• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4299 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ بهمن

شهردار اسپكه:

نمي‌توانيم كسي را در عدم توسعه‌ محكوم كنيم

گروه اجتماعي|«تا زماني كه دولت وارد عمل نشود كاري از پيش نمي‌رود. دولت انتظار بخش خصوصي را مي‌كشد و بخش خصوصي هم معتقد است كه وقتي خود دولت اين استان را باور ندارد و سرمايه‌گذاري نمي‌كند، بخش خصوصي هم اعتماد نمي‌كند و ترجيح مي‌دهد جايي سرمايه‌گذاري كند كه امنيتي براي سرمايه‌اش به وجود بيايد.» اين تحليل «مهنا محمدي» شهردار اسپكه شهري در مركز بلوچستان واقع در سيستان و بلوچستان است. او معتقد است سيستان و بلوچستان از نظر منابع طبيعي محروم نيست اما فاقد توسعه است. اين زن ٣٠ ساله كه در حال حاضر دانشجوي دكتراي منابع طبيعي در گرگان است ليسانس و كارشناسي ارشدش را هم در همين رشته گرفته، مي‌گويد: دور بودن اين استان از مركز كشور را از مهم‌ترين علل توسعه‌نيافتگي آن مي‌داند. او در توضيح ديدگاهش درباره عدم توسعه سيستان و بلوچستان مي‌افزايد: اين استان مثل فرزند ايران است كه به علت ضعيف‌بودنش نياز به حمايت و پشتيباني بيشتري از طرف مسوولان دارد و كسي نبايد از اين مسووليت شانه خالي كند.

 

اگر بخواهيد در يك كلام خلاصه و كوتاه در يك جمله دليل توسعه‌نيافتگي استان سيستان و بلوچستان را بگوييد آن را ناشي از چه مي‌دانيد؟

نمي‌توان يك عامل را به تنهايي در توسعه‌نيافتگي سيستان و بلوچستان موثر دانست. مجموعه‌اي از فاكتورها در اين توسعه‌نيافتگي دخيل بوده است. اما جبر جغرافيايي و دوري از مركز از مهم‌ترين عوامل بوده است.

در اين توسعه‌نيافتگي مردم نقش بيشتري داشته‌اند يا مسوولان؟

نمي‌توانيم كسي را در اين توسعه‌نيافتگي محكوم كنيم. ولي مي‌توانيم بگوييم كساني بوده‌اند كه در زمينه رشد اين استان پررنگ عمل نكردند و هر دو هم اثرگذار بوده‌اند. هم نقش مديران دولتي و هم مردم. اما به‌طور كلي معتقدم اگر جرقه اول را مسوولان بزنند مردم هم با آنها همكاري مي‌كنند.

اين توسعه‌نيافتگي را ناشي از زيرساخت‌هاي علوم‌انساني مي‌دانيد يا ناشي از زيرساخت‌هاي اقتصادي و نبود صنعت مناسب و بازاركار در استان؟

يك واقعيتي در اين زمينه مطرح است كه تا زماني كه دولت وارد عمل نشود كاري از پيش نمي‌رود. دولت انتظار بخش خصوصي را مي‌كشد و بخش خصوصي هم معتقد است كه وقتي خود دولت اين استان را باور ندارد و سرمايه‌گذاري نمي‌كند، بخش خصوصي هم اعتماد نمي‌كند و ترجيح مي‌دهد جايي سرمايه‌گذاري كند كه امنيتي براي سرمايه‌اش به وجود بيايد. زماني كه خود دولت در جايي سرمايه‌گذاري مي‌كند مي‌تواند در آن بخش اعتمادسازي قوي داشته باشد و ذهنيت‌ها نسبت به آن منطقه تغيير كند.

مي‌توانيم بگوييم قسمتي از اين توسعه‌نيافتگي سيستان و بلوچستان كه به دليل كم‌كاري مسوولان بوده است، عامدانه صورت گرفته و به دليل وجود اقليت‌هاي قومي در اين استان بوده است؟

خير. به هيچ‌وجه. همان‌طور كه ممكن است در خانواده‌اي فرزندي ضعيف‌تر باشد و ما بيشتر حمايتش كنيم. در حال حاضر سيستان و بلوچستان هم نياز به حمايت و پشتيباني بيشتري دارد و بهتر است همگي دست به دست هم دهيم تا اين حمايت به بهترين نحو صورت گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون