خودروهاي توليد ۹۳ هم بايد كنترل شوند
نامه شهردار براي معاينه فني خودروهاي نظامي
گروه اجتماعي
شهردار تهران در مكاتبه با ستاد كل نيروهاي مسلح بر الزام معاينه فني خودروهاي نظامي تاكيد كرد.
اين خبر، روز گذشته توسط نواب حسينيمنش؛ رييس ستاد معاينه فني شهرداري تهران اعلام شد. به گفته حسيني، طبق آييننامهها و مقررات موجود علاوه بر آنكه خودروهاي دولتي فاقد معاينه فني جريمه ميشوند، استاندار سابق تهران هم با نامهنگاري، تمام خودروهاي نظامي و انتظامي را مكلف به اخذ معاينه فني كرد اما غير از ناجا كه خودروهاي خود را براي اخذ معاينه فني به مراكز آورد، باقي واحدهاي نظامي اين الزام را انجام ندادند. حالا حسيني خبر داده كه پيروز حناچي؛ شهردار تهران با ستاد مشترك نيروهاي مسلح نامهنگاري كرده و 3 بار طي نامه از آنها خواسته كه ميتوانند مراجعه محرمانه داشته باشند و حتي برگه معاينه فني براي آنها صادر نميشود اما به عنوان مسووليت اجتماعي اجازه دهند كه ماشين پرتابل ستاد معاينه فني شهرداري تهران نسبت به تست خودروهايشان اقدام كنند اما تاكنون اجازه چنين اقدامي به اين ستاد داده نشده است. حسينيمنش در توضيح خودروهاي مشمول معاينه فني در سال جديد با تاكيد بر اينكه خودروهاي داخلي توليد سال ۹۳ هم مشمول الزام معاينه فني هستند، يادآور شد:«خودروهاي وارداتي توليد سال ۲۰۱۴ كه حدود ۲۰۰ هزار خودرو ميشوند مشمول معاينه فني خواهند بود و از اول سال جديد در صورت نداشتن معاينه فني جريمه ميشوند. البته ما به داشتن معاينه فني اكتفا نكرديم بلكه با كمك پليس راهور و راهداري نسبت به ايجاد اكيپهاي سيار اقدام كرده و خودروهاي ديزلي را كنترل كرديم كه در اين مدت بالغ بر ۵۱۰۰ خودرو را در كنار جاده و در عين تردد معاينه كرديم كه حدود ۲۴ درصد آنها يعني ۱۰۵۲ خودرو معاينه فنيشان ابطال شد و اين اتفاق در حالي رخ داد كه ۹۰ درصد اين خودروها معاينه فني داشتند. متاسفانه اكثر خودروها فرسوده بودند. به اين معنا كه ۴۵۵۴ خودروي معاينه شده، فرسوده بودند يعني معاينه فنيشان تا ۶ ماه بيشتر دوام نميآورد.» در حالي كه به گفته حسينيمنش، مسبب اصلي توليد ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون خودروهاي سنگين آلاينده هستند، وي در ارايه آمار مراجعات گفت:«كل مراجعات تا ۱۱ اسفند ماه يك ميليون و ۲۰۰ هزار خودرو بوده كه از اين تعداد ۳۵۰ هزار خودرو به دليل آلايندگي رد شدند و براساس استعلام غيررسمي كه از شركتهاي كاتاليستساز انجام داديم، متوجه شديم كه ۹۰ هزار كاتاليست در اين ۱۱ ماه فروخته شدهاند كه بررسيها نشان داد تقريبا يكسوم آلايندگيها به دليل عوض كردن كاتاليستها كاهش يافته است.»
رييس ستاد معاينه فني شهرداري تهران با انتقاد از قديمي بودن تكنولوژي خودروهاي موجود در كشور گفت:«ما از پژويي استفاده ميكنيم كه تكنولوژي آن مربوط به سال ۱۹۷۸ ميلادي است و از پرايدي صحبت ميكنيم كه تكنولوژي آن متعلق به سال ۷۲ است در حالي كه در كشورهاي خارجي هر 3 سال يك بار دورههاي آموزشي براي كارشناسان معاينه فني برگزار ميشود چراكه تكنولوژي خودروي آنها كلا تغيير ميكند اما ۲۳ سال است كه تكنولوژي خودروي ما تغيير نكرده است.» وي ضمن يادآوري اينكه تا ۲۹ اسفند ماه مراكز معاينه فني باز و در دو شيفت تا ساعت ۲۱ فعال خواهند بود به خودروهايي كه براي مسافرت به تهران ميآيند، هشدار داد كه با توجه به اجراي طرح «كاهش» داشتن معاينه فني الزامي است و رانندگان ساير شهرها ميتوانند از مراكز معاينه فني شهرهاي خود معاينه فني اخذ كنند. حسينيمنش با بيان اينكه براساس اعلام اتحاديه اروپا ۱۰ درصد از سوانح رانندگي منجر به مرگ در اثر نقص فني خودروهاست، گفت:«از ابتداي سال ۹۳ تا سوم آذر كه مرحله دوم طرح كاهش اجرايي نشده بود دو ميليون و ۶۰۰ هزار خودرو به دليل نداشتن معاينه فني جريمه شدند. اما از سوم آذر تاكنون و بعد از اجرايي شدن مرحله دوم طرح و گرايش مردم به اخذ معاينه فني يك ميليون خودرو جريمه شدند. براي مالك خودروهايي هم كه معاينه فني آنها تمام شده يا معاينه فني ندارند، پيامك هشدار صادر ميكنيم، كه البته ما فقط اطلاعات يك ميليون و ۲۰۰ هزار خودرو را در اختيار داريم اما هيچ راه ارتباطي با باقي رانندگان نداريم و نميتوانيم جريمه شدنشان را بر اثر عدم معاينه فني اعلام كنيم.»
در عين حال، حسين شهيدزاده، سرپرست شركت كنترل كيفيت هواي تهران هم با اشاره به آخرين وضعيت تست صداي خودروها در مراكز معاينه فني به ايسنا گفت:«پيشنهاد اين كار را براي اولين بار شركت كنترل كيفيت هواي تهران مطرح كرد. پس از طرح اين پيشنهاد، بررسيها و مطالعاتي انجام شد تا ببينيم كه آيا ميتوانيم با وضعيت فعلي مراكز معاينه فني، تست صداي خودروها را انجام دهيم يا خير. براي اندازهگيري صوت خودروها بايد صداي زمينه حذف شود تا بتوان اندازهگيري دقيقي انجام داد و در نهايت با كمك اساتيد دانشگاه به اين نتيجه رسيديم كه ميتوانيم تست صداي خودروها را با شرايط فعلي و رعايت برخي نكات فني در مراكز معاينه فني تهران انجام دهيم بنابراين گزارش پژوهشها و طرحهاي پايلوتي كه در اين زمينه صورت گرفته بود را به اطلاع همكارانمان در وزارت كشور رسانديم و پيشنهاد داديم كه آزمون صداي خودروها در تمامي مراكز معاينه فني اجرايي شود. البته ابلاغ دستورالعمل تست صداي خودروها در مراكز معاينه فني بايد از سوي وزارت كشور انجام شود و همكاران ما در وزارت كشور هنوز مطمئن نيستند كه اين كار در تمامي مراكز معاينه فني كشور امكانپذير باشد. از آنجايي كه لازم است تمامي مراكز معاينه فني كشور به صورت يكسان فعاليت كنند و براي مثال بايد شرايط دريافت معاينه فني پايه براي خودروها در تهران مشابه با هر شهر ديگر كشور باشد از اين رو وزارت كشور بيان كرده كه بايد شرايط تست صدا در همه مراكز معاينه فني كشور وجود داشته باشد تا بتوانيم دستورالعمل آن را ابلاغ كنيم. در حال حاضر هم وزارت كشور چندين مركز معاينه فني ديگر را براي طرح پايلوت تست صدا به ما معرفي كرده است تا آنها را بررسي كنيم و ببينيم كه آيا امكان اجراي اين آزمون در آنها وجود دارد يا خير، پس از بررسي اين مراكز معاينه فني، نتيجه براي تصميمگيري به وزارت كشور گزارش ميشود.»
شهيدزاده درباره استاندار صوت خودروها توضيح داد:«براي مناطق شهري مانند مناطق مسكوني، صنعتي، تجاري و... حدود استاندارد صوت مشخصي وجود دارد. همچنين براي خودروهاي نو، استاندارد صوتي مشخصي تعيين شده است. از سوي ديگر اندازه صداي خودروي كار كرده و ميزان صوت توليدي از اگزوز آن نيز محدوديتهايي دارد به همين دليل حد مجاز براي معاينه فني صداي خودروها در كشور نيز بايد مشخص شود و به تصويب برسد.»