• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4376 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۵ خرداد

كاخ سفيد 1500 سرباز و 8 ميليارد دلار سلاح راهي غرب آسيا كرد

كاسبي از توهم تهديد

سارا معصومي

 

هر تحركي در منطقه از سوي امريكا به اسم ايران انجام مي‌شود. دونالد ترامپ در حالي كه بار و بنه بسته و به ژاپن سفر كرده اما خبر دو تصميم اخير وي بر آتش تحليل‌ها درباره احتمال يك جنگ ديگر در منطقه غرب آسيا دميده است. سرخط خبرهاي 24 ساعت گذشته باز هم به پرونده ايران و امريكا اختصاص پيدا كرد و البته اخباري كه به شكل غيرمستقيم به اين پرونده ارتباط پيدا مي‌كنند:

1- دولت ايالات متحده امريكا رسما كميته‌هاي كنگره را از برنامه اجراي ۲۲ قرارداد تسليحاتي به ارزش ۸ ميليارد دلار مطلع كرده است.

2- دونالد ترامپ با اعزام ۱۵۰۰ نظامي امريكا به منطقه غرب آسيا موافقت كرده است.

3- «مايكل گيلدي» مدير ستاد مشترك ارتش امريكا مدعي شد كه سپاه پاسداران مسوول مستقيم حمله به تانكرهاي نفتي در الفجيره امارات است.

تمام تحركات امريكا در منطقه رنگ و بوي آماده‌باش نظامي به خود گرفته اما همزمان مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا مي‌گويد هيچ فردي در دولت امريكا به دنبال جنگ با ايران نيست. همزمان همه از اروپا تا آسيا و البته بازيگران منطقه‌اي سعي در كنترل تنش دارند. پازلي كه با خروج امريكا از برجام و بازگرداندن تحريم‌هاي هسته‌اي آغاز شد و تكه‌هايي چون قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در ليست گروه‌هاي تروريستي خارجي و اتخاذ رويكرد فشار حداكثري آن را تكميل كرد.

 

اعزام 1500 نيروي تازه نفس امريكايي به منطقه

به جملات و سخنان دونالد ترامپ هيچ اعتباري نيست و راستي‌آزمايي اظهارات وي براي رسانه‌هاي امريكايي و غيرامريكايي به امري عادي و حتي كسالت‌بار تبديل شده است. دونالد ترامپ چهارشنبه به وقت امريكا اعلام كرد كه گمان نمي‌كند اعزام نيروي بيشتر به خاورميانه ضرورتي داشته باشد و حتي از كساني كه جنگ عراق را براي وي به ارث گذاشتند، انتقاد كرد. كمتر از 72 ساعت پس از اين اظهارنظر بود كه وي خبر اعزام 1500 نيروي نظامي به منطقه غرب آسيا را تاييد كرد و البته ماهيت كار اين نيروها را حفاظتي خواند. بر اساس اخبار منتشر شده، پاتريك شاناهان، سرپرست وزارت دفاع، اعزام نيروهاي جديد را به كنگره اين كشور اطلاع داده است. همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد امريكايي‌ها مي‌گويند براي مقابله با آنچه تهديد مداوم نيروهاي ايراني مي‌خوانند، نيروهاي بيشتري به منطقه اعزام مي‌كنند. بنا بر اعلام وزارت دفاع امريكا، نيروهاي اعزامي به خاورميانه شامل گردان ۶۰۰ نفره موشك‌هاي پاتريوت مي‌شود كه ويژه دفاع ضدموشكي است. باقي نيروهاي اعزامي شامل واحدهاي اطلاعاتي، مهندسي، شناسايي و همچنين يك اسكادران جنگنده مي‌شود. 1500 نفر بسيار كمتر از تعداد 120 هزار نفري است كه رسانه‌هاي امريكايي مي‌گويند طرح اوليه شوراي امنيت ملي كاخ سفيد به رياست جان بولتون بوده است. بر همين اساس ترامپ هم شمار نيروهاي اعزامي را نسبتا كوچك خوانده است. به گزارش بي‌بي‌سي، امريكا بيش از ۵۰ هزار نيرو در منطقه دارد. همزمان با اعلام اعزام 1500 نيروي جديد به منطقه، «مايكل گيلدي» مدير ستاد مشترك ارتش امريكا مدعي شد كه سپاه پاسداران مسوول مستقيم حمله به تانكرهاي نفتي در الفجيره امارات است. اين مقام امريكايي ضمن اينكه ادعا كرد اين حمله با مين‌هاي مغناطيسي انجام شده، اما از اظهارنظر بيشتر در خصوص اينكه اين مين‌ها به چه شيوه‌اي منتقل شده و عمل كرده‌اند، خودداري كرد. در حالي كه دونالد ترامپ همچنان در كشاكش خارج كردن نيروهاي امريكايي باقيمانده از سوريه است، كيتي ويلبارگر دستيار سرپرست وزير دفاع امريكا اعلام كرده كه 1500 نيروي اضافي امريكايي به سوريه يا عراق اعزام نمي‌شوند، بلكه براي تقويت نيروهاي موجود واشنگتن در منطقه هستند.

وزارت دفاع امريكا كه پس از جيمز متيس همچنان توسط سرپرست اداره مي‌شود، ادعا مي‌كند كه نيروهاي امريكايي جديد براي حفاظت از منافع امريكا در منطقه در برابر اقدام‌هاي احتمالي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي راهي منطقه غرب آسيا مي‌شوند. سپاه و سنتكام هر دو از قريب به يك ماه پيش يكديگر را در قالب گروه‌هاي تروريستي تعريف كرده‌اند و همين مساله احتمال تنش ميان اين دو را افزايش داده است. شاناهان كه فعلا عنوان سرپرست وزارت دفاع را به خود اختصاص داده، تاكيد كرد كه اقدام جديد در اعزام نيرو به غرب آسيا صرفا ماهيت دفاعي دارد و براي كاستن از احتمال تنش در منطقه است.

بي‌بي‌سي در تحليل اين اتفاق مي‌نويسد: از چند روز پيش مساله اعزام نيروها به منطقه غرب آسيا در رسانه‌ها مطرح شده‌ اما اتفاقي كه رخ داد بسيار معتدل‌تر از چيزي بود كه پيش‌بيني مي‌شد. برخي كارشناسان مسائل نظامي پيش‌بيني مي‌كردند كه امريكا حدود 5 تا 10 هزار نيرو را به منطقه بفرستد اما در نهايت ترامپ به 1500 نيرو رضايت داد. نوع تجهيزاتي كه امريكا تاكنون به منطقه غرب آسيا فرستاده يا قصد انتقال آن را دارد بيشتر براي در نظر گرفتن تحركات ايران است. نقطه مبهم در ماجرا اين است كه آيا واشنگتن براي آنچه افزايش تهديد ايران مي‌داند، برنامه خاصي دارد يا صرفا دست به اقدام‌هاي بي‌هدف مي‌زند. هر چند كه دونالد ترامپ موضع‌گيري‌هاي تند و تيزي در قبال ايران در كارنامه خود دارد اما به نظر مي‌رسد كه وي علاقه چنداني به درگيرشدن بيشتر در منطقه غرب آسيا ندارد و همزمان به عملي كردن وعده‌هايش براي بازگرداندن سربازان امريكايي بيشتر به خانه فكر مي‌كند. بي‌بي‌سي انگليسي در بخش ديگري از تحليلش از شرايط مي‌نويسد: تنش ميان ايران و امريكا از جايي بيشتر شد كه واشنگتن تصميم گرفت معافيت‌هاي تحريمي ايران را كه به 8 كشور داده شده بود، قطع و سياست به صفر رساندن فروش نفت ايران را پيگيري كند. نفت منبع درآمد اصلي ايران است. تهران در پاسخ به كناره‌گيري امريكا از برجام و تبعات آن به اضافه عجز 1+4 در جبران غيبت امريكايي‌ها سطح برخي تعهدهاي برجامي خود را كم كرده است. همزمان برخي حوادث نظير آنچه در امارات و سعودي رخ داد و خطوط نفتي اين دو كشور را هدف قرار داد بر ابهام فضا افزوده است.

آسوشيتدپرس در گزارشي خبري – تحليلي درباره تصميم جديد ترامپ براي اعزام نيروي بيشتر به منطقه غرب آسيا نوشت: پنتاگون براي نخستين‌بار ايران را مقصر حملات به چند نفتكش در امارات و همچنين حمله به نزديكي سفارت امريكا در بغداد خواند. همزمان با اين تقسيم تقصير، كاخ سفيد با اعزام نيروهاي بيشتر به منطقه غرب آسيا موافقت كرد. در سه هفته گذشته بخش‌هاي متفاوت در دولت ترامپ از خطر ايران براي منافع امريكا سخن گفته‌اند و همزمان تهران را متهم به انجام عمليات‌هايي در اين راستا كرده‌اند. اقدامي كه زنگ‌هاي خطر را در كنگره به صدا درآورد و از قانونگذاران مجلس نمايندگان تا سناتورهاي مجلس سنا همگي خواهان ارايه مداركي از سوي پنتاگون و كاخ سفيد براي صحه گذاشتن بر ادعاي تهديدهاي رو به فزوني ايران شدند. در بخش‌هايي از سيستم سياسي امريكا اين نگراني وجود دارد كه كاخ سفيد در حال رژه به سمت جنگ با ايران است. آنچه بر ابهام شرايط افزوده اين است كه ترامپ در حالي كه با زبان سختي عليه ايران سخن مي‌گويد و تصميم‌هايي از جنس اعزام نيرو و انتقال تجهيزات به منطقه غرب آسيا مي‌گيرد اما پيام‌هاي نرم‌تري هم فرستاده كه يكي از آنها تمايل براي مذاكره با تهران است. امروز مي‌توان گفت كه تا روز جمعه تصميم ترامپ اين بوده كه وارد درگيري نظامي با ايران نشود. اين خبرگزاري امريكايي در بخش‌هاي ديگري از گزارشش تاكيد و به نقل از يك مقام وزارت دفاع امريكا اعلام كرد كه اين وزارتخانه اسناد موثقي دال بر دست داشتن تهران در خرابكاري‌هاي امارات و حملات موشكي به نزديكي سفارت امريكا در بغداد دارد كه به زودي پس از طبقه‌بندي آنها را در اختيار افكار عمومي قرار مي‌دهد.

به گزارش «اعتماد» دولت امريكا در دو سال گذشته بارها تلاش كرده با چنين پرونده‌سازي‌هايي براي ايران، پرونده فعاليت‌هاي منطقه‌اي تهران را به شوراي امنيت ببرد كه در آخرين مورد آن درباره ادعاي كمك‌هاي تسليحاتي ايران به حوثي‌هاي يمن، تلاش امريكا با وتوي قطعنامه توسط روسيه ناكام ماند.

خبر اعزام نيروهاي امريكايي بيشتر به منطقه در داخل امريكا با موافقت‌ها و مخالفت‌هايي روبه‌رو شد. رييس كميته نيروهاي مسلح در مجلس نمايندگان كه از گعده دموكرات‌هاي امريكايي است اين اقدام را بي‌ثبات‌كننده خواند. وي در بيانيه‌اي كه پس از اعلام اين خبر از سوي وزارت دفاع خواند، تاكيد كرد كه همه خواهان تنش‌زدايي از پرونده ايران و امريكا در منطقه هستند. بدون استراتژي مشخص، اضافه كردن نيروهاي رزمي بيشتر عاقلانه به نظر نمي‌رسد. اين اقدام تنها مي‌تواند به افزايش سطح تنش با تهران منتهي شود. در جمع جمهوريخواهان تصميم ترامپ با استقبال بيشتري روبه‌رو شد. يك عضو ارشد كميته نيروهاي مسلح مجلس نمايندگان اين اقدام كاخ سفيد را گامي در مسير حمايت و حفاظت از نيروهاي امريكايي و مقابله با تحريك‌هاي ايران خواند. وي همچنين ادعا كرد كه تصميم ترامپ به عنوان فرمانده نيروهاي نظامي امريكا هيچ‌ وقت نبايد به سوژه‌اي براي بگومگوهاي حزبي ميان دموكرات‌ها و جمهوريخواهان تبديل شود.

به گزارش آسوشيتدپرس، مقام‌هاي متفاوت در وزارت دفاع امريكا همزمان با اعلام خبر اعزام نيرو به منطقه غرب آسيا، خط واحدي را در موضع‌گيري‌ها تكرار مي‌كنند و آن هم تاكيد بر ماهيت دفاعي و محافظتي بودن اين اقدام است و تلاش مي‌كنند جنبه تهاجمي به اين تصميم‌گيري جديد ندهند. البته در تمام موضع‌گيري‌هاي 24 ساعت گذشته مقام‌هاي پنتاگون امكان انتقال نيروهاي بيشتر را در قالب پرانتزي باز مطرح مي‌كنند. در حال حاضر امريكا تعداد 70 هزار نيرو در غرب آسيا دارد كه در قطر و بحرين مستقر هستند. تعداد نيروهاي امريكايي در عراق 5200 و در سوريه 2000 نفر اعلام شده است.

خبرگزاري رويترز در گزارشي پيرامون اعزام 1500 نيروي امريكايي تازه نفس به غرب آسيا نكته‌هاي مهم اين تصميم را اين‌گونه خلاصه‌نويسي كرد: 1.ايران اين اقدام را تحريك‌كننده مي‌داند اما ترامپ مي‌گويد اين اعزام ماهيت دفاعي دارد.2.دموكرات‌ها حجم اين اقدام را فراتر از معمول مي‌دانند. 3. ترامپ خطر جنگ نظامي را ناچيز مي‌داند و مي‌گويد ايران به دنبال جنگ نيست. اين اقدام‌ها آخرين حلقه‌هاي تلاش تيم ترامپ براي بيان آنچه تهديد ايران در منطقه مي‌خواند، است.

رويترز در ادامه اين گزارش مي‌نويسد: امريكايي‌ها در حالي بر تعداد نيروها و تنوع تجهيزات خود در منطقه افزوده‌اند كه ميان تهران و واشنگتن هيچ كانال ارتباطي وجود ندارد و همين مساله بسياري را نگران ريسك تنش تصادفي ميان دو طرف كرده است. اقدام ترامپ در موافقت با اعزام نيروي تازه نفس به غرب آسيا هم با وعده‌هاي انتخاباتي وي و هم با سياستي كه چند روز قبل مبني بر عدم اعزام نيرو به منطقه اتخاذ كرد، در تناقض است. ترامپ در حالي بر تعداد نيروهاي حاضر در منطقه افزود كه همزمان به پنتاگون دستور داده طرح كاستن از تعداد نيروهاي امريكايي در سوريه و افغانستان را پيگيري و اجرايي كند. رويترز اعلام كرده كه از اين تعداد 1500 نفر 600 نفر در حال حاضر در حالت ماموريت موقت در منطقه هستند كه با تصميم جديد ترامپ ماموريت آنها تمديد خواهد شد.

سي‌ان‌ان در بخش‌هايي از گزارش تفصيلي درباره ارايش نظامي جديد پنتاگون در غرب آسيا مي‌نويسد: مقام‌هاي پنتاگون مي‌گويند كه برآوردهاي اطلاعاتي در چند روز اخير حاكي از تحركات نظامي جديد ايران در مناطق مرزي است. اين مقام‌ها ادعا مي‌كنند كه فعاليت‌هاي موشكي ايران نيز در چند روز اخير تغييراتي داشته است. اين ادعاها هيچ‌ يك مستند نشده و قانونگذاران امريكايي نيز در پشت درهاي بسته هم با مايك پمپئو، وزير خارجه و هم با شاناهان، سرپرست وزارت دفاع در اين باره گفت‌وگوهايي داشته‌اند. برخي سناتورها و نمايندگان پس از اين جلسات اعلام كرده‌اند كه هيچ مدرك خاصي در اختيار پنتاگون نيست كه نشان دهد تحركات ايران غيرعادي شده است. سناتور كريس مورفي در اين باره مي‌گويد: جمهوريخواهان تلاش مي‌كنند با اطلاعات و داده‌ها به گونه‌اي بازي كنند تا رفتارهاي ايران را برخلاف منافع امريكا و متحدانش در منطقه نشان بدهند.

سناتور مورفي همصدا با برخي ديگر از مقام‌هاي كنگره تاكيد دارند كه اقدام‌هاي ايران واكنش‌هاي طبيعي به تصميم چند هفته پيش امريكا براي انتقال تجهيزات نظامي به منطقه خليج‌فارس و همزمان وضع شديدترين تحريم‌ها عليه ايران است. از سوي ديگر سخنان مقام‌هاي متفاوت در دولت درباره سطح تهديد ايران بر ابهام شرايط افزوده است. دوشنبه گذشته بود كه دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور امريكا ادعا كرد، نشانه‌اي وجود ندارد كه ايران دست به اقدام ضدامريكايي زده اما اگر دست به چنين كاري بزند، قطعا با آن برخورد خواهد شد.

به گزارش رويترز، روسيه ظاهرا نخستين كشوري بوده كه به اين تصميم دونالد ترامپ واكنش نشان داده است. «ولاديمير زاباروف»، معاون رييس كميته روابط خارجي پارلمان روسيه گفت روسيه ممكن است اين موضوع را در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل متحد به بحث بگذارد. وزارت خارجه روسيه هم در بيانيه‌اي اعلام كرد ممكن است اقدام امريكا را در جلسه شوراي امنيت به بحث بگذارد. همزمان آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل نيز ضمن ابراز نگراني از تاثير اين اقدام بر سطح تنش در منطقه غرب آسيا، خواهان خويشتنداري دو طرف شد.

 

فعاليت دوباره مجتمع نظامي-صنعتي

در تحولي جداگانه اما مرتبط، دولت دونالد ترامپ به بهانه «تشديد تنش‌ها با ايران» قوانين كنگره را دور زد و روند فروش چندين ميليارد دلار سلاح به عربستان سعودي و ساير كشورها را تسريع كرد. چندي پيش روزنامه نيويورك‌تايمز گزارش داده بود، دولت امريكا قصد دارد از حفره‌هاي قانوني استفاده كرده و اجازه تسريع روند فروش سلاح به عربستان سعودي و امارات متحده عربي را صادر كند. گمانه‌زني رسانه‌اي كه به نظر مي‌رسد درست از كار درآمده است. عصر جمعه به وقت واشنگتن بود كه مايك پمپئو اعلام كرد كه دولت ترامپ به دليل شرايط اضطراري بي‌ثبات‌سازي منطقه توسط ايران، قرارداد فروش سلاح به عربستان، امارات متحده عربي و اردن را اجرا مي‌كند. مايك پمپئو در يك بيانيه با اشاره به قرارداد هشت ميليارد و يكصد ميليون دلاري فروش اسلحه به اردن، عربستان و امارات اعلام كرد كه دولت با استفاده از اختيارات خود، اين قرارداد را اجرا مي‌كند؛ چرا كه تاخير كنگره در بررسي قراردادها، شركاي امريكا در منطقه را در شرايط تنش فزاينده با نگراني روبه‌رو مي‌كند. پمپئو در اين بيانيه گفت: «فروش اين تجهيزات متحدان ما را مورد پيشتيباني قرار مي‌دهد، ثبات خاورميانه را تقويت و به اين كشورها در بازدارندگي و دفاع در برابر جمهوري اسلامي ايران كمك مي‌كند.»

وزير خارجه امريكا توضيح داد كه تسليحات ارسالي براي رياض، ابوظبي و امان شامل قطعات يدكي جنگنده‌ها، ابزارهاي شناسايي و اطلاعاتي، مهمات و ديگر تجهيزات نظامي است. پمپئو ادعا كرده كه چنين اقدامي فقط همين يك بار انجام گرفته و تكرار نخواهد شد.

اين بيانيه در حالي صادر شد كه اعضاي كنگره امريكا با توجه به وضعيت بحراني جنگ يمن و موضوع قتل جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار سعودي واشنگتن‌پست، از فروش اين سلاح‌ها به عربستان و امارات براي ماه‌ها جلوگيري كرده بودند، حال وزير خارجه امريكا اعلام كرده است كه دولت با توجه به شرايط اضطراري اين قراردادها را «براي پيشگيري از آنچه تجاوز ايران خوانده» اجرايي مي‌كند.

رييس‌جمهور امريكا در صورت اعلام «وضعيت اضطرار ملي» مي‌تواند مفاد مندرج در قوانين كنترل تسليحاتي را ناديده گرفته و بدون مجوز كنگره سلاح بفروشد. ترامپ بارها از معامله فروش تسليحات به عربستان سعودي حمايت كرده است. او روز ۲۸ فروردين‌ماه مصوبه‌اي از كنگره امريكا كه خواستار قطع حمايت نظامي اين كشور از ائتلاف تحت رهبري سعودي در جنگ عليه يمن بود را وتو كرد. اين اقدام امريكا در فروش سلاح به عربستان سعودي و امارات در حالي صورت مي‌گيرد كه پرونده جنايت‌هاي اين دو كشور در كشتن غيرنظامي‌ها در يمن همچنان مفتوح است و كاخ سفيد چشمان خود را بر مثله كردن خبرنگار سعودي در سفارتخانه عربستان در تركيه بسته است. خبر فروش بيش از 8 ميليارد دلار سلاح به اين دو كشور با واكنش‌هاي بسياري در فضاي مجازي روبه‌رو شد. برخي ناظران روابط ايران و امريكا تاكيد دارند كه واشنگتن در حال بزرگنمايي آنچه تهديد ايران در منطقه مي‌خواند، است تا به بهانه آن دونالد ترامپ دو سال مانده به انتخابات سراسري 2020 با كمك دلارهاي سعودي و اماراتي اوضاع اقتصادي امريكا را بهبود ببخشد. به بيان ديگر تامين كسري بودجه امريكا با توسل به سياست ايران‌ستيزي و از جيب كشورهاي عربي در منطقه صورت مي‌گيرد كه در دو سال گذشته بيش از پيش با برون‌سپاري امنيت خود به كاخ سفيد وابسته شده‌اند. اين اقدام واشنگتن صداي نمايندگان و سناتورهاي امريكايي را هم بلند كرده است. به گزارش خبرگزاري فارس، سناتور «ماركو روبيو»، نماينده ايالت فلوريدا گفته دور زدن كنگره براي فروش سلاح در خاورميانه «اشتباهي بزرگ» است.

به گزارش سي‌ان‌ان برخي اعضاي كنگره با اعتراض به اين اقدام ترامپ در دور زدن تحريم‌ها اين اقدام دونالد ترامپ را سوءاستفاده از قدرت و به خطر انداختن امنيت ملي امريكا خواندند. سناتور ديانه فينستاين كه از دموكرات‌هاي حاضر در كميته اطلاعاتي مجلس سناست، اين اقدام ترامپ را غيرقابل قبول خوانده است.

رابرت منندز، سياستمدار دموكرات و عضو ارشد كميته روابط خارجي سنا اين اقدام دولت ترامپ را به ‌شدت مورد انتقاد قرار داد. وي يكي از چهره‌هايي است كه در چند ماه گذشته تلاش كرده از فروش ده‌ها هزار «سلاح هدايت‌شونده دقيق» به رياض و برخي متحدانش در منطقه جلوگيري كند. منندز به‌ شدت نگران استفاده از اين تجهيزات و تسليحات در جنگ سعودي عليه يمن است و اعتقاد دارد كه كاخ سفيد با اين اقدام بر آتش بحران در يمن مي‌افزايد. وي در انتقاد از تصميم جديد ترامپ براي دور زدن قانون اعلام كرد كه اقدام‌هاي ايران نمي‌تواند توجيه حقوقي براي ارسال اين تجهيزات به عربستان باشد.

هفته گذشته بود كه محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان با اشاره به تلاش جنگ‌طلب‌ها براي ايجاد تنش ميان ايران و امريكا تاكيد كرد كه «مجتمع نظامي-صنعتي» امريكا را به سوي جنگ‌هاي هميشگي مي‌راند. وي با انتشار توييتي اين سوال را مطرح كرده بود كه همدستي در جنايات جنگي - با دوشيدن قصابان مستبد از طريق فروش عظيم تسليحات- هيچ نتيجه‌اي جز تقويت همين مجتمع ندارد. وقت آن نرسيده كه لجنزار را تخليه كنيد؟

 


هشدار 76 ژنرال و ديپلمات امريكايي به دونالد ترامپ

به جاي تنش‌آفريني به راه‌حل‌هاي صلح‌آميز فكر كنيد

76 ژنرال بازنشسته و ديپلمات امريكايي در نامه‌اي سرگشاده به «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا در خصوص هرگونه تقابل احتمالي با ايران هشدار دادند. بر اساس ترجمه خبرگزاري فارس از پايگاه تحليلي «كامن دريمز»، در حالي كه كاخ سفيد براي اعزام 1500 نظامي به منطقه غرب آسيا آماده مي‌شود، كالج رهبران امنيت ملي امريكا، در نامه‌اي اين تصميم امريكا را مورد ارزيابي قرار داد. طبق اين گزارش، نامه فوق به امضاي ۷۶ نفر از ژنرال‌ها، درياداران، سفرا و ديپلمات‌هاي امريكايي درآمده است و پايگاه «War on the Rocks» آن را منتشر كرد. ژنرال‌هاي ارشد بازنشسته ارتش امريكا در اين نامه تاكيد كردند كه واشنگتن به دلايل راهبردي بايد از تقابل نظامي با ايران خودداري كند. در نامه فوق آمده است: «جنگ با ايران، خواه به صورت انتخابي يا محاسبات اشتباه، پيامدهاي غم‌انگيزي را در خاورميانه كه از قبل نيز بي‌ثبات بوده است، به همراه خواهد داشت و همچنين امريكا را به قيمت بالاي مالي، انساني و ژئوپوليتيكي، به يك درگيري‌ مسلحانه ديگر مي‌كشاند.»

ترامپ بارها گفته است كه بيش از هركس ديگري به حرف‌هاي نظاميان گوش مي‌دهد، اما هنوز مشخص نيست كه آيا ترامپ اين نامه را ديده است يا خير، اما اگر هم ديده باشد، ظاهرا اهميتي به توصيه‌هاي آنها نكرده است. در ادامه اين نامه اين‌گونه نوشته شده بود: «عدم ارتباط مستقيم ميان رهبران سياسي و نظامي امريكا در حين بالا گرفتن لفاظي‌ها، تنها به افزايش احتمال محاسبات اشتباه منجر مي‌شود كه نتيجه آن تقابل نظامي ناخواسته مي‌شود.» در پايان نامه، ژنرال‌هاي بازنشسته ارتش امريكا از رييس‌جمهور امريكا درخواست كردند تا از قدرت خود براي به كارگيري راه‌حل‌هاي صلح‌آميز با ايران بهره بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون