• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4383 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ خرداد

رهبر انقلاب در جمع نمازگزاران عيد فطر:

مشكل داريم بن‌ بست نداريم

در روز خجسته عيد سعيد فطر، عيد بندگي موحدان، مردم مومن ايران اسلامي به شكرانه يك ماه روزه‌داري و عبادت در پيشگاه خداوند متعال به نماز ايستادند و بهترين‌ها را از درگاه پروردگار كريم مسألت كردند. كانون اين جوشش پرشور و مومنانه، مصلاي امام خميني رحمه‌الله عليه تهران بود كه نماز عيد، با شكوهي وصف‌ناپذير به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي اقامه شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در خطبه اول نماز عيد، ضمن تبريك اين عيد بزرگ به امت اسلامي و ملت ايران، به ارواح پاك شهداي واقعه ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ درود فرستادند و از خداوند خواستند ملت ايران را در راه پرافتخار شهيدان ثابت قدم بدارد. رهبر انقلاب اسلامي همچنين تشكر عميق قلبي خود را به ملت ايران به ‌دليل حضور باشكوه در راهپيمايي عظيم روز قدس ابراز كردند و گفتند: حضور قوي و مستحكم مردم در اين حركت بزرگ در سياست‌هاي جهاني و اراده‌هاي دشمنان ملت ايران بسيار تاثيرگذار است و محاسبات آنها را دچار اخلال مي‌كند. ايشان ماه مبارك رمضان را «ماه رحمت و بركات الهي، ماه غبارزدايي از دل‌ها و ماه بروز ايمان» خواندند و با اشاره به جوانان و نوجواناني كه با وجود قرار داشتن در فصل امتحانات، با روزه گرفتن در روزهاي گرم امر الهي را اطاعت كردند، افزودند: اين صحنه‌ها نشان مي‌دهد ايمان و معنويت در نسل‌هاي جوان رو به رشد و افزايش است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حضور پرطراوت و باشكوه مردم در محافل قرائت و جزءخواني قرآن كريم، مجالس وعظ و شنيدن سخنراني‌هاي معرفت‌افزا و بصيرت‌آفرين، و اشك‌هاي جاري در سحرهاي ماه مبارك رمضان را نعمت‌هاي بزرگ الهي برشمردند و گفتند: اين ذخاير معنوي كه برخاسته از دل‌هاي پاك جوانان و نوجوانان است به آينده كشور بركت مي‌دهد.

رهبر انقلاب اسلامي، اجتماعات عظيم مردم در شب‌هاي قدر را يكي ديگر از جلوه‌هاي مهم و عبرت‌انگيز عبوديت دانستند و خاطرنشان كردند: در شب‌هاي قدر، افراد و قشرهاي مختلف اجتماعي با لباس‌ها و شيوه‌ها و رفتارهاي گوناگون، همگي در زير يك سقف جمع و با توسل به درگاه الهي اشك‌هاي‌شان جاري مي‌شود كه بايد اين فرصت‌هاي بزرگ را قدر دانست.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در خطبه دوم نماز عيد با اشاره به برخي عادات اسلامي مبارك از جمله همياري‌هاي مردمي كه در كشور رو به توسعه است و در ماه مبارك رمضان نيز چشمگير بود، گفتند: گرايش روزافزون مردمي براي كمك به برپايي سفره‌هاي ساده افطاري در مساجد، حسينيه‌ها و اماكن عمومي همچنين كمك رمضاني مردم به سيل‌زدگان از جمله اين اقدامات نيك و مردمي است. رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه آحاد مردم و مسوولان، موضوع سيل‌زدگان را فراموش نكنند، افزودند: يكي از كارهاي لازم و فوري، مسائل سيل‌زدگان است كه مسوولان بايد با جديت مشكلات آنان را پيگيري و حل كنند به‌ خصوص در مناطقي همچون خوزستان كه با گرماي طاقت‌فرسا مواجه هستند.

 

خيانت بحرين و عربستان؛ زمينه‌ساز
«معامله قرن»

ايشان در ادامه با اشاره به موضوع فلسطين و نقشه خائنانه امريكا با عنوان «معامله قرن» آن را از مسائل درجه ‌يك دنياي اسلام برشمردند و خاطرنشان كردند: خيانت برخي كشورهاي اسلامي همچون بحرين و عربستان زمينه‌ساز چنين نقشه خباثت‌آميزي شده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به ميزباني بحرين براي اجلاس اقتصادي طرح موسوم به معامله قرن افزودند: اين اجلاس متعلق به امريكايي‌هاست اما حكام بحرين با ضعف و ناتواني و روحيه ضدمردمي و ضداسلامي خود ميزبان و زمينه‌ساز اين اجلاس شده‌اند و حكام بحرين و سعودي بايد بدانند در چه باتلاقي گام نهاده‌اند. رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه طرح موسوم به معامله قرن هيچگاه به سرانجام نخواهد رسيد از كشورهاي عربي همچنين گروه‌هاي فلسطيني كه مخالفت خود را با اين طرح اعلام كرده‌اند، تشكر كردند.

 

ديدار مسوولان نظام و سفراي كشورهاي اسلامي با رهبر انقلاب

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين صبح روز چهارشنبه 15 خرداد ماه در ديدار جمعي از مسوولان نظام، سفراي كشورهاي اسلامي و قشرهاي مختلف مردم، پيام عيد فطر را اتحاد و همبستگي كشورهاي اسلامي و بازگشت به مضمون «امت مسلمان» خواندند و گفتند: علاج مشكلات امروز دنياي اسلام بازگشت به خواسته قرآن كريم مبني بر «اشِدّاءُ علي الكفّار» و «رُحماءُ بينهُم» است و روشنفكران و علماي اسلامي براي تحقق اين خواسته وظيفه مضاعفي دارند. رهبر انقلاب اسلامي با تبريك عيد سعيد فطر با اشاره به طراحي‌هاي دشمنان براي ايجاد صف‌آرايي و جنگ و درگيري ميان مسلمانان افزودند: كشورهاي اسلامي به‌ جاي آنكه در مقابل يكديگر قرار بگيرند بايد در مقابل حضور جنايت‌كارانه دشمن غاصب در فلسطين صف‌آرايي كنند.

 

مخالفت ايران با ريختن يهودي‌ها در دريا

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ضمن توصيه به برخي كشورهاي اسلامي كه به دنبال سازش با رژيم صهيونيستي و اختلاف‌افكني هستند براي توبه از مسير نادرستي كه در پيش گرفته‌اند، تأكيد كردند: چرا بايد در كشوري اسلامي همچون ليبي، دو گروه در مقابل هم قرار گيرند و خون يكديگر را بريزند و چرا بايد يك كشور مدعي اسلام، مردم يمن و زيرساخت‌هاي اين كشور را بمباران و براساس خواست و نظر دشمنان عمل كند. ايشان مساله فلسطين را مساله اول دنياي اسلام خواندند و با انتقاد از برخي كشورهاي اسلامي كه در جهت اهداف امريكا و رژيم صهيونيستي تلاش مي‌كنند، افزودند: جمهوري اسلامي ايران از همان ابتدا بر دفاع از ملت فلسطين تاكيد كرد و در مقابل دنياي استكبار ايستاد و به اين ايستادگي ادامه خواهد داد. رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه پيروزي متعلق به ملت فلسطين خواهد بود، افزودند: ديدگاه جمهوري اسلامي برخلاف برخي رهبران قديمي عرب كه معتقد بودند بايد يهودي‌ها را در دريا ريخت، اينگونه نيست بلكه ما معتقديم مبارزه همه ‌جانبه ملت فلسطين در ابعاد نظامي، سياسي و فرهنگي بايد ادامه پيدا كند تا زماني كه غاصبان، تسليم رأي اين ملت شوند.

 

تاكيد رهبري بر جاذبه شورآفرين خميني كبير

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر روز سه‌شنبه 14 خرداد ماه نيز در اجتماع عظيم و پرشور قشرهاي مختلف ملت در حرم مطهر امام خميني رضوان‌الله‌عليه، راز و سِرّ تداوم جاودانه جاذبه بي‌نظير امام راحل را مختصات شخصيتي و موهبت‌هاي خدادادي ايشان خواندند و با تشريح ابعاد و اجزا «راه و منطق مقاومت و ايستادگي» به عنوان درس بزرگ امام براي ملت و مسوولان تأكيد كردند: اين فكر و راه پرجاذبه هر روز بيش از پيش ملت‌ها را به خود جلب مي‌كند و ملت ايران و مسوولان نظام نيز اين راه روشن الهي را تا رسيدن به نقطه بازدارندگي در همه ابعاد اقتصادي، سياسي، نظامي، اجتماعي و فرهنگي ادامه خواهند داد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تلاش‌هاي خباثت‌آميز امريكايي‌ها و دنباله‌روهاي آنها ازجمله برخي سران خائن عرب براي به فراموشي سپرده شدن مساله فلسطين افزودند: در چنين وضعي توده‌هاي مردم در بيش از ۱۰۰ كشور جهان در پرتو نفوذ جاودانه امام به دفاع از قدس شريف و مظلومان فلسطيني مي‌پردازند و اين واقعيت بار ديگر اثبات مي‌شود كه هيچ مساله‌اي در جهان با جاذبه شورآفرين خميني كبير قابل‌ مقايسه نيست. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «شجاعت، حكمت، تدبير، پارسايي و پرهيزكاري، دلباخته خدا بودن، ظلم‌ستيزي، حمايت و دفاع از مظلوم، عدالت‌خواهي، رفتار و گفتار صادقانه با مردم و مجاهدت دايم در راه خدا» را ازجمله ويژگي‌هاي بارز امام برشمردند و افزودند: اين خصوصيات، تجسم عمل صالح است و در هر كس مجتمع شود، خداوند همان‌گونه كه در قرآن فرموده، مهر و محبت او را در دل‌ها قرار مي‌دهد.

رهبر انقلاب اسلامي با تمركز سخنانشان بر يكي از خصوصيات اصلي امام خميني يعني «مقاومت و ايستادگي در برابر موانع و مشكلات» افزودند: همين خصوصيات است كه امام را در زمان حيات ايشان و نيز در طول تاريخ در هيات يك «مكتب، انديشه، راه و تفكر» مطرح كرده است. رهبر انقلاب با اشاره به بي‌اثر بودن تهديد و تطميع و فريب دشمنان در امام راحل گفتند: دشمن تلاش فراوان مي‌كرد با روش‌هاي مختلف، دستگاه محاسباتي امام را دچار اختلال و او را از راه مقاومت منصرف كند ولي آن بزرگوار با اتكا بر بينات دين مبين اسلام ذره‌اي تاثير نمي‌پذيرفت.

 

امام فرمودند در جمهوري اسلامي نه به كسي ظلم مي‌كنيم نه زير بار ظلم مي‌رويم

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تشريح معناي مقاومت خاطرنشان كردند: مقاومت يعني انتخاب راه صحيح، آغاز حركت در اين راه، مبارزه با موانع و مشكلات و ادامه راه حق بدون انصراف يا توقف. ايشان افزودند: البته در هر مسيري موانعي وجود دارد اما كسي كه راه ايستادگي را انتخاب كرده، يا بر اين موانع غلبه مي‌كند يا با شيوه عاقلانه آنها را دُور مي‌زند و به راه خود ادامه مي‌دهد. ايشان راه امام خميني را حاكميت دين خدا بر جامعه مسلمين و زندگي عموم مردم خواندند و افزودند: آن مرد عظيم‌الشأن پس از تشكيل نظام جمهوري اسلامي اعلام كرد در اين راه نه به كسي ظلم مي‌كنيم و نه زير بار ظلم خواهيم رفت كه اين حرف يعني «مقاومت در مقابل ظالم و حمايت از مظلوم» برگرفته از متن دين و قرآن است و خردمندان عالم و هر عقل سليم نيز آن را تاييد مي‌كنند.

رهبر انقلاب، برآشفته شدن دولت‌هاي مستكبر و استعمارگر از اين شعار راهبردي امام را بديهي و طبيعي دانستند و افزودند: براي ظالمان، متجاوزان و باج‌گيران عالم، ظهور يك «نظام حكومتي حامي مظلوم و مقاوم در برابر ظلم» بسيار گران بود؛ به همين علت از همان روز اول، دشمني و خباثت و ناجوانمردي را شروع كردند كه تاكنون نيز ادامه دارد. ايشان علت اقبال ملت‌ها به راه امام خميني رحمه‌الله يعني مقاومت را جاذبه ذاتي اين راه دانستند و افزودند: در اين روند جمهوري اسلامي، هيچ‌گونه تحميلي به ملت‌ها نكرده است، همچنان‌كه برگزاري مراسم يا راه‌پيمايي روز قدس امسال در بيش از ۱۰۰ كشور نيز به انتخاب و پسند خود ملت‌ها صورت گرفت.

 

صرفه با مقاومت است

رهبر انقلاب، ايستادگي و غلبه ملت و نظام بر موانع را از مهم‌ترين علل دشمني امريكايي‌ها دانستند و افزودند: آنها مي‌خواهند ملت ايران دست‌هايش را در مقابل زورگويي‌ها بالا ببرد و تسليم شود و چون ملت زير بار اين خفت نمي‌رود، مستكبران دشمني مي‌كنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، واقعيت «عقب‌نشيني دشمن در مقابل مقاومت و ايستادگي» را يكي ديگر از اجزاي منطق و انديشه مقاومت دانستند و افزودند: تسليم شدن در مقابل دشمن موجب پيشروي او مي‌شود اما اگر در مقابل زياده‌خواهي و باج‌خواهي دشمن مقاومت شود، پيشروي او متوقف خواهد شد؛ بنابراين از اين زاويه نيز صرفه با مقاومت است. ايشان افزودند: تجربه جمهوري اسلامي در 40 سال گذشته نيز مويد همين مطلب است؛ زيرا هر جا كه ايستادگي كرديم، موفقيت و پيشرفت نصيب ما شده است و هر جا كه بر اساس ميل طرف مقابل حركت كرديم، ضربه خورديم. رهبر انقلاب اسلامي در بيان سومين جزء از اجزاء منطق مقاومت خاطرنشان كردند: مقاومت و ايستادگي هزينه دارد اما هزينه تسليم شدن به مراتب بيشتر از هزينه مقاومت است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تشريح نمونه‌هاي تاريخي درخصوص هزينه بالاي تسليم بودن در برابر زورگويان به رژيم پهلوي و دولت آل‌سعود اشاره كردند و در ادامه موضوع «امكان‌پذير بودن مقاومت در برابر قدرت‌ها» را بخشي از اجزاء منطق مقاومت در انديشه امام برشمردند و گفتند: امام بزرگوار برخلاف تفكر غلطي كه مي‌گويد «فايده‌اي ندارد» يا «نمي‌توانيم» مقاومت در برابر گردن‌كلفت‌هاي دنيا را امري ممكن مي‌دانست و بر اساس همين مبنا در دوران نهضت اسلامي همچنين بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در برابر فشارها ايستادگي كرد.

رهبر انقلاب اسلامي، ارزيابي صحيح از جبهه مقابل و واقعيات مربوط به آن را براي گرفتار نشدن در خطاي محاسباتي ضروري خواندند و گفتند: برخي از صاحب‌نظران و انديشمندان امريكايي در توصيف اوضاع سياسي، اجتماعي و اقتصادي اين كشور از تعبير «افول موريانه‌وار» استفاده كرده‌اند.

 

افول امريكا در عرصه‌هاي اقتصادي و سياسي

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به آمارهاي رسمي كه نشانگر افول اقتصادي امريكا و كاهش عجيب تاثيرگذاري امريكا در اقتصاد جهاني است، خاطرنشان كردند: در عرصه سياسي نيز اقتدار امريكا افول كرده كه انتخاب فردي با مختصات آقاي دونالد ترامپ، واضح‌ترين و بهترين نشانه براي افول سياست امريكاست. ايشان افزودند: سپرده شدن سرنوشت بيش از ۳۰۰ ميليون نفر جمعيت امريكا به دست فردي كه در مورد تعادل فكري و رواني و اخلاقي او ابهامات و ترديدهاي جدي وجود دارد، دليل آشكاري بر افول سياسي و اخلاقي امريكاست. رهبر انقلاب اسلامي يكي ديگر از نشانه‌هاي سقوط اخلاقي دولت امريكا را حمايت اين دولت از جنايات رژيم صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي و نيز حمايت از جنايت چند دولت در يمن و كشتار مردم اين كشور دانستند و خاطرنشان كردند: در زمينه اجتماعي نيز امريكا گرفتار مشكلات عديده‌اي از جمله آمار بالاي قتل و جنايت، گرسنگي، اعتياد و خشونت است كه در چنين شرايطي، رييس‌جمهور امريكا به ‌ظاهر براي ملت ايران دلسوزي و آرزوي خوشبختي آنها را مي‌كند اما بايد به او گفت، برويد اگر مي‌توانيد مشكلات خودتان را حل كنيد.

 

مشكل اقتصادي داريم، بن‌ بست نداريم

رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه در كنار شناخت واقعيات جبهه دشمن بايد توانايي‌ها و واقعيات خودمان را نيز به ‌خوبي بشناسيم، گفتند: البته ما مشكلات اقتصادي داريم و مسوولان هم در حد توان خود به دنبال حل اين مشكلات هستند اما موضوع مهم اين است كه با وجود مشكلات اقتصادي بن‌بست نداريم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: مشكلات كشور هر يك داراي علل مختلفي است اما اين مشكلات موجب بن‌بست در كشور نشده‌ بلكه بعكس ما در حال پيشرفت هستيم. ايشان بصيرت ملت را در رأس پيشرفت‌ها و برجستگي‌هاي كشور دانستند و تاكيد كردند: اگر ملت ايران، پرشور و با بصيرت نبود در صحنه‌هايي كه حضور او لازم بود،
ديده نمي‌شد.

رهبر انقلاب اسلامي از اجتماع عظيم مردم در
۲۲ بهمن سال ۹۷ به عنوان نمونه‌اي از «آگاهي، بصيرت، همت، آمادگي، قدرت ايستادگي و اراده محكم ملت» ياد كردند و افزودند: ايستادگي و مقاومت مردم، بزرگ‌ترين نقطه قوت كشور است و نشان مي‌دهد، مي‌توان با همان منطق مقاومت امام بزرگوار همچنان در ميدان وارد شد. رهبر انقلاب تأكيد كردند: امروز در بخش نظامي تا حدود زيادي به اين بازدارندگي و تثبيت دست يافته‌ايم و علت اصرار دشمنان بر مسائل دفاعي و موشكي نيز محروم كردن كشور و ملت از قدرت بازدارندگي است كه البته هرگز نخواهند توانست به اين هدف دست پيدا كنند.

رهبر انقلاب اسلامي در ادامه چند شرط براي استمرار حركت موفقيت‌آميز جمهوري اسلامي ايران بيان كردند. ايشان در همين زمينه خاطرنشان كردند: مواجهه ما با مسائل و دشمنان بايد «شجاعانه باشد نه مرعوبانه»، «اميدوارانه باشد نه مأيوسانه»، «مبتكرانه باشد نه منفعلانه» و «عاقلانه و خردمندانه باشد نه هيجاني، احساساتي و سطحي». «توجه به ترفند دشمن براي تضعيف انديشه مقاومت» شرط ديگري بود كه رهبر انقلاب اسلامي بر آن تاكيد كردند و گفتند: انديشه مقاومت، قدرتمندترين سلاح يك ملت است و دشمن درصدد است با وسوسه، ترديدافكني و القاي بي‌فايده و ناممكن بودن مقاومت، اين سلاح را از دست ملت ايران خارج كند؛ بنابراين بايد انديشه مقاومت را از ترفند دشمن مصون داشت.

 

«مردِ رندي» و «زرنگ‌بازي سياسي» امريكايي‌ها

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به انواع ترفندهاي دشمنان خاطرنشان كردند: آنها گاهي تهديد مي‌كنند و گاهي تطميع؛ مثل همين مرد رِندي اخير رييس‌جمهور امريكا كه گفته ايران با همين رهبران كنوني نيز مي‌تواند به پيشرفت‌هاي بزرگي برسد. يعني رهبران كنوني ايران! ما نمي‌خواهيم شما را براندازي كنيم و حاضريم شما را هم قبول كنيم بنابراين ناراحت نباشيد.

رهبر انقلاب اسلامي اين اقدام امريكايي‌ها را «زرنگ‌بازي سياسي» تعبير كردند و افزودند: البته اين حرف درست است كه اگر رهبران و مسوولان كنوني ايران كمر همت ببندند، آستين‌ها را بالا بزنند، مجاهدت كنند و شب و روز نداشته باشند، همدلي و همزباني كنند و از امكانات به ‌نحو شايسته استفاده كنند قطعا و بدون‌ شك پيشرفت‌هاي بيشتري نصيب خواهد شد اما شرط پيشرفت اين است كه امريكايي‌ها نزديك نيايند. رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: زرنگ‌بازي سياسي رييس‌جمهور امريكا، مسوولان جمهوري اسلامي و ملت را فريب نخواهد داد. نبايد اجازه داد امريكايي‌ها نزديك شوند؛ قدم آنها قدم نامباركي است و هر جا پا گذاشته‌اند، جنگ و برادركشي يا فتنه يا استثمار و استعمار و تحقير ايجاد كرده‌اند. ايشان افزودند: مردم در صحنه حضور دارند و اين حضور بايد ادامه پيدا كند؛ چراكه حضور مردمي همچون روز قدس به ‌كلي محاسبات دشمن را مختل مي‌كند.

 

توصيه به همبستگي ملي و كنار گذاشتن دعواهاي جناحي

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين مسوولان كشور را به تمركز بر مساله اصلي يعني «اقتصاد» توصيه موكد كردند و گفتند: پيش از انقلاب، مساله اصلي «مبارزه با طاغوت» بود و بعد از پيروزي نيز مساله اصلي در برهه‌اي «تثبيت نظام» و در برهه‌اي ديگر «جنگ تحميلي صدام» بود كه در آن مقطع، همه كشور بر مساله جنگ تمركز كردند و موفقيت حاصل شد. امروز نيز همه بايد بر مساله اصلي كه اقتصاد است، تمركز كنند. رهبر انقلاب اسلامي افزودند: مسائل فرهنگي و امنيتي هم بسيار مهم است اما مسائل اقتصادي و معيشتي از همه نقدتر است و در عين‌ حال بر فرهنگ و امنيت نيز اثرگذار است. ايشان در مسائل اقتصادي چند موضوع را داراي اهميت مضاعف برشمردند و گفتند: «رونق توليد»، «ارزش پول ملي»، «بهبود فضاي كسب ‌وكار»، «جدا كردن بودجه و اقتصاد كشور از خام‌فروشي نفت»، «تبديل دخالت دولت در اقتصاد به هدايت و نظارت دولت» و «بريدن دست مفسدان اقتصادي يعني اختلاسگران، دزدان، تروريست‌هاي اقتصادي و قاچاقچيان بي‌رحم از اقتصاد كشور» ازجمله مسائل اصلي است كه بايد مسوولان متفقا روي آنها متمركز شوند و از حواشي و مسائل فرعي بپرهيزند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين بر «همبستگي ملي» و «كنار گذاشتن دعواهاي سياسي و جناحي» به عنوان مسائل مهم ديگر تأكيد كردند و گفتند: يكي ديگر از مهم‌ترين مسائل «حفظ ارتباط قلبي با خداي متعال» است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون