• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4329 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ اسفند

ششمين اجلاسيه خبرگان رهبري برگزار شد

نايب‌رييسي رييسي

گروه سياسي

ششمين اجلاسيه مجلس خبرگان رهبري دوره پنجم صبح ديروز در محل ساختمان قديمي مجلس شوراي اسلامي در تهران برگزار شد. در اين اجلاسيه علاوه بر آنكه جاي آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني از سال 95 تاكنون خالي است، دو صندلي آيات سيد محمود هاشمي شاهرودي و محمد مومن نيز خالي بود تا در انتخابات ميان‌دوره‌اي كه همزمان با انتخابات مجلس شوراي اسلامي دوره يازدهم، دوم اسفند 98 برگزار خواهد شد، اين كرسي‌ها به فقهاي ديگري تعلق گيرد.

در اجلاسيه‌اي كه روز گذشته برگزار شد انتخابات هيات رييسه به دليل درگذشت آيت‌الله هاشمي شاهرودي، نايب‌رييس اول در دستور كار قرار داشت كه براي كرسي نايب‌رييسي اول سيد ابراهيم رييسي، صادق آملي لاريجاني و فاضل گلپايگاني با يكديگر رقابت كردند. در نهايت رييسي با 42 راي انتخاب و آملي لاريجاني و فاضل گلپايگاني هر كدام نتوانستند بيشتر از 29 و 5 راي كسب كنند. همچنين بر اساس راي‌گيري دوره دوم انتخابات هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري كه در 23 اسفند سال 96 برگزار شد، آيت‌الله جنتي با كسب 66 راي، بار ديگر به عنوان رييس اين مجلس و آيت‌الله موحدي‌كرماني با 70راي نايب‌رييس دوم شده‌بود كه دوره مسووليت آنها در هيات رييسه همراه با حجت‌الاسلام رييسي همچنان ادامه دارد.

علاوه بر برگزاري انتخابات ميان‌دوره‌اي هيات رييسه، سخنراني آيت‌الله جنتي در مورد انتخاب رهبر انقلاب براي رياست جديد قوه قضاييه، عكس‌هاي آيات مومن و شاهرودي كه بر روي كرسي‌هاي آنان قرار داده شده‌بود، حضور آيت‌الله جزايري در كرسي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و همچنين درخواست آيت‌الله خاتمي براي بيان تذكرش در زماني كه خبرنگاران حضور نداشته‌باشند از حواشي ششمين اجلاسيه مجلس خبرگان پنجم بود.

همچنين بنابر آنچه آيت‌الله خاتمي در صحن اين مجلس قرائت كرد انتخاب كميته 5 نفره براي تنظيم و پيشنهاد بيانيه پاياني، سخنراني وزير امور اقتصادي و دارايي به عنوان سخنران مدعو با موضوع مشكلات معيشتي، عوامل و راه‌حل‌ها، ادامه بررسي طرح‌هاي پيشنهادي و ساماندهي نطق‌هاي پيش از دستور و ادامه بررسي طرح‌هاي پيشنهادي اصلاح قانون انتخابات، ادامه برنامه‌هاي اين اجلاسيه بود كه برگزار شد.

 

به نظر مي‌رسد خدا اين كشور را نگاه داشته است

آيت‌الله احمد جنتي، رييس مجلس خبرگان رهبري در سخنراني روز گذشته خود در اجلاسيه ششم مجلس خبرگان رهبري با گراميداشت ياد و خاطره آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي و آيت‌الله مومن از اعضاي تازه درگذشته اين مجلس، بيان كرد: «مصيبت درگذشت اين دو بزرگوار براي ما غير قابل جبران بود، اما اين از مقدرات الهي است و بايد آن را بپذيريم.»

به گزارش ايسنا؛ او صبح ديروز طي سخناني در افتتاحيه اجلاسيه ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري اظهار كرد: «در چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي بايد سر بر خاك بگذاريم و سجده شكر كنيم كه اين انقلاب را در طول تمام اين سال‌ها از همه توطئه‌هاي دشمنان و كارشكني آنان حفظ كرد. آنان براي ما مشكلات سياسي، اقتصادي و فرهنگي ايجاد كردند و هرچه توانستند عليه اين انقلاب انجام دادند، اما خدا اين انقلاب را حفظ كرد.»

جنتي تاكيد كرد: «اين انقلاب خدايي است و دشمنان انقلاب با خداوند طرف هستند و اوست كه اين انقلاب را حفظ كرده است. كساني كه از سنت‌هاي الهي آگاه نيستند نمي‌دانند چرا مردمي كه براي نان شب و گوشت آبگوشت‌شان معطل هستند در راهپيمايي روز بيست و دوم بهمن حضور مي‌يابند و هر سال نيز ميزان حضور آنان رو به رشد است.»

رييس مجلس خبرگان رهبري گفت: «از اين مردم بايد تشكر كنيم و هرچه مي‌توانيم به آنان عرضه كنيم و مسوولان هرچه مي‌توانند براي رفاه آنان و رفع مشكلات‌شان انجام دهند، براي مردمي كه در برف و باران امسال در اين راهپيمايي شركت كردند.»

جنتي با تاكيد بر اينكه راهپيمايي بيست و دوم بهمن مشت محكمي بر دهان امريكا و اسراييل بود، گفت: «آنان مي‌گفتند انقلاب نمي‌تواند 40 سالگي خود را ببيند و داشتند براي فردا برنامه‌ريزي مي‌كردند كه چه كساني را اينجا سر كار بياورند و حاكم كنند، اما همه نقشه‌هاي‌شان به باد رفت.»

وي ادامه داد: «يكي از سنت‌هاي الهي كه در قرآن آمده اين است اگر كساني اهل حق باشند و در جبهه مقابله با دشمن قرار گيرند و مقاومت كنند، دشمنان را شكست مي‌دهند و اين سنتي است كه قابل تغيير نيست، از زمان آدم بوده و تا قيامت هم هست.»

رييس مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد: «اين سنت مژده پيروزي نهايي را مي‌دهد و در كنار اين قضيه ايستادگي و مقاومت و شهيد دادن مي‌خواهد نه اينكه مفت و مجاني و بدون غرامت دادن بتوان به پيروزي رسيد.» جنتي با بيان اينكه ما در جمهوري اسلامي از مقامات بالا تا پايين‌تر شهيد داده‌ايم، گفت: «ما هنوز هم داريم شهيد مي‌دهيم، ولي در نهايت به پيروزي مي‌رسيم. ما روز به روز وضع‌مان بهتر مي‌شود و پيشرفت مي‌كنيم.» وي افزود: «اين بايد براي ترامپ يك هشدار باشد كه شبانه به عراق مي‌رود، ولي هيچكدام از مسوولان عراقي محلش نمي‌گذارند و او با ترس و لرز در آنجا قدم بر مي‌دارد. در حالي كه رييس‌جمهور ما هم به اين كشور رفته است و مي‌بينيم كه چه استقبالي از او شد.» رييس مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه مردم ما بايد دلگرم باشند و سختي‌ها را تحمل كنند، گفت: «من به حال اين مردم ترحم مي‌كنم كه با همه شهدايي كه داده‌اند براي امور روزمره‌شان معطل باشند، در حالي كه ما در اين كشور امكانات زيادي داريم. ما مردم نجيبي داريم كه سختي‌ها را تحمل مي‌كنند و به رهبري احترام مي‌گذارند و دعوت او را پاسخ مي‌گويند.»

وي با اشاره به انتشار بيانيه گام دوم از سوي رهبري، اظهار كرد: «ما بايد بيانيه گام دوم رهبري را در خبرگان بخوانيم، تشريح كنيم و آن را بررسي نماييم تا تحقق پيدا كند. مسوولان هم بايد بيش از پيش به اين بيانيه و تحقق آن توجه كنند.»

جنتي با اشاره به اعطاي نشان ذوالفقار تاكيد كرد: «يكي از چيزهايي كه دل ما را در اين روزها شاد كرد نشان ذوالفقار بود كه به سردار سليماني اهدا شد. او مرد بزرگي است كه در خيلي جاها به داد انقلاب، نظام و ولايت فقيه رسيده است و كارهايي كرده كه كسي توانايي انجام آن را نداشت. اين مرد بدون اينكه خود را مطرح كند كارهاي زيادي براي دفاع از انقلاب و نظام انجام داد. در روزهايي كه در سوريه حاضر مي‌شد با طرح‌ها و نقشه‌هايي كه مي‌داد توانست پيروزي‌هاي متعددي را در سوريه و جبهه مقاومت به ارمغان بياورد.» رييس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به حضور بشار اسد در ايران، اظهار كرد: «مساله آمدن بشار اسد به ايران خيلي براي دنيا پيام دارد و معني‌اش اين است ايران بود كه سوريه را نجات داد و دشمن را بيرون كرد، در حالي كه همه دنيا متحد شده بود تا بشار اسد نباشد، اما جمهوري اسلامي جلوي اين كار را گرفت و در كنار مردم سوريه ايستاد و اين افتخاري براي نظام ما است.»

جنتي در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: «در مساله اقتصاد مي‌خواهيم چكار كنيم؟ برخي كارهايي مي‌كنند كه آدم بهت زده مي‌شود و به نظر مي‌رسد خدا اين كشور را نگاه داشته است. رهبري به رييس‌جمهور گفتند كه شما فرمانده جنگ اقتصادي هستيد، اين قدرت بسيار بزرگي است كه مقام معظم رهبري به رييس‌جمهور دادند. لازم است ايشان بابت مشكلاتي كه در كشور وجود دارد برنامه خود را اعلام كنند. آمدند و در اين كشور شبانه آشوب ارزي درست كردند و رانت‌هاي زيادي دادند كه با آنها توسط آيت‌الله آملي لاريجاني در قوه قضاييه برخورد شد و قاطعانه محاكمه كردند، حكم دادند و زندان كردند و اعدام كردند و من از عدم انعطاف ايشان در برابر خواست‌هاي افراد تشكر مي‌كنم.»

وي با اشاره به انتصاب ابراهيم رييسي به عنوان رييس جديد قوه قضاييه، گفت: «بايد دست رهبري را بوسيد كه برادر بسيار عزيز و گرامي ما آقاي رييسي را انتخاب كردند. الان همه دشمنان انقلاب از اين انتصاب ناراحت هستند و هرجا دشمنان و منافقين ناراحت بودند بدانيم كه كارمان درست بوده است.»

جنتي خطاب به رييس جديد قوه قضاييه اظهار كرد: «ايشان بايد مساله رانت‌هاي ارزي را پيگيري كنند و در راس كارهاي ايشان بايد باشد. آنها خيلي به مردم ضربه زدند. آنان ضربه سنگيني به اقتصاد كشور زدند كه معلوم نيست تا كي بايد غرامت آن را بپردازيم.»

وي افزود: «ايشان بايد برخورد با دانه درشت‌ها و گردن كلفت‌ها را دنبال كنند. همان كساني كه وقتي مي‌خواهند محاكمه شوند، تلفن‌ها از اين ور و آن ور شروع مي‌شود. من نمي‌خواهم از نهادها بگويم اما عده‌اي زنگ مي‌زنند و مي‌گويند فلاني اين كار را نكرده و آن كار را كرده است.»

رييس مجلس خبرگان رهبري در پايان اظهار كرد: «اميدوارم باشيم و ببينيم كه مقام معظم رهبري پرچم اين انقلاب را به دست امام زمان ما مي‌دهد.»

 

مسوولان به‌ جاي حل مشكلات فضاي مجازي «سياسي‌كاري» مي‌كنند

حجت‌الاسلام علي‌اكبر كلانتري، نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان نيز از جمله سخنرانان مراسم ديروز بود كه محور اصلي سخنراني خود را به فضاي مجازي اختصاص داد.

به گزارش فارس، وي با بيان اينكه امروز دشمنان به خوبي دريافته‌اند كه اين نظام مستحكم و مردمي با كودتا و جنگ نظامي از بين نمي‌رود و از اين رو بر دو محور اقتصاد و فرهنگ متمركز شده‌اند، خاطرنشان كرد: «در محور فرهنگ بيشترين تلاش دشمن، مديريت فضاي مجازي و هدايت شبكه‌هاي اجتماعي است؛ شبكه‌هايي كه با همه توان و با بيشترين قدرت كيان و موجوديت ايران و اسلام را نشانه گرفته‌اند ولي با كمال تاسف از مسوولان امر و دولتمردان ذي‌ربط چيزي جز انفعال و عدم تدبير و نبود عزم و گاه كارشكني در مقابله با اين جنگ همه‌جانبه ديده نمي‌شود.»

نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان ادامه داد: «دشمنان دين و فرهنگ نعره زنان و رجز خوانان در حال تازيدن به همه هستي اين مردمند ولي دولتمرد ما به اين افتخار مي‌كند كه دستش هرگز روي دكمه فيلترينگ نخواهد رفت يا اين شعار تبليغاتي و احساسي و بي‌پايه را سر مي‌دهد كه در اين كشور هستند كساني كه با علم و پيشرفت و فناوري مخالفند.»

حجت‌الاسلام كلانتري با اشاره به اهميت فضاي مجازي بيان كرد: «هيچ كس در اين كشور با اصل رسانه‌هاي مجازي مخالف نيست و احدي منكر خدمات و فوايد اين رسانه‌ها نيست. آنچه مورد مخالفت شديد متدينان، خانواده‌هاي شهدا و در رأس همه مراجع عظام است، ولنگاري و سپردن مديريت اين فضا به دشمنان است و آن چه مورد سوال جدي است آن است كه چرا دولت و به خصوص وزارت ارتباطات در اين همه سال اهتمام جدي به راه‌اندازي پيام‌رسان‌هاي بومي نداشته است؟ چرا دولتمرداني كه سوگند خورده‌اند حافظ دين و نگهبان ارزش‌هاي الهي باشند، در اين مورد كاري نمي‌كنند؟ آيا آثار مخرب و خانمان برانداز اين فضا را نمي‌بينند؟»

وي ادامه داد: «آيا ورود فرهنگ منحط غرب به درون خانواده‌ها، افزايش آمار طلاق، بالا رفتن سن ازدواج و موارد مشابه، چيز كمي است؟ آيا انتشار محتواهاي الحادي و اهانت و فحاشي و جسارت به خدا و پيامبر و ائمه و توهين به مراجع عظام قابل اغماض است؟ آيا مي‌توان به اشاعه فحشا و ترويج منكرات و تبليغ مواد مخدر و مشروبات الكلي چشم فرو بست؟»

وي افزود: «آيا مي‌توان افزايش ميزان اعتياد و تبليغ و ترويج كالاهاي قاچاق را ناديده گرفت؟ آيا اخلال در وحدت و وفاق ملي، ضديت با قانون اساسي، مخالفت با استقلال و تماميت ارضي كشور، تحريف تاريخ انقلاب اسلامي، القاي بدبيني و نااميدي نسبت به مشروعيت و كارآمدي نظام اسلامي، تبليغ و معرفي گروه‌ها و احزاب غيرقانوني، انتشار اسناد و اطلاعات طبقه‌بندي شده، تحريك به اغتشاش و فتنه‌گري و اخلال در نظام اقتصادي كشور آيا اينها جرم‌هاي كوچكي هستند؟»

كلانتري افزود: «چطور از افزايش 140 درصدي جرايم فضاي مجازي و رايانه‌اي يا از افزايش 300 درصدي كلاهبرداري‌هاي رايانه‌اي اطلاع داريد و با اين وجود، در بومي‌سازي و مديريت اين فضا اهمال يا كارشكني مي‌كنيد؟»

وي با انتقاد از عملكرد مسوولان در عرصه فضاي مجازي گفت: «با كمال تاسف و درد، برخي از مسوولان ذي‌ربط به جاي حل مشكلات اين عرصه، سياسي كاري مي‌كنند و به هدف تاثير‌گذاري در انتخابات آتي خود را مخالف فيلترينگ و رقيب را طرفدار آن معرفي مي‌كنند و به منظور جلب آراي احتمالي، جامعه را به سوي دو قطبي شدن پيش مي‌برند. اينان گاه به صراحت مي‌گويند نمي‌شود كاري كرد.»

كلانتري ادامه داد: «ولي دلسوزان واقعي مردم، بارها به اين طيف گفته‌اند: خير، مي‌شود كارها كرد به شرطي كه احساسي باشد و تعهدي و تدبيري. مكررا گفته شده كشور چين كه در آن جمعيتي بالغ بر يك ميليارد و 400 ميليون نفر زندگي مي‌كنند و تعداد كاربران فضاي مجازي آن بيش از كل جمعيت اروپا و بيش از 11 برابر كل جمعيت ايران است، هم فضاي مجازي خود را به خوبي مديريت كرده و هم موتورهاي جست‌وجوگر ملي و داخلي را جايگزين موتورهاي خارجي كرده است.»

نماينده مردم فارس در پايان بيان كرد: «غرب‌گرايان و غرب باوران ما خوب مي‌دانند كشورهايي مانند سوئد، كانادا و كره جنوبي كه خود را نمادهاي مردم‌سالاري و آزادي بيان مي‌دانند، گسترده‌ترين ميزان فيلترينگ اينترنت را اعمال مي‌كنند. آنان به خوبي واقفند كه فرانسه مدعي حقوق بشر، شديدترين نظارت‌هاي حكومتي را بر فضاي سايبري دارد و مي‌دانند كه بزرگ‌ترين مركز كنترل اينترنت جهان يا به اختصار جي‌سي‌اچ‌كيو (GCHQ) در انگستان قرار دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون