• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4394 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ خرداد

هشدار روحاني به عملكرد مجمع تشخيص در قبال لوايح FATF در جلسه هيات دولت

شعار مهم نيست منافع ملي براي ما اهميت دارد

حسن روحاني، رييس‌جمهوري ايران روز گذشته در جلسه هيات دولت با اشاره به اقدامات اخير جمهوري اسلامي در راستاي كاهش تعهدات برجامي خود اظهار كرد: «همه معتقدند ايران صبر راهبردي، منطق و استدلال داشته و اقداماتش منطبق با مقررات بين‌المللي بوده است. همچنين همه اذعان دارند كه اقدامات اخير ايران براي كاستن از تعهداتش، براساس بندهاي 26 و 36 توافق هسته‌اي موسوم به برجام است. روح برجام از طرف آنها و برخي متعهدان مقابل ما متاسفانه صدمه ديده است. روح برجام روابط تجاري و بازشدن مسير اقتصاد است. هدف برجام اين بود كه ايران بتواند به لحاظ روابط تجاري و اقتصادي در يك شرايط مناسب با دنيا تعامل داشته باشد و از آن طرف، نكته اصلي برجام نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و اثبات اين موضوع است كه فعاليت هسته‌اي ايران، صلح‌آميز است.»

رييس شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي در بخش ديگري از اظهارات خود با تاكيد بر پايبندي ايران به تعهدات خود در توافق هسته‌اي خاطرنشان كرد: «ايران تعهدات خود را كاملا انجام داده است. آژانس بر عملكرد ما نظارت مي‌كند و ما طبق مقررات پادمان و البته داوطلبانه، حتي طبق مقررات پروتكل الحاقي عمل مي‌كنيم. به عبارتي روح برجام از طرف ما به‌طور كامل حراست و حفاظت شده اما اساس برجام و روح برجام از طرف ديگر متعهدان، مورد صدمه جدي قرار گرفته است. طرف مقابل نه تنها تعهداتش را انجام نداده بلكه آن را كاهش داده و روح اصلي برجام را كه گشايش بخش اقتصادي و تجارت و روابط اقتصادي مناسب ايران با جهان است، زير علامت سوال قرار داده است؛ بنابراين هيچ‌كس نمي‌تواند به ايران اعتراض كند يا ما را مورد سرزنش قرار دهد. ما طبق قانون و در چارچوب مقررات عمل مي‌كنيم و البته اگر اهداف ما تامين نشود بعد از 60 روز كه از 18 ارديبهشت محاسبه مي‌شود، اقدامات جديدي را كه قبلا اعلام كرده‌ايم، انجام مي‌دهيم.»

روحاني در ادامه در واكنش به اقدامات خصمانه ايالات متحده امريكا عليه ايران، با تشبيه اين اقدامات به جنايتي عليه بشريت بيان كرد: «كسي نگويد كه امريكا ما را تحريم كرده است، چرا كه اين تحريم نيست بلكه يك جنايت عليه بشريت است. اگر آنها برخي صنايع حساس ما را تحريم مي‌كردند، مي‌شد اسم آن را تحريم گذاشت اما وقتي زندگي مردم، مواد غذايي و نيازمندي‌هاي مردم را مورد تحريم قرار مي‌دهند، نام آن جنايت عليه بشريت و تروريسم اقتصادي است. امريكا به تروريسم اقتصادي دست‌زده و بايد در پيشگاه افكار عمومي جهان و مردم ايران در تاريخ پاسخگو باشد. لازم است منطق خود را تبيين كنيم و خوشبختانه در ملاقات‌هاي دو‌جانبه‌اي كه در اين سفر داشتيم يكي از تجليل‌هايي كه توسط رهبران بزرگ از ايران مي‌شد، صبر راهبردي و اخلاقي ايران بود كه به تعهدات خود پايبند مانده است.»

رييس‌جمهوري ايران در بخش ديگري از اظهارات خود در واكنش به اتهامات امريكا و برخي كشورهاي اروپايي نظير انگلستان به جمهوري اسلامي درباره دست داشتن در ماجراي انفجار نفتكش‌ها در درياي عمان اظهار كرد: «همه ديدند كه جمهوري اسلامي ايران در اين حادثه همه توان خود را به‌كار برد تا ملوانان و خدمه كشتي را نجات دهد و سازمان بنادر و كشتيراني و ساير نيروهاي ما در منطقه همه تلاش خود را انجام داده و خدمه كشتي را نجات دادند و بعد از پذيرايي با پرواز مناسب آنها از كشور خارج شدند. به جاي اينكه از اقدام انسان‌دوستانه ما تجليل و از ايران و ميهمان ايران عذرخواهي كنند، يك بازي سياسي و تبليغاتي را در دنيا آغاز كردند كه البته كسي جز امريكا، انگليس و اذنابشان يعني يكي، دو كشور كوچك منطقه، كسي اين حرف‌ها و بازي را باور نكرد.» او در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اينكه مساله مبارزه با فساد دولت بسيار حايز اهميت است، افزود: «دولت با برنامه‌ريزي دقيق و درست خود و جلوگيري از رانت‌ها، قوه‌قضاييه با اقدامات دقيق قضايي خود و مجلس با قانونگذاري به موقع و درست و همه اركان كشور بايد در اين راستا تلاش كنند. اگر مشكلات زندگي دو برابر امروز باشد اما مردم در اين كشور رانت، فساد و دلالي‌هاي نا بجا نبينند، تحمل خواهند كرد؛ آنچه براي مردم غيرقابل تحمل است اين‌است كه عده‌اي بخواهند با سختي زندگي كرده و عده‌اي ديگر اموال مردم را تاراج كنند.» رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: «بايد همه توان خود را براي مقابله با فساد به كار بگيريم و دولت خوشبختانه در اقدامي مهم لايحه شفافيت را در اين راستا تهيه و به مجلس فرستاد و اميدواريم نمايندگان محترم به موقع اين لايحه را تصويب كنند تا دولت بتواند آن را به اجرا برساند و مردم بتوانند شاهد فضاي آرام‌تر، اخلاقي‌تر و شرايطي باشند كه اطمينان بيشتري به آينده خود داشته باشند.» او در ادامه در اظهاراتي كه به نظر مي‌رسد در پاسخ به برخي مخالفت‌هاي اخير با تشكيل وزارت بازرگاني مطرح شد، گفت: «اگر وزارت بازرگاني تاسيس شود، هفته بعد زندگي مردم و وضع بازار بهتر مي‌شود و تشكيل آن مسووليت مجلس شوراي اسلامي است. ما معمولا جنسي را صادر مي‌كنيم و وقتي بازار داخلي با مشكل مواجه شد و قيمت اجناس بالا رفت به فكر كنترل قيمت و تامين بازار مي‌افتيم. اين درست نيست چراكه قيمت‌ها هنگام بالارفتن، بسيار سريع و در بازگشت به قيمت‌هاي قبل، بسيار كند است و اين روند به خاطر عدم برنامه‌ريزي و وجود متولي كار است.»

او در ادامه با تاكيد بر لزوم توسعه روابط بانكي ايران و جهان خاطرنشان كرد: «اين روابط بدون تصويب دو لايحه‌اي كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام باقي مانده، به راه نمي‌افتد و دچار مشكل مي‌شويم. به خاطر بحث‌هاي جزيي و منافع بسيار ناچيز، منافع بسيار كلان را از دست مي‌دهيم. امروز ارزن مي‌گيريم و كوه منافع ملي را از دست مي‌دهيم. فردا اگر روابط بانكي ما با دنيا دچار مشكل شد، مردم نگويند دولت ناكارآمد است؛ دولت كارآمد است؛ چرا كه به موقع لوايح را تهيه و به مجلس فرستاده و خوشبختانه مجلس نيز همكاري كرده اما همه نهادها و بخش‌ها بايد در اين زمينه تلاش كنند. منافع ملي براي ما اهميت دارد. شعار مهم نيست؛ ما بايد منافع ملي و زندگي مردم را تضمين كنيم تا در آينده ،تاريخ نسبت به ما درست قضاوت كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون