• ۱۳۹۹ چهارشنبه ۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
online كانال تلگرام روزنامه اعتماد

30 شماره آخر

  • شماره 4305 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ بهمن

گرفتمت شيطون!

علي ولي‌اللهي

 

 

خيلي دوست دارم ناظر پخش شبكه سه صدا و سيماي ملي را از نزديك ببينم و چند دقيقه ايستاده تشويقش كنم. صرفا به خاطر هوش و تيزبيني خارق‌العاده‌اش. به اين خاطر كه چيزي را ديد كه بيش از چند دهه، هيچ‌كس نتوانسته بود ببيند. آيا اين نبوغ‌آميز نيست؟ ما، همه مردم و همه مديران صدا و سيما سال‌ها بود لوگوي باشگاه منچستريونايتد را اين ور و آن ور ديده بوديم اما نتوانسته بوديم موذي‌گري و خباثت انگليس را كه به صورت زيرپوستي در آن لوگو نهفته شده بود تشخيص دهيم. نتواسته بوديم ببينيم كه در ميان آن قرمز و زرد مشكوك، موجودي ايستاده و در دستش يك نماد فراماسونري گرفته. يك شيطان؛ يك شيطان واقعي با نيزه سه ‌شاخ. ما سال‌ها شنيده بوديم كه به اعضاي باشگاه منچستريونايتد مي‌گويند شياطين سرخ، ما هم متاسفانه اين كلمه را لقلقه زبان كرده بوديم و ناآگاهانه از آن استفاده مي‌كرديم، اما هيچگاه واقعا نفهميده بوديم كه چرا شياطين سرخ؟ با اين حال خوشحاليم از اينكه هميشه كساني هستند كه مراقب ما باشند. خوشحاليم كه مسوولان شبكه 3 موفق شدند در تاريخ 23 بهمن، توطئه چندين ساله اتحاديه فوتبال انگليس عليه مردم ساير كشورها را كشف و در نطفه كه نه، در بزرگسالي خفه كنند! راستي حالا كه خوب فكر مي‌كنم خود كلمه اتحاديه هم خيلي بودار است.

بگذريم از اين حرف‌ها؛ سوال بزرگي كه مطرح مي‌شود مثل هميشه يك كلمه است. «چرا؟» آيا اين عملي است براي جلب‌ توجه؟ آيا لجبازي است؟ آيا غيرعقلايي است؟ آيا كاسه‌اي پشت نيم‌كاسه گذاشته‌اند و قرار است تسويه‌حساب‌هاي داخلي در صدا و سيما اتفاق بيفتد؟ آيا عده‌اي در صدا و سيما مشغول به كار هستند كه هر روز در اتاق فكرشان مي‌نشينند و با هم سر اين موضوع بحث مي‌كنند كه چطور اعصاب مردم را بيشتر بهم بريزيم؟ آيا اين شرط بطري‌بازي بين بچه‌هاي پخش خبر بوده؟ چه كسي مي‌تواند دقيقا مشخص كند كه چرا بعد از اين همه سال تازه عده‌اي بفهمند كه ماده گرگ لوگوي باشگاه رم پستان دارد و لوگوي منچستريونايتد يك شيطان كوچولو؟ چه كسي مي‌تواند توضيح دهد كه لوگوي يك باشگاه دقيقا چه كاركردي مي‌تواند داشته باشد كه با آن برخورد مي‌شود و رويش اعمال قانون صورت مي‌گيرد؟ فقط لطفا كسي نگويد به خاطر دلسوزي براي مردم كه همه دل‌شان از دست بازي‌هاي صدا و سيما خون است! اين نقدي به صدا و سيما نيست چرا كه كار اين سازمان از نقد گذشته. اصلا سيستمي كه در آن افرادي حضور دارند كه راي به سانسور لوگوي يك باشگاه مي‌دهند چه نسبتي مي‌تواند با اصلاح‌پذيري داشته باشد؟ واقعا كار از نقد گذشته؛ الان مساله بيشتر حول محور دليل اين كار است. مثلا با همه اعصاب‌خردكني‌اش ما مي‌دانيم كه سانسور تماشاچيان در مسابقات فوتبال و واليبال به چه دليل است. منطقي نيست، اما لااقل مي‌دانيم چرا. همچنان كه مي‌دانيم چرا صحبت‌هاي همايون غني‌زاده در اختتاميه جشنواره فجر به آن شكل كودكانه سانسور مي‌شود. چون اين آدم هنگام دريافت جايزه اولش داستان درست كرده بود. هر چند بعدا فهميديم او هيچ حرف خاصي نزده و ترس سانسورچي‌هاي صدا و سيما بي‌دليل بوده. با اين حال همان ‌طور كه گفته شد مي‌دانيم چرا غني‌زاده از فورگراند به بك‌گراند رفت. اما ماجراي سانسور لوگوي باشگاه‌ها چه؟ آن هم بعد از اين همه سال كه نشان داده شده؟ آن هم لوگوهايي كه يكي برمي‌گردد به واقعه‌اي تاريخي در رابطه با شهر رم و ديگري برمي‌گردد به يك انتخاب ساده. اينكه در دهه 60 به منچستري‌ها لقب شياطين سرخ دادند، احتمالا به اين خاطر كه لباس‌شان قرمز بود و شيطنت مي‌كردند و بعد هم باشگاه تصميم گرفت اين لقب فراگير را وارد لوگوي رسمي تيم كند. روزي كه لوگوي باشگاه رم در برنامه گزارش ورزشي سانسور شد، چند تا از طنزپردازان كشورمان به صدا و سيما پيشنهاد دادند كه لوگوي ساير باشگاه‌ها را هم عوض كند. مثلا به جاي برج ايفل در لوگوي پاري‌سن‌ژرمن عكس برج ميلاد را بگذارد يا به جاي تاج پادشاهي در لوگوي رئال مادريد، يك كلاه حصيري بنشاند. آن روز همه اينها شوخي بود چون كسي تصور نمي‌كرد اين روند ادامه پيدا كند. كسي تصور نمي‌كرد عده‌اي به خودشان جرات بدهند دوباره آن كار وحشتناك را انجام دهند. با اين حال تجربه نشان داده مرزي براي بي‌فكري متصور نيست. پس عجالتا به صدا و سيما پيشنهاد مي‌دهيم حتما به پيشنهادهاي آن دوستان رجوع كنند و هرچه‌ سريع‌تر لوگوي تمام باشگاه‌ها را با الگوي داخلي سازمان هماهنگ كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون