• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4249 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۵ آذر

ظريف در حاشيه جلسه هيات دولت:

قطعنامه 2231 فعاليت موشكي ايران را محدود نمي‌كند

گروه سياسي

صبح روز چهارشنبه، روز اقتصادي حياط دولت بود. پس از اتمام جلسه هيات وزيران در نبود رييس‌جمهوري اغلب چهره‌هايي كه در حاشيه جلسه هيات دولت با خبرنگاران گفت‌وگو كردند، چهره‌هاي اقتصادي دولت بودند. البته محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه نيز كه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد و البته هنوز گفت‌وگوي وزرا با خبرنگاران تمام نشده ‌بود كه از مجلس خبر آمد استيضاح منتفي است.

جمشيد انصاري، رييس سازمان اداري استخدامي كشور در حاشيه جلسه هيات دولت در مورد يكي از جنجالي‌ترين مصوبات جديد مجلس يعني قانون منع به كارگيري بازنشستگان صحبت كرد. او به «اعتماد» گفت كه آمار دقيق استثنائات منع به‌كار‌گيري بازنشستگان كه در وزارتخانه‌ها مشغول به كار شده‌اند در خصوص اينكه دستگاه‌هايي به مقام معظم رهبري مراجعاتي داشتند و درخواست‌هايي داشتند و بعضا موافقت‌هايي شده، ‌دو نوع اقدام صورت گرفته است. يك نوع اقدامات دستگاهي بوده و يك نوع هم براي فرد مشخص بوده است.

او ادامه داد: مراجعه به رهبري و اجازه براي به كارگيري نيروي بازنشسته در دستگاه دولتي يا وزارتخانه براي 5 نفر بوده است ولي دستگاهي، مثلا اينكه وزارت اطلاعات مجوزي كلي براي اين وزارتخانه گرفته‌اند هنوز مشخص نيست و زماني مشخص مي‌شود كه نيروها ترخيص نشوند يا نيروهاي جديدي به كار نگرفته‌اند.

همچنين معصومه ابتكار، معاون زنان و خانواده رييس‌جمهوري نيز در حاشيه جلسه هيات دولت در پاسخ به اينكه لايحه تامين امنيت زنان كه از قم برگشته‌ توانسته نظر قوه قضاييه را هم جلب كند يا خير، پاسخ داد: البته اين لايحه به آن منظوري كه مدنظر شما است به قم نرفته ‌بود و بحث مشورت بود. رياست محترم قوه قضاييه از گروه‌هاي مختلف نظر مشورتي خواسته‌ بود. ما هم درخواست‌مان اين است كه فرآيند كسب نظر مشورتي سريع‌تر انجام شود چرا كه اين لايحه نزديك به 8 ماه است كه در قوه قضاييه به سر مي‌برد.

وي ادامه داد: خوشبختانه با تاكيدات مقام معظم رهبري، در جلسه اخير شوراي اجتماعي كشور بسيار اميدوار هستيم كه بعد از 8 ماه اين لايحه تعيين تكليف شود.

همچنين محمدجواد ظريف با حضور در جمع خبرنگاران در حاشيه جلسه هيات دولت در پاسخ به موضوعات اخيري كه درباره برنامه موشكي ايران مطرح شده است، اظهار كرد: واضح است كه امريكايي‌ها هم در دولت گذشته و هم در دولت فعلي اعلام كردند كه نه برجام و نه قطعنامه 2231 فعاليت موشكي ايران را محدود نمي‌كند.

وي ادامه داد: هم خانم شرمن در دوره مذاكرات اين حرف را زد و هم آقاي برايان هوك دو ماه پيش گفت قطعنامه 2231 از ايران در مورد يك نوع به خصوصي از موشك تقاضا مي‌كنند. ما اصلا برنامه سلاح هسته‌اي نداريم، موشكي را هم براي حمل سلاح هسته‌اي طراحي نمي‌كنيم.

ظريف همچنين ‌تصريح كرد: موشك‌هاي جمهوري اسلامي با توجه به اينكه نقطه‌زن هستند فقط براي سلاح متعارف طراحي شده است.

ظريف ادامه داد: با توجه به اينكه امريكا از برجام خارج شده و ناقض تعهداتش در قطعنامه شوراي امنيت و خود برجام است، ناچار است براي اينكه پوششي جهت نقض‌هاي خود دست و پا كند اين ادعاها را انجام دهد اما همان‌طور كه ديديم ديروز شوراي امنيت حاضر نشد اين ادعاي بي‌جا را بررسي كند.

وي سپس در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه موضع جمهوري اسلامي ايران درباره بازگشت ناوهاي امريكايي به خليج‌فارس چيست، گفت: ما هميشه اعتقاد داشتيم حضور خارجي‌ها در خليج‌فارس مخل امنيت خليج‌فارس است و به نفع هيچ‌كس نيست. هنوز هم همين اعتقاد را داريم. سابقه اين كار هم همين موضوع را اثبات كرده است.

وزير امور خارجه ادامه داد: جمهوري اسلامي با اقتدار از حاكميت، تماميت ارضي و امنيت آب‌هاي خودش دفاع مي‌كند و نيروهاي مسلح ما اين توانايي را دارند.

وي با بيان اينكه «موضوع استيضاح به نمايندگان محترم مجلس مربوط است» از نتيجه پرسش و پاسخ‌ها با مجلس اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: اگر تصميم گرفتند استيضاح را ادامه دهند، حتما در خدمت‌شان خواهم بود و اگر تصميم گرفتند منتفي‌اش كنند حتما به تصميم آنها احترام مي‌گذاريم. در جلسه كميسيون، نمايندگان گروه استيضاح‌كننده درخواست كردند كه ادامه كار به بعد از تعطيلات مجلس موكول شود، ما هم پذيرفتيم گرچه برخي دوستان مي‌گفتند همين امروز تمام شود.

وي در ارتباط با آخرين اخبار از همكاري اروپا با ايران در حوزه برجام نيز گفت: خبرهايي كه هفته گذشته در سفرهاي‌مان به بروكسل و ژنو شنيديم اين است كه توافق‌هاي نهايي انجام شده و در آينده نزديك شاهد ثبت SPV (ساز و كار مالي) خواهيم بود.

وزير امور خارجه تصريح كرد: با توجه به اينكه امريكايي‌ها به محض اطلاع پيدا كردن از هر تحولي مي‌خواهند مانع اجراي آن شوند، اروپايي‌ها مي‌خواهند اين مرحله را به صورت محرمانه دنبال كنند تا به نتيجه برسند. بنابراين خودشان اين مرحله را ادامه مي‌دهند و وقتي به نتيجه رسيدند اعلام مي‌كنند.

ظريف در ارتباط با موضوع بررسي‌ CFT در مجلس گفت: آنچه من خبر دارم اين است كه بعد از بررسي‌اي كه در كميسيون امنيت ملي با كمك شوراي نگهبان شد، برخي ايرادات شوراي نگهبان اصلاح شد و اصلاح آن ايرادات ديروز به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد. در برخي موارد كه معمول است ايرادات شوراي نگهبان به مجمع تشخيص مي‌رود، ‌مجلس با اصرار بر موضع خودش آنها را به مجمع ارسال مي‌كند كه به نظر من اين موضوع مهم نيست. موضوع مهم ايراد اصلي شوراي نگهبان به تعريف اقدامات تروريستي بود كه فكر مي‌كنم با اصلاحي كه در مجلس صورت گرفت اين موضوع برطرف شد.

 

وزير راه و شهرسازي: واگذاري ۶۰ هزار واحد مسكن مهر بدون متقاضي به كميته امداد

محمد اسلامي ظهر ديروز در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه دولت براي كاهش قيمت مسكن چه برنامه‌اي دارد، گفت: بازار مسكن تابعي از شرايط اقتصادي است و متاثر از تحولاتي است كه در بازار ارز رخ داد و الزاما به خود بازار مسكن مربوط نمي‌شود. مهم اين است كه ما در جريان توليد مسكن براي اقشار متوسط و كم‌‌درآمد، برنامه متنوعي داشته باشيم و به آنان كمك كنيم تا صاحب مسكن شوند.

وي به همكاري ميان وزارت راه و شهرسازي با كميته امداد اشاره و خاطرنشان كرد: حدود ۶۰ هزار واحد مسكوني از مسكن مهر كه بدون متقاضي بود را در اختيار كميته امداد قرار داديم. با هم تفاهمنامه‌‌‌‌اي امضا كرديم كه آنها بتوانند اين واحدها را تكميل كنند و در اختيار قشر آسيب‌‌‌پذير جامعه قرار دهند.

 

رييس سازمان برنامه و بودجه: قيمت بنزين
در بودجه سال 98 تغييري نكرده است

محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه درباره ارسال لايحه بودجه 98 به مجلس گفت: صبح پنجشنبه بودجه را به مجلس ارسال خواهيم كرد، هر چند نمايندگان محترم براي سركشي به حوزه‌هاي انتخابيه تا 10 روز آينده تعطيل خواهند بود و مجلس جلسه علني ندارد، اما دولت طبق آيين‌نامه داخلي با تلاش فراوان و حتي جلسات فوق‌العاده چه در دولت و چه در سازمان برنامه و بودجه لايحه را در 14 جلد ارسال مي‌كنيم.

نوبخت درخصوص قيمت حامل‌هاي انرژي در سال 98 تصريح كرد: قيمت بنزين تغيير نكرده است. قيمت نفت هم به طور متوسط 54 دلار در نظر گرفته شده است. بايد توضيح دهم كه هيچ‌كدام از اين ارقام در بودجه نمي‌آيد، مباني محاسباتي ما اين ارقام است.

رييس سازمان برنامه و بودجه درباره افزايش 20 درصدي حقوق كارمندان نيز اظهار داشت: نظر دوستان مجلس اين است كه به صورت پلكاني حقوق كارمندان دولت افزايش يابد. آنهايي كه حقوق‌هاي بيشتري مي‌گيرند درصد رشدشان كمتر و آنهايي كه كمتر مي‌گيرند تا 20 درصد افزايش يابد؛ البته برخي از گروه‌هاي شغلي بيش‌ از 20 در صد سال آينده افزايش پيدا مي‌كند.

 

معاون اقتصادي رييس‌جمهوري: بازگشت ارز صادركنندگان به بازار يكي از عوامل ثبات در بازار ارز بود

محمد نهاونديان به خبر عدم بازگشت ۱۵ ميليارد يورو ارز حاصل از صادرات غيرنفتي به چرخه اقتصاد كشور واكنش نشان داد.

معاون اقتصادي رييس‌جمهور چهارشنبه در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش كه برخي صادركنندگان ارز حاصل از صادرات را به بازار تزريق نكرده‌اند و گفته مي‌شود 15 ميليارد يورو حاصل از صادرات غيرنفتي به چرخه اقتصاد كشور برگشتي نداشته است، گفت: سياست ارزي و تجاري كشور به صراحت و روشني اعلام شده و خود صادركنندگان هم كاملا با اين سياست همراه هستند تا ارز حاصل از صادرات بايد به چرخه اقتصاد كشور باز گردد.

وي افزود: اما با توجه به واقعياتي كه ما در مناسبات خود داريم نيز محدوديت‌هاي ناشي از تحريم‌ها بايد از انعطاف‌پذيري كامل برخوردار باشيم و با اين رويكرد بانك مركزي صادركنندگان را طبقه‌بندي كرده است.

نهاونديان ادامه داد: هدف اصلي استمرار صادرات است تا ارز حاصل از آن به ريال تبديل شده و بتوان با آن خريد انجام داد يا توليد جديد داشت؛ اين چرخه كه يك‌بار تمام نمي‌شود بلكه بايد مرتب تداوم داشته باشد. بازگشت ارز صادركنندگان به بازار يكي از عواملي بوده كه در هفته‌هاي اخير سبب ثبات در بازار ارز شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون