دوري از شعارزدگي
ماهيت اين حركت است، چرا كه اصولا، دكتر حناچي اين حركت را در حمايت از پيشنهاد معاون حمل و نقل و ترافيك خود يعني دكتر پورسيدآقايي انجام ميدهند. پيشنهادي كه بر اساس آن مديران شهري روزهاي سهشنبه، بدون خودرو به محل كار خود بروند تا ترويجي باشد براي تقويت كمپين «سهشنبههاي بدون خودرو». در حقيقت دكتر حناچي تلاش كردهاند تا با اين كار خود و همچنين الزام ساير مديران شهري به حضور در اين كمپين، ترويج انسانمحوري به جاي خودرومحوري را در شهر تهران، از درون خود شهرداري آغاز كنند تا در شهروندان نيز كمكم به تبعيت از اين حركت مديران شهري، به جاي خودروهاي شخصيشان، از دوچرخه و مترو و اتوبوس و ساير وسايل حملونقل عمومي استفاده كنند، چرا كه همگي ما بر اين باوريم كه بهترين راه برونرفت از چالشهايي چون ترافيك آلودگي هوا، ترويج همين فرهنگ استفاده از خودروهاي عمومي و وسايلي چون دوچرخه است. بنابراين نبايد اين اقدام قابل تقدير شهردار تهران را در زمره امور رياكارانه قرار داد، بلكه اين حركت، اقدامي سمبوليك است براي آنكه مردم به نقش دوچرخه و مترو و.... در كاهش ترافيك و آلودگي هوا و به دنبال آن استرسها و دغدغههاي شهري كنونيمان، پي ببرند و از آن تبعيت كنند. اصولا در تمام كشورهاي دنيا از اين دست حركتهاي نمادين و سمبليك كه از سوي «چهره»هاي مختلف انجام ميشود، زياد به چشم ميخورد. حركتهايي كه ميتواند زمينهساز آغاز جريانهاي فرهنگي مثبتي در جوامع شود. همانگونه كه رييسجمهور ما نيز چندبار از مترو براي تردد استفاده كردهاند و انتقادهاي چنداني هم به وي مطرح نشده است. پس اميدواريم همگي به اين اقدام شهردار جديد شهرمان به ديده مثبت و حركتي نو نگاه كنيم كه ميتواند سرآغازي براي ايجاد تحول در پايتخت و در بخشهايي چون كاهش ترافيك و آلودگي هوا باشد.