• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4299 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ بهمن

دفع ضرر خودتحريمي

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه

اگر پيامك‌هايي را كه براي من در رابطه با لوايح FATF آمده منتشر كنم، يك كتاب خواهد شد. شايد در اين شرايط، دليلي نداشته باشد كه درباره پيامك‌هاي تهديدآميز مرتبط با لوايح FATF صحبت كنيم، به برخي افراد اطلاعاتي داده‌اند و چون اين افراد دلسوز نظام هستند، ممكن است برخي موضوعات را در خصوص اين لوايح مطرح كنند، برخي هم كه دلسوز نيستند، تفرقه‌افكني مي‌كنند و البته بايد اينها را تفكيك كرد. در مجمع تشخيص مصلحت نظام، راي مصلحتي در خصوص لوايح پالرمو و CFT شكل خواهد گرفت و اين راي مصلحتي به سود كشور خواهد بود، بنابراين بايد بدانيم هر رايي كه مجمع بدهد بايد اطاعت شود.

خوشبختانه تعدد سوالات در مجمع نشان مي‌دهد كه بحث‌ها سياسي نيست و فني است. شنبه هفته گذشته كه جلسه مجمع پس از سه ساعت به پايان رسيد، 20 نفر در نوبت سوال بودند و اين نشان مي‌دهد كه بحث‌ها فني است و ما هم موظف هستيم كه به سوالات و بحث‌ها پاسخ دهيم. در اين زمينه 50 درصد توصيه‌هاي FATF در قالب اصلاح قوانين داخلي، عملياتي شده و 50 درصد بقيه در قالب لوايح پالرمو و CFT قابل پيگيري است.

واقعيت اين است كه بانك‌هاي دنيا تحت حمايت سياست‌هاي FATF عمل مي‌كنند، بنابراين اگر ايران در ليست سياه گروه ويژه اقدام مالي قرار بگيرد، بانك‌هاي خارجي با ما همكاري نمي‌كنند.

در حال حاضر هم به دليل تحريم‌ها تعداد محدودي از بانك‌ها با ايران كار مي‌كنند كه آنها نيز به دنبال بهانه‌اي هستند تا با كشورمان قطع همكاري كنند تا مشمول تحريم‌هاي امريكا نشوند، بنابراين اگر به كنوانسيون‌‌هاي مربوط به FATF ملحق نشويم، اين بانك‌ها مناسبات خود را با ايران شكل نمي‌دهند.

ما با تصويب لوايح چهارگانه به دنبال دفع ضرر هستيم. به همين دليل كشورهايي مانند اسراييل، عربستان و امريكا به دنبال تصويب نشدن اين لوايح هستند تا در كشورمان نوعي خودتحريمي شكل بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون