• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4280 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ دي

بازگشت نيم ميليارد دلار اموال متهمان اقتصادي به چين در طول يك ‌سال گذشته

شكار ببر و مگس

شهاب شهسواري

حزب كمونيست حاكم چين سال 2019 ميلادي را با گزارشي از موفقيت‌هاي دولت اين كشور در مبارزه با فساد دولتي، ارقام ثروت‌هاي ضبط شده متهمان اقتصادي و تعداد بازداشت‌شدگان طرح مبارزه با فساد آغاز كرده است. كارزاري كه 7 سال پيش توسط شي جين‌پينگ، دبيركل جزب كمونيست اين كشور براي مبارزه با فساد كارمندان دولتي و مديران حزب كمونيست آغاز شد. طي 4 سال گذشته و از زمان آغاز عمليات فرامرزي براي بازداشت و استرداد مفسدان فراري تاكنون معادل 100 ميليارد يوان معادل يك ميليارد و 500 ميليون دلار اموال متهمان به فساد به چين بازگردانده شده كه بيش از 500 ميليون دلار آن فقط در يك سال گذشته به دست آمده است. نشست سالانه كميته مركزي بازرسي انتظامي حزب كمونيست چين از روز جمعه آغاز شده است تا اولويت‌هاي سال 2019 كارزار مبارزه با فساد اين كشور مشخص شود. به گفته مقام‌هاي حزب كمونيست چين، هيچ مقام چيني در هيچ جاي دنيا از رسيدگي به اتهامات فساد مالي در امان نيست.

دولت چين اعلام كرده است كه طي يك سال گذشته 51 مدير ارشد دولتي در سطح استانداري و وزارت در ميان نزديك به 1400 متهم فراري از خاك كشورهاي ديگر براي محاكمه در چين به اين كشور بازگردانده ‌شده‌اند. به گزارش خبرگزاري شينهوا، طي يك سال گذشته 621 هزار چيني به اتهام فساد مالي، رشوه، اختلاس و جرايم ديگر مالي در دادگاه‌هاي اين كشور يا توسط نهادهاي نظارتي محاكمه شده‌اند كه در ميان آنها چهره‌هاي مشهور و بلندپايه‌اي از معاونان وزرا تا مديران عامل و اعضاي هيات مدير كمپاني‌هاي عظيم دولتي چين مشاهده مي‌شوند. هفت سال پيش بود كه شي جين‌پينگ، دبيركل جديد حزب كمونيست چين در هجدهمين كنگره ملي حزب، برنامه خود را براي مبارزه بدون ترحم با فساد اقتصادي و دولتي در كشور اعلام كرد؛ برنامه‌اي كه با اشاره به سخنراني شي جين‌پينگ در اولين روز كاري‌اش به عنوان دبيركل حزب كمونيست چين با عنوان «شكار ببرها و مگس‌ها» (كنايه از مديران ارشد و كارمندان دون‌پايه دولتي فاسد) مشهور شد. پاييز پارسال كنگره ملي نوزدهم حزب كمونيست بار ديگر بر استمرار كارزار مبارزه بدون ترحم با فساد تاكيد كرد؛ مبارزه‌اي كه بر اساس بيانيه حزب با «پيروزي گسترده» همراه بود. كارزار شناسايي و بازداشت متهمان خارج از كشور و اموال آنها مشهور به «اسكاي نت» براي چهارمين سال متوالي است كه از سوي دولت چين پيگيري مي‌شود. «اسكاي نت» بخشي از كمپين وسيع مبارزه با فساد دولت چين است كه به صورت ويژه بر متهمان فراري خارج از مرزهاي چين تمركز دارد. ژين مينگ، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با شينهوا تاكيد مي‌كند: «هر چند كارزار مبارزه با چين موفقيت‌هاي عظيمي به دست آورده، اما هنوز براي اعلام موفقيت نهايي خيلي زود است. نه تنها بايد تحقيقات در مورد بسياري از مقام‌هاي پيشين تكميل شود، بلكه بايد با مقام‌هايي كه با وجود مجازات‌هاي سخت و كارزار جدي دولت عليه فساد، جرات اقدامات مجرمانه داشته‌اند، تحت تحقيق قرار گيرند.» دولت چين اعلام كرده در طول يك سال گذشته موفق شده است، بيش از 519 ميليون دلار از اموال اختلاس شده اين كشور را با بازگرداندن متهمان فراري فساد مالي از خارج كشور به داخل بازگرداند. به گزارش آسوشيتدپرس، حزب حاكم كمونيست چين اعلام كرده است در سال گذشته ميلادي بيش از 1000 متهم فراري به خاك چين بازگردانده شده‌اند و رقم كل متهمان فراري كه از 4 سال پيش در راستاي اجراي اسكاي نت از خارج چين مسترد شده‌اند به 5000 نفر رسيده است. بر اساس آمار منتشر شده در گزارش كميسيون مركزي بازرسي انتظامي كه مسووليت مبارزه با فساد در حزب كمونيست چين را بر عهده دارد، از ميان 1335 متهمي كه به كشور بازگردانده شده‌اند، 307 نماينده حزب كمونيست يا مدير دولتي هستند. در اين گزارش آمده است در طول 12 ماه گذشته دست‌كم 5 متهم از فهرست 100 متهم مهم فراري چين كه هشدار قرمز اينترپل براي بازداشت آنها صادر شده است، خارج از خاك اين كشور بازداشت و به خاك چين مسترد شده‌اند. بيش از 50 متهم چيني با هشدار قرمز اينترپل در طول چهار سال گذشته بازداشت شده و به خاك چين بازگردانده شده‌اند.

 

استرداد متهمان از اروپا و امريكا

به گزارش آسوشيتدپرس، مسوولان مبارزه با فساد در چين مي‌گويند كه بعد از 17 سال توانسته‌اند يك متهم به اختلاس 485 ميليون دلاري را كه به امريكا فرار كرده‌ بود به كشور بازگردانند. ژو چائوفن، مدير بانك چين در استان جنوبي گوان‌دونگ، يكي از متهمان اصلي پروند فساد نيم ميليارد دلاري از بانك چين است كه سال 2001 به امريكا فرار كرده ‌بود و سال 2018 به خاك چين مسترد شد. در سال 2018 چيني‌ها براي اولين‌بار توانستند يك متهم فراري به اتحاديه اروپا را نيز به خاك خود مسترد كنند. يائو جينكي، معاون پيشين شهرداري كه به بلغارستان فرار كرده ‌بود با همكاري دستگاه قضايي اين كشور به خاك چين مسترد شد تا براي اولين‌بار يك متهم بلندپايه فساد مالي از خاك كشورهاي اتحاديه اروپا براي محاكمه به چين تحويل شود. بر اساس بيانيه كميسيون مركزي بازرسي انتظامي حزب كمونيست چين، تاكنون متهماني كه در 120 كشور جهان اقامت داشتند به خاك چين بازگردانده شده‌اند. آسوشيتدپرس مي‌نويسد كه موفقيت كارزار مبارزه با فساد، محبوبيت شي جين‌پينگ را كه سال گذشته با حذف محدوديت ادوار رياست‌جمهوري به رييس‌جمهور مادام‌العمر اين كشور تبديل شد، بسيار در ميان شهروندان چيني افزايش داده است. مجله فوربس، سال 2018 شي جين‌پينگ را قدرتمندترين و بانفوذترين فرد جهان معرفي كرده ‌بود كه بر اساس برآورد اين مجله قدرتمندترين فرد سال 2017 ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه را پشت سر گذاشته است.

 

اعترافات تلويزيوني

كارزار مبارزه با فساد در چين فقط منحصر به بازداشت كارمندان دولت و سياستمداران حزب كمونيست نيست. بر اساس يك مستند تلويزيوني كه هفته پيش در تلويزيون مركزي چين پخش شد، دولت چين 1000 ويلاي مجلل غيرقانوني را كه در مناطق كوهستان كينگ‌لينگ ساخته‌شده ‌بودند، تخريب كرده است. در اين مستند كه شبكه تلويزيوني دولتي CCTV (تلويزيون مركزي چين) پخش كرده است، با تعدادي از ماموران ارشد نهادهاي مبارزه با فساد چين و همچنين يك متهم فراري مسترد شده به كشور مصاحبه شده است. اين مستند پنج قسمتي با عنوان «هشدار قرمز (Red Alert) 15 پرونده مهم فساد اقتصادي در چين را بررسي كرده است. به گزارش پايگاه خبري چاينانيوز سرويس، در يك قسمت از اين مستند كه روز پنجشنبه پخش شد، هوانگ هايونگ، مدير متهم فراري چين در برابر دوربين قرار گرفته است و از تجربه 18 سال زندگي در خارج از كشور به عنوان متهم اقتصادي سخن مي‌گويد. به گفته اين مدير پيشين چيني كه به اتهام قاچاق كالا و فرار از ده‌ها ميليون دلار ماليات تحت تعقيب بود، او بخش مهمي از دوران فرارش را به دليل شكايت دولت چين براي استردادش از خاك پرو در بازداشت دولت پرو سپري كرده ‌بود و ده‌ها هزار دلار براي استخدام وكلاي محلي هزينه كرده است. اين مدير پيشين دولتي چين از بازگشت به خاك كشورش اظهار رضايت مي‌كند و شرايط زندگي به عنوان متهم فراري را بسيار سخت توصيف كرده است. گائو بو، معاون رييس كميسيون بازرسي انتظامي حزب كمونيست چين درباره پخش اين مستند در تلويزيون دولتي چين مي‌گويد: «هدف از ساخت اين برنامه اين است كه به شهروندان نشان دهيم كه دولت در مبارزه با فرار متهمان اقتصادي از كشور بسيار جدي است و مصمم است هر متهم فراري را فارغ از اينكه به كجاي دنيا فرار كرده‌ باشد، براي محاكمه به خاك چين بازگرداند.»


دستاوردهاي كارزار
مبارزه با فساد چين در سال 2018

محاكمه 51 مدير در سطح وزارت و استانداري

استرداد 1335 متهم فساد مالي به چين

بازداشت 5 متهم فهرست هشدار قرمز اينترپل

بازگشت 519 ميليون دلار از اموال خارج از كشور

تنبيه انضباتي و مجازات 621 هزار متهم فساد مالي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون