دوري از شعارزدگي
محسن هاشمي
روز سهشنبه شهردار جديد تهران در راستاي عهدي كه با شهروندان بسته بود، براي دومين هفته پياپي بدون ماشين و خودرو با دوچرخه به محل كارش آمد. اما اين حركت كه شايد براي نخستينبار در بلديه تهران رخ داده باشد، با موجي از واكنشها، انتقادها و حتي هجمهها از سوي چهرههاي مختلف همراه بود؛ واكنشهايي كه بخشي از آنها قدرداني براي اين اقدام مثبت و زيست محيطي بود و بخشي ديگر انتقاد از اينكه اين حركت بيشتر اقدامي تبليغاتي و رياكارانه بوده است. به نظرم آنچه در اين ميان از نظرها دور مانده هويت و ...
ماهيت اين حركت است، چرا كه اصولا، دكتر حناچي اين حركت را در حمايت از پيشنهاد معاون حمل و نقل و ترافيك خود يعني دكتر پورسيدآقايي انجام ميدهند. پيشنهادي كه بر اساس آن مديران شهري روزهاي سهشنبه، بدون خودرو به محل كار خود بروند تا ترويجي باشد براي تقويت كمپين «سهشنبههاي بدون خودرو». در حقيقت دكتر حناچي تلاش كردهاند تا با اين كار خود و همچنين الزام ساير مديران شهري به حضور در اين كمپين، ترويج انسانمحوري به جاي خودرومحوري را در شهر تهران، از درون خود شهرداري آغاز كنند تا در شهروندان نيز كمكم به تبعيت از اين حركت مديران شهري، به جاي خودروهاي شخصيشان، از دوچرخه و مترو و اتوبوس و ساير وسايل حملونقل عمومي استفاده كنند، چرا كه همگي ما بر اين باوريم كه بهترين راه برونرفت از چالشهايي چون ترافيك آلودگي هوا، ترويج همين فرهنگ استفاده از خودروهاي عمومي و وسايلي چون دوچرخه است. بنابراين نبايد اين اقدام قابل تقدير شهردار تهران را در زمره امور رياكارانه قرار داد، بلكه اين حركت، اقدامي سمبوليك است براي آنكه مردم به نقش دوچرخه و مترو و.... در كاهش ترافيك و آلودگي هوا و به دنبال آن استرسها و دغدغههاي شهري كنونيمان، پي ببرند و از آن تبعيت كنند. اصولا در تمام كشورهاي دنيا از اين دست حركتهاي نمادين و سمبليك كه از سوي «چهره»هاي مختلف انجام ميشود، زياد به چشم ميخورد. حركتهايي كه ميتواند زمينهساز آغاز جريانهاي فرهنگي مثبتي در جوامع شود. همانگونه كه رييسجمهور ما نيز چندبار از مترو براي تردد استفاده كردهاند و انتقادهاي چنداني هم به وي مطرح نشده است. پس اميدواريم همگي به اين اقدام شهردار جديد شهرمان به ديده مثبت و حركتي نو نگاه كنيم كه ميتواند سرآغازي براي ايجاد تحول در پايتخت و در بخشهايي چون كاهش ترافيك و آلودگي هوا باشد.