• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4299 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ بهمن

فعالان سياسي از دستاوردهاي انقلاب در 40 سال اخير گفتند

حداد عادل: ايران پيش از انقلاب گاو شيرده امريكا بود

چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي فرارسيده و در اين دهه اغلب السابقون انقلاب در اظهارنظرها به علل موجده و مبقيه اين تحول بزرگ و عميق اجتماعي و سياسي مي‌پردازند. آنها همچنين در گفت‌وگوهاي‌شان با رسانه‌ها به دستاوردهاي انقلاب اسلامي اشاره و 40 سال گذشته را با دوران سلطنت موروثي مقايسه مي‌كنند.

غلامعلي حدادعادل، نماينده ادوار و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ايسنا از جمله كساني است كه به مهم‌ترين اتفاقي كه در انقلاب اسلامي رخ داده
اشاره كرده است. حدادعادل با اشاره به اينكه مهم‌ترين دستاورد انقلاب اسلامي اين بود كه خود مردم براي انتخاب سرنوشت خويش تصميم گرفتند، گفت:«جوان‌ها بايد بدانند حرف‌ها و ادعاهايي كه راجع به آزادي در دوران قبل انقلاب زده مي‌شود، دروغ است.»او همچنين با اشاره به اينكه جوانان كشور بايد تحقيق كنند كه چرا مردم ايران عليه رژيم پهلوي قيام كردند؟ بيان كرد:«ايران پيش از انقلاب براي امريكا و غرب يك گاو شيرده بود اما بعد انقلاب به يك شير قدرتمند تبديل شده است.»عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: «پيش از انقلاب اسلامي 10 هزار زنداني سياسي در زندان‌هاي كشور وجود داشته است. شاه حتي تحمل اين را كه تاكسي‌داران در روزنامه اطلاعات از شركت تعاوني خود انتقاد كنند نداشت. جوان‌ها بايد بدانند حرف‌هايي كه راجع به آزادي در دوران قبل انقلاب زده مي‌شود، دروغ است.»اين فعال سياسي اصولگرا با بيان اينكه درست است ما در شرايط سختي هستيم ولي استقلال‌طلبي بها دارد و ما بايد بهاي آن را بپردازيم، بيان كرد:«اين سختي‌ها، بهايي است كه براي استقلال مي‌دهيم. دشواري‌ها نشانه قدرت و واقعيت انقلاب اسلامي است. اگر امريكا مي‌توانست با كودتا يا تظاهرات اين انقلاب را نابود كند، سراغ تحريم اقتصادي نمي‌رفت و به قول خود بي‌سابقه‌ترين و فلج‌كننده‌ترين تحريم‌ها را بر ملت ايران تحميل نمي‌كرد.»حدادعادل با اشاره به تصميم‌گيري مردم براي سرنوشت‌شان تاكيد كرد:«چنين اتفاقي در طول تاريخ ايران تقريبا سابقه نداشته البته در افسانه‌هاي قديم كاوه و فريدون مطالبي آمده است اما بعد از آن شاهد نيستيم كه شاهان و حاكمان به ميل مردم انتخاب شده باشند. در تاريخ ايران مردم در شهرهاي كوچك و روستاها زندگي مي‌كنند كه يك‌باره يك خان كه قدرتش زياد شده است، عدِّه و عدُّه خود را به راه انداخته و خان ديگري كه قبل از اين شاه شده بود را شكست مي‌دهد. در واقع هيچ تصميم و اراده‌اي از سوي مردم براي انتخاب حاكم وجود نداشت.»

رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي با اشاره به اينكه حتي فرآيند انتقال قدرت در درون سلسله‌ها هم خونين بوده است، بيان كرد:«فرآيند انتقال قدرت در تاريخ ايران هيچ‌گاه به شيوه نرم انجام نشده اما براي اولين‌ بار در انقلاب اسلامي يك نفر كه نه فئودال و زمين‌دار بود، نه ارتباطي با خارج از كشور داشت و نه ايل و قبيله داشت توسط مردم به رهبري انتخاب شد. امام خميني(ره) يك فرد روحاني، منزّه پاك، مردمي و با سابقه روشن بود و اين يك نعمت بزرگي است كه نبايد آن را فراموش كرد. كافي است كه روي كار آمدن سلسله پهلوي و محمدرضا پهلوي را مطالعه كنيم. وقتي رضاشاه از ايران فرار كرد، راديو لندن با افتخار و پررويي اعلام كرد: «رضاشاه را خودمان آورديم و خودمان برديم». وقتي قواي متفقين وارد كشور شده و رضاشاه فرار كرد، مردم خوشحالي مي‌كردند كه شرّ ديكتاتور از سر آنها كم شد.» حدادعادل با بيان اينكه با پيروزي انقلاب اسلامي، آزادي سياسي نصيب مردم شد، اظهار كرد:«پس از انقلاب، مردم در تعيين سرنوشت خود و در اظهارنظر آزاد شدند البته درست است كه خط قرمزهايي وجود دارد ولي در كدام كشور خط قرمز وجود ندارد؟ در هر كشوري چند عنصر وجود دارد كه حفظ حرمت آنها واجب شمرده مي‌شود و عقلاي آن جامعه تشخيص داده‌اند كه حرمت چند عنصر بايد حفظ شود تا وحدت و هويت آن كشور حفظ شود. دانشجو در حضور رهبري دقيقا برخلاف نظر رهبري در روي رهبري نطق مي‌كند، دانشجويان ديگر به او اعتراض مي‌كنند ولي رهبري مايل است كه دانشجو حرف‌اش را بزند و بعد از آن، رهبري نظر خودش را بيان مي‌كند و كسي متعرض ديگري نمي‌شود.»

اين فعال سياسي خاطرنشان كرد:«در حال حاضر رسانه‌ها و روزنامه‌ها مطالب انتقادي درباره مجلس، دولت و قوه قضاييه منتشر مي‌كنند. براي درك وضعيت آزادي رسانه‌ها پيش از انقلاب، مردم خاطرات خود طاغوتي‌ها از جمله اسدالله علم را بخوانند. علم رفيق گرمابه و گلستان شاه و همواره همراه شاه بود. او حدود ۱۳ سال وزير دربار بود و قدرت‌اش از هويدا و اقبال هم بيشتر بود. من خاطرات علم را بارها به دقت خوانده‌ام. در دوراني هم كه علم وزير دربار بود، وقايع آن دوران را از طريق روزنامه‌ها دنبال مي‌كردم.»

او ادامه داد:«جوان‌ها بايد بدانند حرف‌هايي كه راجع به آزادي در دوران قبل انقلاب زده مي‌شود، دروغ است. احسان نراقي از رجال فرهنگي و سياسي قبل انقلاب گفته است قبل از آنكه در يك كنفرانس بين‌المللي شركت كنيم به ما مي‌گفتند كه راجع به برخي موضوعات كه به امريكا مرتبط است، هيچ اظهارنظري نكنيد و برخلاف رأي امريكا، رأي ندهيد. اين وضع شركت ما در مجامع بين‌المللي بود.»

محمد غرضي: مردم از سر دلخوشي انقلاب نكردند

محمد غرضي وزير نفت و تلگراف اسبق در تشريح مهم‌ترين دستاوردهاي انقلاب به خبرآنلاين گفت:«دستاورد اجتماعي انقلاب برخورد با سياست‌هاي استعمارگرايانه اروپا و شوروي سابق نسبت به خاورميانه است به اين معني كه انقلاب اسلامي توانست تمامي موازين سياسي جهان را به چالش بكشد.»

وي با تاكيد بر اينكه مردم به ‌شدت عدالت‌خواه و انقلابي مانده و خواهد ماند، يادآور شد:«مردم از بي‌عدالتي، ظلم، ناروايي، دروغ و فساد به ‌شدت فاصله دارند و اين مديريت‌ها هستند كه گرفتار اين مسائل هستند.»

غرضي در پاسخ به اينكه آيا فسادها و دروغ‌ها زمينه‌ساز پشت كردن مردم به انقلاب نخواهد شد، افزود:« انقلاب در ايران سابقه دارد؛ ايران كشوري جهان اول بوده اما 200 سالي است كه گرفتار برخي مشكلات شده و در حال مبارزه است. وقتي مبارزه و عدالت‌خواهي وجود دارد و فساد در جامعه مورد هجمه قرار مي‌گيرد، انقلاب آسيب نمي‌بيند. انقلاب همواره به عنوان يك اصل ثابت مورد قبول عامه مردم بوده به طوري كه از مردم عادي يك كلمه حرف ناروا درباره انقلاب نمي‌شنويد. انقلاب سر جاي خود باقي است اما اكثرا مديريت‌ها محل انتقاد هستند.»

وي با يادآوري بروز مشكلاتي براي مردم طي ماه‌هاي گذشته تاكيد كرد:«طي ۷ ماه گذشته شاهد انواع گرفتاري‌ها براي مردم بوديم به طوري كه يك روز صحبت از تجزيه كشور بود، روز ديگر بحث جنگ داخلي را مطرح كردند، صحبت از حمله امريكا و قحطي هم مطرح شد با همه اينها جامعه سر جاي خود ثابت مانده و تكان نمي‌خورد. چون عقل اجتماعي كشور از عقل سياسي بالاتر و وسيع‌تر است. واقعيت آن است كه كشور را مردم و عقول اجتماعي و عقول الهي حفظ و اداره مي‌كنند.» غرضي در واكنش به كساني كه مي‌گويند «مردم از سر دلخوشي انقلاب كردند» گفت:«مردم از سر دلخوشي انقلاب نكردند بلكه از سر عدالت‌خواهي انقلاب كردند. در دهه ۵۰ كساني كه دستشان به ذخاير كشور باز بود جزو مرفهان بودند ولي عامه مردم اين طور نبودند و به هيچ ‌وجه توانايي زندگي نداشتند.» اين فعال سياسي گفت:«رضايت مردم هنوز از حاكميت اداري و اقتصادي حاصل نشده به همين دليل است كه مردم مقاومت مي‌كنند و اين تداوم ۲۰۰ ساله‌‌اي كه كشور داشته همچنان ادامه‌دار است، ما نمي‌گوييم انقلاب همه مسائل را حل و فصل كرده است، گرچه حاكميت سياسي(رژيم پهلوي) را تحت فشار قرار داد و از ميدان بيرون راند ولي توانايي حل مشكلات اجتماعي و اقتصادي مردم را نداشته است.»

 

محمد هاشمي: آيا در اين سالگرد نامي از آيت‌الله هاشمي آورده مي‌شود؟

محمد هاشمي، عضو پيشين مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به اينكه امروز تا حدي به آزادي رسيده‌ايم؛ رسانه‌ها آزاد هستند تا نسبت به مسوولان نقادي كنند، بيان كرد:«ما در زمان شاه 3 هزار زنداني سياسي داشتيم كه از يك قشر هم نبودند، نمي‌توانيم بگوييم كل زنداني‌ها روحاني يا دانشجو بودند. از همه اقشار جامعه اعم از كارمند، كارگر، ارتشي، كارفرما و هر كس كه كلام مخالفي مي‌زد در زندان‌هاي ساواك مورد شكنجه قرار مي‌گرفت.»

وي با بيان اينكه برخلاف استقلال اما آزادي آن ‌طور كه بايد محقق نشده است، گفت:«البته اقتضاي جامعه اين است كه محدوديت‌هايي وجود داشته باشد ولي باز هم اگر با ۴۰ سال قبل مقايسه كنيم، تفاوت زيادي وجود دارد. باز اما در مواردي مثل انتخابات، نظارت استصوابي همواره مورد انتقاد است كه شوراي نگهبان براي انتخاب‌ها ليستي ارايه مي‌كند كه مردم از بين آنها گزينه مورد نظر خود را انتخاب كنند.» هاشمي در پاسخ به اين سوال كه چرا هنوز پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب مردم به دنبال تحقق شفافيت و مبارزه با فساد هستند، تاكيد كرد:«متاسفانه فساد هم امروز در جامعه ما زياد است كه اين هم شامل فساد اخلاقي و هم فساد اقتصادي مي‌شود. ادارات ما امروز مطابق با نهادهاي جامعه اسلامي نيست. رشوه و عدم شايسته‌سالاري بدون در نظر گرفتن ضوابط رواج دارد. اينها مواردي است كه ما با يك جامعه اسلامي فاصله داريم. بحث شفافيت و رانت خيلي مهم است ما جمهوري اسلامي داريم اما در بخش اسلاميت دچار مشكلات عديده هستيم. اينهايي كه توقع نداريم در جامعه اسلامي مشاهده كنيم.»

وي يادآور شد:«آيت‌الله هاشمي داراي يك انديشه انقلابي، اعتدالي و فراجناحي بود. اگر خاطرات آقاي هاشمي را مطالعه كنيد، مي‌بينيد ايشان در طول يك هفته تقريبا با همه اقشار جامعه و جناح‌هاي سياسي ملاقات مي‌كردند. مرجعيت آقاي هاشمي براي انقلاب بي‌نظير بود و مشابهي نداشت بنابراين اين انديشه است كه آماج حملات قرار مي‌گيرد. امروز هم با وجود اينكه ايشان حضور فيزيكي ندارند اما انديشه ايشان حضور دارد. ما در سالگرد انقلاب هستيم و شما مي‌دانيد آقاي هاشمي چقدر در انقلاب نقش داشتند اما آيا در اين سالگرد نامي از ايشان آورده مي‌شود؟ آيا راديو و تلويزيون ما برنامه‌اي را به ايشان اختصاص داده‌اند؟»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون