• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4286 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۹ دي

ترامپ سفر رييس مجلس نمايندگان امريكا را لغو كرد

لج ولج‌بازي

 

 ميثم سليماني

از تعطيلي دولت امريكا نزديك به يك ماه مي‌گذرد و هنوز چشم‌اندازي براي پايان آن وجود ندارد. سياستمداران امريكا از كاخ سفيد گرفته تا ساختمان مجلس همگي وارد يك لج و لج بازي شده‌اند كه مي‌تواند براي به پايان رساندن اين بن بست سياسي در امريكا خطرناك باشد. نانسي پلوسي رييس مجلس نمايندگان روز چهارشنبه به‌طور رسمي سخنراني سالانه رييس‌جمهور ايالات متحده تحت عنوان وضعيت كشور را لغو كرد و دليل آن را تعطيلي دولت ايالات متحده دانست و به ترامپ گفت كه در صورت نياز متن سخنراني خود را به مجلس ارسال كند. در طرف مقابل نانسي پلوسي روز پنجشنبه كه بنا بود سفري به بروكسل، مصر و افغانستان داشته باشد، سفرش توسط دونالد ترامپ لغو شد. ترامپ دليل اين امر را تعطيلي دولت دانست و عنوان كرد كه به جاي اين سفر پلوسي در واشنگتن بماند تا با او مذاكره كند. همچنين در حالي كه چندي پيش مشخص شد كه دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور ايالات متحده در كنفرانس اقتصادي داووس در سوييس شركت نمي‌كند حالا خبر مي‌رسد كه بنا شده هيات امريكايي به‌طور كامل در اجلاس داووس شركت نداشته باشد و دليل آن هم تعطيلي دولت عنوان شده است. از سويي ديگر برخي از جمهوري‌خواهان به دنبال تغيير مكان سخنراني سالانه دونالد ترامپ از سالن مجلس نمايندگان به سالن مجلس سنا هستند. اين در حالي است كه معمولا سخنراني وضعيت كشور رييس‌جمهور در مجلس نمايندگان به دليل گنجايش و ظرفيت بالاتر براي افراد برگزار مي‌شد اما حالا بعيد نيست جمهوري‌خواهان بخواهند اين كار را در ساختمان سنا انجام دهند.

اين اقدام جمهوري‌خواهان درراستاي رويارويي با نانسي پلوسي براي جلوگيري از سخنراني سالانه رييس‌جمهور است. مو بروكس نماينده مجلس از آلاسكا طي نامه به ميچ مك كانل رهبر اكثريت سنا و مايك پنس رييس مجلس سنا خواست تا محل سخنراني ترامپ را جابه‌جا كنند و در اين جابه‌جايي حضور دموكرات‌ها به حداقل برسد. بروكس در اين نامه معتقد است كه دموكرات‌ها حق حضور ندارند زيرا آنها مسوول فقدان فضاي كافي هستند. برخي منابع عنوان كردند كه 28 نماينده مجلس اين نامه را امضا كرده‌اند. هنوز دفتر ميچ مك كانل واكنش جدي به اين موضوع نشان نداده است. اما طبق سنت سخنراني سالانه از سال 1809 در مجلس نمايندگان برگزار مي‌شد. اما در تاريخ برخي روساي جمهور محل سخنراني را تغيير داده‌اند.

پلوسي در توضيح اقدام خود در خصوص به تعويق انداختن جلسه سخنراني رييس‌جمهور عنوان كرد كه بايد ابتدا به تاريخي برسيم كه كارمندان به سركار خود بازگردند و سپس اين كار انجام شود. پلوسي همچنين عنوان كرد با توجه به كمبود كارمندان نگران برنامه‌ريزي و همچنين تاثير تعطيلي بر امنيت برگزاري مراسم هستيم. اما كرستجن نيلسن وزير امنيت داخلي امريكا عنوان كرد كه همه دستگاه‌ها آمادگي لازم براي تامين امنيت سخنراني را دارند. سناتور رند پال نيز روز پنجشنبه پيشنهاد داد تا سخنراني به سنا منتقل شود. وي افزود: آنچه من پيشنهاد مي‌كنم اين است كه سناتور مك كانل اجازه دهد تا نشست را در سنا برگزار كنيم.

در حال حاضر اما يك نكته وجود دارد كه جمهوري‌خواهان از حالا نگران آينده خود در انتخابات رياست‌جمهوري 2020 هستند. زيرا از هم‌اكنون هرگامي را كه بردارند توان تاثير‌گذاري بر روند انتخابات آينده رياست‌جمهوري را خواهد داشت. از پس همين اتفاقات در نهايت مردم تصميم مي‌گيرند كه رييس‌جمهور را براي چهارسال ديگر انتخاب كنند يا خير و اكنون تعطيلي دولت و بيكار شدن 800 هزار نيرو موجب تضعيف جايگاه رياست‌جمهوري ترامپ شده زيرا در اكثر نظرسنجي‌ها دليل تعطيلي دولت ترامپ عنوان شده است. قطعا ثبت شدن طولاني‌ترين تعطيلي تاريخ دولت ايالات متحده امريكا به نام هر رييس‌جمهوري به نفع او نخواهد بود و اين موضوع مي‌تواند شانس دموكرات‌ها را در انتخابات 2020 افزايش دهد. به نوشته واشنگتن‌پست به نظر مي‌رسد كه اين چشم‌انداز برخي از متحدان ترامپ را نيز عصباني كرده است. بعضي از كميته‌هايي كه به كمپين ترامپ براي پيروزي در انتخابات 2020 كمك مي‌كنند نگران وضعيت موجود شده‌اند. آنها اكنون به شكلي چراغ خاموش در حال جمع‌آوري كمك‌هاي مالي و اطلاعاتي راي‌دهندگان هستند.

اكنون شرايط به سمتي پيش مي‌رود كه حتي مشاوران نزديك ترامپ نيز نگران وضعيت آينده هستند و شرايط به نفع دموكرات‌ها پيش مي‌رود. همه اين احتمال را مي‌دهند كه سال آينده تعطيلي دولت تبديل به مهم‌ترين دستاويز نامزدهاي دموكرات خواهد شد. اما نكته اينجاست كه ترامپ آن را چيز بدي نمي‌داند. زيرا وقتي كه او به صورت روزانه فاكس نگاه مي‌كند اين تصور را دارد كه همه‌چيز بر اساس برنامه‌ريزي پيش مي‌رود و مطمئن است كه گروه اصلي هواداران كماكان پشت سر او هستند. اما واقعيت آن است كه با ادامه تعطيلي دولت امريكا روز به روز دلايل راي دادن به ترامپ كمتر و كمتر مي‌شود.


اجبار به دروغ

خبري كه روز گذشته فضاي رسانه‌اي امريكا را در بر گرفت اقدام ترامپ براي اجبار مايكل كوهن وكيل سابق خود در راستاي دروغ گفتن است. گفته مي‌شود كه ترامپ به كوهن دستور داده كه در جلسه استماع كنگره در خصوص پروژه برج ترامپ در مسكو دروغ بگويد. اين خبر را نشريه بازفيد به نقل از دو مقام رسمي دادگستري فدرال ارايه داد. همچنين گفته مي‌شود كه ترامپ شخصا علاقه‌مند بوده تا در طول دوره انتخابات رياست‌جمهوري از روسيه ديدن كند و شخصا با ولاديمير پوتين در مورد برج مذاكراتي را انجام دهد و در اين مسير از مايكل كوهن نيز حمايت كرده است. همچنين برخلاف اظهارات ترامپ كه هيچ فعاليتي در روسيه نداشته اما آمار و اطلاعات نشان مي‌دهد كه فرزندان ترامپ فعاليت خود را گسترش داده‌اند. گفته مي‌شود شهادت دروغ كوهن در راستاي به حداقل رساندن ارتباط ترامپ با پروژه روسيه بوده است. اما اكنون دو منبع به بازفيد گفته‌اند كه كوهن به رابرت مولر بازپرس ويژه پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا گفته است كه رييس‌جمهور شخصا دستور داده تا او دروغ بگويد و جريان پرونده را در ابتداي روند خود منحرف كند تا ترامپ در جريان اين پرونده بي‌گناه شناخته شود. در حال حاضر پس از افشاي اين گزارش دموكرات‌ها موج جدي را براي محكوميت يا استيضاح ترامپ به راه انداخته‌اند. اكثر قانون‌گذاران دموكرات امريكايي معتقدند كه در صورت تاييد اين گزارش ترامپ قطعا بايد يا استعفا دهد يا رسما استيضاح شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون