• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4291 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۴ بهمن

ايران ‌سرزمين ذخاير

محمدعلي خطيبي

خبر كشف چاه نفت شيرين و سبك در آبادان كه صبح روز گذشته توسط وزير نفت بيان شد، بسيار مسرت‌بخش بود. طبق اخبار منتشره اين نفت كه در عمق 3 هزار و 770 متري زمين كشف شد، مي‌تواند از وجود منابع جديدي براي كشور خبر دهد. اما نكته‌اي كه اين كشف را بسيار حائز اهميت مي‌كند، اين است كه با وجود اكتشافات زيادي كه در مناطق جنوب كشور صورت گرفته است، كشف يك چاه نفتي بسيار بعيد به نظر مي‌رسيد و از اين جهت اين خبر مهم است و مي‌تواند به ما درس‌هاي مهمي بدهد.

درس اول اين است كه بايد به اين مناطق اهميت بيشتري داد و از طرح‌ها و پروژه‌هاي اكتشافي بيشتري استفاده كرد. وزارت نفت با برنامه‌ريزي دقيق و تمركز بيشتري به مطالعه اين مناطق بپردازد.

نكته ديگر، تاثير تكنولوژي و استمرار بر كشف منابع جديد است. همان‌طور كه گفته شد، در كشور طرح‌هاي مطالعاتي زيادي براي كشف ذخاير نفتي صورت گرفته بود اما به دليل تكنولوژي قديمي و پراكنده بودن مطالعات، تاكنون به كشف مهمي نرسيده بوديم. درس ديگر اين است كه بايد مطالعات اكتشافي نفت، متمركز و با تكنولوژي به‌روز صورت گيرد.

چاه نفت اكتشافي در جزيره مينو درس ديگري نيز به ما داد و آن اينكه هميشه احتمال دارد مناطق خاصي كه مغفول مانده و مورد توجه نبوده باشند، روزي به ذخاير مهمي براي كشور تبديل شوند. توجه كنيم كه با وجود مطالعات گسترده براي كشف ذخاير جديد، اما همچنان نتوانسته‌ايم همه كشور را مورد مطالعات اكتشافي قرار دهيم و بخش اعظمي از كشور هنوز پايش نشده است و اين احتمال وجود دارد كه منطقه جديدي در نقاط ديگر نيز به منابع نفتي كشور اضافه شود. درست است كه در منطقه جنوب بعيد بود كشف صورت گيرد اما صحبت از احتمال است و هميشه بايد قسمت ديگر آن را نيز مدنظر داشت و پذيرفت كه بسياري از مطالعاتي كه در كشور صورت گرفته، مبتني بر محدوديت تكنولوژي‌ بوده است. امروز كه تكنولوژي رشد كرده است، مي‌توانيم برنامه‌ريزي براي كشف در مناطق مختلف را با جديت، ‌كوشش و البته انگيزه بيشتري، پيش ببريم و مسيري كه در اين ساليان براي توسعه نفت داشته‌ايم را ادامه دهيم. اميدوارم اين منابع جديد در جهت خدمت به مردم در اسرع وقت و بعد از ارزيابي ميزان ذخاير، مورد بهره‌برداري قرار گيرد و همچنين با تكيه بر تكنولوژي جديد و وجود پتانسيل‌هايي كه در كشور براي منابع جديد وجود دارد، برنامه‌ريزي مناسبي از سوي وزارتخانه براي اكتشاف و استخراج منابع جديد صورت پذيرد.

در پايان لازم به ذكر است كه كشف اين منابع بتواند به توسعه و آباداني كشور بينجامد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون