• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4332 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۶ اسفند

عدد و رقم

800 ميليارد تومان مطالبات پرداخت نشده قطعه‌سازان

دبير انجمن صنايع همگن نيرو ‌محركه و قطعه‌سازان كشور با گلايه از تاخير در تزريق نقدينگي مورد نياز قطعه‌سازان از سوي برخي بانك‌ها گفت: محقق نشدن حدود 20 درصد باقيمانده مطالبات كه حدود 800 ميليارد تومان مي‌شود، قطعه‌سازان كوچك را با دشواري‌هاي متعددي در ايام پاياني سال مواجه مي‌كند.

پس از اينكه چهاردهم بهمن ماه «فرشاد مقيمي» معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تخصيص چهار هزار ميليارد تومان به 2 شركت بزرگ ايران خودرو و سايپا خبر داد، عمليات اجرايي تخصيص اين مبلغ به قطعه‌سازان در شركت‌هاي خودروساز آغاز و مقرر شد، بانك‌ها مطابق فهرستي كه خودروسازان در اختيارشان قرار دادند، مبالغ را به‌طور مستقيم به قطعه‌سازان پرداخت كنند.

در اين زمينه قرار شد براي تزريق نقدينگي به خودروسازان با محوريت بانك مركزي، 11 هزار ميليارد تومان در 2 بخش ريالي و ارزي پرداخت شود كه شامل چهار هزار ميليارد تومان و 844 ميليون يورو بود.

«آرش محبي‌نژاد» دبير انجمن صنايع همگن نيرو محركه و قطعه‌سازان كشور افزود: گرچه تاكنون بيش از 80 درصد، چهار هزار ميليارد تومان نقدينگي كه مقرر بود به حساب قطعه‌سازان واريز شود پرداخت شده، اما مطالبات بين 100 تا 200 قطعه‌ساز كوچك هنوز تسويه نشده است.

به گفته اين مقام صنفي، انجمن صنايع همگن نيرو ‌محركه و قطعه‌سازان كشور از ابتدا پيگير مطالبات قطعه‌سازان بود و مقرر بود كل اين رقم تا 15 اسفندماه تسويه شود، اما مطالبات از برخي بانك‌ها از جمله ملي، توسعه صادرات و سپه هنوز باقي مانده است.

وي با تقدير از اقدام قابل توجه بانك ملي در مرحله نخست واريزي‌ها يادآور شد: در ادامه برخي بانك‌ها به ويژه بانك‌هاي خصوصي نتوانستند همراهي مناسبي در پرداختي‌ها داشته باشند و به همين دليل پرداختي‌هاي‌شان به بانك ملي واگذار شد كه آن هم منتظر خط اعتباري بانك مركزي است.

محبي‌نژاد در پاسخ به اين پرسش كه اين انجمن چه نقشي در تهيه و نظارت بر فهرست قطعه‌سازان داشته، تصريح كرد: انجمن صنايع همگن نيرو محركه و قطعه‌سازان كشور با وجود پيگيري مطالبات، اما هيچ نقشي در تهيه اين فهرست نداشته و طبق بخشنامه بانك مركزي، وزارت صنعت وظيفه نظارت بر پرداخت‌ها را عهده‌دار است.

افزايش ۱۰ درصدي قيمت CNG از ابتداي خردادماه

بر اساس مصوبه هيات دولت، براي تامين منابع مالي اجراي الزامات ايمني و هوشمندسازي جايگاه‌هاي عرضه CNG و كمك به تعويض مخازن وسايل نقليه با اين سوخت، نرخ آن از تاريخ اول خرداد ۹۸ از ۴۱۴۰ ريال به ۴۵۳۲ ريال براي هر مترمكعب افزايش مي‌يابد.

به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر هيات دولت، هيات وزيران در جلسه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ وزارت نفت را موظف كرد تا با همكاري وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور ساماندهي و تامين ايمني تردد خودروهاي دوگانه‌سوز، نسبت به هوشمندسازي جايگاه‌هاي عرضه سوخت گاز طبيعي و ايجاد بستر لازم جهت اتصال سامانه هوشمند جايگاه‌هاي سوخت به سامانه يكپارچه معاينه فني ايران (سيمفا) و سامانه اطلاعات خودروهاي گازسوز وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام كند به نحوي كه از تاريخ اول دي سال ۱۳۹۸ امكان سوخت‌گيري در جايگاه‌هاي سوخت گاز طبيعي صرفا براي خودروهاي دوگانه‌سوز كه در كارت شناسايي آنها عبارت «دوگانه‌سوز» يا «دوگانه‌سوز تبديلي» درج شده و داراي گواهي معاينه فني معتبر هستند، فراهم شود.

همچنين بر اساس اين مصوبه پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران موظف است بر اساس دريافت گواهي تبديل سامانه سوخت‌رساني خودرو كه توسط مراكز خدمات فني مورد تاييد وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده و به تاييد نماينده شركت بازرسي داراي صلاحيت از سازمان ملي استاندارد ايران رسيده است، نسبت به اصلاح و تعويض مدارك شناسايي اين خودروها و درج عبارت «دوگانه‌سوز تبديلي» در آنها اقدام كند.به منظور تامين منابع مالي اجراي الزامات ايمني و هوشمندسازي جايگاه‌هاي عرضه گاز طبيعي فشرده (CNG) و كمك به تعويض مخازن وسايل نقليه با سوخت گاز طبيعي فشرده (CNG) نرخ گاز از تاريخ اول خرداد ۱۳۹۸ از ۴۱۴۰ ريال به ۴۵۳۲ ريال در هر مترمكعب افزايش مي‌يابد.منابع حاصل از اين افزايش به عنوان منابع شركت ملي گاز ايران محسوب مي‌شود و با رعايت قوانين و مقررات مربوط، در راستاي اجراي اين تصويبنامه بر اساس دستورالعملي هزينه خواهد شد كه توسط وزارت نفت با همكاري وزارتخانه‌هاي كشور و صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملي استاندارد ايران تهيه شده و به تصويب هيات وزيران مي‌رسد.

۴ ميليون و ۶۳۷ هزار تومان قيمت سكه طرح جديد

قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد، روز شنبه ۲۵ اسفندماه ۹۷ به ۴ ميليون و ۶۳۷ هزار تومان رسيد.

در جريان معاملات ديروز، قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد ۴ ميليون و ۶۳۷ هزار تومان، طرح قديم ۴ ميليون و ۴۷۰ هزار تومان، نيم سكه ۲ ميليون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و ۶۰۰ هزار تومان و سكه يك گرمي ۸۵۰ هزار تومان است.

در عين حال هر اونس طلا در بازارهاي جهاني ۱۳۰۲ دلار و ۸۰ سنت و هر گرم طلاي ۱۸ عيار نيز ۴۱۷ هزار و ۱۴۶ تومان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون