• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4277 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي

علي مطهري:

وقتي الزام به حجاب مي‌كنيم بايد امكانات هم داشته باشيم

علي مطهري، نايب رييس مجلس شوراي اسلامي در سخنراني خود با موضوع حجاب كه در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي برگزار شد، گفت: «من بر اساس شناختي كه از جامعه دارم، مي‌گويم همين امروز اگر براي حجاب رفراندوم برگزار كنيم، جامعه به حجاب راي مي‌دهد. البته در مسائل فكري و ايدئولوژيك كسي نظرسنجي برگزار نمي‌كند اما بخشي از همين خانم‌هاي بي‌حجاب و بدحجاب در رفراندوم به حجاب راي مي‌دهند؛ زيرا آثار بي‌حجابي و بدحجابي را مي‌دانند. بنابراين فكر نكنيد اگر نظرسنجي برگزار شود همه به بي‌حجابي راي خواهند داد.»

او ادامه داد: «در حال حاضر جامعه ما به معني واقعي اجبار در مورد حجاب وجود ندارد. اگر ما شكل خاصي از حجاب را اجبار كنيم مثلا بگوييم همه چادر به سر كنند يا روبنده بزنند اين به معني اجبار است، اما وضعيت الان به شكل حجاب اجباري نيست و اگر غير از وجه و كفين بقيه بدن پوشيده باشد، حجاب است.»

به گزارش ايسنا، نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينكه در حال حاضر گشت ارشاد فعاليت چنداني ندارد، يادآور شد: «البته ما هم سخت‌گيري را نمي‌پذيريم اما الان هم درباره حجاب سخت‌گيري نمي‌شود به هر حال موضوع حجاب صرفا جنبه فردي ندارد و عدم رعايت آن به كل اجتماع ضربه مي‌زند، بنابراين در اينجا الزام اشكالي ندارد. اساسا فلسفه حجاب اين است كه جامعه تحريك نشود.»

او با بيان اينكه ريشه حجاب در اسلام توجه به خانواده است، گفت: «از نظر اسلام زن و مرد حقوق متساوي و نه متشابه دارند. حتي شهيد مطهري مي‌گويد كه من ثابت مي‌كنم حقوق زنان بيشتر از مردان است. زنان در دوره‌اي يك شيء گرانبها بودند؛ آن دوره، دوره پرده‌نشيني زنان بود و مردان به آنها دسترسي نداشتند اما در آن دوران زنان شخص نبودند بلكه شيء بودند و نقش مستقيم در ساختن جامعه نداشتند، زيرا اساسا در جامعه حضور نداشتند. در دوره ديگر زن تبديل به شخص شد، استعدادهايش شكوفا شد اما كم ارزش شد، زيرا حضورش در هر كوي و برزن آزاد بود و دسترسي مرد به او هم آزاد بود. در اين دوره زن احترامش را از دست داد. زن در مدل غربي همين است؛ فردي كه تخصص پيدا كرده و در ساختن جامعه نقش دارد اما ارزش و احترامش را تا حد زيادي از دست داده. نظر اسلام اين است زن هم شخص باشد هم گرانبها باشد و براي اينكه بي‌ارزش نشود، تدابيري انديشيده كه يكي از آنها پوشش اسلامي است.»

مطهري بهداشت رواني جامعه، استحكام خانواده، استواري اجتماع و حفظ ارزش و احترام زن را از مزاياي پوشش اسلامي عنوان و خاطرنشان كرد: «يكي ديگر از فلسفه‌هاي حجاب استحكام پيوند خانوادگي است به اين معنا كه هر زن و مردي صرفا با همسر خود پيوند داشته باشند. ما در جمهوري اسلامي تلاش‌مان اين بود كه همين روش را پياده كنيم و افراط و تفريط نشود.»

به گفته نايب رييس مجلس، غرب دچار بيماري برهنگي است تا 70 - 60 سال پيش چنين چيزي وجود نداشت اما الان غربيان به اين سمت متمايل شدند. در كشور ما هم آنجا كه گرايش به فرهنگ غربي دارند دچار همين آسيب‌ها هستند به عنوان مثال آمار طلاق در شمال تهران و مناطق مرفه بيشتر است و همين نشان مي‌دهد ريشه اصلي طلاق مسائل فرهنگي است نه مسائل اقتصادي. ما بايد سبك زندگي اسلامي را ترويج كنيم كه ركن مهم آن اهميت دادن به نهاد خانواده است.

مطهري درباره تعدد زوجات در اسلام هم گفت: «خداوند اين قانون را براي اداره جامعه گذاشته البته اين موضوع براي همه جايز نيست و حتي‌المقدور بايد رضايت همسر اول فراهم شود، نمي‌شود گفت اين حكم بدي است زيرا براي حل اين معضل اجتماعي پيش‌بيني شده است اگر مردي به دنبال هوسراني رود شرايط براي او فراهم است، اما كسي كه زن دوم مي‌گيرد تعهداتي هم دارد، اين را در كنار تز دنياي امروز بگذاريد كه در آن مي‌گويند يك زن بگير و چند معشوقه داشته باش.»

اين نماينده مجلس در بخش ديگري از اظهاراتش با بيان اينكه اختلافي درباره حد حجاب وجود ندارد، ادامه داد: «آنچه اجماع بين فقهاست، اين است كه حجاب پوشش بدن به استثناي وجه و كفين است.»

مطهري معتقد است: «سركش‌ترين غريزه، غريزه جنسي است به همين خاطر است كه مي‌گويند به نامحرم خيره نگاه نكنيد و در محيط خلوت با هم نباشيد به هر حال خدا زن را خودنما و مرد را چشم‌چران آفريده و برايشان اين قوانين را گذاشته است.»نايب رييس مجلس با اشاره به وجود مصاديقي از افراط در مورد حجاب گفت: «اينكه ما بچه دبستاني را ملزم به چادر يا پوشيدن رنگ خاص كنيم، افراط است. ما بايد كاري كنيم دختران در محيط جداگانه آزاد باشند حتي محيط جداگانه براي خانم‌ها درست كنيم مثل همين پارك‌هاي اختصاصي زنان كه كار خوبي است كه مي‌توانند در آنجا ورزش و تفريح كنند و آفتاب بگيرند، وقتي الزام به حجاب مي‌كنيم بايد اين امكانات را هم داشته باشيم. البته قبول دارم در مواردي افراط شده يا در گزينش‌ها چنين نگاهي وجود داشته است ما نبايد از اسلام جلوتر برويم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون