• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4387 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ خرداد

كوتاه درباره اورول به بهانه برپايي يك جايزه به نام او

جايزه ‌جايزه‌ها

رسول‌آباديان

 

 

جورج‌ اورول را مي‌توان نويسنده‌اي براي تمام فصول ناميد؛ نويسنده‌اي كه با انتشار رمان «قلعه ‌حيوانات» نام خود را تا ابد بر جبين ادبيات داستاني جهان حك كرد. ساخت شخصيت‌هايي بديع به همراه عمق نگاه روانشناسانه به ابعاد مختلف زندگي بشر و همچنين نوع همانند‌سازي شخصيت‌ها با جهان پيرامون از اورول نويسنده‌اي ساخته كه ظاهرا تكرارناپذير است. اورول از آن دست نويسندگاني‌ است كه در پرونده‌ كاري‌اش به كارهاي ضعيف برخورد نمي‌كنيم و بر همين اساس مي‌توان گفت او از آن جمله هنرمنداني است كه در اوج شروع كرد و هميشه در همان اوج ماند. خبر خوب براي دوستداران اين نويسنده دوست‌داشتني اين است كه نامزدهاي نهايي جايزه‌اي كه به نام او نامگذاري شده، در حالي اعلام شدند كه نام برنده جايزه بوكر و نامزد جايزه ادبيات داستاني زنان در اين فهرست به چشم مي‌خورد و رمان «شيرفروش» نوشته «آنا برنز» شايد معروف‌ترين اثر در ليست نامزدهاي نهايي اعلام‌ شده براي جايزه ادبيات داستاني سياسي «جورج اورول» باشد.

همچنين رمان «آدم‌هاي عادي» نوشته «ديانا ايوانز» كه پيش‌تر به عنوان نامزد نهايي جايزه ادبيات داستاني زنان ۲۰۱۹ نيز معرفي شده بود به همراه «آيرونوپليس» نوشته «گلن جيمز براون»، «سابرينا» نوشته «نيك درناسو»، «خانه سنگي» نوشته «نويو رزا شوما» و «ساعت‌هاي قرمز» نوشته «لني زوماس» به عنوان ديگر نامزدهاي نهايي جايزه ادبيات داستاني سياسي «اورول» معرفي شده‌اند. گفتني ‌است كه جايزه «جورج اورول» كه در سال ۱۹۹۳ راه‌اندازي شده‌، سالانه به نويسندگاني تعلق مي‌گيرد كه با آثارشان به آرمان‌هاي «جورج اورول» نزديك‌ترند و آن تبديل كردن ادبيات سياسي به اثري هنري است. درباره اين رويداد هنري بايد گفت كه ابتدا در بخش كتاب سياسي كار خود را آغاز كرد و پس از آن بخش روزنامه‌نگاري و در سال ۲۰۰۸ جايزه‌ وبلاگ‌نويسي نيز به آن اضافه شد. از دو سال پيش هم بخش جديدي به اين جوايز اضافه شده كه به بهترين اثر در حوزه گزارش اجتماعي تعلق مي‌گيرد. جايزه سه‌هزار پوندي كتاب داستاني سياسي «جورج اورول» در بيست‌وپنجم ماه ژوئن و همزمان‌ با گراميداشت هفتاد سالگي كتاب «۱۹۸۴»، يكي از معروف‌ترين آثار «اورول» اهدا خواهد شد.

اورول نويسنده‌اي است كه دست سرنوشت او را براي امرار معاش با شغل‌هاي متفاوتي از جمله كارگري و خدمت به عنوان پليس سوق داد. نويسنده‌اي كه سال‌ها مجبور شد در زماني ديگر به عنوان سرباز در جبهه‌هاي جنگ حضور داشته باشد؛ حضوري كه باعث نوشته شدن اولين رمان او با نام «هواي تازه‌» شد. گرچه بسياري از علاقه‌مندان در ايران نام جورج ‌اورول را با شنيدن آثاري بزرگ مانند 1984 و قلعه حيوانات به ياد مي‌آورند، اما بايد گفت كه در كارنامه ادبي و سرگذشت‌نويسي اين نويسنده آثار درخشان ديگري هم به چشم مي‌خورد كه از ميان آنها مي‌توان آثاري چون «دختر كشيش، به آسپيديستراها رسيدگي كن، آس و پاس‌ها در پاريس و لندن، جاده به‌ سوي اسكله ويگان و درود بر كاتالونيا» را نام برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون