بود. به گزارش نيويورك تايمز ساكنان اين منطقه، طي سه سال گذشته چند بار ادعا كرده‌ بودند كه صداهايي از زيرزمين مي‌شنوند. دولت اسراييل تاكنون وجود تونل زيرزميني در اين منطقه را تاييد نكرده ‌بود، اما به ناگاه صبح سه‌شنبه اعلام كرد كه عملياتي گسترده براي نابود كردن تونل‌هاي ادعايي كه سرزمين‌هاي لبنان را به سرزمين‌هاي اشغالي متصل مي‌كنند، آغاز كرده است.

سخنگوي ارتش رژيم‌صهيونيستي گفته است كه اين عمليات قرار است محدود به سرزمين‌هاي اشغالي باشد و هدف آن تونل‌هايي است كه «هيچ يك از آنها تكميل نشده‌اند.» وي همچنين تاكيد كرده است كه قرار نيست هيچ يك از شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين در منطقه عمليات تخليه شوند و نيروهاي ذخيره ارتش براي اين عمليات فراخوانده نشده‌اند. اين سخنگوي ارتش رژيم‌صهيونيستي گفته است كه اقدام اخير اين رژيم به دليل وحشت از پيام‌هاي پيشين حزب‌الله در مورد «وقوع جنگ بعدي در سرزمين‌هاي اشغالي» به جاي لبنان است.

بنيامين نتانياهو، از مدت‌ها پيش ادعاهاي تحريك‌آميز خود در مورد جنوب لبنان را مطرح كرده‌ بود. نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي در سخنراني مهرماه سال جاري خود در سازمان ملل متحد، با در دست گرفتن تصاوير نقشه‌هاي هوايي ادعا كرده ‌بود كه محل كارخانه‌هاي توليد موشك‌هاي نقطه‌زن حزب‌الله لبنان را در جنوب اين كشور شناسايي كرده است. بلافاصله بعد از اين ادعا بود كه وزيرخارجه لبنان با دعوت از سفرا و نمايندگان ديپلماتيك كشورهاي جهان، آنها را به نقاط ادعايي بنيامين نتانياهو برد تا در برابر دوربين‌هاي رسانه‌ها كذب بودن ادعا‌هاي او را نشان دهد. سفراي خارجي در اين تور رسانه‌اي با يك زمين فوتبال و تعدادي مكان‌هاي ورزشي و انبارهايي مواجه شدند كه اثري از كارخانه‌هاي ساخت و توسعه موشك در آن ديده نمي‌شد.

اختلاف در دولت رژيم‌صهيونيستي

رسانه‌هاي اسراييلي مي‌نويسند كه تلاش براي كشاندن جنگ به خاك لبنان، از مدت‌ها پيش در كابينه رژيم‌صهيونيستي از سوي نتانياهو دنبال مي‌شد؛ جايي كه بزرگ‌ترين مخالف اين عمليات وزير جنگ وقت، آويگدور ليبرمن بود. بر اساس گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، آويگدور ليبرمن در جلسات كابينه تاكيد داشته كه جبهه‌هاي جنوبي و نقاط تماس سرزمين‌هاي اشغالي با نوار غزه از اهميت ويژه‌اي برخوردارند و تونل‌هاي ادعايي در مرزهاي شمالي، خطري جدي براي امنيت رژيم محسوب نمي‌شوند. همزمان روزنامه هاآرتص در گزارشي مي‌نويسد در شرايطي كه عمليات در سوريه به دليل انتقال سامانه‌هاي موشكي ضد هوايي اس-300 به سوريه و رويارويي تصادفي با نظاميان روسيه، هزينه بيشتري پيدا كرده است، دولت اسراييل تصميم گرفته است تا تمركز خود را از تنش‌آفريني در سوريه به سمت تنش‌آفريني در لبنان متوجه كند.

 

«حزب‌الله آماده و هوشيار است»

«حسن حب‌الله» عضو شوراي سياسي حزب‌الله اعلام كرد: مقاومت در حالت آماده‌باش، بيداري دايمي و نظارت شديد بر تمام تحركات دشمن در همه جبهه‌هاست. به گزارش فارس، اين مقام حزب‌الله گفته است: «رژيم‌صهيونيستي مي‌داند دوره‌اي كه ابتكار عمل در دستش بود، حمله مي‌كرد و سپس بازمي‌گشت (بزن و در رو)، تمام شده است؛ مقاومت امروز مي‌تواند در مقابل هر حمله اين رژيم بايستد و مي‌تواند مانند آنچه در حمله اخير به نوار غزه اتفاق افتاد، جنگ 33 روزه در سال 2006 و نيز قبل از آن به دشمن ضربه بزند.» اين عضو اجرايي حزب‌الله در ادامه تصريح كرد: رژيم‌صهيونيستي پس از جنگ 33 روزه جرات نكرد هيچ اقدام خصمانه‌اي عليه مقاومت انجام دهد، زيرا بر اساس محاسبات دريافته بود مقاومت مي‌تواند آن را هدف قرار دهد. حب‌الله تاكيد كرد: مقاومت يك زنجيره تكميلي است و نمي‌توان ميان مقاومت غزه و لبنان جدايي دانست؛ دشمن، يكي است و مقاومت نيز يكي است حتي اگر جبهه‌ها مختلف باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون