• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4280 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ دي

هدف امريكا

محمد كاظمي

در كنار تعلل ناموجه اروپا در برقراري ارتباط امن مالي با ايران و اقداماتش در تحريم بخشي از وزارت اطلاعات كه به نوعي بر فاصله‌اش با تهران مي‌افزايد، امريكا هم انواع تحركات سياسي و ديپلماتيك و حتي ميداني‌اش را بيشتر كرده است. وزير خارجه امريكا به منطقه آمده است و آشكارا اعلام مي‌كند، مي‌خواهد فشارها عليه ايران را مضاعف كند! گويا خيال‌ها دارند و تصور مي‌كنند با تجميع خصومت‌ها ايرانيان را به اختلاف و كشمكش وادار خواهند كرد و از اين طريق اميال درازمدت خود را برآورده خواهند ساخت. با اين وصف ما شاهد فشارهاي بيشتر خواهيم بود و احتمالا در بعد اقتصادي باز عامل رواني تاثيرگذار شود و قيمت‌ها را براي مدتي هم كه شده به نوسان دچار كند. اما به جز مقاومتي كه ما مردم و مسوولان بايد به‌خرج دهيم در بعد سياست خارجي چگونه مي‌توان از صف‌آرايي بيگانگان و خصوصا اتحاد ميان اروپا و دولت امريكا جلوگيري به‌عمل آورد؟ اتحادي كه اگر دوباره به وجود آيد فشارهاي كنوني خصوصا محدوديت‌هاي اقتصادي افزايش پيدا خواهند كرد و براي ما خساراتي به همراه خواهند داشت. علاوه بر نشانه‌هاي بيّن، شايعات اين روزها نشان مي‌دهد كه سناريو‌سازان و طراحان جنگ رواني از خروج ايران از برجام به‌شدت استقبال مي‌كنند و به‌نظر مي‌رسد كه بسياري از اقدامات و سخنان تحريك‌كننده مقامات امريكايي با همين محور انجام مي‌شوند تا ايران را عصباني كنند و در يك اقدام احساسي و ناگهاني با خروج تهران از برجام زمينه‌هاي تشكيل يك اجماع جهاني عليه كشورمان آماده شود. در حال حاضر امريكا در تحركات يك‌جانبه خود واقعا منزوي است و در اين راه با زور و قلدري جلو مي‌رود ولي اگر بتواند به هر شكل ممكن از اين تنهايي به در‌ آيد، پيروزي بزرگي به دست آورده است. حضور اروپا در كنار يك انسان غيرمتعادل مثل ترامپ كه مشكلات داخلي بسياري دارد...

امكان هر اقدام غيرمتعارف از سوي او را بالا مي‌برد. در چنين شرايطي اتخاذ هر تصميمي بسيار سخت و دشوار است. از طرفي نمي‌توان دست روي دست گذاشت و فشارهاي ظالمانه را پذيرفت و از سوي ديگر هر اقدام نسنجيده‌اي ممكن است توازن نسبي اوضاع را برهم زند و خسارت درازمدتي براي‌مان به وجود آورد. هميشه صبر و حوصله خصوصا در شرايط ترك‌تازي دشمنان و فشارهاي گوناگون آنان بسيار سخت و دشوار است. اما بنا به دلايلي زمان به نفع ماست و اگر تصميمات درست بگيريم و استقامت كنيم امكان شكستن طرح‌هاي بيگانگان بيشتر مي‌شود. هر روز كه مي‌گذرد و امريكا نتايج مطلوب خود را مشاهده نمي‌كند، هر تحريمي كه دور زده مي‌شود، هر درآمدي كه ايران حاصل مي‌كند و هر رابطه‌اي كه با كشورها برقرار مي‌كنيم، گامي به سوي موفقيت برداشته‌ايم و ديوار تحريم‌ها را از پايه سست ساخته‌ايم. ما نبايد فضا را تند كنيم، تند شدن خصومت‌ها كاملا به نفع امريكا و اسراييل است، آنها از هرگونه حركت افراطي ما استقبال مي‌كنند و كشورهاي ديگر را به مقابله با ايران وادار مي‌سازند.
نه تنها در شرايط كنوني خروج از برجام به نفع ايران نيست بلكه در ديگر زمينه‌ها هم نبايد در دام‌هايي بيفتيم كه بعضا توسط سازمان‌هاي اطلاعاتي اسراييل و امريكا طراحي شده‌اند. ما تجربه تلخ و عبرت‌آموز حمله عده‌اي خودسر به سفارت عربستان را داريم كه به آساني امكان مانور حكام سعودي را بالا برد و به منافع ملي‌مان آسيب وارد كرد. ايران‌ستيزان اگر لازم باشد و مجالي پيدا كنند پول‌ها خرج خواهند كرد تا بهانه‌اي به دست آورند و خواب‌شان در تشكيل مجدد يك اجماع جهاني عليه كشورمان تعبير شود. حساسيت شرايط بيش از هر زمان ديگر است و هوشياري تمام مسوولان و جريان‌هاي سياسي و خردمندان خصوصا در مديريت اوضاع را طلب مي‌كند. اگر صبر و حوصله و تلاش ما بيشتر از مشكلات و اختلافات و چالش‌هاي دشمنان باشد قطعا پيروزي با ماست. ترامپ و نتانياهو و بن سلمان هر سه در كشورهاي خود با چالش‌هاي جدي روبه‌رو هستند، براي آنها دشمن‌تراشي و تشديد ايران‌هراسي مي‌تواند يك راه خروج از بن‌بست‌ها باشد.خردمندان در ايران هرگز چنين هديه‌اي به اين دشمنان قسم خورده نمي‌دهند و با فراست و سياست خويش آنان را ناكام خواهند ساخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون