• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4307 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۷ بهمن

مهدي كروبي با 4 تن از اعضاي مجمع روحانيون مبارز ديدار كرد

ديدارتحت نظارت مقام‌هاي امنيتي

همزمان با هشتمين سالگرد «حصر» خبري مبني بر ديدار جديد مهدي كروبي شنيده ‌شد كه فرزند ارشد او، انجام اين ملاقات‌هاي جديد را تاييد كرد. در اين حال البته خبري از ديدارهاي جديد براي ميرحسين موسوي شنيده نمي‌شود.

هفته‌نامه «صدا» در آخرين شماره خبر داده ‌بود كه مهدي كروبي با چند تن از اعضاي مجمع روحانيون مبارز ديدار و گفت‌وگو داشته است. پس از آن «جماران» در گفت‌وگو با حسين كروبي، فرزند ارشد مهدي كروبي صحت و سقم اين خبر را جويا شد و در جريان اين گفت‌وگو حسين كروبي انجام ديدار با چند تن از روحانيون اصلاح‌طلب را تاييد كرد.

حسين كروبي همچنين در گفت‌وگو با انصاف‌نيوز در مورد چند و چون اين ديدار صحبت كرد. به گزارش پايگاه خبري انصاف‌نيوز؛ مهدي كروبي، دبيركل حزب اعتماد ملي هفته گذشته با چهار عضو مجمع روحانيون مبارز در دفتر سيدمهدي امام جماراني، يكي از اعضاي مجمع ديدار كرد.

حسين كروبي، فرزند ارشد آقاي كروبي درباره‌ جزييات خبر هفته‌نامه صدا از ديدار پدرش با اعضاي مجمع روحانيون مبارز گفت: «هفته‌ گذشته نيروهاي امنيتي پيشنهاد كردند كه آقاي كروبي با برخي اعضاي مجمع ديداري داشته باشند كه مورد استقبال پدر قرار گرفت. در اين ديدار كه در دفتر آقاي امام جماراني در جماران (تهران) برگزار شد، آقايان رحماني، آشتياني، عليخاني و جماراني حاضر بودند.»

وي افزود: «البته ميهمانان را خود نيروهاي امنيتي انتخاب كردند. ديدار خوبي بود؛ ديدار حدود ۵ ساعتي ادامه داشت كه بعد از هشت سال حصر، ديداري خوب و مفيد بود؛ البته نيروهاي امنيتي هم حضور داشتند.»

حسين كروبي همچنين درباره ديدار آقاي كروبي با خانواده شهدا گفت: «در حال حاضر رفتن ايشان به منزل خانواده شهدا و جانبازان از هفته‌اي يك بار به هفته‌اي دو بار افزايش پيدا كرده است.»

وي درباره اينكه انتخاب براي اين ديدارها با كيست گفت: «به خانه‌ خانواده‌ شهدا و جانبازاني مي‌روند كه سابقه دوستي داشته‌اند؛ در ابتدا پدر يا خانواده اسامي را به نيروهاي مسوول مي‌دهند و در صورت تاييد مقامات ذي‌ربط، به ديدار خانواده‌ها مي‌روند. به‌دليل اينكه پدرم ۱۳ سال رياست بنياد شهيد را به عهده داشته‌اند با بسياري از خانواده‌ها سابقه‌ آشنايي دارند و فكر مي‌كنم در اين دو ماهه تقريبا به منزل ۱۰ خانواده رفته‌ باشند.»

دي ماه سال جاري بود كه جزيياتي از ديدار مهدي كروبي با خانواده‌هاي شهدا منتشر شد.

حسين كروبي درباره آخرين وضعيت مهدي كروبي به ايلنا گفت: «حدود دو ماه پيش مسوولان امنيتي به آقاي كروبي و موسوي گفتند به انتخاب خودتان هفته‌اي يك‌بار مي‌توانيم شما را بيرون ببريم ولي تعيين آن محل بايد هماهنگ شده باشد.»

وي تصريح كرد: « ابوي هم گفتند دوست دارند اين ديدارها را با خانواده شهدا شروع كنند در همين راستا با خانواده شهيد شاه‌حسيني در شميران و خانواده شهيد پناهي در كرج و تعدادي از خانواده شهدا ديدار كردند.»

حسين كروبي تاكيد كرد: «اين ملاقات‌ها از ۶ هفته پيش آغاز شده و پدر ۶ هفته است كه ديدارهايي داشته و به جز يك مورد كه به ديدار يكي از دوستان‌شان رفتند مابقي موارد را به ديدار خانواده شهدا رفت.»

همان‌ زمان شنيده‌هايي مبني بر ديدار ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد در منزل دو برادر و اقوام همسرش منتشر شد.

خرداد 97 نيز زماني كه مجتبي ذوالنوري، نماينده قم كه از تريبون مجلس گفته ‌بود نبايد در مورد حصر صحبت كرد و مدعي شده ‌بود كه مهدي كروبي هر هفته به شمال مي‌رود، حسين كروبي در مورد سفرهاي پدرش توضيح داد.

او به اعتمادآنلاين گفت: «در سه سال نخستي كه پدرم در خانه امن وزارت اطلاعات بود، به علت كمبود نور، دچار پوكي استخوان شده و چهار بار با همراهي ماموران حفاظت به سفر رفت.»

او با اشاره به اينكه پدرش در آن ايام تنها در خانه امن وزارت اطلاعات زندگي مي‎كرده، ادامه داد: «در آن ايام پدرم از نور آفتاب هم محروم بود. درب منزل قفل بود و فقط براي دريافت غذا درها باز مي‏‎شد.»

به گفته وي، مهدي كروبي در آن ايام با همراهي‎ نيروهاي امنيتي به سرعين، زنجان، مشهد و شمال سفرهاي كوتاه 4-3 روزه داشت.

حسين كروبي با اشاره به اينكه شش ماه پس از روي كار آمدن دولت حسن روحاني، كروبي به منزل خودش در جماران منتقل شد، ادامه داد: «از آن زمان تاكنون پدرم فقط به خاطر مسائل درماني و عمل جراحي از منزل خارج شده و فقط به بيمارستان و دندانپزشكي رفته است. او 5 سال است كه به هيچ سفري نرفته است.»

پيش از اين هم خبرهايي منتشر شده بود كه زهرا رهنورد گه گاه از حصر خارج مي‌شود و ديدارهايي را با خانواده‌اش دارد. سايت كلمه نيز در اين خصوص خبر داده بود كه «اخيرا به خانم رهنورد اجازه داده شده تا بعد از زايمان دخترش، به مدت سه روز خارج از حصر و در كنار اعضاي خانواده‏‌اش بماند.»

همچنين قاسم ميرزايي‌نيكو، نماينده دماوند و فيروزكوه و از اعضاي كميته رفع حصر در ارديبهشت‏ ماه سال جاري اعلام كرد كه زهرا رهنورد از ابتداي سال جاري آزاد بوده، اما وي مراعات مهندس موسوي را كرده است.

پس از انتشار اين خبرها، زهرا رهنورد گفته بود كه رفع حصر او به‌تنهايي و بدون ميرحسين موسوي هيچ معنايي ندارد. در همين حال، ميرمحمودموسوي در مصاحبه ايرنا‌پلاس گفت: «تغيير جديدي در حصر برادرم ايجاد نشده است». هرچند برادر ميرحسين موسوي افزود: «ميرحسين موسوي در طول ۱۱ ماه گذشته به خانه هر كدام از خواهرها و برادرهاي خود يك بار و فقط به خانه يكي از خواهران دو بار رفته است.»

حسام‌الدين آشنا، مشاور رييس‌جمهوري نيز كه آذر گذشته و در جريان برنامه‌هايي به مناسب روز دانشجو به دانشگاه تهران رفته ‌بود، در واكنش به صحبت دانشجويي مدعي شد: «شك نكنيد كه شرايط آقاي موسوي از نظر حصر بسيار تغيير كرده است؛ حصر برداشته نشده، اما از نظر من شايد تا برداشته شدن حصر يك پوسته مانده است. آنچه بايد توسط دولت و رييس شوراي عالي امنيت ملي اتفاق بيفتد، افتاده است و آنچه مانده تنها يك پوسته است كه اميدواريم به دعاي شما و به همت آنها كه حاضر شدند در اين زمينه هزينه دهند، اين اتفاق بيفتد.»

اين ادعاي حسام‌الدين آشنا با واكنش‌هاي زيادي از سوي اصولگرايان و اصلاح‌طلبان روبرو شد. فرزندان يا نزديكان محصوران در مصاحبه‌ها يا اظهارنظرهاي مجازي تاكيد كردند كه در وضعيت حصر تغييري رخ نداده و تنها گشايش‌هايي اتفاق افتاده است.

همچنين عباس جعفري دولت‌آبادي، دادستان تهران نسبت به اين اظهارنظر واكنش نشان داد. دولت‌آبادي با اشاره به اظهارات يك مقام دولتي مبني بر اينكه «از حصر پوسته‌اي باقي نمانده است»، گفت: «در مورد گوينده اين مطلب كيفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است.»

او همچنين با بيان اينكه مطبوعات اخبار حوزه حصر را بايد صرفا پس از تاييد دبير‌خانه شوراي امنيت ملي كشور منتشر كنند، تاكيد كرد: «پوسته حصر نشكسته است» دولت‌آبادي توضيح داد: «هر زمان اين پوسته شكست، از سوي مراجع ذي‌ربط اعلام خواهد شد و مطبوعات اخبار حوزه حصر را صرفا پس از تاييد دبيرخانه شوراي امنيت ملي كشور منتشر كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون