• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4368 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۶ ارديبهشت

رييس ‌دفتر رييس‌جمهور از معرفي و انتخاب سخنگوي دولت خبر داد

دولت سخن مي‌گويد

معاون پارلماني رييس‌جمهور بر موافقت دولت با استاني شدن انتخابات تاكيد كرد

هيات دولت روز گذشته طبق معمول چهارشنبه‌هاي هر هفته جلسه داشت و در حاشيه آن، اعضاي كابينه در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنها پاسخ دادند. در ميان صحبت‌ها، آنچه اميري، معاون پارلماني رييس‌جمهور و واعظي رييس دفتر رييس‌جمهور به زبان آورد بيش از ديگران توجهات را به خود جلب كرد، چراكه يكي درباره طرح استاني شدن انتخابات و ايرادات شوراي نگهبان به اين طرح سخن گفت و ديگري صحبت از مهلت 60 روزه‌اي كه ايران به اروپا داده است، سخن به ميان آورد.

60 روز نهايي

يك هفته پيش بود كه حسن روحاني در جلسه هيات دولت اعلام كرد: «به طرف مقابل (اروپايي‌ها) اعلام كرديم كه ظرف 60 روز اگر آنها يعني 5 كشور پاي ميز مذاكره آمدند و با آنها صحبت كرديم و به نتيجه رسيديم و منافع اصلي‌مان به ويژه نفت و بانك به عنوان دو مورد از منابع مهم به آنها دست يافتيم به نقطه اول برمي‌گرديم.» اين تصميم با واكنش‌هاي متفاوتي رو‌به‌رو شد. حالا بعد از يك هفته محمود واعظي در حاشيه جلسه ديروز (چهارشنبه) هيات دولت در جمع خبرنگاران اشاره‌اي به مهلت 60 روزه داشت و در پاسخ به پرسشي درباره نياز به زمان ۱۲۰ روزه از سوي اروپا براي نشان دادن تعهدش به اينستكس گفت: «به نظر من، حرف درستي نيست. آن چيزي كه ثبت شده و سازوكارش مشخص است، اجرايش نبايد بيش از يك هفته طول بكشد. البته قرار است وزراي خارجه سه كشور و اتحاديه اروپا راجع به مساله ايران بحث كنند و مذاكراتي با طرف ايراني داشته باشند كه ما حرف‌هاي‌مان را آنجا خواهيم زد.» واعظي ادامه داد: «ما به هيچ‌وجه [از مهلت ارايه شده] كوتاه نمي‌آييم و در زمان ۶۰ روز به آنچه اعلام كرديم، اقدام مي‌كنيم كه اين زمان شروع هم شده است و در ۶۰ روز دوم هم آنچه در مرحله دوم است، اجرايي خواهد شد.»

19بار تماس امريكا براي مذاكره با ايران

صحبت‌هاي واعظي تنها محدود به موضوع برجام و رابطه ايران و اروپا نشد و درباره سخنان حسن روحاني در جمع فعالان سياسي مبني بر اينكه در گذشته رييس‌جمهوري امريكا ۱۹ بار درخواست ملاقات با ايران داشته و پاسخي به وي داده نشده است، گفت: «آقاي رييس‌جمهور اين‌گونه گفت كه در سفري كه به نيويورك رفتم و در سه روزي كه آنجا بودم از كانال‌هاي مختلف، ۱۹ بار براي ملاقات تماس گرفته شد و من هم گفتم كسي كه از برجام خارج شده و ميز مذاكره را بر هم زده است، ابتدا بايد به قوانين بين‌المللي متعهد باشد تا طرف مقابل هم گفته‌هاي او را باور كند و اگر كسي ادعايي دارد بايد ادعايش را در عمل بيان كند نه بر زبان.»

از رونق توليد تا كوپن الكترونيكي

واعظي كه در غياب سخنگوي دولت اين وظيفه را هم تا حدي به دوش گرفته است، اين هفته گزارشي هم از مهم‌ترين مصوبات دولت ارايه كرد و به خبرنگاران گفت: «لايحه بسيار مهم شفافيت را تمام كرديم كه بيش از چهل ماده دارد و موضوع مهمي است و ما آن را هر چه زودتر به مجلس ارايه مي‌كنيم. همچنين آقاي روحاني بخشي از جلسه را به دستورات ديروز رهبري اختصاص دادند كه درباره مسائل اقتصادي، رونق توليد، ايجاد كردن فضا براي سرمايه‌گذاري، ايجاد اشتغال و اينكه چگونه بنگاه‌هاي اقتصادي كه در تصدي دولت و نيروهاي نظامي است را به مردم واگذار كنيم، بود.» او ادامه داد: «در مجموع مقداري از وقت امروزمان به عملياتي كردن دستورات رهبري اختصاص يافت. همچنين به اين موضوع كه در اين شرايط براي مقابله با فشارهايي كه امريكا ايجاد مي‌كند چطور بايد به يك مديريت قدرتمند و متمركز برسيم تا شجاعت در تصميم‌گيري را عملي كنيم، پرداخته شد.» واعظي با اشاره به احتمال احياي وزارت بازرگاني گفت: «اميدوار هستيم، نمايندگان مجلس با سرعت بيشتري لايحه يا طرح دولت در اين زمينه را به تصويب برسانند يا اگر اين طور نيست، پيشنهاد جديدي به رييس‌جمهور ارايه شده است كه ايشان يك معاونت را به اين امر اختصاص دهند و از شوراي عالي هماهنگي اقتصادي براي تشكيل آن اجازه بگيرند تا بر اساس اين پيشنهاد بخشي از اين معاونت در وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش ديگرش در وزارت جهاد كشاورزي باشد تا زير نظر اين معاونت بتواند بازار را اداره كنند.» رييس دفتر رييس‌جمهور با اشاره به مباحثي كه درباره كالابرگ الكترونيكي مطرح شده است، گفت: ارز چهار و دويستي با همان تصميم‌گيري سال گذشته به قوت خودش باقي است و مسائلي كه درباره كالابرگ الكترونيكي مطرح است يا روش‌هاي ديگر، پيشنهاداتي است كه سازمان برنامه و بودجه يا ساير دستگاه‌ها مطرح كردند و در كارگروهي بررسي مي‌شود كه اگر در آينده لازم شد و كارآمدتر بود از آنها استفاده كنيم. او با بيان اينكه درباره سهميه‌بندي بنزين فعلا با شرايط پيش آمده، دولت قصد اعلام تصميم‌گيري نهايي را ندارد، گفت: در اين موضوع قبل از اينكه دولت تصميم بگيرد و هماهنگ شود به علت مشكلي كه در اطلاع‌رساني پيش آمد و يك اشتباه در خبررساني انجام شد، آن مسائل پيش آمد، اما مسوولان واقعيت را گفتند كه هنوز ما تصميم‌گيري در اين زمينه انجام نداده‌ايم و فعلا تصميم‌گيري نهايي را در اين زمينه به زماني سپرديم كه آرامشي ايجاد شود. او درباره پيشنهاد ايران براي صادرات نفت يك و نيم ميليون بشكه‌اي به اروپا تصريح كرد: چيزي كه در بيانيه و در صحبت‌هاي چهارشنبه گذشته رييس‌جمهوري بود، اين است كه تعهدات برجامي طرف مقابل بايد اجرايي شود كه اگر اجرايي شود اين مطلب در آن وجود دارد.

سخنگوي دولت در راه است

9 مرداد 97 بود كه محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوي دولت اعلام كرد كه حسن روحاني با استعفايش موافقت كرده است و ديگر سخنگوي دولت نيست. اگر بگوييم واعظي فقط يك رييس دفتر است، دولت رسما نزديك به 300 روز است كه سخنگويي ندارد. اما آن طور كه محمود واعظي ديروز به خبرنگاران گفته است به نظر مي‌رسد، قرار است اين روند بي‌سخنگويي پايان بپذيرد. واعظي درباره انتخاب سخنگوي دولت گفت: اين موضوع بررسي شده است و يك نفر هم نامش مطرح است كه خود آقاي رييس‌جمهور ان‌شاءالله اعلام مي‌كنند.

مثلث استاني شدن انتخابات

طرح استاني انتخابات كه چند هفته‌اي است از سد بهارستان گذشته و به شوراي نگهبان رسيده امروز با اما و اگرهايي مواجه شده است. در اين راستا حسينعلي اميري معاون پارلماني رييس‌جمهور در حاشيه جلسه ديروز هيات دولت در جمع خبرنگاران گفت: «درباره برگزاري انتخابات و استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي عنايت داريد كه دولت به استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي نظر موافق داشت؛ طرحي را نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تهيه كرده بودند كه اين طرح احكام متعدد داشت از جمله استاني برگزار شدن انتخابات در مجلس شوراي اسلامي كه نظر دولت هم با آن موافق است. ما در مجلس هم گفتيم كه لايحه جامع انتخاباتي دولت نتيجه كار كارشناسي بسيار مبسوط و دقيق است كه با مشاركت گروه‌هاي سياسي انجام شده است.» اميري در ادامه گفت: «طرح استاني شدن انتخابات را نمايندگان مجلس تهيه و ارايه كردند، اين طرح احكام متعددي داشت از جمله آن استاني برگزار شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي است و دولت نيز با اين موضوع موافقت دارد.» معاون پارلماني رييس‌جمهورگفت: «لايحه جامع اصلاح قانون انتخابات كه از سوي دولت به مجلس ارايه شد، نتيجه كار كارشناسي بسيار مفصل، مبسوط و دقيق با مشاركت گروه‌هاي سياسي، كارشناسان مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، شوراي نگهبان و كميسيون‌هاي مختلف مجلس و دولت بود. لايحه اصلاح قانون انتخابات از جامعيت بالا و غناي كارشناسي خوبي برخوردار است.» او گفت: «دولت هر چند معتقد است كه لايحه دولت از جامعيت كافي برخوردار بوده و كماكان اصرار دارد كه اين لايحه در دستور كار مجلس قرار گيرد، با اين وجود اگر طرح مجلس درباره استاني شدن انتخابات به قانون تبديل شد، دولت تمام و كمال در اجراي اين قانون بر خواهد آمد.»

گفت‌وگو با مقام معظم رهبري درباره بحران كاغذ

ماجراي كاغذ و بهتر بگوييم بحران كاغذ يكي از مهم‌ترين مشكلاتي است كه اين روزها كشور به ويژه روزنامه‌ها و مجلات با آن دست‌ به گريبان هستند. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه عناوين مختلفي در اين قضيه تاثيرگذار است، گفت: « توليد ما در كاغذ بسيار اندك است. سه كارخانه كاغذ در كشور وجود دارد كه به‌طور اسمي ۱۷۰ هزار تن توليدات دارند اما بايد گفت توليدات اين كارخانه‌ها در سال ۹۶ حدود ۱۰ هزار تن و در سال ۹۷ حدود ۲۰ هزار تن بوده است. نياز كاغذ ما در سال حدود ۴۰۰ هزار تن است كه سهم توليدات ما بسيار اندك است بنابراين نياز به واردات داريم.» او ادامه داد: «گفت‌وگوهاي مختلفي در دولت با تاكيد مقام معظم رهبري مطرح شد كه دو مساله تصميم‌گيري از آن بيرون آمد و موجب شد كاغذ مطبوعات و نشر با همان ارز ۴,۲۰۰ تومان باشد. اين تصميم مبناي تصميم‌گيري براي كاغذ شد كه همه آنچه در گمركات است، ترخيص شود و حدود ۶ تا ۱۰ هزار تن در يك تا دو هفته آينده ترخيص مي‌شوند.»

تامين منابع مالي براي بازسازي مناطق سيل‌زده

محمد اسلامي وزير راه نيز در حاشيه جلسه هيات دولت در ارتباط با اقدامات انجام شده براي راه و جاده‌هاي مناطق سيل‌زده گفت: بيش از ۱۲۸۰۰ كيلومتر از راه‌هاي كشور آسيب ديد؛ حدود ۱۱۸۰۰ كيلومتر از اين راه‌ها را بازسازي كرديم، البته بسياري از راه‌ها هنوز نياز به ترميم اساسي دارد. برخي از اين راه‌ها كه مهم‌ترين آن در پلدختر است كه بخشي از آن نياز به بازسازي دارد و بخشي هم بايد مجددا ساخته شود. به‌طور كلي در فرآيند بازسازي هستيم و منابع مالي آن را هم تامين مي‌كنيم. جز جاده پلدختر كه كاري سنگين است و بيش از يك سال ساخت آن طول مي‌كشد، مابقي راه‌ها را تا آخر سال تحويل مي‌دهيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون