• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4249 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۵ آذر

نشانه‌هايي كه بايد جدي بگيريم

عاليه شكربيگي

فيلمي در رسانه‌ها منتشر شده كه در آن چند جوان، شهرونداني را كه در حال استراحت هستند يا زير سايه درختي خوابيده‌اند با ماده اشتعال‌زا آتش مي‌زنند و از اين كار خود فيلم مي‌گيرند.

اين يك نوع خشونت‌ورزي است. اين كار به هيچ‌وجه نبايد يك تفريح صرف تلقي شود. چون شما در نهايت مي‌دانيد كه پايان اين ماجرا آسيب‌ رسيدن به يك انسان است. اين افراد آگاهانه به دنبال اين مساله هستند و اين نمونه بارز دامن ‌زدن به خشونت‌هاي اجتماعي است. در جامعه ايران خشونت‌هاي اجتماعي بالا گرفته است و نمونه‌هاي آن هم كم نيست. مثل آزار زنان و متلك‌پراني، يا معركه‌گيري‌هايي كه در سراسر ايران انجام مي‌شوند. اين مي‌تواند ريشه در چند عامل داشته باشد كه يكي از آنها ستيزه با وضعيت موجود است.

به خصوص كه اين افراد جوان هستند و اين جوانان اگر مهارت خاصي داشتند به اين خشونت‌ها روي نمي‌آوردند. بنابراين، اين افراد به دليل پوچ‌گرايي در زندگي‌شان دچار اين اعمال شده‌اند. بحث اشتغال، ازدواج و اوقات فراغت خلاق براي آنها مطرح نيست. حتي اگر فرض بگيريم كه اين يك نوع اوقات فراغت است؛ يك نوع اوقات فراغت خشن است كه ريشه در گسترش خشونت اجتماعي دارد.

عوامل دست‌اندركار مسائل جوانان در اينجا مقصر شناخته مي‌شوند. خود خانواده، نظام آموزشي، گروه همسالان، وزارت ورزش و بسياري از نهادهاي مرتبط به خوبي به وظايف خود نپرداخته‌اند. اين اقدام در جامعه و اقداماتي از اين دست يعني وزارت آموزش و پرورش نتوانسته به خوبي دانش‌آموزانش را آموزش دهد. مقصر دانستن اين جوانان يك قضاوت يك طرفه است.

همه ما در بحث يك شهر سالم و جامعه سالم دخيل هستيم و همه كوتاهي ورزيده‌ايم. اينگونه ما شاهد يك سري خرده‌فرهنگ‌هاي خشن هستيم. در نهايت زنگ خطري براي جامعه به صدا در‌مي‌آيد. ممكن است چند وقت بعد يك سري آدم افرادي را به قتل برسانند و اين را يك تفريح بدانند. اگر شرايط سالم در رسانه‌ها و خانواده‌ها و جامعه بود ما اين رفتار را در سطح جامعه نمي‌ديديم.

اين رفتار مي‌تواند در جامعه از لحاظي اثرات مثبتي را هم داشته باشد. به اينگونه كه با زشتي اينگونه رفتارها مواجه شوند و ديگر سرايتي نداشته باشد. ما مي‌توانيم اين فيلم را در رسانه ملي به نمايش بگذاريم و كارشناسان جامعه‌شناس و روان‌شناس علت اين رفتارها را توضيح دهند و جامعه را از اين آسيب‌ها تا حدي دور نگه دارند البته اگر مايل باشند كه اين رفتارها تكرار نشود. جامعه‌شناس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون