• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4344 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ فروردين

گزينه استراتژيك دمشق

احمد دستمالچيان

امروز آقاي ظريف، وزير امور خارجه كشورمان براي ديدار با آقاي بشار اسد،رييس‌جمهوري سوريه راهي اين كشور شد. البته اين سفر بنا بود زودتر انجام شود كه به دليل همزماني با ايام عيد اين سفر به تاخير افتاد. اين سفر يك سفر كاملا عادي است به دليل اينكه رفت و آمدهاي ايران با سوريه به صورت دوره‌اي در حال انجام است. نكته ديگر اينكه وقتي آقاي بشار اسد به تهران سفر كرد و نتوانست با آقاي ظريف ديداري داشته باشد، اظهار تمايل كرد كه شخص آقاي ظريف سفري به سوريه داشته باشند تا ادامه مذاكراتي كه ايشان در جلسه حضور نداشت، انجام شود. از طرف ديگر با توجه به اينكه انتخابات رژيم صهيونيستي به تازگي انجام و نتايج آن روشن شد، نياز است كه هماهنگي‌هاي بيشتري بين ايران و سوريه در برابر شرارت‌هاي رژيم صهيونيستي و تقويت محور مقاومت انجام شود. اين سفر در مجموع در اين راستا صورت مي‌گيرد، همچنين مسائل دوجانبه‌اي كه بايد پيگيري شود، آقاي ظريف آنها را دنبال خواهد كرد. نبايد اين نكته را فراموش كرد كه ما با دوستان و شركا در منطقه همواره در حال رايزني و ...

 

تبادل نظر هستيم و مسائل مورد نظر را به بحث گذاشته‌ايم. سفري كه آقاي روحاني رييس‌جمهور كشورمان به عراق داشت و سفري كه آقاي اسد به تهران داشت و سفري كه به دمشق صورت گرفته همگي نشان‌دهنده خط رايزني‌هاي مختلفي است كه بايد محور مقاومت به صورت دايم در جريان امور يكديگر قرار گيرند. اين بسيار مهم است كه اين سفرها براي نزديكي نظر و كارهايي كه بايد صورت گيرد، انجام مي‌شود و اين سفر نيز در همين چارچوب قرار مي‌گيرد. در حال حاضر با نزديك شدن به پايان فاز نظامي در سوريه و آغاز فرآيند بازسازي در سوريه ايران مي‌تواند يك نقش محوري را در اين امر ايفا كند.

پيش‌تر نيز در اين رابطه مذاكرات مفصلي هنگامي كه آقاي بشار اسد به تهران آمدند، انجام شد و از سوي ايشان درخواست‌هاي جدي براي بازسازي سوريه و نقش‌آفريني ايران در آن صورت گرفت. خواست سوريه همكاري با شركت‌هاي پيمانكار در ايران بود كه مساله بازسازي و تبادل امكانات هميشه در دستور كار ايران بوده است. ايران نيز به طور جدي وارد اين فرآيند شده و آقاي اسد نيز خواستار اين است تا جايي كه مي‌تواند بازسازي خرابي‌هاي سوريه در اختيار دوستان ايراني قرار گيرد و اين احتمال نيز وجود دارد كه اين موضوع مورد بحث جدي در اين سفر قرار گيرد. از سوي ديگر در شرايط كنوني اين سوال نيز مطرح مي‌شود كه با توجه به قرار گرفتن سپاه در ليست گروه‌هاي تروريستي وزارت خارجه امريكا آيا چنين اقدامي بر فعاليت‌هاي سپاه پاسداران در سوريه اثرگذار خواهد بود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت كه دولت سوريه از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون به عنوان يك شريك استراتژيك براي ايران بوده و اين خواست سوريه است كه در منطقه به دليل اشتراك نظرهايي كه ميان تهران و دمشق وجود دارد، ايران در كنار سوريه باشد. دو كشور اشتراك نظرهاي مهمي در بحث مبارزه با رژيم صهيونيستي دارند و به لحاظ استراتژيك و عقيدتي نيز همپوشاني قابل توجهي با يكديگر دارند و همواره اين موضوع براي سوريه مد نظر بوده است كه ايران يار و شريك سوريه باشد.

پس از درگذشت مرحوم حافظ اسد رييس‌جمهور فقيد سوريه، اين گزينه و اختيار آقاي بشار اسد است كه ايران شريك استراتژيك سوريه باشد و اين گزينه طي سالانه گذشته نتوانسته تغيير كند و ثبات بر اين استراتژي حاكم بوده است. از سوي ديگر حضور مشاورين مستشاري نظامي ايران در سوريه نيز به اصرار دولت مركزي دمشق است و بعيد به نظر مي‌رسد كه تحت شرايط مختلف ديگري اين گزينه تغيير كند زيرا اگر بنا بود اين گزينه تغيير كند در زماني كه جنگ‌هاي مصيبت باري در سوريه جريان داشت و تمام خواسته‌ها اين بود كه ايران را از سوريه فرا بخوانند آن زمان اين اقدام انجام مي‌شد نه اكنون كه همه‌ چيز با پيروزي به پايان رسيده است.

ماندگاري و حضور ايران در سوريه از جمله گزينه‌هاي استراتژيك سوريه محسوب مي‌شود كه تغييري پيدا نخواهد كرد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون