• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4405 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۳ تير

واكنش رييس‌جمهور به تعلل اروپا

اينستكس توخالي به هيچ دردي نمي‌خورد

علي شمخاني: اروپا با وجود تحقير شدن از سوي امريكا و قرار گرفتن در برابر اثرات مخرب يك‌جانبه گرايي واشنگتن، عملا بازيگري دست چندم و منفعل بوده و نتوانسته در جايگاه يك قطب تاثيرگذار بر مناسبات بين‌المللي ايفاي نقش كند

محمدجواد ظريف: گام بعدي كاهش تعهدات برجامي جمهوري اسلامي ايران، عدم رعايت غني‌سازي تا سقف ۳.۶۷ درصد است

 

رييس‌جمهور، برجام را به نفع همه ملت‌ها، منطقه و جهان دانست و با تاكيد بر اينكه بهترين راه براي امريكا بازگشت از خطاي خود است، تصريح كرد: اگر امريكا از كلمه آتش خيلي مي‌ترسد پس نبايد شعله‌ را روشن كند و خاموش كردن اين آتش تنها بازگشت به تعهدات و مصوبات سازمان ملل است. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، حجت‌الاسلام حسن روحاني روز چهارشنبه در جلسه هيات دولت به بيان نكاتي در ارتباط با آخرين اقدامات تحريمي كاخ سفيد عليه ملت ايران پرداخت و با انتقاد از «سكوت اروپايي‌ها» در شرايطي كه به ‌گفته رييس‌جمهوري، «ملتي 82 ميليوني براي تامين نيازهاي ضروري خود با مشكل مواجه است»، تاكيد كرد كه دولت با تمام توان در تلاش براي رفع مشكلات است، همچنين گفت كه «كنار گذاشتن برخي تعهدات بازگشت‌پذير پس از صبر يك‌ساله، قابل‌اعتراض نيست» و بر اين اساس تاكيد كرد: «در ۱۶ تير ماه سطح غني‌سازي ايران براساس ضرورت و نياز ايران خواهد بود و توصيه ايران به اروپا و امريكا، بازگشت به ميز مذاكره و احترام به قانون و مصوبات شوراي امنيت است. هر ساعتي كه به برجام بازگردند، ما هم بازخواهيم گشت. آنچه در ادامه مي‌خوانيد سرخط مهم‌ترين بخش از سخنان رييس‌جمهوري است:

امريكايي‌ها آتش‌بازي در منطقه را يك‌سال است كه آغاز كرده‌اند و در حالي كه به دنبال آتش‌افروزي هستند، مي‌گويند بازي با آتش خطرناك است! خاموش كردن اين آتش تنها بازگشت به تعهدات و مصوبات سازمان ملل است.

اين روزها به نكات جالبي ازسوي امريكايي‌ها رسيده‌ايم. آنها تا به امروز برجام را توافقي بد مي‌دانستند و در اين شرايط اگر ايران بخواهد از اين توافق فاصله بگيرد، آنها بايد خوشحال باشند، اما امروز كه ايران مقداري از اين توافق فاصله گرفته است، ناراحت بوده و داد و فريادشان در جهان بلند شده است.

باعث تعجب است كه اروپا در حالي كه مي‌بيند ملتي ۸۲ ميليوني براي تامين نيازهاي ضروري خود با مشكل مواجه است، سكوت كرده و يك‌سال است كه سخن نمي‌گويد.

اقدام ايران در كاهش تعهدات براي ضربه زدن به برجام نيست، بلكه در راستاي حفظ برجام است؛ چراكه معتقديم اگر اقدامي انجام ندهيم، برجام ازبين خواهد رفت.

به‌خاطر آنكه طرف‌هاي مقابل به تعهدات خود عمل نكردند و به اين ترتيب برجام از بين نرود، متقابلا تعهدات خود را كاهش مي‌دهيم تا اين ساختمان بتواند متعادل بوده و حفظ شود. اگر امروز در غني‌سازي از مرز ۳۰۰ كيلو عبور كرده‌ايم و ادامه خواهيم داد، تنها براي حفظ برجام است.

صبر جمهوري اسلامي ايران به تعبير برخي از رهبران دنيا صبري راهبردي بوده است و امروز بعد از يك‌سال كنار گذاشتن برخي تعهدات بازگشت‌پذير قابل‌اعتراض نيست.

امروز اينستكس تنها سازوكاري بدون پول است و اينستكسِ توخالي به هيچ دردي نمي‌خورد، اما اگر اينستكس فعال شده و پول فروش نفت ايران به آنها به واسطه آن حاصل شود با وجود ايرادات آن، مي‌توان تا حدي آن اقدام را قبول كرد.

توصيه ايران به اروپا و امريكا، بازگشت به منطق، ميز مذاكره، تفاهم، احترام به قانون و احترام به مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل متحد است و در اين شرايط همه بايد به برجام عمل كنند.

ساعتي كه به برجام بازگردند، ما هم بازخواهيم گشت؛ ما هنوز در برجام هستيم و تمام اقداماتي كه انجام مي‌دهيم نيز در راستاي حفظ برجام است.

همه اين اقدامات و بازي‌ها از دي ‌ماه ۹۶ آغاز شد. دولت يازدهم و دوازدهم يك دوران ۵۵ ماهه داشته كه از ابتداي دولت يازدهم تا دي ‌ماه ۹۶ است كه در اين دوران تمام شاخص‌ها مثبت بوده و حركت‌هاي گوناگون دولت در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و روابط بين‌الملل كاملا درست و برمبناي منطقي است كه در انتخابات ۹۲ و ۹۶ اعلام شد.

از دي ۹۶ تا به امروز كه ۱۸ ماه از آن مي‌گذرد، وارد فاز جديدي شد و مردم در اين مدت با سختي زندگي كردند و اگر مردم گله دارند، حق با آنهاست و اگر تصور مي‌كنند كه دولت بايد بيش از اين كار مي‌كرده، بايد بگويم كه شهادت مي‌دهم با همه توان خود كار كرديم. معتقدم دولت، قواي ديگر و نيروهاي مسلح تحت هدايت مقام معظم رهبري، مي‌توانيم از امروز حركت را به سمت ۵۵ ماه گذشته شروع كنيم؛ البته اين كار نياز به وحدت و تلاش فراوان دارد، اما شدني است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون