• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4280 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ دي

دولت در مديريت پساب بندرعباس سردرگم است

يك مشكل و دو تصميم

حميدرضا خالدي| جمع‌آوري پساب و تصفيه آن در بندرعباس به يك معضل تبديل شده است، چرا كه فاضلاب شهر اعم از خانگي و صنعتي به خليج‌فارس مي‌ريزد و قرار بر اين بوده كه جمع‌آوري و از محل تصفيه آن نياز صنعت و بخش توليدي تامين شود اما در همين حال به كارخانه‌ها و صنايع اجازه داده شده آب‌ شيرين‌كن احداث و آب مورد نياز خود را تامين كنند. اين تصميم‌هاي دولت سبب شده احداث شبكه فاضلاب توجيه اقتصادي خود را از دست بدهد و عملا ناكارآ شود.

در چنين شرايطي چندي قبل مرتضي الويري رياست شوراي عالي استان‌ها، نامه‌اي به رهبري نوشت و در آن خواستار رسيدگي به موضوع ورود فاضلاب‌هاي صنعتي به خليج‌فارس شد. اما اين نامه و سرنوشت آن همچنان در پس ابهام است. از يك‌سو سوال اين است كه چرا شوراي عالي استان‌ها كه تاكنون در مورد چالش‌هاي ديگري كه در شهرستان‌هاي كشور رخ مي‌دهد، سكوت اختيار كرده و چطور به يك‌باره اين‌قدر فعالانه در چنين موضوعي ورود پيدا مي‌كند و از سويي سوال اين است كه واكنش دفتر مقام معظم رهبري به اين نامه و موضوع چه بوده است. همين مساله بهانه‌اي شد براي گفت‌و‌گويي كوتاه با مرتضي الويري در حاشيه نشست خبري با خبرنگاران كه در زير مي‌خوانيد.

 

آقاي مهندس دو، سه هفته قبل شوراي عالي استان‌ها نامه‌اي را به رهبري نوشت كه در آن به دليل ورود فاضلاب به خليج‌فارس گلايه و خواستار پيگيري اين مساله تا رفع آن شده بود. شما كه به قول خودتان ارتباط خوبي با دولت و مجلس داريد، چرا در اين مورد از رهبري استمداد كرده بوديد؟

ماجراي اين نامه به ماه‌ها قبل برمي‌گردد يعني زماني كه آقاي جهانبخش به عنوان نماينده بندرعباس در شوراي عالي استان‌ها مدارك معتبري را به ما ارايه كردند كه حكايت از ورود حجم زيادي از پساب‌ها و فاضلاب‌هاي صنعتي به آب‌هاي خليج‌فارس داشت كه باعث آلودگي شديد اين آب‌ها و همچنين به خطر افتادن محيط زيست اين منطقه شده است. به همين دليل با توجه به اهميت موضوع تصميم گرفتيم به موضوع ورود كنيم .

پس چرا به جاي اينكه از دولت و محيط زيست موضوع را پيگيري كنيد، به رهبري نامه نوشتيد؟

اتفاقا همين كار را هم كرديم يعني اول به سازمان محيط زيست كشور نامه زديم و ضمن ارايه مدارك خواستار پيگيري آنها شديم. ولي متاسفانه با وجود پيگيري‌هاي انجام شده، نتيجه‌اي نگرفتيم. براي همين با توجه به اهميت موضوع در نهايت مجبور شديم، دست به دامن مقام معظم رهبري شويم. چون ايشان تاكيد ويژه‌اي روي موضوع محيط زيست و حفظ آن دارند و حساسيت خاصي نسبت به آن داشته‌اند .

پاسخي هم دريافت كرديد؟

چرا اتفاقا. هفته پيش آقاي وحيد از دفتر ايشان با بنده تماس گرفتند و گفتند اين موضوع در حيطه وظايف ما نيست. اگر مي‌خواهيد، آن را به دفتر رييس‌جمهور ارجاع دهيم تا آنها پيگيري كنند.

خب اين خيلي خوب است كه شوراي عالي استان‌ها، به موضوعات شهرستان‌ها نيز رسيدگي مي‌كند. ولي از سويي ما شاهد انواع مشكلات زيست محيطي و چالش‌هاي شهري در ساير شهرستان‌هاي كشور هستيم كه شوراي عالي استان‌ها تاكنون به آنها ورود نكرده و به نظر هم نمي‌رسد كه قصد پيگيري آنها را داشته باشد. موضوعاتي مثل گرد و غبار شهر اهواز يا موضوع دستفروش‌ها در بسياري از شهرها و .... پس چرا شوراي عالي در اين مسائل ورود نمي‌كند؟!

ببينيد ما الان به صورت موردي بناي ورود به اين مسائل را نداريم. كاركرد شوراي عالي استان‌ها قانونگذاري و نظارت عمومي است. اين مواردي كه شما از آنها ياد مي‌كنيد، مربوط به نهادهاي استاني است كه بايد در خود استان‌ها حل و فصل شود. در مورد ياد شده هم، چون موضوع خيلي مهم بود، ورود پيدا كرديم.


بخش‌هايي از نامه الويري به رهبري:

«.....مدت‌هاست كه شاهد ورود پساب‌هاي خانگي و پسماندها و فاضلاب‌هاي صنعتي شهر بندرعباس داخل خورها و انتقال آن به خليج‌‌فارس و آلودگي محيط دريايي و سواحل آن هستيم و علاوه بر اينكه بخش وسيعي از مناطق شهري تحت پوشش شبكه فاضلاب قرار ندارند و پساب خروجي تصفيه‌خانه نيز داخل دريا سرازير مي‌شود، اين امر موجب آلودگي محيط ‌زيست، شيوع بيماري‌‌هاي پوستي و عفوني و كاهش حضور گردشگران در محدوده شهر و ساحل شده است. در حالي ‌كه در سياست‌‌هاي كلي نظام در حوزه‌‌هاي سلامت و محيط‌ زيست- ابلاغي جنابعالي- بر «مديريت جامع، هماهنگ و نظام‌‌مند منابع حياتي (از قبيل هوا، آب، خاك و تنوع زيستي»، «اصلاح شرايط زيستي به ‌منظور برخوردار ساختن جامعه از محيط زيست سالم و رعايت عدالت و حقوق بين نسلي»، «پيشگيري و ممانعت از انتشار انواع آلودگي‌‌هاي غيرمجاز و جرم‌انگاري تخريب محيط ‌زيست و مجازات موثر و بازدارندگي آلوده‌كنندگان و تخريب‌‌كنندگان محيط ‌زيست و الزام آنان به جبران خسارت» و «پايش مستمر و كنترل منابع و عوامل آلاينده هوا، آب‌ و خاك» تاكيد شده است.اينك با عنايت به اهميت و حساسيت موضوع، از محضر ارجمند حضرتعالي استدعا داريم در خصوص رسيدگي به درخواست نمايندگان شوراي عالي استان‌ها دستور اقدام مقتضي، صادر و ارشادات و رهنمودهاي عالي را امر به ابلاغ فرماييد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون