• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4304 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ بهمن

طرحي براي خلع سلاح

اردوان اميراصلاني

فرانسه در معرض از دست دادن وجهه خود به عنوان ميانجيگري صادق در موضوع ايران است. چند روز پيش از اينكه فرانسه، آلمان و انگليس راه‌اندازي اينستكس را اعلام كنند- شركتي كه قرار است مشكل جريان مالي از ايران و به سوي ايران را برقرار كند- ، پاريس برنامه موشك‌هاي بالستيك ايران را مورد انتقاد قرار ‌داد و ايران را به تحريم بدنه سپاه پاسداران و تمامي شخصيت‌هاي حقيقي دخيل در اين برنامه تهديد ‌كرد. نكته قابل تامل اينكه چند روز پس از اعلام اين بيانيه، خبر بازديد وليعهد سعودي، محمد بن‌سلمان، از پاكستان انتشار يافت؛ كشوري كه عربستان سعودي همواره بيش از پيش در حال نزديك شدن به آن است. مساله موشك‌هاي بالستيك موضوعي حساس در ايران به‌شمار مي‌رود و همان‌قدر براي دولت حائز اهميت است كه براي ملت ايران. ايرانيان به ياد دارند كه در جريان هشت سال جنگ تمام جهان از جمله فرانسه، از بغداد به شكلي بي‌قيد و شرط حمايت كردند. فرانسه به طور خاص نقشي تعيين‌كننده در حمايت از صدام داشت و تامين‌كننده اصلي موشك براي صدام حسين بود. فرانسه حتي تا آنجا پيش رفت كه بخش زيادي از سهام موسسات توليد سلاحش را به شركت‌هاي خارجي كه عمده سهام آن در اختيار نزديكان صدام بود بفروشد. در زمان جنگ ايران و عراق، فرانسه آشكارا سياست خود را مبني بر عدم دخالت در درگيري‌هاي خارجي نقض كرد. حالا اما درخواست فرانسه از ايران براي كنار گذاشتن برنامه موشك‌هاي بالستيك در برهه‌اي كه ايران برنامه هسته‌اي‌اش را مطابق مفاد برجام محدود كرده آن هم در هنگامي كه تهران مشمول تحريم‌هاي بين‌المللي در زمينه تسليحات كلاسيك و موشك‌هاي بالستيك است، مثل اين مي‌ماند كه بخواهند ايران را از تمامي تسليحات دفاعي‌اش خلع سلاح كنند؛ اين امر به يقين براي ايرانيان غيرقابل قبول است.

اين درخواست از آنجايي اعجاب‌انگيزتر است كه پاريس در فرداي قتل جمال خاشقجي همواره در حال افزايش ميزان فروش تسليحات پيشرفته‌اش به عربستان سعودي است؛ كشوري كه درگير جنگي مرگبار عليه ملت يمن است.

اين امر اگر بي‌شرمانه تلقي نمي‌شد مي‌توانست دستمايه يك طنز سياسي باشد. مخصوصا كه پاريس از تلاش‌هاي رياض در جهت توسعه موشك‌هاي بالستيك كاملا آگاه است. در همين زمينه نشريه واشنگتن‌پست در 23 ژانويه اخير افشا كرد كه رياض بر روي سايت موشكي الواتح، در فاصله چند ساعته از رياض، تجهيزات نظامي مورد استفاده جهت ساخت موشك‌هاي دوربرد با سوخت جامد نصب كرده است. اين سايت سعودي از تمامي جهات مشابه سايت پاكستاني خانپور واقع در شمال شرق اسلام‌آباد است و اين گزارش از همكاري پاكستاني- سعودي در اين زمينه پرده بر‌مي‌دارد.

بازديد وليعهد عربستان سعودي از پاكستان چند هفته پس از بازديد وليعهد ابوظبي از اين كشور همراه شد كه نشان‌دهنده خواسته اين دو كشور جهت تشويق و توسعه همكاري‌هاي‌شان با ارتش پاكستان در زمينه نظامي، خصوصا تسليحات بالستيكي است.

اتحاد ضد‌ايراني اين دو كشور رازي آشكار است. اين امر مخصوصا هنگامي تعجب‌انگيز است كه دولت فرانسه تنها ايران را در اين زمينه مورد اشاره قرار مي‌دهد و به موازات آن در قبال تلاش‌ها و اقدامات مشابه دشمنان ايران در منطقه سكوتي عميق و معنادار پيش مي‌گيرد.

پاريس با حمايت علني‌اش از پادشاهي‌هاي نفتي خليج فارس، خود را در معرض خطر از دست دادن اعتبارش به عنوان ميانجيگري صادق در زمينه درگيري‌هاي خاورميانه قرار مي‌دهد. عدم تعيين سفير براي تهران براي مدتي بيش از 6 ماه نمي‌تواند تهران را به پاريس خوش‌بين كند و باور اينكه پاريس مي‌خواهد به تهران براي خروج از بحران كنوني كه تحريم‌هاي واشنگتن باعث آن شده‌اند، كمك كند بسيار سخت و دور از واقعيت است.

در هر حال طولي نكشيد تا ايرانيان متوجه شدند قرارداد هسته‌اي 2015، كه هيچ‌يك از امضاكنندگانش به وعده‌هاي اقتصادي‌شان عمل نكردند بيشتر پيش‌در‌آمدي يا طرحي بود تا نهايتا به برنامه بالستيك اين كشور پايان دهند؛ طرحي كه شديدا توسط فرانسه پيگيري مي‌شود. آنها بيشتر به دنبال خلع سلاح كامل ايرانند و بعيد است دولت و ملت ايران زير بار آن بروند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون