• ۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4375 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۴ خرداد

ديپلماسي سياسي و اقتصادي ظريف در پاكستان

گروه ديپلماسي| ديپلماسي حداكثري ايران در برابر فشار حداكثري امريكا همچنان ادامه دارد. در حالي كه دامنه تحريم‌هاي فرامرزي امريكا كشورهاي دوست و شركاي تجاري ايران را هم گرفتار كرده محمدجواد ظريف دست از تلاش براي رساندن صداي حق ايران در اين معركه برنمي‌دارد. رييس دستگاه ديپلماسي ايران در يك ماه گذشته به روسيه، تركمنستان، هندوستان، ژاپن، چين و ديروز هم پاكستان سفر كرد. گفته مي‌شود كه عراق نيز مقصد بعدي محمد جواد ظريف در اين تور ديپلماتيك خواهد بود.ظريف در تمام ايستگاه‌هاي ذكر شده از عزم ايران براي مقابله با قلدري امريكا گفته و همچنين وظايف كشورها در اين مسير را به آنها گوشزد كرده است. وزير خارجه ايران در روزهايي كه كشورهاي دوست نظير هند و تركيه با پايان معافيت‌هاي تحريمي امريكا، عطاي خريد نفت از ايران را فعلا به لقاي آن واگذار كرده‌اند سكاندار ديپلماسي اقتصادي در روزهاي تحريم هم شده است و تلاش مي‌كند راهي براي دور زدن تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا بيابد. در پاكستان رايزني‌هاي ظريف هم دو و هم چندجانبه بود. تهران و اسلام‌آباد گفت‌وگوهاي سياسي، اقتصادي و البته نظامي و امنيتي با هم دارند و برهمين اساس بود كه ميزبان‌هاي وزير خارجه ايران هم از حلقه سياستمداران بودند و هم از جمع ژنرال‌هاي درجه‌دار.

كشورها براي امنيت جهاني و منافع خودشان با تحريم‌ها مقابله كنند

محمدجواد ظريف در بدو ورود در جمع خبرنگاران درباره اهداف اين سفر با بيان اينكه ارتباط با همسايگان اولويت سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است گفت: در شرايط كنوني كه منطقه ما شرايط بسيار دشواري را مي‌گذراند و اقدامات خطرناكي در منطقه ما شكل مي‌گيرد، نياز است مشورت‌ها با همه همسايگان انجام شود و اين سفر در همان راستاست. به گزارش فارس، وي درباره انتظار ايران از كشورهاي همسايه در پي تحريم‌ها و فشارهاي امريكا نيز بيان كرد: آنچه كه بسيار روشن است، اين تحريم‌ها نظم بين‌المللي را نشانه گرفته و در صورتي كه با آن مقابله نشود، جامعه بين المللي را گرفتار خواهد كرد.امروز شاهديم امريكا با قلدري تحريم عليه ايران را تحميل و همزمان تحريم عليه چين را تحميل مي‌كند و اگر جامعه بين‌المللي اجازه دهد اين روش ادامه يابد، نظام ارتباطات جهاني در اختيار افرادي قرار مي‌گيرد كه به هيچ قانوني پايبند نيستند. به همين خاطر نه‌تنها همسايگان ما بلكه مجموعه كشورها نياز است براي امنيت جهاني و منافع خودشان با تحريم‌ها مقابله كنند.

وزير خارجه همچنين در پاسخ به سوالي با اشاره به سفر چند ساعته‌اش به چابهار در مسير سفر به اسلام‌آباد عنوان كرد: در سفرم به چابهار فرماندار چابهار و همه مقامات اين بندر بر اين نكته تاكيد داشتند كه چابهار و گوادر بنادر مكمل يكديگر هستند. معتقديم كه اين دو بندر مي‌توانند تكميل‌كننده يكديگر باشند. ما مي‌توانيم اين دو بندر را به هم متصل و گوادر را از طريق راه آهن ايران به كريدور شمال و پس از آن به تركمنستان، قزاقستان، آذربايجان، روسيه و حتي تركيه متصل كنيم. ظريف با بيان اينكه پروژه اتصال راه آهن ايران به عراق را در دستوركار داريم، اظهار داشت: در اين سفر پيشنهادهايي را درباره اتصال بنادر چابهار و گوادر به دولت پاكستان ارايه خواهم داد.

تاكيد عمران‌خان بر همكاري

محمدجواد ظريف در اسلام‌آباد با عمران‌خان نخست‌وزير اين كشور ملاقات و در خصوص مهم‌ترين مسائل و روابط بين دو كشور و تحولات منطقه‌اي گفت‌وگو كرد.ظريف در اين ديدار، بر اهميت گسترش همكاري‌ها، به ويژه برقراري ارتباط بين بنادر چابهار و گوادر و استفاده از ظرفيت‌هاي بالقوه آنها به عنوان بنادر مكمل در جهت منافع دو كشور اشاره كرد. نخست‌وزير پاكستان نيز در اين ملاقات، با اشاره به ديدار ماه گذشته خود از جمهوري اسلامي ايران، بر علاقه‌مندي پاكستان به گسترش روابط با كشورمان و همكاري‌ها در مرزهاي مشترك و نيز اهميت صلح و همكاري بين كشورهاي منطقه و مسلمان تاكيد كرد.وزير خارجه در مدت زمان حضور در پاكستان با ژنرال باجوا، فرمانده ارتش و شاه محمود قريشي همتاي پاكستاني خود نيز ديدار و گفت‌وگو كرده بود.در ديدار ظريف و باجوا طرفين بر روابط دوستانه و مبتني بر همكاري و تفاهم بين دو كشور، اهميت امنيت مرزهاي دو كشور و تشديد تلاش‌ها عليه تروريسم تاكيد و در خصوص موضوعات منطقه‌اي تبادل نظر كردند.

پاكستان فشار امريكا را غيرقابل قبول مي‌داند

به گزارش فارس، محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان پس از ديدارها با مقامات پاكستان در جمع خبرنگاران به تشريح گفت‌وگوهاي انجام شده پرداخت و گفت: درباره اقدامات امريكا عليه ايران و جنگ اقتصادي و تلاش امريكا براي ايجاد فشار اقتصادي بر ايران كه تروريسم اقتصادي است و اينكه چگونه كشورها بايد در مقابل زياده‌طلبي‌ها و قلدري‌هاي امريكا ايستادگي كنند، صحبت كرديم.درباره ضرورت همكاري كشورهاي اسلامي در مقابله با طرح‌هايي كه امريكا و رژيم صهيونيستي براي منطقه و فلسطين دارند به خصوص طرح معامله قرن كه تلاشي است براي نابود كردن آرمان فلسطين، نيز گفت‌وگو كرديم و مواضع مشتركي داريم.وزير خارجه درباره مواضع مقامات پاكستان در خصوص تحولات منطقه نيز بيان كرد: پاكستان دوست و همسايه ماست و ملاحظاتي هم در رابطه با روابطش با ساير كشورها در منطقه وجود دارد، ولي بسيار خوشحاليم كه دولت پاكستان ديدگاه‌هاي ايران را كاملا درك مي‌كند و فشار امريكا بر ايران را غيرقابل قبول مي‌داند.وي همچنين گفت كه درباره مسائل مرزي ايران و پاكستان همكاري‌هايي دارند كه ان‌شاءالله در آينده اينگونه اتفاقات نيفتد و پاكستاني‌ها هم قول دادند براي بازگرداندن مرزبانان باقيمانده كه هنوز آزاد نشده‌اند، تلاش حداكثري خود را انجام دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون