• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4387 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ خرداد

مجتبي ذوالنوري:

سر به تن كميسيون امنيت نباشد اگر براي رياستش گروكشي‌ كنم

شما انتقاداتي به صحبت‌هاي آقاي فلاحت‌پيشه داشتيد اين انتقادات چه بود؟

اينكه آقاي فلاحت‌پيشه گفته است حرف‌هاي ذوالنوري واقعيت ندارد اين حرف دروغي است. بنده هر چه گفتم واقعيت دارد. هستند كساني كه سال گذشته حضور داشتند. ماجرا از اين قرار بود كه سال گذشته چند كانديدا براي رياست كميسيون امنيت مطرح بود از جمله آقايان فلاحت‌پيشه، نوريان و كواكبيان. كساني كه خودشان در آن جلسه بودند و محل آن هم ضلع شمال غرب صحن (حين صحن علني) جمع شدند و قرآن را وسط گذاشتند و دست روي قرآن گذاشتند كه بر سر قرار و مداري كه مي‌گذارند متعهد باشند. برخي از اين آقايان مانند آقاي برومندي، گودرزي و... گفته بودند اين چه بازي‌هايي است و اعتراض كردند و موضوع را به‌هم زدند تا قسم قرآن نخورند. ديروز هم به دليل حساسيتي كه نسبت به موضوع پيدا كردم به سراغ شهودي رفتم كه در اين جلسه حضور داشتند و موضوع را با آقاي مصري و ديگراني كه بودند چك كرديم و برخي از اين شهود توضيح دادند كه در آن جلسه افرادي مانند برومندي و گودرزي اعتراض كردند كه چرا براي مساله‌اي به اين كوچكي بايد پاي قرآن وسط بيايد. پس تا اينجا اولين نكته اول اين است كه من هيچ دروغي نگفته‌ام؛ اما مساله ديگر اين است كه سال گذشته يك روز من از مقابل صندلي آقاي فلاحت‌پيشه در صحن مجلس داشتم رد مي‌شدم و اتفاقا آقاي نقوي‌حسيني و آقاي برزگر هم حضور داشتند كه آقاي فلاحت‌پيشه گفتند من شانس راي‌‌آوري دارم شما بساط من را به هم نزنيد و كانديدا نشويد كه گفتم راي من از شما بيشتر است. بحث ما ادامه پيدا كرد تا اينكه رسيد به اسم افراد و اسم آقاي جاسمي نماينده كرمانشاه وسط آمد، آقاي فلاحت‌پيشه گفت ما از بچگي با هم رفيق بوديم و راي او براي من است؛ من هم گفتم خير ايشان به من راي خواهد داد در اين لحظه توافق كرديم كه من و آقاي فلاحت‌پيشه همانجا بمانيم و آقاي برزگر به نمايندگي از آقاي فلاحت‌پيشه و آقاي نقوي‌حسيني به نمايندگي از طرف من بروند و همانجا در صحن از آقاي جاسمي بپرسند كه به چه كسي راي خواهد داد و هرچه او گفت مبنا قرار بگيرد؛ يعني توافق كرديم اگر جاسمي گفت به آقاي فلاحت‌پيشه راي مي‌دهد من كانديدا نشوم و اگر گفت به من (ذوالنوري) راي مي‌دهد آقاي فلاحت‌پيشه از كانديداتوري براي رياست كميسيون امنيت ملي صرف‌نظر كند. آن روز آقاي فلاحت‌پيشه گفت من مسلمانم، مَردم، كُردم اگر جاسمي بگويد به ذوالنوري راي مي‌دهم سر قولم خواهم بود. آقايان برزگر و نقوي‌حسيني رفتند كه از آقاي جاسمي سوال كنند اما وقتي برگشتند ما ديديم آقاي برزگر قدري پكر است و آقاي نقوي‌حسيني شاداب است پرسيديم چه شد كه گفتند جاسمي گفته است من به ذوالنوري راي خواهم داد و اگر سرم برود قولم را نمي‌شكنم. اين تعهدي بود كه ميان ما صورت گرفته بود اما با وجود آنكه آقاي فلاحت‌پيشه گفته بود من مرد هستم و كُرد و زير قولم نمي‌زنم اما باز ديديم در انتخابات كميسيون امنيت شركت كرد و بعد از كانديداتوري هم راي من و آقاي فلاحت‌پيشه مساوي شد كه تكليف را قرعه‌كشي مشخص كرد و قرعه به نام آقاي فلاحت‌پيشه افتاد.

اما در اين يك‌سال آقاي فلاحت‌پيشه نقش فعالي در كميسيون داشتند شما اين ارزيابي را از عملكرد كميسيون امنيت ملي نداشتيد؟

اتفاقا در اين يك‌سالي كه آقاي فلاحت‌پيشه رياست كميسيون را به عهده داشت شايد يكي از بدترين دوران كاركردش را داشته است. يعني ايشان موضعي گرفتند كه براي اولين‌بار در تاريخ جمهوري اسلامي شوراي عالي امنيت ملي براي تكذيب صحبت‌هاي رييس كميسيون امنيت ملي اطلاعيه صادر مي‌كند. لذا متاسفانه اين اتفاقات افتاده است و من نمي‌دانم چرا وقتي صحبتي از حرف‌هاي من آمده است مي‌گويد حرف‌هاي ذوالنوري واقعيت ندارد. آن تعداد افرادي كه شاهد اين ماجرا بودند وقتي ببينند صحبت‌هاي من كه اصل واقعيت بوده است را تكذيب مي‌كنند قادر خواهند بود شهادت بدهند و من حاضرم تك‌تك آنها را براي شهادت بياورم كه من صحبت‌هاي خلاف واقعي نگفته‌ام. نمي‌دانم يك جايگاه با اهميتي مانند كميسيون امنيت ملي اگر عملكرد خوبي داشت مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب قرار نمي‌گرفت.

مگر رهبري از كميسيون امنيت ملي گلايه داشتند؟

شايد گلايه ايشان مشخصا به كميسيون امنيت ملي نباشد اما آقا فرمودند امريكا چند ده طرح و قانون عليه ما تصويب كرده است اما مجلس ما در مقابل چه‌كار كرده‌ است؟! من همان روز در كميسيون امنيت هم خطاب به دوستان گفتم؛ عزيزان! اگر مقام معظم رهبري مجلس را ملامت كرده است ما در كميسيون امنيت باعث ملامت مجلس شديم. ما وقتي وضعيت كشاورزي در كشور مورد نقد قرار مي‌گيرد اولين جايي كه مورد توجه است كميسيون كشاورزي است و همين‌طور در مسائل ديگري مانند عمران و صنايع و... اينجا هم همين‌طور است وقتي بحث امنيت‌، سياست‌خارجي و... مطرح مي‌شود اين كميسيون امنيت ملي است كه مسوول است؛ يعني اگر گلايه‌اي در اين زمينه وجود دارد اين كميسيون امنيت ملي است كه عملكرد قابل قبولي نداشته است كه مورد ناراحتي مقام معظم رهبري شده است. به عبارت ديگر اين كميسيون امنيت ملي است كه نتوانسته از منافع ملت و كشور در مقابل هجوم دشمنان دفاع كند.

شما‌ اين انتقادات را مطرح مي‌كنيد درحالي كه فقط يك‌سال رياست كميسيون امنيت ملي با آقاي فلاحت‌پيشه بوده است و 14 سال آقاي بروجردي رياست را به عهده داشت چرا اين مسائل آن زمان مطرح نشد؟

نكته درستي را مي‌گوييد اما من گفتم در يك‌سال گذشته كميسيون امنيت ملي يكي از بدترين كاركرد‌ها را داشته است چون براي اولين‌بار موضع‌گيري رييس آن مورد تكذيب شوراي عالي امنيت ملي قرار گرفته است. اين نكته‌اي بود كه به آن اشاره كردم وگرنه كوتاهي كميسيون به همه دوران بازمي‌گردد و مختص اين يك‌سال نيست.

برنامه شما براي انتخابات هيات رييسه كميسيون امنيت ملي چيست؟ قبلا گفته‌ بوديد كه عزم جدي دارم كه بيايم و حتي برخي هم مي‌گويند لابي شما براي اين انتخابات از همان زمان آخرين انتخابات هيات رييسه مجلس شروع شد و حتي در راي دادن هم گروكشي كرده بوديد؟

من مطلقا در اين قصه لابي‌گري و گروكشي نداشتم، من در بحث انتخابات هيات رييسه تكليف‌محور عمل كردم، در موضوع هيات رييسه كميسيون هم كه اگر روز يكشنبه برگزار شد و بناي ورود يا عدم ورود داشتم باز هم تكليف و شرايط و منافع كشور را مي‌سنجم و ورود مي‌كنم. اين‌ را هم بگويم اگر كميسيوني هم وجود نداشت من در انتخابات هيات رييسه همان‌گونه كه عمل كردم عمل مي‌كنم و در هر كميسيوني هم كه باشد به همين صورت عمل مي‌كنم. يعني من يك مبنا و يك اعتقاد دارم. بنده ملاكم آقاي لاريجاني و آقاي عارف نيست. من اعتقاد دارم جناب لاريجاني در كشور، يك جريان نيست اما آقاي عارف نماينده يك جريان است. اگر ما هيات رييسه را واگذار به يك‌ جريان بكنيم نمي‌توانيم نتيجه مطلوبي انتظار داشته باشيم. در اين چند سالي كه آقاي روحاني رييس‌جمهور بوده همين جريان خاص همه بدبختي‌هاي مردم و مشكلات معيشتي را ديده است اما حاضر نشده با دولت وارد چالش شود يعني آنجا كه منافع ملت اقتضا مي‌كند حاضر نمي‌شود با دولت به چالش بخورد. شما ديديد ما پنج سوال داشتيم از آقاي رييس‌جمهور پرسيديم و هشت‌ماه درگير يك ماراتن نفس‌گير اين سوال‌ها بوديم؛ مشكل تحريم، قاچاق، گراني ارز و... بوديم اما شما مشاهده كرديد سر خط‌هاي جريان اصلاحات و اميد دايما مصاحبه‌ مي‌كردند و مي‌گفتند كار اينها سياسي است و حاضر نمي‌شدند با ما همراهي كنند. شما ببينيد طبق نظر‌سنجي‌ها محبوبيت آقاي روحاني به زير 8 درصد رسيده است و اين جريان در اين موضوع گير كرده‌ است و حاضر نيست بهاي دفاعش از اين دولت را بپردازد چراكه با تلاش اين جريان بود كه دولت كنوني سر كار آمد ولي از سوي ديگر سياست «هويج و چماق» و «با دست پس زدن و با پا پيش كشيدن» كه هزينه ندهند و بعد ژست بگيرند كه ما روحاني را قبول نداريم. لذا ما اگر بياييم يك قوه را درگير جرياني كنيم كه با صداقت با مردم برخورد نمي‌كند و واقعا بحث سياسي‌كاري را در بحث منافع ملت و كشور دخالت مي‌دهد. اينجا ما با يك جريان سر و كار داريم. سر به تن كميسيون نباشد اگر بخواهم براي كميسيون وارد لابي بشوم. من تكليف محور و بر اساس اعتقاداتم عمل مي‌كنم و مطلقا اين موضوع در انتخابات هيات رييسه مجلس دخالت نداشته است.

براي انتخابات كميسيون امنيت ملي آيا
با بروجردي ائتلاف مي‌كنيد؟

هنوز تصميمي براي اين موضوع گرفته نشده است. بايد ببينيم اقتضا‌ي‌شرايط چگونه است.

اصلا صحبتي در اين رابطه صورت گرفته است؟

صحبت خاصي كه منجر به تصميم شود هنوز نداشتيم اما بايد ببينيم روز يكشنبه چه شرايطي پيش خواهد آمد.

اينكه مي‌گوييد صحبت‌ خاصي نداشتيم يعني طرح موضوع شده است؟

به هر حال ما عضو يك كميسيون هستيم، نشست و برخاست داريم و رفيق هستيم. البته ما با دوستان اميدي هم رفاقت و خوش‌و‌بش داريم؛ اين موضوع هم طبيعي است كه ما در مسائلي با هم اختلاف داشته باشيم اما از سوي ديگر با هم تعامل و هم‌‌فكري داريم و نمي‌توانيم به دليل برخي اختلاف‌نظرها بياييم و بر سر مشتركات‌مان خدايي ناكرده بايكديگر سر دعوا داشته باشيم. به هر حال ديدگاه‌ها متفاوت است و اين طبيعي است كه بر اساس اختلاف‌نظرها در برخي موضوعات نظرات متفاوت داشته باشيم و در برخي موضوعات با يكديگر تعامل كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون