• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4305 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ بهمن

روايتي از نمايشگاه «بابل رپ» آثار حجمي نغمه فرح‌وشي

تزريق زندگي در حباب‌هاي پلاستيكي

فاروق مظلومي

نغمه فرح‌وشي متولد 1360 تهران است. دوره هنرستان را در تهران و در رشته گرافيك گذراند و تحصيلات آكادميكش را در همين رشته در دانشگاه آزاد اسلامي به اتمام رساند.

او براي ادامه تحصيل عازم ايتاليا شد و رشته مجسمه‌سازي را در دانشگاه هنرهاي زيبا بولونيا Bologna به پايان رساند،‌ سپس در دانشگاه هنرهاي‌ زيبا شهر راونا Ravenna موفق به دريافت مدرك‌ كارشناسي ارشد در رشته موزاييك شد و حالا بعد از شركت در چندين بي‌ينال اروپايي و كسب عناوين قابل‌توجه، ردپاي رشته موزاييك را در اولين نمايشگاه نغمه فرح‌وشي در تهران با عنوان «بابل رپ» مي‌بينيم. بابل رپ روكش و پوششي پلاستيكي است كه براي مراقبت اشيا خصوصا شكستني‌ها در بسته‌بندي و حمل‌ونقل استفاده مي‌شود. بابل رپ به سطح پوشيده از حباب‌هاي هوا در بسته‌بندي و محافظت آثار نقاشي خصوصا تابلوهاي نقاشي كاربرد فراوان دارد؛ همان حباب‌هاي هوا كه بزرگ و كوچك از تركاندن‌شان لذت مي‌برند.

اما اين‌بار در نمايشگاه «بابل رپ» خود اين ماده از ديوارهاي گالري ثالث به عنوان اثر هنري آويزان است و ماده‌اي كه مي‌توانست محافظ باشد حالا بايد محافظت شود. اين تغيير ماهيت براي يك ماده فقط در هنر ممكن است و نشان مي‌دهد هنر مي‌تواند مواد را از آنچه بودند و هستند متفاوت نشان دهد، ولي اين اتفاق احتمالا براي مخاطب هنري جالب باشد كه مي‌شود با مواد دورريز
-اينجا بابل رپ‌هاي مستعمل- اثري مفهومي خلق كرد، اثري كه بار ديگر خطر پلاستيك را براي محيط‌زيست يادآوري مي‌كند. اگر فقط لحظه‌اي به صنعت بسته‌بندي و حمل‌ونقل در سطح جهان فكر كنيم حجم بابل رپ پلاستيكي دورريز دست‌مان مي‌آيد. نغمه فرح‌وحشي با رنگ و حباب‌هاي اين پوشش پلاستيكي آثاري خلق كرده است كه قصد دارد يادآور همين بحران پلاستيك در جهان باشد. اگر با خواندن استيتمنت زير وارد نمايشگاه شويم امكان دارد با اين آثار به شكل مفهومي و دلخواه هنرمند ارتباط برقرار كنيم. اما فرم در آثار نمايشگاه «بابل رپ» به محتوي غالب است و باعث امحا موضوع مي‌شود. رنگ‌هاي متنوع در فضاي استوانه‌هاي كوچك كه همان حباب‌هاي بابل رپ هستند چنان قدرت فرمي به اين تابلوها داده‌اند كه نظر مخاطب را از محتوا دور مي‌كند. اين عدم كنترل در آثار هنري خوب معمولا اتفاق مي‌افتد. اما نغمه فرح‌وشي در ارايه آثار -قاب و نمايش- بسيار موفق بوده است و با ارايه تابلوها روي يك ورق پلاستيكي ضخيم صفحات بابل رپ را در يك قاب چوبي يا فلزي محصور نكرده است. اين نوع ارايه هم مفهوم نمايشگاه را كه به پلاستيك و بازيافت مربوط است تقويت كرده و هم ارتباط آثار با مخاطب را صميمانه‌تر كرده است. استفاده از حباب‌هاي بابل رپ براي ايجاد جدول رنگي در حوزه نيومديا -تكنيك‌ها و مواد جديد هنري- قرار مي‌گيرد كه نمايشگاه‌هايي مثل نمايشگاه «بابل رپ» اين جريان هنري را در ايران تقويت خواهد كرد. صدالبته كشور ايران به دليل تنوع جغرافيايي براي حوزه نيو مديا بسيار مستعد است. آثار متفاوت و فعال نغمه فرح‌وشي تا پايان بهمن ماه در گالري ثالث منتظر مخاطب‌هاي هنر‌هاي جديد معاصر هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون