• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4407 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۶ تير

از گوشه و كنار فينال جام جهاني زنان

نبرد نهايي در شهر ليون

علي ولي‌اللهي

 

 

جام جهاني زنان بستري بود كه در آن بحث‌هاي گسترده‌اي درباره تبعيض‌هاي جنسيتي، توسعه و دموكراسي مطرح شد. در واقع جام جهاني زنان فرصتي براي باز كردن چنين بحث‌هايي را فراهم آورد. كارشناسان زيادي در مورد اين جام به اظهارنظر پرداختند، از فينكلكروت، فيلسوف راست‌گراي فرانسوي كه گفت جام جهاني زنان را دوست ندارد تا كاريكاتور عجيب هفته‌نامه طنز شارلي ابدو. بازيكنان حاضر در مسابقات نيز در مقاطعي از جام با رويكردهاي ضد تبعيض جنسيتي از فرصت جام جهاني استفاده كردند تا حرف خودشان را بلندتر بزنند. درگيري توييتري مگان رپينو با ترامپ، خوشحالي كنايه‌آميز الكس مورگان بعد از گلزني به انگليس و اعتراض برخي بازيكنان به پايين بودن پاداش تيم قهرمان در قياس با جام جهاني مردان، نمونه‌هايي از اين فعاليت‌ها محسوب مي‌شود. فمينيست‌ها هم با محور قرار دادن جام جهاني زنان در رسانه‌ها به بيان ديدگاه‌ها و عقايدشان پرداختند و تلاش كردند تا به گفته خودشان نظام مردسالار حاكم بر فوتبال را به چالش بكشند. تمامي اين موارد در كنار جام جهاني زنان بود اما آنچه بر همه اين حواشي غالب بود، نفس و ذات فوتبال بود. تمام بحث‌هاي مطرح شده پيرامون جام جهاني زنان بعد از سوت پايان فينال هم ادامه پيدا خواهد كرد اما جام جهاني 2019 فرانسه به پايان خواهد رسيد و هواداران بايد 4 سال بعد صبر كنند تا دوباره اين تورنمنت را به چشم ببينند. پس شايد بهتر باشد كه ما هم در پيش‌بازي فينال تمام تمركزمان را روي فوتبال بگذاريم و باقي بحث‌ها را حواله دهيم به بعد از جام جهاني.

 

پنجاه و دومين و آخرين بازي

همين امروز از ساعت 19:30 به وقت تهران فينال جام جهاني فوتبال زنان بين دو تيم امريكا و هلند در حضور بيش از 59 هزار تماشاچي مشتاق و با سوت استفاني فراپارت داور فرانسوي آغاز خواهد شد؛ جامي كه از تاريخ هفده خرداد مصادف با 7 ژوئن با بازي تيم‌هاي ملي فرانسه و كره‌جنوبي استارت خورد، 51 بازي را پشت سر گذاشت و حالا به ايستگاه آخر رسيده است. ايستگاه آخر استاديوم خانگي باشگاه ليون در شهر ليون است. شهري كه تيم باشگاهي‌اش پرافتخارترين تيم باشگاهي در فوتبال زنان محسوب مي‌شود يعني تيم المپيك ليون. امريكا به عنوان يك پاي فينال، سومين فينال متوالي‌اش در جام جهاني را سپري مي‌كند. در دو فينال قبلي امريكا يك شكست و يك پيروزي تصاحب كرده است. اما در طرف مقابل هلند براي نخستين‌بار است كه طعم حضور در فينال مهم‌ترين تورنمنت فوتبالي را تجربه مي‌كند.

 

دومين فينال امريكايي - اروپايي

اين براي دومين بار در تاريخ جام‌هاي جهاني است كه يك تيم از كونكاكاف با تيمي از قاره سبز بازي مي‌كند. پيش از اين دوره تنها فينالي كه در آن يك تيم از كونكاكاف با تيمي از يوفا روبرو شده بود، مربوط به جام جهاني 1991 مي‌شود كه امريكا و نروژ در فينال باهم بازي كردند.

 

تاكتيك زنانه

يكي از نكات جالب توجه فينال حضور دو مربي زن روي نيمكت‌هاي دو تيم فيناليست است؛ جيل اليس براي امريكا و سارينا ويگمن براي هلند. اين در حالي است كه مربيان مرد مشهوري مثل فيل نويل نيز در اين جام حضور داشتند اما نتوانستند به فينال برسند. اين براي دومين‌بار در تاريخ جام‌هاي جهاني زنان است كه چنين اتفاقي رخ مي‌دهد. بار اول برمي‌گردد به سال 2003 كه تيم‌هاي ملي آلمان با هدايت تينا تئوني و سوئد با هدايت ماريكا دومانسكي به فينال رسيدند. اگر امريكا موفق شود به جام قهرماني دست پيدا كند، جيل اليس تبديل به اولين مربي زن تاريخ مي‌شود كه دو بار پياپي جام را بالاي سر مي‌برد. البته ركورد اليس حتي در فوتبال مردان نيز تقريبا بي‌نظير است. تنها مربي‌اي كه در جام جهاني مردان موفق شده است از عنوان قهرماني‌اش دفاع كند، ويتوريو پوتزو سرمربي تيم ملي ايتاليا در جام‌هاي جهاني 1934 و 1938 بوده است.

 

تيمي كه در آن همه گل مي‌زنند

تيم امريكا تاكنون همه رقبايش در جام جهاني را در وقت عادي بازي از پيش رو برداشته. آنها با 6 برد پياپي به فينال رسيده‌اند. يكي از نكات جالب تيم تحت هدايت جيل اليس اين است كه از 11 بازيكن اصلي او هشت بازيكن در جام موفق به گلزني شده‌اند كه در نوع خودش يك ركورد محسوب مي‌شود. پيش از اين در جام جهاني 1999 ده بازيكن امريكا در طول جام جهاني براي تيم كشورشان گلزني كردند و در جام جهاني 2003 ده بازيكن آلماني موفق به گلزني در جام شدند. همچنين تيم امريكا دو نماينده در جمع برترين گلزنان جام دارد. الكس مورگان با 6 و مگان رپيو با 5 گل زده در رده‌هاي اول و دوم اين جدول حضور دارند.

 

تيمي كه نمي‌بازد

يكي از ركوردهاي جالبي كه امريكا در اين تورنمنت به ثبت رسانده، ركورد 16 بازي بدون شكست در مسابقات بين‌المللي است. ركورد قبلي مربوط به آلمان بين سال‌هاي 2003 تا 2007 مي‌شود. همچنين امريكا با برد مقابل انگلستان به ركورد 11 پيروزي متوالي در مسابقات بين‌المللي دست پيدا كرد. ركورد قبلي متعلق به نروژ بود كه بين سال‌هاي 1995 تا 1999 به ثبت رسيده بود.

 

هلند و نهمين پيروزي پياپي

تيم ملي فوتبال هلند نيز با پيروزي برابر سوئد در نيمه‌نهايي جام جهاني به ركورد 9 پيروزي پياپي در رقابت‌هاي مختلف دست پيدا كرد. آنها در اين 9 بازي 23 گل به ثمر رساندند و تنها 3 بار دروازه‌شان را باز شده ديدند. حال آنها براي اينكه بتوانند تعداد بردهاي متوالي‌شان را دو رقمي كنند، بايد امريكا را در فينال شكست دهند.

آخرين تقابل دو تيم

آخرين باري كه تيم‌هاي ملي هلند و امريكا به مصاف هم رفتند، برمي‌گردد به هجده سپتامبر سال 2016. در آن ديدار تيم امريكا موفق شد با نتيجه 3 بر يك به پيروزي دست پيدا كند. كارلي بويد كه هم‌اكنون نيز در تيم امريكا بازي مي‌كند و در فينال هم به ميدان خواهد رفت، يكي از 3 گل ايالات متحده را وارد دروازه هلندي‌ها كرده بود. البته امريكايي‌ها به خوبي مي‌دانند كه هلند سال 2016 زمين تا آسمان با تيمي كه امروز با آنها روبرو مي‌شوند تفاوت دارد.

 

حواشي كوچك

گفته مي‌شود ليك مارتنز ستاره تيم ملي هلند كمي مصدوم است و احتمال كمي وجود دارد كه به فينال نرسد. دومنيك بودورث بازيكن تيم ملي هلند اعلام كرده است كه شوهر امريكايي‌اش دوست دارد تيم هلند در فينال برنده شود. كيليان امباپه فوق ستاره تيم پاري‌سن‌ژرمن و تيم ملي فرانسه كه اولين گل ملي‌اش را مقابل هلند به ثمر رسانده است، در اظهارنظري اعلام كرد اميدوار است لاله‌هاي نارنجي قهرمان جهان شوند. در آخرين تمرين تيم ملي هلند تعداد بسيار زيادي خبرنگار و عكاس از سراسر دنيا حضور پيدا كردند كه در نوع خودش جالب توجه بود. علاوه بر الكس مورگان كه روز تولدش با روز بازي با انگلستان مقارن شد، مگان رپينو نيز ديروز جشن تولدش را به همراه ساير هم‌تيمي‌هايش جشن گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون