• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4288 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ بهمن

براي تحقق عدالت جنسيتي

الهه كولايي

با توجه به اينكه بيشتر از يك سال از تشكيل شوراي عالي سياست‌گذاري زنان اصلاح‌طلب مي‌گذرد و تعداد قابل‌توجهي از اعضاي اين شوراي عالي يعني مشخصا 4 نفر از اين فعالان سياسي، دبيران كل احزاب مختلف اصلاح‌طلب هستند، تلاش گسترده‌اي براي ايجاد هماهنگي هر چه بيشتر و يكپارچه‌سازي زنان اصلاح‌طلب آغاز كردند. به بيان ديگر بايد بگوييم بيشتر اين افراد در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نيز عضويت دارند و در واقع فعاليت‌هاي اين زنان اصلاح‌طلب و احزاب متبوع‌شان كاملا متداخل و هماهنگ با فعاليت‌هاي مجموعه اصلاح‌طلبان به ‌ويژه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان است چراكه زنان اصلاح‌طلب در واقع بخشي از احزاب عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كه براي ايجاد هماهنگي هر چه بيشتر در ميان مجموعه اصلاح‌طلبان ايجاد شده، هستند. بر اين اساس مي‌توان گفت كه اين مجموعه تازه ‌تاسيس شوراي عالي سياستگذاري زنان اصلاح‌طلب به هيچ عنوان جدا از مجموعه اصلاح‌طلبان به‌ شمار نمي‌آيند بلكه به ‌منظور ايجاد هماهنگي هر چه بيشتر و يكپارچگي در فعاليت‌هاي احزاب و زنان اصلاح‌طلب دست به كار شده و سعي دارند، تلاش خود را در جريان فعاليت‌هايي كه اين گروه از فعالان سياسي در چارچوب موازين رسمي و قانوني كشور مورد توجه قرار داده‌اند ...

براي انسجام و هماهنگي بيشتر به كار ببندند و سعي دارند، ميزان تاثيرگذاري زنان اصلاح‌طلب در مجموعه فعاليت‌هاي جبهه اصلاحات را افزايش دهند.

بر اين اساس به نظر مي‌رسد در تبيين اقدامات و برنامه‌هاي زنان اصلاح‌طلب بايد به افزايش كمي و كيفي فعاليت سياسي و مشاركت زنان اشاره كنيم و علاوه بر آن مي‌توان بر تلاش اين فعالان سياسي براي تحقق عدالت جنسيتي به ‌مثابه نمودي از عدالت اجتماعي تاكيد كرد. در اين راستا شوراي عالي سياست‌گذاري زنان اصلاح‌طلب كارويژه‌، اهداف و وظايف مشخصي را براي خود در نظر گرفته كه مي‌توان به تعيين راهبردهاي اصلي مشاركت سياسي زنان، اولويت‌ها و مسائل اصلي زنان، تقسيم ‌كار در فعاليت‌هاي اصلاح‌طلبان در حوزه زنان و ايجاد بانك اطلاعاتي زنان توانمند سياسي، تعيين شاخص‌هاي مديريتي زنان و تبيين راهكارهاي عملياتي براي ارتقاي توانايي سياسي و مديريتي زنان اشاره كرد. همچنين بايد بر بحث مهم زمينه‌سازي براي همكاري، تعامل و گفت‌وگو با ديگر فعالان زنان و فعالان حزبي تاكيد كنيم. اين درحالي است كه در گذشته به ‌ويژه در دوران مجالس هفتم و هشتم شاهد تجاربي موفق در زمينه همكاري زنان اصلاح‌طلب با محافظه‌كاران در بحث آيين‌نامه مربوط به رسيدگي به مسائل خانواده بوديم. بنابراين زنان اين احزاب اصلاح‌طلب همواره بر اهميت گفت‌وگو و همكاري و تاكيد بر مسائل زنان در چارچوب مسائل كلان كشور واقف بوده و هستند.

در واقع از آنجا كه در آستانه چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي قرار داريم و زنان در تمامي اين سال‌ها و در همه فراز و نشيب‌هاي انقلاب اسلامي و 4 دهه پس از آن مشاركت داشته و تجاربي قابل‌ توجه اندوخته‌اند، سعي دارند با انضباط‌بخشي به تلاش‌هاي خود و سامان‌دهي آن در مسير اهداف جامعه ايراني، بهبود و ارتقاي فعاليت‌هاي زنان را در ساختار احزاب اصلاح‌طلب مورد توجه قرار دهند تا سهم خود را در رشد و توسعه همه ‌جانبه كشور به‌ خوبي ايفا كنند.

از طرفي بايد توجه داشته باشيم از آنجا كه به ‌طور طبيعي يكي از مهم‌ترين بسترها براي فعاليت‌هاي سياسي زنان اصلاح‌طلب و غيراصلاح‌طلب بحث انتخابات است و شوراي عالي سياست‌گذاري زنان اصلاح‌طلب نيز سعي دارد با ايجاد هماهنگي بيشتر و انسجام ميان زنان، امكان فعاليت اين فعالان سياسي و حوزه زنان به نفع مردم و در چارچوب قانون اساسي را فراهم كرده و اين اقدامات را به نتيجه برساند. چراكه انتخابات همواره يكي از مقاطع مهمي است كه شرايط مناسب براي تامين اين اهداف، بهبود زيرساخت‌ها و توسعه همه ‌جانبه در كشور از جمله توسعه عدالت جنسيتي را فراهم كرده و انتخابات پيش‌رو نيز مي‌تواند فرصتي مناسب براي سياست‌ورزي زنان باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون