• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4303 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ بهمن

برخيز و اول بكش (145) فصل چهاردهم

گله سگ‌هاي وحشي – شروع يك آتش‌بس

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

در 5 آگوست سال 1981، نخست‌وزير مناخيم بگين، آريل «آريك» شارون را به عنوان وزير دفاع منصوب كرد . بگين اين ژنرال سابق را تحسين مي‌كرد – او شارون را «يك فرمانده باشكوه ارتش و يك استراتژيست بين‌المللي» مي‌خواند – با اين حال او به طرقي نسبت به خشونت شارون و اينكه دوست ندارد اقتدار بالادستي‌هايش را قبول كند بيمناك بود. بگين دو سال پيش از اين گفته بود كه «شارون قادر است كه با تانك به كنست حمله كند.»

با اين حال بگين معتقد بود كه او در آستانه قرارداد صلح با مصر، فرد مناسب براي نظارت بر عقب‌نشيني از صحراي سينا است. شارون اين وظيفه را با وجود تظاهرات خشونت باري كه توسط شهرك‌نشين‌ها و دست‌راستي‌هاي افراطي انجام شد بدون خونريزي تكميل كرد.

در همان زمان، شارون از قدرت موقعيتش براي ساخت چندين شهرك نشين يهودي در كرانه باختري و نوار غزه كه قلمروهاي اشغال شده بودند بهره برد. او همچنين يك روحيه جنگجويي و سازنده در بدنه نهادهاي دفاعي تزريق كرد. شارون و ايتان كه در دهه 1950 به عنوان يك افسر در فرماندهي شارون در بريگاد چتربازان‌ اي‌دي‌اف خدمت مي‌كرد، هر دو اهميت مبارزه با ساف و پايگاه‌هايش در لبنان را درك مي‌كردند و به ارتش دستور دادند تا يك طرح اصلي براي لشكركشي نظامي به آنجا را بريزند.

آفرئيم اسنه گفت، «طرح‌هاي شارون براي ما خيلي خيلي كند بود. در وهله اول او به ما دستور داد تا يك حمله محدود نظامي به لبنان را آماده سازيم و مدتي بعد نقشه را براي يك حمله بزرگ تا سمت جاده دمشق - بيروت پهن كرد.» ديويد آگمون، رييس ستاد فرماندهي شمال گفت كه شارون در مرحله بعد به او دستور آماده سازي طرحي براي اشغال كل لبنان و حتي بخش‌هايي از سوريه را داد. اسنه گفت، «اين مشخص بود كه ما همه‌چيز را نمي‌دانيم و اينكه حتي دولت هم كمتر از ما مي‌داند.»

اما حتي شارون هم فهميده بود كه اسراييل به راحتي نمي‌تواند به لبنان تجاوز و بخش‌هايي از آن را اشغال كند. ماه جولاي سال 1981، فيليپ حبيب، نماينده ويژه ريگان در خاورميانه، يك آتش بس موقتي را بين اسراييل و ساف در ناحيه لبنان شكل داد. شارون و ايتان به‌شدت با اين توافق كه ساف را از حمله عليه اسراييل در ديگر نقاط مثل قلمروهاي اشغال شده يا اروپا منع نكرده بود، مخالفت كردند. از نظر شارون پرتاب يك نارنجك به يك كنيسه در پاريس بايد يك نقض عهد محسوب مي‌شد. علاوه بر اين، بگين و شارون عرفات را مسوول هر عملي كه توسط فلسطيني‌ها در هر كجاي جهان صورت مي‌گرفت مي‌دانستند، حتي آنهايي كه متعلق به سازمان‌هايي بودند كه به ساف متصل نبودند. اما دنياي بيروني چيزها را متفاوت مي‌ديد و حبيب براي اسراييلي‌ها روشن كرد كه ايالات متحده تنها زماني پشتيبان تهاجم به لبنان است كه در واكنش به تحريك‌هاي ناگهاني ساف باشد.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است
نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون