• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4350 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۵ ارديبهشت

رييس‌جمهور در جلسه هيات دولت:

هم مرد مذاكره‌ايم هم مرد جنگ

حسن روحاني، رييس‌جمهوري روز چهارشنبه در جلسه هيات دولت خطاب به امريكايي‌ها گفت كه ايران هم مرد مذاكره و هم مرد جنگ است. بعد از قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌هاي تروريستي از سوي امريكا، مجموعه اظهارات و اقداماتي كه از سياسيون و نظاميان شنيده و ديده شد؛ اين استنباط را ايجاد مي‌كرد كه ديگر «مذاكره» گزينه‌‌ روي ميز نباشد. موضوعي كه باعث تصويب طرح «تقويت جايگاه سپاه مقابل امريكا» و افزايش احتمال رد «سي‌اف‌تي و پالرمو» در مجمع شد، انتظار مي‌رفت كه از اين پس تنها خط و نشان نظامي ميان ايران و امريكا رد و بدل شود اما اظهارات ديروز روحاني نشان داد كه گزينه مذاكره همچنان به قوت خود باقي است؛ درست به همان اندازه‌اي كه گزينه جنگ مطرح است.

رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه امريكايي‌ها از روز دوشنبه تبليغات جديدي را براي فشار به ملت ايران آغاز كردند، يادآور شد كه آنها اقدامات جدي خود را از ارديبهشت سال گذشته و مقدمات آن را از دي‌ ماه سال 96 شروع كردند.

رييس‌جمهوري همچنين تاكيد كرد كه امريكايي‌ها در صحنه اقتصادي به اهداف‌ مورد نظرشان نرسيده و نخواهند رسيد و گرچه فشارهايي بر زندگي مردم ايجاد شده اما ملت ايران در مقابل اقدامات غيرقانوني متجاوزان راهي جز مقاومت ندارند.

«ما همواره مرد مذاكره و ديپلماسي بوده همان‌طوري كه مرد جنگ و دفاع هستيم، مذاكره در صورتي ميسر است كه همه فشارها برداشته شده و از اقدامات غيرقانوني خود عذرخواهي كنند و احترام متقابل وجود داشته باشد. بدون ترديد قبول خواسته فرد چاقوكشي كه به زور و به دروغ به دنبال مذاكره است، مطمئنا به جايي نخواهد رسيد و ما با فرد چاقوكش و فرمول چاقوكشي مذاكره نمي‌كنيم.» بخش ديگري از صحبت‌هاي روحاني در جلسه هيات دولت بود كه هم از مذاكره گفت و هم از جنگ.

البته او خطاب به مردم گفت كه آن‌طور كه تبليغ مي‌شود طرف امريكايي براي مذاكره آمادگي دارد حقيقت ندارد. روحاني همچنين توضيح داد كه ما بايد امريكا را از اقدامات غيرقانوني و ظالمانه خود پشيمان كنيم و در مقام عمل ثابت كنيم كه محاسبات‌شان اشتباه است و البته در ادامه تاكيد كرد كه هر زمان به اشتباه محاسباتي خود پي بردند و حاضر شدند از طريق منطق و استدلال مشكلات را حل كنند، «ما براي اين كار {مذاكره}آمادگي داريم.»

از آنجايي كه به تازگي امريكا اعلام كرده معافيت نفتي 8 كشور لغو خواهد شد، روحاني در جلسه هيات دولت بيش از هر چيز در مورد اين موضوع صحبت كرد. رييس‌جمهوري تاكيد كرد كه امريكا قادر نيست بازار نفت جهان را در مشت خود قرار دهد و البته روابط حسنه ايران با همسايگان را يادآور شد كه به نظر مي‌رسد در اين زمينه مفر خوبي باشد. با اين حال روابط تيره ميان ما و كشورهايي چون امارات و عربستان از ديد روحاني در اين سخنراني پنهان نماند. او خطاب به اين دو كشور گفت كه بايد بدانند بقاي‌شان در سايه تصميم خردمندانه جمهوري اسلامي ايران بوده است. روحاني روايت كرد زماني كه صدام قصد حمله به كويت را داشت و از ايران كمك خواسته‌ بود در صورتي كه جمهوري اسلامي كمك يا سكوت مي‌كرد، تصميم صدام تنها عراق نبود بلكه در نامه‌اي به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نوشته ‌بود كه مي‌خواهد در خليج‌فارس 800 كيلومتر مرز مشترك داشته‌ باشد و اين بدين معنا بود كه صدام علاوه بر كويت به دنبال اشغال عربستان، عمان، امارات و قطر هم بود.

روحاني در همين راستا خاطرنشان كرد كه اگر جمهوري اسلامي تصميم ديگري گرفته ‌بود چه بسا كه امروز اثري از عربستان و امارات وجود نداشت. او البته در ادامه از وقايع تاريخي فاصله گرفت و به مبارزه با تروريسم در منطقه اشاره كرد و گفت: اگر حمايت جمهوري اسلامي ايران نبود چه بسا شكست تروريست‌ها امكان‌پذير نبود.

رييس‌جمهور گفت: «شما كه وجودتان در سايه جمهوري اسلامي ايران است، چطور به ترامپ مي‌گوييد كه اگر صادرات نفت ايران را به صفر برسانيد ما آن را جبران خواهيم كرد؟ آيا از تبعات اين حرف خود آگاه هستيد و مي‌دانيد كه اين به معناي دشمني صريح با ملت ايران است؟ آيا نمي‌دانيد كه دوران ترامپ به پايان خواهد رسيد و ما ماندگار هستيم و به عنوان همسايه در طول ساليان طولاني در كنار هم خواهيم بود؟ بهتر است به فكر دوستي دايمي در منطقه باشيم.» روحاني خطاب به عربستان و امارات گفت كه جمهوري اسلامي حق حيات بر گردن شما دارد و اين يك تعارف يا شعار نيست.

 

به صفر رساندن صادرات نفت ايران امكان‌پذير نيست

روحاني توضيح داد كه ايران به روش‌هاي مختلف نفت خود را به فروش خواهد رساند و خطاب به ترامپ گفت: «اگر در امريكا با مشكل داخلي مواجه هستيد و گزارش بازرسي براي‌تان مشكل ايجاد كرده و از طرف كنگره تحت‌فشار بوده و در مسير استيضاح قرار داريد، نبايد با فشار به ملت‌هاي منطقه و ملت بزرگ ايران به دنبال حل مشكلات داخلي خود باشيد.» رييس‌جمهوري همچنين تاكيد كرد كه نهايت اقدام غيرقانوني كه امريكايي‌ها به دنبال آن هستند، ايجاد آشوب در خيابان است و البته توضيح داد: «با اين گونه اقداماتي كه مرتكب مي‌شويد اگر هم كسي معترض باشد وقتي ببيند دشمن شمشير به رخ ملت ايران كشيده است، معلوم است كه با آن همراهي نخواهد كرد و اختلاف خانوادگي را كنار مي‌گذارد.»

 

محمود واعظي: ميان ظريف و زنگنه هيچ اختلافي نيست

وزرا و معاونان كه از جلسه هيات دولت فراغت يافتند، راهي حياط پاستور شدند البته اغلب ترجيح دادند كه مقابل دوربين و ضبط‌صوت‌هاي خبرنگاران حاضر نشوند. كمااينكه علي ‌عسگري، رييس سازمان صداوسيما كه تقريبا هرگز حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نمي‌شود در پاسخ به اين اعتراض گفت: «ما خودمان خبرنگاريم» و مثل هميشه از جلوي جايگاه خبرنگاران رد شد.

محمود واعظي، رييس‌ دفتر رييس‌جمهور اما به سياق چهارشنبه هر هفته ميان خبرنگاران آمد و بالاخره بعد از 268 روز از انتخاب سخنگو براي دولت خبر داد. واعظي خبر داد كه هفته گذشته كميته‌اي كه روحاني مشخص كرده 4 نفر را پيشنهاد دادند كه روحاني خواست با 2 نفر از آنها صحبت كند. او البته اعلام اسامي را به زمان قطعي شدن موكول كرد.

او همچنين به لغو معافيت‌هاي نفتي و اظهارات عربستان و امارات اشاره كرد و گفت: «قطعا آنها عاقل‌تر از اين حرف‌ها هستند كه به خاطر يكي، دو سال روي كار ماندن ترامپ بخواهند با كشوري اين‌گونه دشمني داشته باشند كه براي هميشه همسايه آنها در منطقه است.»

واعظي در مورد ارز 4200 توماني براي كالاهاي اساسي نيز توضيح داد: «با توجه به اينكه نه واردات كالاهاي موردنياز دست دولت است و نه توزيع آن تخلفات بالا رفت. به دنبال رفع آن هستيم.»

رييس دفتر رييس‌جمهوري در پاسخ به سوال «اعتماد» درمورد اختلافات نفتي ميان ظريف و زنگنه نيز توضيحاتي ارايه داد. او گفت: «اين كذب محض است. هيچ اختلافي ميان آنها وجود ندارد. اينكه يك نماينده مجلس برداشت خود را مطرح مي‌كند آن هم زماني كه ظريف در نيويورك است، كار غيراخلاقي است. بين ظريف و زنگنه نه تنها اختلافي وجود ندارد بلكه روابط بسيار خوبي ميان آنها حاكم است.» واعظي همچنين در حاشيه جلسه هيات دولت در مورد انتصاب سردار سلامي به فرماندهي كل سپاه گفت: « ما سرلشكر سلامي را از قبل مي‌شناختيم، رييس‌جمهور و وزرا از اين انتصاب استقبال كرده و روز دوشنبه آقاي رييس‌جمهور اولين جلسه را با حضور ايشان برگزار كرد.»

 

واكنش ابتكار به پيشنهاد حجاريان

معصومه ابتكار از معدود اصلاح‌طلبان دولت نيز روز گذشته در حاشيه جلسه هيات دولت به سوال «اعتماد» در مورد پيشنهاد جديد سعيد حجاريان مبني بر حضور مشروط در انتخابات پاسخ داد. او گفت: «حضور در انتخابات يكي از سازوكارهاي مردم‌سالاري است كه اصلاح‌طلبان همواره به آن اعتقاد داشتند اما اينكه در سياست‌ورزي چه شرايطي وجود داشته ‌باشد براي اينكه يك جريان سياسي وارد انتخابات شود يا ائتلافي داشته‌ باشد، همواره وجود داشته است.»

ابتكار در پاسخ به اين سوال كه آيا امكان تحريم انتخابات وجود دارد يا خير، توضيح داد: «اينكه درون جبهه اصلاحات جريان زنده براي بازآفريني و اصلاح وجود داشته ‌باشد، از ويژگي‌هاي جريان اصلاحات است اما فكر نمي‌كنم براي اصلاح‌طلبان مفهومي با عنوان تحريم در انتخابات وجود داشته‌ باشد چون اصلاح‌طلبان همواره به مردم‌سالاري و تعيين سرنوشت از طريق صندوق راي معتقد بودند. همچنين سياست‌ورزي آنها اين‌گونه است كه در روندهاي موثر در انتخاب افراد موثر باشند و تلاش كنند هم سازوكارهاي قانوني را تقويت كنند و هم آگاهي و مشاركت مردم.»

 

حسينعلي اميري: هيچ استيضاحي در دستور كار نيست

اخباري مبني بر توافق ميان مجلس و دولت براي قرار نگرفتن استيضاح در دستور كار مجلس تا پايان دوره دهم شنيده مي‌شود. معاون پارلماني رييس‌جمهوري گرچه تاكيد دارد فعلا هيچ استيضاحي در دستور كار نمايندگان نيست، اما تلويحا نيز اشاره مي‌كند كه گويا اين توافق رخ داده است. اميري در پاسخ به سوال «اعتماد» در اين مورد گفت: « به هر حال در شرايط خاصي هستيم. هيات حاكمه امريكا مرتب در حال ايجاد مزاحمت براي ماست. در چنين شرايطي وحدت و انسجام بيشتر و درك متقابل ميان مجلس و دولت لازم است. در اين وضعيت شرايطي ايجاد مي‌كند كه بايد به درك مشتركي از مشكلات كشور برسيم و تمركز قواي سه‌گانه بايد روي مشكلات ناشي از تحريم‌ها باشد.»

 

حضور اژه‌اي در حياط دولت

بعد از اتمام جلسه هيات دولت، روز گذشته غلامحسين محسني‌اژه‌اي وارد حياط پاستور و باعث تعجب خبرنگاران شد. او كه اين روزها از مسووليت سخنگويي قوه قضاييه فراغت يافته براي توضيح حضورش در پاستور گفت: «هميشه به آقاي روحاني سر مي‌زنم و امروز كمي زود رسيدم.»

همچنين در حاشيه جلسه هيات دولت عيسي كلانتري، رييس سازمان محيط زيست گفت كه ملخ‌خوري اتفاق عجيبي نيست و از قديم در جنوب مرسوم بوده است. رضا اردكانيان، وزير نيرو تاكيد كرد كه با وجود بارش‌ها هنوز نمي‌توان گفت وارد ترسالي شده‌ايم. لعيا جنيدي، معاون حقوقي رييس‌جمهوري هم توضيح داد كه هنوز مجمع تشخيص تصميم جديدي براي سي‌اف‌تي نگرفته و خبر داد كه اقدام امريكا عليه سپاه از سوي معاونت حقوقي در مجامع بين‌المللي پيگيري خواهد ‌شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون