• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4387 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ خرداد

علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر پايتخت:

مصوبه شورا براي برگزاري انتخابات كافي است

حميدرضا خادمي| ديروز بعد از دو هفته تاخير، بخشي از آيين‌نامه انتخابات شوراياري‌ها به تصويب اعضاي شورا رسيد. آيين‌نامه‌اي كه انتظار مي‌رفت در اين دوره از انتخابات شوراياري‌ها اجرايي شود اما با تاخيرهاي صورت گرفته، بعيد است كه به اين دوره از انتخابات برسد! همين مساله باعث شده تا برخي از منتقدان نسبت به تاخير پيش آمده، پيش‌فرض‌هايي را مطرح كنند و دليل آن را كم‌كاري اعضاي شورا، همچنين فشار نهادهاي بيروني كه چندان رغبتي به فعاليت شوراياري‌ها ندارند، عنوان كنند. علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران درباره اين اقدام شورا و آثار و نتايج آن سخناني گفته است كه در ادامه مي‌خوانيد.

چند هفته‌اي از طرح موضوع آيين‌نامه و اساسنامه شوراياري‌ها در صحن شورا مي‌گذرد. اما هنوز كار تصويب اين دو آيين‌نامه و اساسنامه به اتمام نرسيده است. در اين مسير برخلاف انتظار، در چند مرحله با تاخيرهايي چند هفته‌اي همراه بود. همين مساله اين شائبه را تقويت مي‌كند كه هنوز مقاومت‌هايي براي جلوگيري از تقويت شوراياري‌ها وجود دارد. چرا بررسي و تصويب اين آيين‌‌نامه و اساسنامه طول كشيد و باعث شد تا به احتمال قوي، ديگر اينها به انتخابات شوراياري‌هاي امسال نرسند؟

ما در شوراي شهر اصلا به مساله اينچنين كه شما توصيف كرديد، نگاه نمي‌كنيم. اصولا براي اعضاي شوراي شهر پنجم، شوراياري‌ها از دو منظر مهم هستند. منظر اول، به لزوم جلب مشاركت شهروندان در اداره شهر برمي‌گردد و اينكه ما بايد به دنبال روش‌هايي باشيم كه مردم بتوانند در بخش‌هاي مختلف زندگي خود و اداره شهرشان سهيم باشند. در همه بخش‌ها از شهرسازي تا ترافيك و حمل و نقل و پسماند و.... مهم‌ترين نهادي هم كه مي‌تواند در اين زمينه نقش‌آفريني كند، شوراياري‌ها هستند. براي همين رويكرد شوراي پنجم حمايت كامل از شوراياري‌ها بوده و هست. موضوع دوم؛ نهادينه كردن نظارت همگاني است. در اين زمينه هم براي شوراي شهر دوره جديد مهم است كه خودش تلاش كند تا در حد توانايي و اختياراتي كه دارد، نظارت همگاني را در سطح محلات نهادينه كند. شوراياري‌ها شايد يكي از اصلي‌ترين و موثرترين نهادها در اين زمينه باشند كه تشكيل و فعاليت‌شان مي‌تواند به اين معنا باشد كه سطح نظارت ما در شهر از 21 عضو شورا به
9 -8 ميليون نفر يعني كل جمعيت پايتخت گسترش پيدا مي‌كند. لذا بنابر همين دلايلي كه عنوان كردم، شوراي شهر بر تقويت نهاد شوراياري‌ها اصرار دارد. پس در چنين شرايطي لزومي ندارد كه بخواهيم تصويب آيين‌نامه و اساسنامه شوراياري‌ها را به تعويق بيندازيم. ديروز هم در ادامه بررسي آيين‌نامه و اساسنامه شوراياري‌ها، بخشي از آيين‌نامه اجرايي انتخابات مطرح و پس از بررسي به تصويب رسيد. آن هم با راي قاطع اعضاي شورا. البته اعضاي شورا نظراتي را در مورد بندهاي مطرح شده، داشتند كه قرار شد در آيين‌نامه لحاظ شود.

يعني بررسي آيين‌نامه هنوز به اتمام نرسيده است ؟

نه .... هنوز ادامه دارد.

پس چرا بعد از آخرين جلسه بررسي اساسنامه شوراياري‌ها و درحالي كه قرار بود در جلسه بعدي شوراي شهر، آيين‌نامه بررسي شود، اين امر اتفاق نيفتاد و بعد از چند هفته تاخير، دوباره پرونده آن در صحن مطرح شد؟

اين تاخير دليل موجهي داشت. اعضاي شوراي شهر تصميم گرفتند ابتدا اساسنامه را تصويب كنند و آن را براي فرمانداري ارسال كنند و بعد از دو هفته اگر فرمانداري با آن مخالفت خاصي نداشت، آن وقت بروند سراغ تصويب آيين‌نامه. همين اتفاق هم افتاد و بعد از دو هفته از تصويب اساسنامه و پس از آنكه فرمانداري اعتراضي جدي به آن نداشت، ابلاغ شد و ديروز بررسي آيين‌نامه در دستور كار شورا قرار گرفت و بخشي از آن تصويب شد. البته ما در اين دو هفته هم بيكار نبوديم و همزمان اصلاحيه‌هاي اساسنامه و آيين‌نامه را انجام مي‌داديم.

بعد از تصويب تمامي بخش‌هاي آيين‌نامه، آيا بايد مرجع ديگري هم آن را تصويب كند؟

نه... همين مصوبه شورا براي برگزاري انتخابات كافي است.

ولي نمي‌توانيد منكر اين شويد كه برخي از دستگاه‌ها و حتي وزارتخانه‌ها، با شوراياري‌ها چندان ميانه خوبي ندارند و سنگ‌اندازي مي‌كنند!

مخالفتي كه از سوي بخش دولتي مطرح است مربوط به منع قانوني آن است. يعني آنها معتقدند كه انتخابات شوراياري‌ها منع قانوني دارد. براي همين در اين دوره مديريت شهري، شوراي عالي استان‌ها، لايحه‌اي را براي برگزاري انتخابات شوراياري‌ها تدوين كرده و به دولت فرستاده و هم‌اينك هم در كميسيون تخصصي مربوطه آن يعني كميسيون كلانشهرها در حال بررسي است.

با تمام اين تفاصيل، فكر مي‌كنيد آيين‌نامه جديد، به انتخابات شوراياري‌هاي امسال خواهد رسيد؟

خير. بعيد مي‌دانم.

پيش‌بيني شما براي برگزاري اين انتخابات براي چه زماني است؟

فكر مي‌كنم اواخر تير ماه. البته اين نظر من است ولي هنوز در اين مورد تصميم‌گيري نشده است.

و در طول بررسي آيين‌نامه و اساسنامه شوراياري‌ها، هيچ گونه فشار و مانع‌تراشي داخلي و بيروني وجود نداشت؟

نه؛ اصلا. ببينيد، هدف ما هماهنگي بين دستگاه‌هاي مختلف و اعمال نظرات آنها در مورد شوراياري‌هاست. براي همين در شوراي راهبردي شوراياري‌ها نهادهاي مختلفي از جمله رييس ستاد هماهنگي شوراياري‌ها، شهردار يا معاون اجتماعي وي، فرماندار، نماينده اطلاعات، رييس امور مساجد، معاون اجتماعي نيروي انتظامي تهران، مديركل آموزش و پرورش استان تهران، نماينده سپاه محمد رسول‌الله تهران، رييس سازمان نظام پزشكي تهران، رييس اتاق اصناف تهران، كانون شوراهاي كار استان تهران و رييس سازمان نظام مهندسي استان تهران حضور دارند. همانطور كه مي‌بينيد از تمامي نهادهاي مرتبط با نظم و امنيت و اداره شهر در اين شوراي راهبردي حضور دارند. پس طبيعي است كه نظرات تمامي آنها در آيين‌نامه و اساسنامه لحاظ شده است و در حال حاضر مشكل خاصي وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون