• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4369 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ ارديبهشت

پاسخ‌هاي شهرداري تهران به شيوه برخورد با حيوانات بدون صاحب

معترضان ارتباطي به NGOها ندارند

حميدرضا خالدي
 

 

همه شهرونداني كه به هر دليلي حيوان خانگي در خانه نگهداري مي‌كنند يكي از نخستين ‌هزينه‌هايي كه براي اين كار انجام مي‌دهند پس از واكسن‌هاي مختلف موضوع عقيم كردن آنهاست. چه بسيار شهرونداني هستند كه گربه‌اي در خيابان پيدا مي‌كنند كه آسيب‌ديده است و پس از تيمار آن و شرايط پس از درمان در خانه از آن نگهداري مي‌كنند. اين دسته از شهروندان به سرعت بايد نسبت به عقيم‌كردن حيوان اقدام كنند. شهروندان ديگري هم كه سگ يا گربه با نژاد خاص دارند همين كار را مي‌كنند. بخشي از اين كار متوجه شرايط جسمي و روحي حيوان است. به عبارت ديگر از آنجايي كه آن حيوان از زيستگاه خود خارج شده عملا نمي‌تواند هيجانات فصلي خود را به درستي بروز و ظهور دهد و گاه منجر به خشمگيني و عصبانيت او مي‌شود. بسياري از كلينيك‌هاي حيوانات نيز مي‌توانند اين موضوع را تاييد كنند كه بيشترين مراجعه نگهداري‌كنندگان حيوانات خانگي در بدو كار همين موضوع عقيم‌سازي آنهاست. اما پرسش اين است كه شهرداري‌ها در قبال حيوانات بدون صاحب چه وظيفه‌اي دارند. به عبارت ديگر اگر شهرداري‌ها باتوجه به اينكه زيستگاه‌هاي حيوانات شهري از اصول تنازع بقا پيروي نمي‌كند و عموما به دليل وجود پسماند‌ها و عادت‌ غذا دادن مردم به حيوانات، آنان به راحتي زاد و ولد مي‌كنند چگونه بايد جمعيت حيوانات شهري كنترل شود؟ آيا شهرداري حق ‌ندارد همان‌ كاري كه با حيوانات داراي صاحب در كلينيك‌ها مي‌شود را با حيوانات بلاصاحب انجام دهد؟ موضوعي كه «حميدرضا تحصيلي» به‌تازگي و در پي انتشار فيلمي در شبكه‌هاي اجتماعي درباره آن بايد پاسخ دهد. او مديرعامل شركت ساماندهي مشاغل شهرداري تهران است كه وظيفه برخورد با حيوانات بلاصاحب و موذي را هم دارد. فيلمي كه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده و دست به دست مي‌شد البته فيلم كاملي نبود و برشي از ماجرا بود اما واقعيت اين است كه تحصيلي بايد پاسخ دهد اساسا وظيفه شهرداري تهران در قبال حيوانات بلاصاحب چيست و آيا آن كاري كه شهرداري مي‌كند را مردم خود انجام نمي‌دهند؟ در اين ميان حرف طرفداران محيط‌زيست چيست و آيا گروهي كه در فيلم مورد بحث با ماموران شهرداري درگير شده‌اند اساسا طرفدار حيوانات هستند يا موضوع چيز ديگري است؟

 

آقاي تحصيلي، الان چند وقتي است كه اخبار و مطالبي در فضاي مجازي منتشر مي‌شود كه در آنها ادعا شده شهرداري تهران سگ‌هايي را كه جمع‌آوري مي‌كند، مي‌كشد و از بين مي‌برد. اوج اين هجمه‌ها نيز به فيلم‌هايي مربوط مي‌شود كه طي يكي، دو روز گذشته در فضاي مجازي منتشر شده و در آن افرادي كه خود را حاميان محيط زيست معرفي مي‌كنند، مدعي شده‌اند وقتي كه خواسته‌اند جلوي جمع‌آوري سگ‌ها را بگيرند، ماموران شركت ساماندهي به آنها حمله كرده و حتي براي‌شان چاقو كشيده‌اند. واقعا ماجرا همين طور است؟

قبل از هر چيز اجازه بدهيد كه اشاره‌اي داشته باشم به اين موضوع كه يكي از وظايف تعريف شده شهرداري و به تبع آن شركت ساماندهي مشاغل شهرداري، جمع‌آوري سگ‌ها از سطح شهر است. اين وظيفه‌اي است كه سال‌هاست توسط اين مجموعه انجام مي‌شود. آن هم بر اساس پروتكل‌هاي بين‌المللي و دستورالعمل وزارت كشور و وزارت بهداشت. حالا اما، عده‌اي از افرادي كه مدعي حمايت از حقوق حيوانات هستند اين طور شايع كرده‌اند كه ما اين سگ‌ها را مي‌گيريم و مي‌كشيم. درحالي كه اصلا اينچنين نيست و ما بعد از جمع‌آوري سگ‌ها از طريق بي‌هوش كردن‌شان، آنها را به مركزي كه در آرادكوه داريم، منتقل مي‌كنيم وبعد از انجام آزمايش‌هاي پزشكي مختلف، آنها را عقيم و در خارج از شهر رها مي‌كنيم. اين هم يك پروسه علمي و تاييد شده است.

يعني شما به هيچ عنوان سگ‌ها را نمي‌كشيد؟

بر اساس پروتكل‌هاي بين‌المللي سگ‌هايي كه بيماري‌هاي لاعلاج يا خطرناك و مسري براي انسان دارند بايد از چرخه حيات حذف شوند. ما هم دقيقا مطابق همين پروتكل كار مي‌كنيم. يعني سگ‌هايي كه بيماري لاعلاج يا خطرناك دارند را با استفاده از داروهاي مخصوص و با كمترين درد، از چرخه حيات خارج مي‌كنيم. آن هم با نظر دامپزشك و متخصصان.

پس چرا بعد از سال‌ها، تازه اين همه درگيري و چالش بين شما و افرادي كه مدعي حمايت از حيوانات هستند، رخ داده است؟

شايد به اين علت كه ما در چند ماه اخير طرح جمع‌آوري سگ‌هاي بي‌صاحب و ولگرد را شدت داده‌ايم.

چرا؟

چون تعدادشان به طور ملموسي در شهر زياد شده و به همان نسبت هم گزارش‌هاي حمله سگ‌ها به شهروندان افزايش معنادار و البته هشداردهنده پيدا كرده است.

آيا گزارش و آماري از تعداد حمله سگ‌ها به شهروندان هم داريد يا فقط استنباط شما اين است؟

خير؛ من بر اساس آمار صحبت مي‌كنم. از بهمن‌ ماه سال گذشته تاكنون 9 مورد حمله سگ‌ها به شهروندان تهراني اعلام شده است. مثلا چند وقت قبل سگي به پيرمردي حمله كرده بود يا در حادثه‌اي ديگر، سگي به پسربچه‌اي حمله و پاي او را به‌شدت گاز گرفته بود. خب مردم حق دارند كه از شهرداري انتظار داشته باشند سگ‌هاي بي‌صاحب را از پارك‌ها و معابر عمومي جمع‌آوري و شهر را براي‌شان امن كند.

برويم سر موضوع فيلمي كه در فضاي مجازي منتشر شده است. اين فيلم كي و كجا گرفته شده و اينكه واقعا ماموران شما براي مردم چاقو كشيده‌اند؟!

اصلا چنين چيزي صحت ندارد. ماجراي اين فيلم به 5- 4 روز قبل برمي‌گردد. يعني 23 يا 24 ارديبهشت. در اين روز همكاران ما كه براي جمع‌آوري تعدادي از سگ‌ها به پارك سرخه حصار رفته بودند با مقاومت عجيب و حمله گروهي از شهرونداني مواجه مي‌شوند كه خودشان را حامي محيط زيست معرفي مي‌كردند. بعد هم خودشان به ماموران ما حمله كرده و براي‌شان چاقو كشيده‌اند.

خب چرا بايد افرادي كه خودشان را حامي محيط زيست مي‌دانند، به ماموران شما حمله ور شوند؟

اتفاقا اين سوال ما هم هست! يعني واقعا كسي كه خودش را حامي حيوانات مي‌داند، مي‌تواند به خودش اجازه دهد كه به ماموري كه درحال انجام وظيفه است با چاقو حمله كند؟! اين افراد مدعي‌اند كه خودشان سگ‌ها را مي‌گيرند و بعد از آب و غذا دادن آنها را عقيم كرده و براي‌شان پلاك مي‌گذارند و بعد تحت نظر خودشان در طبيعت رها مي‌كنند. آنها مدعي‌اند كه ما با تزريق اسيد و... سگ‌ها را مي‌كشيم. درحالي كه اولا قانون مي‌گويد اگر كسي مي‌خواهد سگ نگهداري كند بايد در خانه يا باغ و حريم شخصي خود از آنها نگهداري كند نه در فضاهاي عمومي. ضمن آنكه ما چند گزارش داشته‌ايم كه تعدادي از سگ‌هايي كه قلاده و پلاك هم داشته‌اند را همكاران ما گرفته‌اند و بعد از جمع‌آوري معلوم شده كه نه تنها عقيم نشده‌اند كه حتي در برخي موارد به بيماري‌هاي پوستي و .... هم مبتلا بوده‌اند. ثانيا همان طور كه گفتم ما براي جمع‌آوري سگ‌ها و حتي حذف آنها، تابع روش‌هاي مورد تاييد مراكز معتبر علمي هستيم.

برگرديم سر موضوع فيلم منتشر شده ... چرا بايد گروهي با اين شدت بخواهند جلوي ماموران شما مقاومت كنند؟!

ما در اين مورد هم تحقيقات زيادي كرديم. به نظر مي‌رسد دليل اصلي رفتار اين عده، سود كلاني باشد كه عايدشان مي‌شود.

چطور؟

اولا سازمان بين‌المللي حمايت از حيوانات به NGO‌هايي كه سگ‌ها را جمع‌آوري و عقيم و پلاك‌گذاري مي‌كنند، كمك‌هاي فراواني مي‌كند كه قابل توجه است. ثانيا، بعضا ديده شده كه برخي از اين افراد خودشان سگي را گرفته‌اند و پاي او را شكسته‌اند و بعد عكسش را در گروه‌ها و كانال‌هاي دوستداران حيوانات قرار داده‌اند و از اين طريق به اسم درمان اين سگ‌ها پول‌هاي كلاني جمع‌آوري كرده و به جيب زده‌اند. حتي گاهي به اسم آنكه مي‌خواهيم اين سگ را براي درمان به خارج بفرستيم، پول‌هاي قابل توجهي را به جيب زده‌اند.

يعني شما مدعي هستيد كه اين افراد جزو انجمن‌ها و حاميان حقيقي حيوانات نيستند؟

ما تاكنون مدركي در اين زمينه پيدا نكرده‌ايم. ضمن آنكه تعدادي از انجمن‌هاي حامي حيوانات نيز طي روزهاي اخير ضمن تماس‌هايي كه با من داشتند، اعلام كردند كه اين افراد ارتباطي با NGO‌هاي مرتبط ندارند.

فقط همين يك مورد بوده يا درگيري‌هاي ديگري هم بوده است؟

نخير؛ فقط طي هفته گذشته 4 مورد درگيري اين افراد با ماموران ما به من گزارش شده است. حتي تهديد به برگزاري تجمع كرده‌اند!

الان اين فردي كه در فيلم چاقو مي‌كشد شناسايي شده است؟

اين فرد قبلا هم يك بار پيش من آمده بود و شخصا بنده را تهديد كرده بود! الان هم جالب است كه در تمام درگيري‌ها، حضور داشته است و هيچ يك از NGO‌هاي حامي حيوانات كه با آنها صحبت كرده‌ايم هم او را نمي‌شناسند! ما فقط از او يك شماره تماس داريم كه آن را به ماموران امنيتي داده‌ايم و آنها نيز به ‌شدت دنبال پيگيري موضوع هستند.

به ماموران شما هم آسيب جسمي زده‌اند؟

بله؛ مثلا در يك مورد با چوب ضربات سختي به كمر يكي از همكاران ما زده‌اند و وي را مجروح كرده‌اند. يكي ديگر از همكاران ما - كه در فيلم مشخص است - هم با چاقو از ناحيه دست زخمي شده كه خوشبختانه زخم و جراحت وي عميق نيست. اينقدر تهديد‌ها و حملات به همكاران و تيم‌هاي جمع‌آوري سگ‌هاي شركت ساماندهي زياد و شديد شده كه بعد از پيگيري‌هاي فراوان از سوي دستگاه‌هاي امنيتي به تمامي كلانتري‌ها ابلاغ شده تا در هنگام انجام ماموريت تيم‌هاي ما، يك مامور هم با آنها همراه شود.

به طور كلي در سال به طور متوسط چند سگ را جمع‌آوري مي‌كنيد؟

بين 10 تا 12 هزار سگ.

و چند قلاده سگ را در سال مي‌كشيد؟

چيزي حدود 20 درصد. البته به شرط داشتن بيماري لاعلاج و به تشخيص دكتر.

پس شما همچنان مدعي هستيد كه اين هجمه‌هايي كه عليه شهرداري در مورد سگ‌ها راه افتاده، بي‌اساس است.

دقيقا؛ يعني چرا بايد شهردار و شهرداري به خاطر انجام وظيفه‌اي كه برعهده‌اش قرار دارد با اين حجم از هجمه و فشار روبه‌رو باشد؟ من همين ديروز شكايتي از سوي يكي از شهروندان به دستم رسيد كه به خاطر حمله سگ به وي، به دادگاه رفته و شكايت كرده و بنده بايد براي توضيح به دادگاه بروم!

يعني وقتي مردم از حمله سگ‌ها شكايت مي‌كنند، شما بايد به دادگاه برويد؟

بله! چون مي‌گويند وظيفه شما جمع‌آوري سگ‌هاي ولگرد و بي‌صاحب است. خب حالا چرا ما بايد براي انجام وظيفه‌مان از سوي گروهي ديگر تحت فشار باشيم؟ همانطور كه شهردار تهران بارها تكرار كرده‌اند، تهران بايد شهري زيست‌پذير براي همه شهروندان باشد. مردم حق دارند وقتي در خيابان‌ها و پارك‌ها تردد مي‌كنند از بابت سگ‌ها، خيال‌شان راحت باشد. اگر ما به وظيفه‌مان عمل نكنيم نتيجه‌اش شكايت‌هاي گروهي از مردم است و اگر عمل كنيم، بايد عواقب آن را هم به جان بخريم. به هر صورت ما تابع قانون هستيم و حامي آسايش و آرامش شهر و سلامت شهروندان.


از بهمن‌ ماه سال گذشته تاكنون 9 مورد حمله سگ‌ها به شهروندان تهراني اعلام شده است. مثلا چند وقت قبل سگي به پيرمردي حمله كرده بود

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون