• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4376 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۵ خرداد

قضيه اهانت يك مداح به مقدسات اهل سنت به مجلس كشيده شد

تذكر لاريجاني به صداوسيما

«رسانه ملي» در ناديده گرفتن اقوام و مذاهب يد طولايي دارد. تاكنون بارها اتفاق افتاده كه مديران اين رسانه فراگير به دليل توهين به مذهب يا قوميت يا حتي قشري مجبور به انتشار اطلاعيه حاوي عذرخواهي شده‌اند، خود را بري دانسته و عوامل نظارتي در اين دستگاه عريض و طويل را ناديده انگاشته و برنامه‌سازان متخلف را مظنون اصلي معرفي كرده‌اند.

اما چه كسي است كه نداند براي حضور در اين رسانه حاكميتي چه مراحلي را بايد طي كرد چه رسد به اينكه برنامه‌سازي، محتوايي توليد كند و در آنتن زنده پخش شود. اين‌بار هم همان داستان تكراري صداوسيما اتفاق افتاده است. شبكه پنج صداوسيما به مناسبت ميلاد امام حسن مجتبي(ع) مولودي‌اي به مداحي سيد مهدي حسيني پخش كرد. در اين مولودي‌خواني، مداح به عايشه يكي از همسران پيامبر اسلام اهانت مي‌كند. توهيني كه واكنش‌هاي زيادي به دنبال داشت و روز گذشته هم 3 نماينده مجلس در اين باره تذكر داده و رييس‌ مجلس نيز به صداوسيما هشدار داد.

 

افرادي را دعوت كنيد كه مصالح ملي را رعايت كنند

عليرضا سليمي، نماينده دليجان و محلات و عضو فراكسيون ولايي مجلس در تذكري شفاهي خطاب به صداوسيما از مديران اين رسانه خواست از كساني براي حضور در صداوسيما دعوت يا به كساني تريبون بدهند كه «مصالح ملي» را رعايت كنند.

او در تذكر شفاهي روز گذشته گفت: «صدا و سيما در پخش زنده خود دقت لازم را داشته باشد افرادي كه دعوت مي‌كنند بايد عاقل و دورانديش باشند و مصالح ملي را رعايت كنند.»

اين نماينده اصولگرا همچنين ادبيات برخي مجريان و حاضران در صداوسيما را مورد انتقاد قرار داد و تاكيد كرد: «گاهي ادبيات مجريان، كوچه و بازاري است و گاهي مسائل اختلاف‌انگيز مذهبي از آنتن زنده پخش مي‌كنند كه درست نيست.»

رييس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح روز گذشته و در واكنش به تذكر نمايندگان از صداوسيما خواست تا از طرح مسائل اختلافي بين مذاهب پرهيز كند.

علي لاريجاني در واكنش به توهيني كه در صداوسيما به يكي از زوجات پيامبر صورت گرفته و تذكر اين نماينده گفت: «صدا و سيما بايد از طرح مسائل اختلافي بين مذاهب پرهيز كند و همه رسانه‌ها نيز بايد دقت لازم را در اين زمينه داشته باشند.

 

به يك ميليارد و 400 ميليون نفر توهين شده است

جليل رحيمي جهان آبادي محور اصلي تذكر شفاهي خود را برنامه توهين‌آميز صداوسيما قرار داد و تاكيد كرد كه در اين برنامه به يك ميليارد و 400 ميليون مسلمان توهين شده است.

جهان‌آبادي از اعضاي فراكسيون اميد و نماينده تربت جام در مجلس در اين تذكر شفاهي گفت: «توهين به مقدسات اهل سنت تا چه زماني قرار است در اين كشور انجام شود؟ بي‌حرمتي به ناموس پيغمبر و صحابه رسول‌الله (ص) در يك كشور اسلامي كي قرار است پايان يابد؟»

اين نماينده عضو فراكسيون نمايندگان اهل سنت مجلس بيان كرد: «چرا صداوسيمايي كه از پول نفت و بيت‌المال استفاده مي‌كند، تيشه به ريشه وحدت كشور مي‌زند؟ چرا بايد به مقدسات اهل سنت و يك ميليارد و 400 ميليون نفر مسلمان توهين شود؟»

او همچنين افزود: «همسر پيغمبر مادر مومنان است، چرا صداوسيما به مادر مومنان توهين مي‌كند؟ چرا عده‌اي به صحابه‌اي كه خدا از آنها اعلام رضايت كرده، بي‌حرمتي مي‌كنند؟ صداوسيما تحت نظر مقام معظم رهبري است و از ايشان تقاضا دارم با صداوسيما و اين فرد هتاكي كه به مقدسات مسلمين توهين كرده، برخورد كنند، زيرا به حيثيت و امنيت كشور لطمه زده است.»

مسعود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس هم در واكنش به تذكر اين عضو فراكسيون نمايندگان اهل سنت تاكيد كرد كه صداوسيما بايد به صورت جدي اين موضوع را پيگيري كند و توصيه‌هاي مقام معظم رهبري در زمينه وحدت را به صورت عملي نشان دهد.

نايب‌رييس مجلس همچنين گفت كه اختلاف‌افكني و توهين به سنت‌ها و ارزش‌هاي مذهبي و اعتقادي سم است و صداوسيما بايد مراقبت كند تا ديگر شاهد اين اتفاقات نباشيم.

 

رييس صداوسيما با فرد هتاك برخورد كند

شهاب نادري، نماينده پاوه و جوانرود و ثلاث باباجاني و روانسر در مجلس رييس سازمان صدا و سيما را خطاب قرار داد و بيانات رهبري در مورد اهانت به زوجات پيامبر را يادآوري كرد و خواستار برخورد با فرد هتاك شد.

اين عضو فراكسيون ولايي مجلس گفت: «قرار بود صدا و سيما دانشگاه باشد نه مروج ادبياتي كه باعث افتراق و اختلاف مي‌شود چنانچه اخيرا در رسانه ملي به خلفاي راشدين توهين شده است.»

نماينده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجاني و روانسر در مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در اين باره بيان كرد: «اهانت به هر كدام از زوجات پيامبر (ص) اهانت به خود پيامبر بوده و زوجات پيامبر محترم هستند و نبايد به ايشان توهين صورت گيرد.»

او در ادامه با تاكيد بر اينكه كشور از اقوام و مذاهب مختلفي تشكيل شده است، عنوان كرد: «قدرت ما در وحدت ما است و اختلافات خلاف حقوق مذهبي است و هر كس دانسته يا نادانسته به برخي تفاوت‌ها اهانت كند بايد با او برخورد شود.»

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس در پايان تذكر شفاهي خود نيز خواستار برخورد رياست صداوسيما با فرد هتاك شد.

بعد از پخش اين برنامه، شبكه پنج ضمن محكوم كردن گفتار در تضاد وحدت يك مداح، از برادران و خواهران اهل سنت عذرخواهي كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني صداوسيما؛ در پي پخش مراسم جشن ميلاد امام حسن مجتبي (ع) در بخش كوتاهي از برنامه كه به صورت زنده روي آنتن بود متاسفانه يك مداح بر خلاف سياست‌هاي وحدت‌آفرين رسانه ملي عمل كرده كه اين رفتار به هيچ‌وجه مورد تاييد شبكه نبوده و ضمن محكوم كردن آن شبكه پنج سيما از همه برادران و خواهران اهل سنت عذرخواهي مي‌كند.

همچنين در اين اطلاعيه آمده است: «لازم به ذكر است برخورد قاطع با تمامي افرادي كه در اين اتفاق نقش داشته‌اند، حتما صورت ‌گيرد.»

همچنين سوم خرداد مدير شبكه پنج خبر داد كه تمام عوامل پخش اين برنامه بركنار شده‌اند. جواد رمضان‌نژاد در گفت‌وگويي درباره عاملان اين اتفاق گفت: «با وجود اينكه در بررسي به عمل آمده، محرز شد اين اتفاق عامدانه نبوده و مداح بدون هماهنگي چنين حركتي را رقم زد، اما براي حفظ حريم اعتقادات برادران اهل سنت، كليه عوامل دخيل در اين ماجرا از كار بركنار شدند تا پيشگيري لازم جهت عدم تكرار چنين اتفاقاتي انجام شود.»

پيش از اين نيز در سال 93 در برنامه «دورهمي» كه از شبكه نسيم پخش مي‌شد به «طلحه و زبير» دو تن از ياران پيامبر توهين صورت گرفت كه منجر به تذكر كتبي 20 نفر از نمايندگان اهل سنت و نامه‌نگاري عبدالحميد اسماعيل زهي، امام جمعه اهل سنت زاهدان به سرافراز، ‌مدير وقت صداوسيما شد. همچنين سال گذشته نيز در برنامه كلاه‌ قرمزي كه از شبكه دو پخش مي‌شد به معرفي و پراكندگي اقوام ايراني پرداخته اما قوم عرب را از نقشه و بافت كشور حذف كرده بود. اين موضوع منجر به اعتراضات گسترده در خوزستان شد. اين دو مورد تنها نمونه‌هاي كوچكي از برنامه‌سازي‌هاي صداوسيما است كه منجر به اعتراض شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون