• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4279 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ دي

نمايندگان با كليات طرح استاني شدن انتخابات موافقت كردند

انتخابات زير ذره‌بين مجلس

سال‌هاست از اصلاح قانون انتخابات گفته مي‌شود اما اين حرف‌ها هيچ‌گاه روي عمل به خود نديد تا اينكه به جاي اصلاح كل قانون ايجاد تغييراتي در قانون انتخابات مجلس به مذاق اكثريت خوش آمد و در اين ميان طرح استاني شدن انتخابات بيشتر از همه مورد استقبال قرار گرفت. اما همين طرح استاني شدن انتخابات هم كار ساده‌اي نبود؛ از آنجا كه سخت تن به تغيير مي‌دهيم، براي همين اصلاح برخي مواد قانون انتخابات مجلس نيز سال‌ها رفت و آمدي صورت گرفت تا اينكه نهايتا روز گذشته پاي اين طرح به صحن علني مجلس باز شد و با وجود آنكه تعدادي از نمايندگان پيشنهاد مسكوت ماندنش را مطرح كردند اما با آن مخالفت و كلياتش به راي گذاشته شد كه با ۱۵۵ راي موافق، ۶۴ راي مخالف و 2 راي ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماينده حاضر به تصويب رسيد.

 

طرح روي ميز كميسيون

هر چند مسكوت ماندن اين طرح با اقبال نمايندگان رو‌به‌رو نشد اما تصويبش مشروط به رفع ابهامات شد. در حقيقت با وجود آنكه بيشتر نمايندگان موافق اين طرح بودند اما اين اعتقاد هم وجود داشت كه اين طرح نمي‌تواند جامع و مانع باشد و نياز به چكش‌كاري بيشتري دارد. مثلا رمضانعلي سبحاني‌فر نماينده مردم سبزوار معتقد بود؛ اين طرح موجب خواهد شد تا نمايندگان ديگر پاسخگو نباشند. موضوع ديگر لزوم حضور احزاب قوي در كشور است كه با وجود خلأ احزاب مي‌تواند انتخابات استاني شده هم با مشكل مواجه شود.

به هر صورت بعد از طرح ايرادات و انتقادات از سوي نمايندگان علي لاريجاني پس از تصويب كليات اين طرح ارجاع دوباره آن به كميسيون شوراها و رفع ابهامات را به راي گذاشت كه اين موضوع هم با روي خوش نمايندگان مواجه شد. با اين تصميم، كميسيون تنها يك هفته فرصت دارد تا به ابهامات رسيدگي كند و دوباره آن را به هيات رييسه بدهد.

 

موافقت مشروط

سلمان ساماني نماينده دولت نيز در جلسه علني ديروز مجلس از موافقت مشروط سخن گفت و اين موافقت مشروط به دليل لايحه نظام جامع انتخاباتي بود كه در دولت به سرانجام رسيده و در مجلس در حال رسيدگي است. ساماني گفت: موضوع طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس امروز در جلسه هيات وزيران مطرح شد از آنجا كه اين طرح با اولويت در حال رسيدگي در مجلس است، مقرر شد هيات وزيران موافقت خود را با كليات طرح اعلام كند، منوط به آنكه موضوعات مختلف از حيث ملزومات اجرايي و بودجه‌اي طرح در كميسيون ديده شود. كليات طرح استاني شدن انتخابات در جلسه امروز مجلس تصويب و براي بررسي مجدد مواد به كميسيون شوراها ارجاع شد.

 

موافقان چه گفتند؟

در جلسه علني ديروز سه نماينده در موافقت با اين طرح پشت تريبون مجلس قرار گرفتند. عبدالله رضيان به عنوان اولين موافق درباره اين طرح گفت: استاني شدن انتخابات مجلس و همين‌ طور افزايش مشاركت گروه‌هاي سياسي و مردم در استان مي‌تواند در تعيين نمايندگان پارلمان نقش بسزايي داشته باشد. نمايندگان در شرايط فعلي انتخابات مجلس، فرمانبر افرادي خاص در حوزه‌هاي انتخابيه‌شان هستند؛ تصويب اين طرح موجب از بين رفتن حاشيه‌هاي انتخابات مجلس، نظير خريد راي و شائبه تقلب مي‌شود.

غلامرضا كاتب نيز گفت: اين طرح باعث كاهش اختلافات شهرستاني، قومي و قبيله‌اي و نيز تقويت جامعه اقليت‌ها مي‌شود. علي ادياني نيز در اين رابطه گفت: استاني شدن انتخابات مجلس موجب ارتقاي سطح مجلس و تقويت شايسته‌گزيني، دوري از حركات پوپوليستي در انتخابات و همين طور تقويت احزاب و تشكل‌هاي مردمي مي‌شود. كاهش گمان تقلب و خريد و فروش آرا از مزيت‌هاي طرح اصلاح قانون انتخابات و استاني شدن اين انتخابات است.

 

استاني شدن انتخابات به چه معناست؟

اگر بخواهيم با مصداق عيني صحبت كنيم، بايد بگوييم شيوه انتخاب نمايندگان در تهران به صورت استاني برگزار مي‌شود؛ به اين معنا كه 30 كرسي از 290 كرسي مجلس به استان تهران اختصاص داده شده و در اين ميان فردي مي‌تواند بر كرسي نمايندگي تكيه بزند كه بتواند راي قابل قبولي در كل استان كسب كند نه فقط يك منطقه يا يك روستاي خاص.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون